Belajar saat akhir (Last Minute Study)

Share on Tumblr
Belajar saat akhir (Last Minute Study)

Masuk saja hujung tahun, kebiasaannya pelajar universiti dan kolej akan sibuk dengan minggu peperiksaan. Ditambah pula dengan pel­bagai aktiviti, tentu masa makin terhad. Masa untuk ulangkaji entah ke mana.

Bagi kebanyakan pelajar, saat ini yang paling tidak disukai. Melihat pula buku teks yang tebal dan sukar untuk habiskan dalam tempoh singkat, belum tentu mereka mampu buat.

Bila ini terjadi, ia turut menjejaskan masa makan, tidur dan rehat. Mana tidaknya, banyak subjek yang perlu mendapatkan lebih fokus untuk mendapat markah terbaik. Mungkin akan menjadi masalah besar sekiranya ada yang belajar pada saat akhir. Kusut kepala!

Ketahuilah bahawa otak manusia tidak boleh menyerap segala macam maklumat dalam tempoh singkat. De­ngan perasaan tertekan, tentu sukar untuk faham benda yang dihafal.

Bagi mengelak situasi ini berlaku, jangan jadikan ruang tempat belajar itu bersepah dengan kertas, pen warna dan longgokan. Dalam situasi ini, ada pelajar yang masih belum ada nota belajar ­lengkap dan sibuk ‘fotokopi’ nota rakan lain. Malah lebih rajin ke perpustakaan berbanding sebelum tibanya peperiksaan.

Jika perkara ini terjadi, jangan panik dan tarik nafas dalam-dalam. Betul, anda sedang mengejar masa yang semakin suntuk tapi jangan bebankan diri dengan semua itu. Cuba hadapi dengan tenang.

Belajar saat akhir ini bukan mudah, ia memerlukan anda beri lebih perhatian terutama berkaitan topik yang sering keluar dalam perbincangan bersama pensyarah atau guru sekolah. Namun, tidak sesekali ketepikan topik lain yang berkemungkinan akan disoal dalam kertas peperiksaan.

Selain dapatkan maklumat tambahan daripada Internet atau buku rujukan. Cuba ingat maklumat penting dalam bentuk ringkasan dan lakukan peta minda untuk mudah ingat.

Latihan atau baca?

Jurusan kejuruteraan dan subjek Matematik memerlukan kefahaman dari segi formula. Maka pelajar harus ingat setiap formula itu untuk berjaya menjawab soalan dengan baik.

Dalam saat-saat akhir ini, sekadar membaca formula dalam buku teks belum dapat membantu anda menjawab soalan peperiksaan. Oleh itu, dapatkan kertas peperiksaan pada tahun atau semester yang lepas. Buat latihan sebanyak mungkin.

Kebanyakan pelajar sering menghadapi masalah yang sama di mana topik tumpuan tidak disoal dalam peperiksaan. Ada ketikanya mereka membiarkan kertas tanpa sebarang jawapan. Ada yang siap tidur dalam dewan. Perkara ini yang harus dielakkan.

Jika pelajar melakukan latihan berulang kali dengan menjawab kertas semester lepas, ini membuatkan diri rasa lebih bersedia dan tahu corak soalan yang akan dihadapi.

Ramai yang melakukan kesilapan di mana menelaah buku setiap inci tanpa melakukan sebarang bentuk latihan. Sedangkan, bila buat rutin ini di saat akhir, ia sedikit sebanyak membantu urusan untuk menjawab soalan.

Tak logik hafal ‘satu’ buku

Tidak salah jika ada yang memilih jalan pintas untuk menghafal. Namun biarlah secara bijak kerana saat-saat akhir ini belum tentu apa yang dihafal boleh diingati sepenuh­nya.

Bahkan ia hanya membuang masa yang ada dengan menghafal setiap inci buku dan cuba ingat setiap baris ayat. Langsung tidak relevan. Kalau membabitkan subjek sejarah mungkin boleh guna kaedah ini.

Bagaimana jika anda tersalah hafal? Tentu maklumat dalam kepala jadi ‘cacamarba’. Kemudian, buat-buat pejam mata untuk ingat semula topik yang dihafal.

Kesimpulannya, pilihlah cara yang berkesan untuk belajar di saat akhir sebelum menjejakkan kaki ke dewan peperiksaan. Jangan pula sorok nota dalam tandas, bila kena tangkap. Sesal tidak berguna lagi.

Belajar berkumpulan

Pelajar sarjana di Universiti Australia Selatan, Amirah Mat Disa, 25, mengakui pernah belajar pada saat akhir dan meng­anggap ia istilah yang betul sebagai seorang pelajar.

“Kebiasaannya, minit terakhir waktu belajar digunakan sebaiknya. Namun tidaklah sampai esok nak periksa, malamnya baru ulang kaji. Mungkin ia buat perasaan lebih tertekan.

“Yang sering saya lakukan adalah belajar sekurang-kurangnya ada baki tiga hari sebelum tiba tarikh sebenar peperiksaan dan manfaatkan masa itu dengan sebaik­nya.

“Bila tiba saat ini, saya akan buat nota ringkas yang memudahkan diri untuk baca, faham dan ingat. Kemudian ulang lakukan perkara yang sama beberapa kali sehingga puas hati dan faham setiap topik berkenaan,” katanya yang berasal dari Perak.

Selain itu, katanya, dia turut gemar belajar secara berkumpulan dengan rakan sekelas kerana mudah untuk menentukan sama ada individu itu betul faham atau sebaliknya.

“Kerap membuat kertas semester lepas juga turut membantu. Bertukar soalan dalam kalangan rakan lain juga membantu kita memahami.

“Ada ketikanya sambil memandu untuk menuju ke dewan peperiksaan, saya masih sempat berbincang dengan rakan kumpulan. Cara ini turut bantu jawab kertas soalan,” katanya.

Oleh NURUL HALIFAH HAMIRUDDIN
Belajar saat akhir (Last Minute Study)

0 Komen:

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.