Tip melupakan si dia

Share on Tumblr
Cinta dan kasih sayang itu sememangnya datang tanpa kita sedar dan adakalanya tidak pernah kita rancang. Tetapi Tuhan memberi kita akal untuk memilih yang mana baik dan tidak baik untuk kita . Dalam situasi ini , kamu punya dua pilihan iaitu cinta ini mungkin boleh diteruskan andai si dia juga menaruh hati pada kamu dan dalam masa yang sama hubungan si dia dan sahabat kamu memang seperti akan berakhir .

Walau bagaimanapun , janganlah menangguk di air yang keruh . Biarlah ia datang dengan sendirinya tanpa perlu dipaksa dan dirancang. Manakala pilihan kedua pula sudah semestinya kamu harus meninggalkan dan membuang semua rasa cinta kamu itu andai si dia begitu menyayangi sahabat kamu dan hubungan mereka tidak ada sebarang masalah . Memang bukan mudah untuk melupakan orang yang disayangi. Namun demi menjaga sebuah persahabatan , kamu harus kuat untuk melakukannya .



Tip untuk melupakan si dia

1-Jangan hubungi dia lagi dan seboleh-bolehnya andai dia menghubungi kamu,elak daripada berbual panjang. Hanya cakap apa yang perlu sahaja.

2-Cuba renggangkan sedikit demi sedikit jarak di antara kamu berdua. Lakukan secara tidak langsung agar tidak ada yang perasan dengan perubahan kamu.

3-Berikanlah pelbagai alasan apabila mereka mengajak kamu keluar bersama.

4-Cari teman baru untuk mengalihkan segera pandangan dan cinta kamu pada si dia.

5-Sibukkan diri dengan pelbagai aktiviti agar kamu tidak ada masa untuk memikirkan si dia.

6-Elakkan bersendirian kerana apabila kamu rasa sunyi, pasti kamu akan mengingati si dia.

7-Sekiranya teman kamu dan si dia bertengkar, elak daripada menjadi orang tengah dan pendengar yang setia untuk si dia.

8-Buka minda luas-luas dan katakan pada diri sendiri, masih banyak lagi lelaki yang baik di luar sana. Kamu bukannya PERAMPAS!

9-Bersihkan hati dan buang segala rasa dengki, cemburu serta perasaan yang tidak baik itu. Bila jiwa kita bersih, kita tidak akan tergamak untuk melakukan sesuatu yang akan menyakiti hati orang lain.

10-Cuba tempatkan diri kamu seketika di tempat sahabat kamu itu. Pasti kamu akan terluka apabila mendapat tahu sahabat sendiri dan orang yang disayangi mengkhianati kesetiaan dan kasih sayang yang diberi.
Tip melupakan si dia

44 Komen:

Tanpa Nama berkata...

aku tdaklah sbegitu..
sbliknya,,shbatku sndiri yg mmpunyai prsaan terhdap aku..
aku x mahu mlnggar batas prsahabatan,,
ssngguhnya aku amat menyayangi status shbat itu..
tetapi,,dlm msa yg sma,aku tidk snggup melukakan hati dia..
knapalah????

Tanpa Nama berkata...

btol tu awk..saya pnah mengalami keadaan yg sama mcm awk..kwan sekolah menengah saya.mse sek dulu kmi memg selalu gduh x bleh jumpa ejek mengejek..memg saya amat2 benci die.memg x pnah ade hati lnsung dgan die dlu.tp skang msing da lpas sek,kje seme.die hadir dan lafazkan cinta pada sya.sya memg terkejut sgat2,rupenye ksah dlu die nak jadikan 1 kisah lucu dalam hdup kmi,sukar jgak nak trime mula2 tu.tp lma2 die pndai ambek hati sye,take cre sya sgat2.sye trime die,bhagia sgat skang..dlu benci skang syag.memg lucu sgat2 bler kwan2 thu kmi bercinta,memg sweet sgat..tp awk tnye hati awk jgan kerana simpati awk,nanti awk merana awk.fikir yg terbaik jgan trime cinta simpati,k..

Tanpa Nama berkata...

aku cinta die dalam mase yg same aku ade suami.berdosakah aku utk memiliki cinta die,soalan bodoh yg aku tanye..aku x mampu utuk melupakan die dalam hdup aku,die miliki semua yg aku impikan selama ini.berdosa jgak aku jika aku hanya berlakon mencintai suamiku.bagaimana harus aku buat untuk aku lepas dari masalah ini...

Tanpa Nama berkata...

aku masih menyintai dia,tapi sejak kehadiran orang baru dalam hidup aku,aku mula menjauhikan diri dari dia sebab aku nak lupakan dia...tapa sekarang dia yang mencari aku balik,bila aku layan dia,dia tak layan aku..macam nak mainkan perasaan aku aje..humm

Tanpa Nama berkata...

patutkah aku melupakan dia wahai teman blog??bkn aku yg meninggalkan si dia..tp dia yg meninggalkan aku..perlukah aku wat mcm ue??erm...

Tanpa Nama berkata...

aq menyayangi dia,juga mencintai dia...tiap detik aq merindui dia..tp aq x sekejam mana sehingga sangup mengabaikan perasaan org len...aq berdoa utk kebahagiaan mereka sekalipun aq terluka..aq stiasa berdoa agar Allah ubah hati dia dan tinggalkan aq kerana aq x mau mengucapkan kata putus..biar dia yg mengungkapkannya,cz aq tau n nampak...dia lbh menyayanginya..

Hyunara berkata...

cutenya blog.. hihi.. n gud info.. n ble tau x pa nma music ya? bestnya,.. sy cka music nie

e_J berkata...

susah kn nk mlupakan..di kecewekn dan mngecewekan lain rase dy...
dulu sy pnh dkcwekan..dan sntiase bhati2 utk x mgecewekan.. =)
tp kite x bole hlng org utk syg kn kite kan?
dan smlm,,sy dah kcewekan org yg syngkn sy...
sy tau dy sgt tluke,,tp sy hrp dy akan kuat...
biar dy kcwe skrg..sbb kteowg bru 2bulan..drpd dy kcwe akn dtng..
lg pon,,sy x snggp nk khianati,org yg dah 7tahun bsame sy susah dan senang..x adil kan?
kite slalu berusaha buat yg terbaikk,,tp kte jgk x mmpu jge hati smue dlm satu mase..
sy harap,,dy yg kcwe tu akn fhm dan dapat yg lbh baikk.. =)
wlupun sy x rela sgt nk hlng dy,,tp sy terpakse...kan?
hrap ade yg terbaikk utk smue ni...

Tanpa Nama berkata...

low pgen ngelupain pacar yang ngegantungin kita gmn tip-nya
karna bagi aku ngegantungin itu sama aja putus tak wajar?

Tanpa Nama berkata...

ptt kah aq melupakan dya jika dya mencintai aq.

Tanpa Nama berkata...

dahulu sy p0m prnah m'cintai se0rang lelaki dy skalas ng sy,,,tp sjak dy rpat ng kwan baek sy,,sy rse gram sngat,,,huhh nk uat cam ner,,,
dan skarang kmi ptus di sbab kn perempuan 2,,,sy xksah p0m ptus ng dy,,

Tanpa Nama berkata...

slm..nk cterr sal adik ksygn ak nie...dy suka sgt kt mamt sowg nie..syg glerr2 lh..pi cinta nye ditolk oleh lki tersebot..pdhal adik ak nie syg sgt kt mamt tu..cinta kn sgt..pi mlg adik sy nie.. rupa2 nye mamt tu gay...ksian sgt kt dy..dy xleh trima kytaan dy mint n syg kn mamt gay..hty nye hncur..setiap hri ngis..n btya bgmne nk lupakn smoe tu..smpai skrg idup nya dlm keadnan mderita dan sush untuk trime kytan tersebot..cian sgt kt dia..sy po xthu mcm ne nk bg dy lope kt mamt gay tu...

Tanpa Nama berkata...

adakah laki gay akn mrsa khilgn wnita yg mcintai dy..or xkn ada persan syg lgsung kt wnita..

Tanpa Nama berkata...

salam..........secara x sngaja aku ucpkn cinta pada si dya....tnpa sdkt pn mengenali drnya...skrng ku rs berslh untk menerima hakikat yng aku x dpt melupakanya.

Tanpa Nama berkata...

q sudah melkukan itu semua tpi tak bsa......
kyk mna lg to???????

RAHIMATUL AZRINA MAZLAN berkata...

mohon share ye :)

Tanpa Nama berkata...

susah untk aq lupakan die tp nk buat mcm mane???/ermmm

Tanpa Nama berkata...

rasa nyy tips itu blum mlupakn bekas pcr ku

Tanpa Nama berkata...

sedih skg.. tuu je yg mampu aku ungkapkan..

Tanpa Nama berkata...

sy syg sngt kat dia.. tp dia dh ada balak len.. uwaaar.. hancor ati sy..betabor..besepai.. nsib bdn.. sabor je la jang..

Tanpa Nama berkata...

sy ter lalu syg kat dia..saya lelaki...saya bergado dgn si dia..smpai dia stress dan hilang igatan..family dia xbg sy dgn dia da...percintaan kami 5 tahun jadi begini..tp walaupon dia hilang igatan dia pernah call saya dan ckp masih sygkan sy..tp kini dia dah ada bf baru...dia ckp dia sygkan saya tp xdpt memiliki sy kerana family x bg..dan family dia yg suruh die ngan lelaki 2...apakah patut saya laukan..

Tanpa Nama berkata...

sya syg kan dia.. tpi sya rasa sya telah luakan hati dia.. sya tak tau nak buat mcm mana.. sya pernah buat kptsan utk tgglkan dia tapi rasa syg tu sgt kuat.. sya harap sya dapat mencari jln yg terbaik dan kembali ke jln yg asal.. kami cinta jarak jauh, sya telah mlanjutkan pelajaran. dlm kejauhan ini sya selalu membohongi dia..kerna sya rasa sunyi sepi, kerna dia tak ada d samping sya.... :(

Tanpa Nama berkata...

aku sayang n cinta dia, tp aku xtau samaada dia syg aku atau juz aggp aku sbg mmb je...p aku xsdp dduk asek terbyg kn dia...p bole dikire tiap mgu jgk la dia mcg aku...sumtime dia swoh anta die g kolej...aku pon anta je...p lau aku xley anta, mmb die anta, mmb laki lak 2...saket gile ati, nak mrh xley, coz bkn awek aku...hmm! jelez gile aku...jmp dia pon xpnh...cma anta dia g kolej je jmp...knl ati budi pon melalui msg jew, knl dia time skola dlu...hmm! xtau la...xkn nak lyn je pasaan ni...apa ptut aku wat?! trus trg ngn dia? dlu da trus trg, p dia diam je...xckp pape pon, sgn ar aku nak tny byk kli...haishhh!

Tanpa Nama berkata...

LOK KITA UEDA JATUCH CINTA MA DIA MEMANG SUSAH MELUPKAN.A

Tanpa Nama berkata...

memang kawan penting...tp,pcyalh x ada y akan dapat lupakn dia.. jika dia bersama kawan kita,,,

Tanpa Nama berkata...

dy tlh menghianatiku dkla aq mmbutuhkanx,dy memilih wanita lain dsaat aq tak bsa hdp tmpax.ki ni stlah q dah mlai melpaknx dan memiliki cnta yg bru dy muncul lg dlm hdp q.aq benci dy nmun aq msh mencintaix.....knp dy mementingkan drx sndri aq dah cpek trs mengingatx.

Tanpa Nama berkata...

Dia mmng brharga.tp aq rasa hdup.ku lbh brharga dari pda skdar mngharapkan dia yg g'pernah sdkitpun mau mngert..bgaimanapun mnjalani hub tanpa kpercyaan itu adl hal yg g'mungkn...sungguh dia dtng mmbwa ksenangan.dia hadir mngisi kesnangan,namun dia pergi boleh saja mnyisakan luka..tapi ksdihan.ku skrng tdk akan jauh lbh baik drpd kbhgiaan.ku nanti.
m.wajdy efendi

Tanpa Nama berkata...

cm na lau dy x lh lupakn jugak....

Tanpa Nama berkata...

saya akan cuba tips nie...

Tanpa Nama berkata...

macam macam tips da cuba tapi hasilnya hanya Allah pengubatnya..

Tanpa Nama berkata...

tp aq x ble lakukn nya. .aq x trlalu bnyak waktu untuk sndri. .

Tanpa Nama berkata...

xblh jgk krn diri sy syg padanya cube tuk lpe tp mkin dkt byangan dirinya....stiap msa n saat sy tringat tambah dia kje dkt dgn sy n rumah sewa pn brhadapan xsggp dh tuk lari mcmne nih mkin lme mkin kuat syg kt dia wlaupn dia prgi tgglkan sy...sdihnya

Tanpa Nama berkata...

memang nak lupakan dia tapi tak boleh.kadang2 bila nak lupakan dia muncul depan mata dengan sediri.selalu je nmpk dia kat mana2.sebab tu lah tak jadi nk lupakan dia.

Haziqah Shahril berkata...

Saya sedang kritikel , saat kami bertemu dan segalanya mmg x dpt saya lupakan.....bukan kerana si dia x mahu kpd saya tp saya fikir ttg masa depan walaupun ia keputusan saya , saya tetap tidak boleh lupakannya

Haziqah Shahril berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

hai. saya just nak tanya pendapat. saya bukan nak rampas dia. kami cuma berkawan je. asalnya sikap sya ni susah sangat nak berkawan dgn kaum adam. tapi, dengan dia saya rasa selesa berkawan. dri awal lagi saya dah tau dia punya kekasih dan dah banyak kali saya cuba tidak menaruh harapan. tapi.. dia selalu tabur balik harapan tu dekat saya. apa yang patut saya buat ye??

Tanpa Nama berkata...

hmm..saya terpaksa lupa kn awak untuk khidupan kite yang lebih baik..restu ibubapa pnting..sy buat sume ni demi meraka...

Tanpa Nama berkata...

Dlu sblm saya brkwin.....saya memlki dua bf....pa bla ada d antra 1 mngjk saya ke jinjg plmin saya tAk tau nk bwt pha. .sbb sya syang mrka bedua...aku ingt kn stlh aku bkwin aku dpt lupa kn c dia.. Malah mkin ingt plk sama dia cz byk knangn d antra aku dan dia....aku rsa aku byk dsa ngan dia sbb tu lar aku tak blh lpa kn dia...lgi plk dia llki tk da gna...sooooo lbh bek ngan suami aku....

erra elena berkata...

Saya pernah bercinta, dengan rakan sekelas. kami saling mencintai dan akhirnya berpisah setelah dia berpindah. maklumlah, masa tu, telefon bimbit tak ada, nak bagi no phone rumah, takut kantoi dengan mak abah. saya dapat tahu yang dia pindah tu pun daripada orang lain. setelah masuk IPT, kami bertemu kembali dan saya kembali menaruh harapan padanya. saya akui dia seorang lelaki yang baik. mungkin sekarang tidak kerana baru-baru ni saya dapat tahu yang dia gemar mempermainkan perasaan anak gadis. saya buntu. mana nak cari ganti dia? atau saya akan terus perasan kat dia??

Tanpa Nama berkata...

sye pernah brcinta, dgn rakan sekelas...kmi sling mencintai...msk form 5 dye pindah sklh...sye asyk telofon n bgi sms kat dye,tye khaba,dye sht ke x,lps 2 sye tye mcm mne keadaan kt sklh sne..dye kte ok je...tpi yg sye x dpt nk lupekn 2 dye tengah couple dng owang lain kat sne...sye sanggup buat pew sje kat dye..tpi dye bls kat sye pe??..skit hati sye..member2 yg laon bgi semangat kat sye...sye tau sye syg kan dye..tpi dh xdpt nk slmt keadaan 2..nk wat cmne..,semua tu ujian je drpd allah...cme skrng ni sye nk tumpkn perhatian kat spm je..xnk pikir bende lain da...rmai pompuan kat dalam dunia ni yg lebih baik drpd itu....
:D

Tanpa Nama berkata...

aq udch berusaha tph ttp aja ugk bss,,.
.pdahl pngen.na cepet" ngelupag_ient dy,,.

Tanpa Nama berkata...

aku merasa bingung ma kekash.ku yg sdang dekat dengan wanita baru..
kini dia mencampakkan aku..
aku sadar , aku tak secantik dia..
tapi aku tak mau lepas darinya..
sakit banget, tapi harus gmana..

Tanpa Nama berkata...

i cant do that. it is really hurt me

rina berkata...

lupakanlah orang yang memang bukan untuk kita

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.