Cerpen Cinta Sedih: Kerana Sayang

Share on Tumblr
Cerpen: Kerana Sayang

"Jangan tinggalkan abg.ye.." masih terbayang pesanan sms yang pernah di terimanya..suatu ketika dulu.. ya..dia pernah berjanji untuk setia..kerana dia tidak pernah berniat untuk meninggalkan..4 tahun telah berlalu..namun, perasaan itu masih utuh di sanubari hatinya..

4 tahun lalu..
Alam persekolahan Aznidar masih belajar di tingkatan 4..Azida pernah dihulurkan salam persahabatan..dan kemudian bertukar cinta dalam hidupnya..perkenalan tanpa diduga itu, sungguh sama sekali meninggalkan kesan dalam kehidupannya kini.

"Saya selalu nampak awak balik..sekolah..awak pakai beg warna merahkan.." Sms yang diterima dari insan yang ingin mengenali dirinya..Siapa yang tidak takut dirinya diperhati insan yang tidak dikenali..

"mana awak tau..sape yang bagi awak nombor saya nie??" walaupun ragu-ragu..atas keikhlasan yang dihulurkan..dia menerima persahabatan yang baru terjalin dengan seikhlasnya.. Rupanya..adik Aznidar yang mengenali insan tersebut yang memberi nombornya.. Masih diingti lagi di awal permulaan perkenalan mereka..

"Awak saya ni cuma dari desa..baru lepasan SPM datang disini mencari kerja untuk berdikari..saya cuma kerja gurde sekolah rendah berhampiran rumah awak, sudi ke awak nak kawan dengan saya.." Aznidar menerima dengan hati terbuka persahabatan mereka..lagi pun apa salahnya berkawan..

Yaa..insan tersebut..iskandar..
hari ke hari..persahabatan yang terjalin..membibitkan rasa dalam diri masing-masing..

"Adik syg, masa mula kenal abg selalu lepak sini..tapi abg x tau pun itu adik syg..tapi, setiap kali waktu sekolah menengah habis..masa abg tengah jaga sekolah rendah ni..mesti abg nak tenguk arah jalan yang selalu syg balik tu..abg pun tak tau..dari jauh abg perhatikan..kalau boleh setiap hari abg nak tenguk..sebab abg tertarik dengan budak perempuan beg merah tu.." Kata Iskandar.."Habis..macam mana abg tau syg kakak adik?" Balas Aznidar..

"Oh..sebab, ada satu haritu, adik syg cakap, dia ada kakak selalu balik sekolah ikut jalan tu..abg tanya yang mana..dia cakap syg pakai beg merah..abg pun tak sangka rupanya org yang abg perhati selama ni..orang yang sama." Perhubungan yang terbina semakin bercambah walaupun tidak pernah bertemu.. Aznidar tidak pernah tahu bagai mana paras rupa kekasihnya..dia cuma mengetahui Iskandar seorang yang tinggi dan kurus.

Empat hampir empat bulan perhubungan, Iskandar membuat keputusan untung pulang terus ke kampung halaman..katanya untuk mengejar cita-citanya sebagai tentera. Bukan Iskandar tidak pernah meminta untuk bertemu..namun, ditolak oleh Aznidar..dia tahu..Iskandar kecewa..tapi, dilakukan kerana..dia sedar,.dirinya masih berada di alam persekolahan..lantas air muka ayah dan ibunya harus dijaga.. Aznidar merelakan Iskandar dengan keputusannya itu..kerana dia sedar Iskandar ingin mengejar cita-citanya.. Aznidar mendapat perkhabaran temuduga Iskandar telah berjaya.. Iskandar mula berkhusus kesana kesini..2minggu permulaan,mereka tidak berhubung...kemudian Aznidar terus bersabar dengan perkhabaran Iskandar akan ke PD untuk menjalani training..lalu bermulalah episod penderitaan yang terpahat di hati Aznidar.

Walaupun jarak mereka terpisah..namun hati mereka tetap utuh mempertahankan hubungan. Setiap hari selasa Iskandar diberi peluang untuk berhubung dengan ahli keluarga itu pun melalui talifon awam..dikesempatan itu juga digunakan untuk mereka berhubung dan saling melepas rindu yang terpendam..

Hati Iskandar juga tetap utuh terhadap Aznidar.."Jarak bukan alasan pemisah.." masih terngiang di ingatan Aznidar tutur yang keluar dari bibir Iskandar...walaupun hatinya gundah dengan masa akan datang. Di setiap hari selasa selama 6 bulan itu...Aznidar menunggu panggilan kekasihnya..namun dia hampa..kerana hari yang ditunggu berlalu begitu sahaja..lalu dia terus menunggu hari selasa yang berikutnya..namun hampa jaga..tapi, dia masih menunggu..akhirnya panggilan itu muncul..dan mereka saling berkongsi cerita..

Memang sukar untuk mereka berinteraksi oleh kerana keadaan Iskandar yang masih menjalani latihan dan ditambah kawalan yang ada.. itu pun jika Iskandar berpeluang! menghubunginya.. Hatinya masih tabah menempuh dugaan ini.. Dia sedar akan kerjaya yang baru bermula dalam hidup iskandar dan dia juga memahami situasi itu..oleh itu juga dia sentiasa cuba memahami kerjaya sebagai seorang askar..

6bulan telah berlalu..Aznidar begitu gembira..kerana kini dia tiada lagi sekatan untung berhubung dengan Iskandar..walaupun sementara sebelum mendapat keputusan Iskandar akan di hantar kemana.. Iskandar juga seperti amat merindui Aznidar.. Di akhir kursus selama 6 bulan itu, Atuk Aznidar telah dijemput ilahi..dia tetap bersedih..walaupun tidak begitu rapat dengan arwah atuknya itu..hari yang sama, Iskandar menghubunginya untuk memberi tahu bahawa dia akan di hantar bekerja di sarawak.. Iskandar seolah-olah tidak sanggup meluahkan perkara itu kepada Aznidar kerana sedih dengan perhubungan yang akan lebih berjauhan..namun, apakan daya..dia terpaksa menyampaikan berita itu. Ketika itu Aznidar telah pun berada di tingkatan 5 yang merupakan tahun akhir untuk dia mengambil SPM yang akan menentukan hala tujunya kelak.. Aznidar menerima berita itu dengan hati yang terbuka..baginya, itu yang terbaik untuk Iskandar.. 2minggu Iskandar berkursus di KL sebelum bertolak ke sarawak..namun ! mereka terhalang untuk berhubung kerana Iskandar begitu sibuk..Namun Aznidar tahu, hati Iskandar tetap padanya.. Akhirnya Iskandar telah puna berlepas ke sarawak...

5 bulan berada di sarawak, Iskandar pulang untuk menyambut hari raya bersama keluarga di utara.. Kesempatan itu, Aznidar mengajak Iskandar berhari raya dirumahnya di selangor.. Aznidar mengongsikan berita gembira itu dengan keluarganya..yang sedari dulu telah merestui hubungn itu.. Aznidar tersangat gembira..kerana selama Iskandar 5 bulan di sana..boleh dikira..berapa kali sahaja Iskandar menghubunginya..namun dia masih setia menunggu..kadang pesanan sms nya tidak di balas..panggilannya juga tidak di jawab..namun, dia masih memahami situasi dan keadaan Iskandar yang masih baru disana dan sudah pastinya mempunyai tugasan yang banyak..di tambah tekanan daripada senior-seniornya..

Pada hari raya itu jugalah merupakan pertama kalinya setelah setahun berhubungan mereka bersemuka..Aznidar begitu berdebar.. Dan, hari yang dinanti tiba jua..sebelum Iskandar berlepas kesarawak kembali menyambung kerjayanya.

Sejak pertemuan itu..hati Aznidar berbunga-bunga..dia meneruskan harinya seperti biasa tanpa Iskandar..namun tidak pernah di ingatan untuk melupakan buah hatinya itu.. mereka jarang-jarangnya berhubung.. Apa bila timbul kesempatan untuk berhubung,masing-masing meluahkan rasa yang terpendam..Aznidar dengan perasaannya yang diburu rindu..Iskandar pula dengan luahannya berkenaan tekanan yang di hadapi.. Iakandar menuntut kesetiaan Aznidar tidak tergoyah..Aznidar berjanji untuk kesetiaan itu.. Dia memahami tekanan yang dihadapi Iskandar..kerna itu dia tetap menunggu.. Dia syg akan Iskandar kerana kejujuran lelaki itu..keikhlasan lelaki itu dan rasa tanggungjawab Iskandar yang ingin membalas jasa kedua ibu bapanaya di utara..Iskandar selalu memberi nasihat yang membangun dikala dia dalam kerusuhan... selalu mengingatikannya akan sentiasa mengingati allah.. lelaki itu cukup sempurna padanya..


Semua itu akan membuat dia tersenyum, sekali pun mengimpikan Iskandar dalam mimpi..Tapi satu hakikat yang takdapat dinafikan..dia terdera dengan kejauhan ini..Iskandar yang dulu sukar dihubungi..semakin sukar dihubungi..talian sering diluar kawalan..Dia terus berfikir positif, barang kali di dalam hutan membuat latihan..bila talian berbunyi..panggilan pula menyepi..dia hampa..namun dia masih memahami..hakikat itu... dia terus bersabar..sehingga dia tamat persekolahan..Iskandar tiada berita..bukan sebulan..kadang kala berbulan bulan lamanya..satu hari dia cuba menghantar pasanan SMS kepada Iskandar untuk memdapatkan kepastian..dan akhirnya..terbalas.. hancur luluh hati Aznidar..pabila mesej yang diterima.."Saya memang sayangkan awak..tapi saya nak orang yang saya sayang dapat lelaki yang baik..tapi bukan saya." Luka dihati tak dapat di bendung lagi...

6bulan berlalu..hati dan perasaannya tetap tidak berubah..Aznidar berusaha berhubung dengan Iskandar..tapi, tak pernah mendapat balasan.. dia hampa.. Lalu, dia pun menyambung pelajarannya ke IPT..setelah mendapat keputusan SPM.. sepanjang beberapa minggu menjadi mahasiswi di IPT dia cuba didekati oleh seorang lelaki..mulanya..dia menganggap lelaki itu sebagai teman..Dulu di alam persekolahan..bukan tiada yang cuba mendekati..tapi di tolak kerana kesetiaannya terhadap Iskandar. Namun lelaki itu seperti memberi harapan kepada Aznidar... sehingga dia keliru..Layanan lelaki itu..menjadikan Aznidar cuba mendekati lebih dalam..walaupun dia masih tidak dapat melupakan Iskandar.. Disaat dia cuba membuka ruang terhadap lelaki itu..rupanya lelaki itu telahpun mengalirkan perasaan terhadap orang lain..Aznidar hampa kecewa..Dia menangis lagi.. dia baru berhasrat ingin memberi peluang terhadap lelaki itu..lantas menghilangkan perasaannya terhadap Iskandar sedikit demi sedikit..walaupun s! ukar untuk dia melupakan Iskandar.. rupanya..lelaki itu hanya tahu menzahirkan perasaan semata-mata..dan bermain kata. Aznidar kecewa kerana dipermainkan.. kebetulan Aznidar terpaksa berpindah ke IPT yang lain oleh kerana masalah IPT yang tidak mendapat pengiktirafan..

Sebulan di tempat baru Aznidar terkejut..Iskandar muncul dengan menghantar SMS bertanya tentang dirinya kini.. Dan Iskandar meminta peluang ke dua..dan menegaskan dulu mereka tidak pernah putus.. Aznidar tertekan..berkali disuara kan..mengapa dan apa salahnya dulu..dan berkenaan mesej yang menghancurkan hatinya itu..namun dia tidak pernah mendapat jawapan itu..namun, hatinya sedari dulu tidak pernah merasakan Iskandar curang padanya..

Mungkin hanya terlalu sibuk.. Ya..kesibukan itu lah yang menjerut rasa Aznidar..bertahun dia menanti dengan sabar.."Dulu..saya tak berminat nak berkawan dengan perempuan.." Bagaikan dentuman dihati Aznidar..sekali lagi dia mengalirkan air mata..apakah Iskandar itu.....Argghh..dia cuba menidakkan.."Habis,selama ni..saya bukan perempuan kah?" Kata-kata itu dimuntahkan.."Sekarang saya baru mula nak berkawan balik dengan perempuan.." Aznidar tidak henti menangis..hancur perasaannya.. Tapi, dia tetap mencari kepastian it! u..dan bertanya sendiri kepada Iskandar.. adakah Iskandar tergolong dalam golongan sebegitu.."Saya bukan seperti itu..saya lelaki tulin dan masih waras lagi.." Dia sangkakan alasan Iskandar sebelum ini adalah penyebab Iskandar menyepikan diri..rupanya dia membuat andaian yang tidak benar sama sekali.."Habistu kenapa selama ni awak buat macam ni pada saya?" Aznidar masih mencari kepastian itu.."Sebab..saya tidak mahu membebankan perempuan dengan kerjaya saya.." Ya allah..baik sungguh hatinya..aku telah tersilap dalam membuat tafsiran..namun begitu, dia tetap kecewa..kerana baginya..mereka mampu melaluinya..tapi, Iskandar telah meremukkan segenap perasaannya dengan membuat keputusan sendiri dan membiarkan dirinya tanpa kata..dan khabar berita..
Kini Iskandar kembali disaat hatinya terlalu kecewa dengan cinta..disaat hatinya kosong..dia sendiri tidak mengerti, orang yang ditunggu telah kembali..tapi seperti dirinya tiada perasaan..mungkin masih terkesan dengan kekecewaan dipermainkan oleh insan di IPT lamanya..walaupun dia masih menanti Iskandar.

Lalu bermulalah kembali..jalinan hubungan yang telah lama tergantung itu..walaupun dia memberi peluang itu dengan rasa kosong.. bagi Aznidar dia akan cuba kembalikan perasaan yang dulu pernah bercambah..dia sayangkan Iskandar..cuma rasa itu..hambar..pada Aznidar..memang dia berpegang dengan kata-kata Iskandar..'jarak bukan penghalang' kerana itu..hatinya tidak pernah berubah..

Tapi,tidak sampai sebulan..Iskandar tetap seperti dulu.. Dia tidak tahu..siapakah dia dihati Iskandar..pentingkah dia pada lelaki itu.. Sudahlah,bila Iskandar pulang menghabiskan masa bersama keluarga di utara, tapi tiada masa untuk membalas mesejnya dia menerimanya dan masih berfikir positif..dihatinya terdetik..'Aahh..tak apalah..bukan senang dia nak jumpa keluarga di kampung, biarlah dia habiskan masa bersama'. Inikan pula Iskandar seperti menghilang..'dia sibuk la kut..tak apalah..' masih menyedapkan hatinya. Lama dia terus menunggu..tapi..setiap kesabaran ada tahapnya..walau apapun.. Aznidar tetap ! manusia yang punya hati dan perasaan.. Iskandar terlalu seolah-olah terlalu sibuk dengan kerjayanya..kesibukan itu,seolah-olah tiada masa langsung waima untuk merehatkan diri sendiri..itu yang dapat digambarkan..sedangkan ada juga diantara rakan Aznidar yang mempunyai kekasaih yang sama kerjaya dengan Iskandar,tetapi masih ada masa dan selalu berhubung..walaupun tidak kerap. Tidak seperti Iskandar..selama ini boleh dikira rasanya. Namun Aznidar masih menganggap Iskandar mungkin sibuk..walaupun dihati kecilnya..terlalu pilu..

Cerpen Cinta Sedih

Sampai satu tahap...Aznidar..menghantar mesej mengundurkan diri..dia melakukan itu demi kerana tidak tahu dimana dirinya diletakkan..dimana perbezaan antara masih bersama dan tidak..dia terlalu sayangkan Iskandar yang dulunya telah mengubati hatinya yang pernah kecewa kerana cinta sebelum Iskandar..dia terpaksa kehilangan Iskandar yang mempunyai sifat-sifat mulia..andai orang lain mengenalinya pun, akan menganggap sebegitu..kerana bukan Aznidar cuba memuji Iskandar.. tapi, itulah hakikatnya.. cuma keadaan ini yang meletakkan mereka dalam situasi sebegini.. Dia tidak tahu mengapa sebegini jadinya..Dia mengundur diri kerana terlalu sayang..kerana kasih..

Sehingga kini..Aznidar tidak tahu dimana Iskandar..mungkin masih disarawak..entah dengan siapa dan bagaimanakah dia... Namun...... satu hakikat yang tidak dapat dihindar..Aznidar masih menunggu..dan mencintai Iskandar..walaupun..mesej terakhir Aznidar untuk mengundurkan diri dulu..langsung tiada balasan..sehingga kini.. Dia tidak pernah melupakan Iskandar..walaupun 4 tahun sudah dia menanti.. Iskandar..andainya kau juga cuba selami hati ini....

Biarkan aku bermimpi..andai itu boleh menghiburkan hati...

Nukilan:
Orkid
Cerpen Cinta Sedih: Kerana Sayang

53 Komen:

Tanpa Nama berkata...

aku pernh lalui situasi ni...skit kn...malah teramat skit..sampai stu thap aku x than lgy..air mata x pyah ckp lh..berjuta dh mengalir...aku smpi down dlm plajran aku..lpas aku fkir blik..lbih baik aku undurkan dri...aku x thu lh si aznidar ni ckp mcm mne..tpi,aku ckp..."mmg sye syg awk..sye syg hubungn ni,tpi,biarlh sye undur dri yup...awk dgn hal awk..sye hal sye..bile sye dh hbis bljr n awk dh brjaya..klu awk rse awk msih syg sye kgy..crik lh sye...salam..."...tu jer..sdih mmg sdih tpi..nk bwat mcm mne..redha jelh..

Tanpa Nama berkata...

Aznidarni cakap, bkn krana x sanggup nk tunggu,bkn krana ade pgganti..tp die undr dr..krana syg..walaupun die rasa Iskandar akan fikir Aznidar ni ade org lain n cari alasan cam 2..:)

Tanpa Nama berkata...

Susahnya cinta jrk jauh..aq juga menghadapinya sekarang tapi sbar je la dmi yg trcinta..

Tanpa Nama berkata...

pernah juga mengalami hal sprti ne,,,tapi dia mengikari janji yang pernah di ucapkan. sakit amat tarasa sakit bila mengingat hal itu.. ketika q termenung baru tesadar, aku tidak boleh terehanyut oleh ini semua...

mIsh nIyDha berkata...

saya sdg mengalaminya , saket ?? saket sgdd ,
shingga saya tdak tahu apakah status saya di hatinya
saya sntiasa brharap agar saya masih boleh berfikir positif mengenai dye

eman balqis berkata...

sakit sngat ble org yg kte syg mcm endah xendah dgn hati n prasaan kte..MAMN ! SYA SYNGKN AWK SMPAI MATI !! mgkin snang bg awk tok mncari pnganti.. tp.. TIDAK bg sya! sya mmg mhukn awk bhagia n gmbira walau dtakdirkan bkn dgn sya.. sya pasrah.. namun, sya brsyukur krna brpeluang tok mngenali awk.. sya bhgia dgn salam psahabatan yg awk hulurkn..

Muslimah Girl berkata...

Mmang best cerpen ni

Tanpa Nama berkata...

sye mngkn yg antara yg pling truk..sakit hati ,benci dan syg srta rindu bgolak dlm minda dn hatiku..nk kta benci..ya,mmg aku benci..nk kata cinta..ya,aku ttp syg dn cintakn dia..tp dia lngsung x kesah..aku di tggalkn tnpa kta putus dan kerelaan hatiku..

Tanpa Nama berkata...

sy tgh merasai perasaan nie..sakit..btol skit..sy xmahu tggl kn die kerana syg n janji yg kami bina same2 dlu..sy ttp pthn kn cinta ni wlaupn die mkin lme mkin brubah aty.."manusia bpegang pd jnji"..e2 yg sllu die igt kn kt sy..tp skrg,die yg mungkir jnji..sy x pasti adakah sy msty ttp pd jnji ini..

Tanpa Nama berkata...

sedih bangat!!!cayok!!

noratira azman berkata...

sedihnye....errrmmmm.. nk nangis loo...kalu sy di tmpat cmny pown sy x ley nk terime setuasi.... aggghhhhh.......sedihnye..
:(

siti sofea binti hamzah berkata...

agghhhh... awk jgn tinggal kan sy.. sy sayang kan awk sgt2!!!hasnan i love u..muaaahhhhh

norazreen love khairy (renget johor ) berkata...

kehadapan kekanda tersayang... jgnkn adinda... adinda sgt syg pd kekanda...wahai kekanda, adinda sgt mmerlukan kekanda, smpai adinda masih hidup...:)

Tanpa Nama berkata...

saya pena lalui situasi ini..walaupon perit untuk lalui...namun sy redha ape yg trjdi....

Tanpa Nama berkata...

sya prnahh laui inii....perihh'a d hti q...mngis tk ada hbis'a????

Tanpa Nama berkata...

hanya bisa diam dan menangis saat mengalami seperti cerita nie..

arh berkata...

Perrghhh,sedih gile....

Tanpa Nama berkata...

CINTA yang AGUNG
Adalah ketika kamu menitikkan air mata
dan MASIH peduli terhadapnya..
Adalah ketika dia tidak mempedulikanmu dan kamu MASIH
menunggunya dengan setia..
... Adalah ketika dia mulai mencintai orang lain
dan kamu MASIH bisa tersenyum sembari berkata ‘Aku
turut berbahagia untukmu’

Apabila cinta tidak berhasil…BEBASKAN dirimu…
Biarkan hatimu kembali melebarkan sayapnya
dan terbang ke alam bebas LAGI ..
Ingatlah…bahwa kamu mungkin menemukan cinta dan
kehilangannya..
tapi..ketika cinta itu mati..kamu TIDAK perlu mati
bersamanya…

Orang terkuat BUKAN mereka yang selalu
menang..MELAINKAN mereka yang tetap tegar ketika
mereka jatuh

(kahlil gibran)

liza berkata...

biar aku bermimpi andai itu manghiburkan hati....

Tanpa Nama berkata...

crta aznidar sma dgn pengalaman sy..mmmg perit..tp tpksa telan jga..wlpn dh 4 taun die mghlg tp sy xpnh lpakan die..tp wlau kt mna pun die ade sy ttp mendoakan kbhagiaan die...

Tanpa Nama berkata...

Sdih bce cite org,tp cite sy pn mcm ni . . 7 tahun kami brkawan dan sudah berfkr utk brkahwin,akhirye dia lepaskn sy tnpa sbb dan sruh sy cri org lain,sy taye dia knape dia buat mcm ni . Dia x bg jwapan . Sy tau sy byk buat silp dgn dia,tp sy x boleh trima dia mghilgkn dri mcm tu n tgglkn sy. .dia ckp dia sakit,slh ke sy nk jge dia nk abiskn masa utk dgn dia sementara dia msih idop . . X fhm sy dibuat ye . . Smpi skrg sy tertaya knpe dia buat mcm ni . .utk apa . .kalu xda jdoh . Sy redha ni smua keje allah . . Tp sy x leh lupakn dia . . Sbb sy trlalu sygkn dia . X mgkn ada org lain yg leh gantikn tmpt dia . .

Tanpa Nama berkata...

cite awk mcm cite sye ..btpa skit nyer hti sye nie stlah di tnggalkan ..mngapa dulu kau hancurkan hty nie kenpa engkau tak serius dlam cnta knpa kni bru kau mnyesali nyer sdang kan aqUe kni tlah dimiliki..sye syank sngat2 kat dye tpy dye tnggl kan sye ..sdyh sngat2..

Tanpa Nama berkata...

saya faham perasaan iskandar sebab saya pernah berada ditempatnya. bukan semua lelaki kuat untuk memutuskan hubungan . saya antara yg rela diputuskan hubungan dari memutuskan hubungan. kepada sesiapa yg terpaksa mengundurkan diri percayalah yg sebenarnya cinta tu sudah tiada dan jalanilah hidup baru carilah permata kasih baru walau perit terasa.

Tanpa Nama berkata...

crta ak ni bg ak sedih lar..sampaikan hdp segan mati x maw..ak knal dia lama dekat 10 tahun..mlgnyer..krna dia 2 llki agknya suka2 hti dia ja nk wat kt ak..khwin ngn org len tnpa bgtaw ak..hnya tuhan yg taw..selama ni ak pegang jji dia untuk setia..tp dia bktikan kt ak yg llki hnya pndai berjnji ja..allah mha adil..perkhwnn dia x bhgia..dia cri ak blik..untk mngih ksih ak..tp tuk ape..dia dah jd suami org..ak x nk tertipu lg,,

Tanpa Nama berkata...

hmm...sme dgn kish sy...p sy ttap syg dye smpi skg....

appy suraya berkata...

sy pon tgah hadapi situasi yg same , dea bg berbagai2 alsan dan terus menerus menipu sy . saket hati nh takyah ckplahhh , dh byk kali cgt menanges . dulu tabur janji mcm2 tpi skang hilang mcm tuh ja , diam tanpa berita . mesej tak dibalas call tak diangkat . Hmp cinta jarak jauhh mmg saket and sukar

Tanpa Nama berkata...

cinta jarak jauh ni mengarut je.. sy pernah kena tipu slama 4 thn..kalu 4 bln skali br leh contact cr je la org lain.. tak payah tggu2..buang masa yg teramat..

Tanpa Nama berkata...

aku pun penah menghadapi situasi begini..setelah aku menerima tawaran belajar di IPT Sarawak..si dia pula berada di semenanjung..memang perit disaat diri ini dilukai..

Tanpa Nama berkata...

perasaan sedih,sayang,rindu,dll mesti ade dalam kehidupan kita...saya pernah terluka...mungkin terluka dengan adenya cinta monyet...tapi bila bertemu cinta pertama,masih terjadi prkara yang sama...tiga tahun perhubungan kami hancur mcm 2 jew...tapi dalam hati saye x panah lupe tuk titipkan doa tuk dia...dan sehingga sekarang saya tetap sayangkan dia..dan menyimpan seribu harapan agar dia kembali....

Tanpa Nama berkata...

sedih kew?x cdih un..sowy r mls r nk bce smpai abis..so,x tau cmne ending dier..ermm..awk tlong bcekn utk sy bleh x?!

Tanpa Nama berkata...

hurm . sye tgh lalui nye skrg nim..
sngguh brt n kcwa bla d prlakukan bgni,..

Tanpa Nama berkata...

sdiYH gAX CteW Neyh,. kirEW OKeyh lARH 4 thUN ,. sy nEYh 12 Thun !

didy comey berkata...

Cukup la aku kene sekali ! aku xmahu benda ni terjadi 2kali -.-
tpi aku kene lagi terokk :) bila aku ingatkan blik !
aku rasa diri aku bodo -.- mcm mna pon ! cerita yang agak menyedihkan jugak :) nice nice ! i vote v^.^v

Tanpa Nama berkata...

sedang mengalaminya... mungkin aku patut undurkan diri.. tapi jika aku berundur, aku takkan bagitahu dia... aku undurkan diri dalam senyap..sesenyap yang dia buat pada aku... aku izinkan dia bahagia dengan orang yang dia pilih.. dan aku percaya yang satu hari nanti aku akan lebih bahagia daripada hati ini.. aku sakit sebab dia.. terima kasih zarieth atas derita cinta..

Tanpa Nama berkata...

Pernah alaminya dulu...time tu umur baru 21,baru mengenal cinta...sakit rasanya bila bercinta jarak jauh...nk2 time tu ngah bertunang...akhirnya sbb xtahan dengar pembohongan demi pembohongan,aq minta putus...dan die terus kata OK...sedeh giler...mcm dalam lagu nurul...melangkah terpaksa,lama jgak aq jatuh sakit,n cm org xbetol...tau jelah bila putus tunang...mcm2 org kg bercerita...akhirnya setelah 5 tahun aq jumpa bermcm2 ragam seorg yg bernama lelaki...akhirnya aq dilamar...dan kini da dekat 4bulan aq berkahwin...alhamdulillah...walaupun bukan lah cinta pertama n cinta setengah mati...namun aq bahagia n bersyukur dkurniakn suami yg soleh....

Tanpa Nama berkata...

sya pernah alami situasi mcm ue,,sbr jela...nk uat cmne an,,,law ad jodoh,ad arh,,,slgi leyh perthan an, kita pertahankn,, ^__^

Tanpa Nama berkata...

APA LASTNNYA ...

Tanpa Nama berkata...

4tahun penantian ye..masih tros menggu walaupon tiada balasan dr iskandar..emm..pengorbanan yg teramat besar..xsggop nk bercinta jarak jauh..errr

Tanpa Nama berkata...

best... :)

mohan ravi berkata...

hi...sy ingin bertanyakan pendapat anda semua.tolong saya ya..sy berbangsa india dan masih belajar.sy mempunyai seorang kwn baik yg berbangsa cina.dia seorang yang baik dan sgt cntk..sy mula rapat dgn dia semasa ting 3 kerana dia duduk seblh sy.lupa mau ckp dia jenis yg pendiam dan bkn mcm org cina yg lain..masa tu sy dah mula suka kat dia,tp dia suka kat org lain...apa lagi hati hancur.tp kitaorg masih berkwn baik,sgt2 rpt,selalu msg,lps pmr lglar rpt....lps dpt result, sy berpindah ke negeri lain kerana urusan keluarga.tp dia kerap msg sy namun masa tu sy dah mula tak menaruh perasaan lbh drpd seorg kwn baik.dan nasib sy sgt baik, apabila keluarga sy ingin berpindah blk ke tmpt asal sy.1 bln je sy kat tmpt lain.dia sgt happy sampai hari2 mau msg bila sy akan blk.lg 1 seblm pndh,dia bg bnyk hadiah tmbh surat dan dia menangis bila last kali jumpa dia....seblm 2 minggu masuk sekolah lama, sy terpaksa cuti kerana lmbt dpt pengesahan pindah dr sekolah lama, so sy duduk rmh relax, hntr msg kat dia(selalunya dia yg hntr).dan ada sekali kat fb, sy mendapat tau yg sebenarnya tidak happy lps sy pndh,dia mempunyai masalah dgn bdk yg dia suka(sebenarnya sy dah tau bdk tu x guna), dia kata dia mula rasa fikiran menjadi pelik,selalu emo kerana sy x de di sisi dia.mula2 sy x caya sgt, tp lg seorg kwn sy turut citer benda yg sama..masa tu sy mula suka kat dia blk kerana dia menghargai saya.x de org prnh buat mcm tu utk sy walaupun sy ada bnyk kwn.semua kwn sy suka amik kesempatan kecuali kwn baik sy ni.kwn baik sy ni pulak x de bnyk kwn,org suka gunakan dia lps tu singkirkan dia,masa tu dia hanya mempunyai saya dan lg sorang kwn cina(dia ni pun sebenarnya suka amik kesempatan,cuma bdk ni sampai sekarang pun x tau)..1 hr tu hr yg sy nantikan tlh dtg,sy tlh msk ke sekolah lama sy.btl2 happy giler lar.tp sy kls sc2,kwn baik sy sc1.kerana dia dpt straight a's dlm pmr,sy 1 b.hahaha.dan x sangka setlh jumpa sy,air mata dia mengalir tp dia cuba cover2 muka dia.kitaorg mulalar rpt lg mcm dulu2 tp sebnrnya dia x happy sgt kerana ada masalah dgn bdk yg dia suka tu.so dia selalu sdh, kdg2 nangis dpn sy(dah 4 kali), 2 kali tu nak tau kenapa?sbb sy kata kat dia yg sy akan kwn dan ada utk dia selama lamanya lps dia kata semua org suka tinggalkan dia..hari berganti hari,akhirnya bdk x guna yg dia suka tu lpskan dia.babi punya dia.buat kwn aq sedih!dan kwn sy walaupun agak sdh,dia selalu ckp yg sy nie kwn yg baik kerana selalu ada utk dia..sy sgt sygkan dia,walaupun dia terima sy sebagai kwn baik saje,sy akan buat apa saje utk dia..hari berganti hari sy dikejutkan oleh family yg kami terpaksa berpindah lg sbb alasan keje, masa tu bln 6.3 bln lbh sy kat sekolah tu.tp bnyk kenangan sy dgn dia,kami pi rehat sama2,kongsi masalah sama2, dia hafal lg tamil utk sy, kls moral duduk sama2,selalu msg,sy pulak tau semua psl dia sampai keluarga, latar belakang dia,mak dgn kak dia semua sy knl,nak tau sy yg selalu hntr dia kat kereta mak dia sampai pintu pun sy tutupkan kerana sy sygkan dia.namun dia hanya anggap sy sebagai kwn baik...tibalah hr last sy pndh,semua kwn2 sdh tp yg plg sdh adalar dia walaupun dia x tnjk sgt.sy tau punya.dia beri sy hadiah dan surat.lps sy pndh,dia selalu msg sy mcm dulu2.tp 2 hari sekali sbb sekolah kan agak busy lah katakan.tp sjk 1 bln nie,setiap hr dpt msg dr dia,tp sekarang dia dah ok x sdh sbb benda lama dia,tp dia x prnh berubah sedikit pun,setiap bln mesti ada 1 hr mcm kitaorg gdh sbb kdg2 sy stres dan tunjuk kemarahan kat dia.tp hr tu juga dia akan msg sy ckp sorry walaupun sebnrnya sy yg berslh.kiranya x prnh terputus lah hubungan.hr tu bufday sy, dpt hadiah dr dia dr pos.sukanya sy.haha.2 hr seblm ni dia sy ckp kat dia yg sy selalu doa akan tuhan yg sy berterima kasih kat tuhan sbb bagi kwn yg baik mcm dia dan nak tau apa,dia kata yg dia selalu doa mcm tu kat tuhan dia juga dan dia ckp kat sy dia bersyukur kerana ada kwn mcm sy.btl2 terharu.lg 1 thn ada utk jumpa dia.

mohan ravi berkata...

sambung lg dr yg atas punya....lps spm thn dpn, sy akan pi kat dia blk apa pun terjd.cuma sekarang sy nak tau , takkan dia x de perasaan lbh dr sorang kwn kat sy setelah bnyk benda antara kami tgh berlaku?ataupun dia hanya anggap sy sebagai kwn baik je?tlg komen ya kwn2.lg 1 jgn ingat ni cinta monyet dan sy akan berubah x lama lg.sy bkn org seperti tu

Tanpa Nama berkata...

1)walaupun awk da brkwan lma dgan sidia..mgkin dia sedih atas apa yg tlh berlaku..tp, dia xdapat memberikan hubungan yg lbh dari seorg kwan..sebab dia sgat mnghargai prsahabatan..
2)dia mgkin sedar dia mula ada prasaan pada awk..tapi, die keliru..dan xpasti..

mohan ravi berkata...

terima kasih ya sbb komen, cuma sy x fhm kenapa dia blh suka kat laki yg x guna,nangis sbb laki x guna tu sedangkan org mcm sy masih menunggu nya ke saat ni.tulah hidup ni,org baik x nmpk di mata pompuan tp sy x maksudkan semua pompuan.btl2 hati hancur.haish...

Tanpa Nama berkata...

tiger labu say : biarkan aku bermimpi, andai itu boleh menghiburkan hat. maafkan aku juaseh. aku buat macam tu bersebab. aku tak pernah cakap yang aku nak putus dengan kau. tiba taba kau yang carik pengganti. aku tahu, mesti kau tak tahan dengan pemergian aku yang sementara. alsan yang kau berikan aku hari tu, cukup bijak ( mesti best kan ) tapi, setia kau hilang macam tu je. then, kau carik dan pilih pengganti kau iaitu, SAHABAT SHIDUP DAN SEMATIKU. damailah wahai hati, walaupun tiada ruang untuk mencari pengganti, berserah lah aku pada Ilahi.

Tanpa Nama berkata...

ORKID> Iskandar tlh pon brkahwin..dgn wanita lain, walaupon perit..aznidar trima dngan hati yg trbuka bhawa semua ini adalah dugaan buatnya..krana allah lebih mengetahui..jodoh itu rahsia allah..

pusukh wangdu berkata...

sy pun mhadapi mslh yg sme skang ni.. skit sngt2 ble org yg kte syg wt xendah ngn kte.. sy msh syg kt dye.. p xtau ape status kmi skang ni..

BlueBloOd berkata...

Aqu thu sape aqu..aqu thu aqu xlayak bgimu..kau terlalu sempurna dimataku..aqu begitu terpesona kepada sinar wajahmu..buat kali pertama dalam hidupku, aqu jatuh cinta kepada insan yg baru kutemui buat pertama kali..adakah ini cinta pandang pertama?

Tanpa Nama berkata...

Mcm bodo je cerita.. Tergantung mcm tu je...

Tanpa Nama berkata...

herm... best nye cite ny.. tp....

Tanpa Nama berkata...

sama dengan kisah sya

Nurul Yazmeen Zahidan berkata...

Bgs pon prmpuan ni back off.Drpd trs menderita,baik blah.Lelaki skrg bkn blh caye.Ckp cinte,kmdian ckplah yg dye ckp kat kte org prmpuan.Tp kne ngaku gak,cinte jrk jauh ni susah.Sme ade pompuan ni yg x ckp sbr lg atw lelaki tu mmg taw bermadah bicara jer.

Tanpa Nama berkata...

ssh sgt bila cinta jarak jauh .. mcm2 dugaan yg akan kt terima .. tp kt harus lalui dgn sabar .. nmun sabar e2 ad batas'y .. mgapa bila cinta jarak jauh lelaki sering m'uji kt sehingga kt sndiri xmmpu utk m'hadapi'y ..

Tanpa Nama berkata...

insyaAllah akan hadir yang lebih menghargai suatu hari nti..

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.