10 Sikap Positif Bina Kerjaya (Tip Kerjaya)

Share on Tumblr
10 Sikap Positif Bina Kerjaya

Mengapa sebahagian individu mudah mencapai kedudukan teratas di organisasi, sementara sebahagian lagi sukar untuk mendapatkan promosi? Apakah kecerdasan, bakat dan kekuasaan individu - individu ini menjadi faktornya? Tidak juga kerana sikap seseorang individu itu lebih berperanan. Ikuti 10 sikap positif dan yakinlah bahawa karier anda akan berjaya.

Tip Kerjaya

1. Lakukan Yang Terbaik - Apa pun pekerjaan harus dilakukan dengan baik. Anda tidak akan tahu waktu anda diperhatikan atau dinilai oleh atasan. Apabila anda terbiasa melakukan pekerjaan dengan baik dan benar, maka anda tidak akan sukar untuk menerima tanggungjawab yang lebih besar. Jangan lupa, apa pun yang anda lakukan, pasti diperhatikan oleh atasan.

2. Jangan Berhenti Mencari Peluang - Profesional yang sukses sering mencari kesempatan untuk terus maju dan berkembang. Pasang mata, buka telinga dan tanamkan wawasan untuk berhadapan kesempatan baru. Anda tidak pernah tahu bila akan mendapatkan sesuatu yang dapat mengubah karier anda menjadi lebih cemerlang.

3. Jangan Menunggu - Apabila anda menghabiskan waktu hanya untuk menunggu berlakunya keajaiban, maka anda akan menunggu dalam tempoh yang lama, malah barangkali sia-sia. Seseorang yang sukses, sering melakukan sesuatu secara baik dan tepat untuk mewujudkan keinginannya. Sebaiknya anda bergerak dan melakukan sesuatu; mencari cara yang tepat dan jangan hanya menunggu. Anda pasti menemui hasilnya dan berhak untuk menggapai impian.

4. Fikirkan Boleh - Apa sahaja boleh berlaku. Anda mungkin tidak pernah bermimpikan untuk menjadi seorang pengarah. Jika demikian, maka anda memang tidak akan pernah memegang jawatan tersebut. Ingat, jika anda berfikir tidak boleh, maka anda tidak akan pernah boleh. Namun bila anda berfikir boleh melakukan, pasti anda boleh.



5. Kegagalan Merupakan Kunci Kejayaan - Setiap orang pasti pernah mengalami kegagalan dari semasa ke semasa. Perbezaan antara individu yang sukses dan mereka yang gagal adalah bagaimana mereka menghadapi kegagalan yang dialami. Individu yang sukses selalu belajar daripada kesalahan yang mereka lakukan dan tetap maju.

6. Tonjolkan Kemampuan - Apakah anda menunggu sampai seseorang itu melihat bakat dan kemampuan anda? Mungkin sudah tiba waktunya untuk memperlihatkan kemampuan anda kepada majikan. Profesional yang berjaya tahu cara memperlihatkan keberhasilan mereka tanpa perasaan sombong.

7. Memiliki Jaringan Yang Kuat - Individu yang sukses memahami dengan baiknya kepentingan jaringan, baik di dalam mahupun di luar pejabat. Anda perlu bersikap proaktif untuk mengembang hubungan profesional. Ajak dan undang rakan sekerja untuk menikmati makan tengah hari di luar. Sesekali, pergilah ke kafe selepas tamat waktu kerja. Bergabunglah dengan pertubuhan profesional. Kembangkan jaringan profesional demi masa depan anda.

8. Tidak Terikat Pada Latar Belakang Pendidikan - Apabila anda merasakan bahawa pekerjaan yang anda lakukan tidak sesuai dengan latar belakang pendidikan, maka anda akan mempamerkan prestasi yang buruk. Mungkin pekerjaan yang anda lakukan tidak sesuai bagi anda tetapi seorang yang berjaya tetap melakukan tugas yang diamanahkan dengan baik.

9. Menganggap Setiap Orang Penting - Apabila anda ingin bersikap agresif, anda perlu bersikap baik dengan rakan sekerja dan orang yang berada di sekeliling. Anda keliru jika menganggap tidak perlu menjalin hubungan baik dengan setiausaha atasan. Bersikap sopan dan ramah terhadap orang sekeliling anda. Ia mungkin menjamin masa hadapan anda kelak.

10. Menganggap Setiap Orang Penting - Anda bertanggungjawab atas nasib anda, maka sudah menjadi kewajipan untuk terus mencari jalan dalam memperbaiki profesionalisme anda. Bersikap sukarela dalam melakukan tugasan tambahan, berminat untuk mempelajari sesuatu yang baru dan bersedia pulang lewat untuk membantu sesama rakan sekerja. Pekerja yang sukses tidak hanya bekerja pada waktu kerja tetapi juga bersedia pada sebarang masa.

Oleh NOR AMIZA ABD KADIR

Rahsia Cari Kerja
Rahsia Dapat Pekerjaan. Keterangan lanjut, sila klik sini.

Teknik Menjawab Soalan Temuduga
Teknik Menjawab Soalan Temuduga. Info lanjut, sila klik sini.

10 Sikap Positif Bina Kerjaya (Tip Kerjaya)

0 Komen:

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.