Cara Melupakan Bekas Kekasih

Share on Tumblr
Tip Melupakan Bekas Kekasih

Putus cinta suatu peristiwa yang menyakitkan. Melupakan bekas kekasih yang pernah kita sayangi juga sesuatu yang rumit. Anda harus menjadi seorang yang kuat semangat.

Bagaimana untuk melupakan bekas kekasih dan memadamkan semua kenangan pahit manis dan suka duka yang pernah dilalui?

Panduan berikut mungkin boleh membantu anda untuk melupakan bekas kekasih :

1. Anggap dia tidak pernah wujud.

Lebih mudah untuk melupakan bekas kekasih jika dia yang melukakan hati anda terlebih dahulu.

Berhentilah berangan yang dia masih lagi milik anda dan janganlah anggap mereka sempurna dan jangan terkena pujuk rayunya, maka hubungan anda akan terjalin kembali sedangkan hati sakit mengenangkan setiap perbuatannya. Anggap sajalah dia tidak pernah wujud dalam hidup anda, dan kalau anda masih sanggup menerima perbuatannya yang menyakitkan hati maka anda kembalilah..! Tapi jangan harap dia akan berubah 100%.

2. Tutup buku.

Tutup serapat-rapatnya semua perkara yang pernah anda lakukan bersamanya jika anda benar-benar mahu berpisah dengannya. Anda harus ingat bahwa anda mahu menamatkan semuanya, anda mungkin akan bertemu dengan orang lain yang lebih tepat untuk anda, itu tidak mustahil. Jangan sesekali bertemu dengannya lagi jika sudah berpisah.

3. Jangan hubunginya lagi.

Ini satu perkara yang mesti anda amati, apabila anda memutuskan untuk menamatkan sesuatu perhubungan ambil perkara ini sebagai sesuatu yang serius.

Jangan sesekali hubunginya lagi kecuali jika anda ingin rujuk kembali, tetapi biarlah anda fikirkan semasak-masaknya segala keputusan yang akan anda ambil nanti.

Memang susah untuk melupakan seseorang yang sudah terlalu lama hidup bersama kita yang pernah kita cintai tetapi ianya bukan mustahil. Jangan ber SMS atau email atau telefon dan jangan bertanya dengan kawan-kawan yang mengenalinya.

4. Sibukkan diri.

Anda akan punya banyak masa untuk diri sendiri, anda boleh sibukkan diri dengan pergi gim atau berjoging atau boleh juga mengikuti bengkel atau kelas yang anda minati yang anda tak berkesempatan untuk ikuti dahulu.

Jika anda rajin ke gim tubuh badan anda akan jadi lebih sihat dan cantik, dan tak mustahil anda akan dapat pengganti yang lebih baik dengan lebih cepat. Kalau takpun sekurang-kurangnya anda akan merasa sentiasa sihat dan cergas.

5. Lupakan semuanya.

Memang kadang-kadang anda harus berhati kering untuk melupakannya. Ini semua untuk kebaikan anda juga, membuang semua memori agak sukar jika anda adalah seorang yang melankolis. Tetapi sampai bila anda nak berkeadaan seperti itu?

Mungkin dia sedang bersenang-senang dengan orang lain. Apa gunanya anda bersedih dan menyimpan memori cinta luka lagi. Belajarlah menjadi orang yang kuat pada hati dan tubuh badan.


6. Jauhi kawan-kawannya.

Anda perlukan pengorbanan jika serius mahu melupakan semuanya. Hal ini mungkin agak sukar terutama jika kawan-kawan dan keluarganya memang rapat dengan anda. Tetapi ianya baik untuk diri anda sendiri, dan jauhi juga tempat-tempat yang biasa anda pergi bersama.

Hal ini memerlukan masa tetapi jika anda cekal anda mampu melakukannya.
Biarlah hal ini berlalu dan anda jangan jadi orang yang lemah semangat dan jadi gila talak. Anggaplah semua yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi disebaliknya.

7. Jangan simpan barang-barangnya.

Apabila anda sudah maju kehadapan jangan sesekali berpatah balik atau menoleh kebelakang lagi. Apabila anda mulai mengingati kembali kenangan-kenangan bersamanya, apa sahaja barangan yang diberikan atau gambar-gambar ia akan mengingatkan lagi anda kepadanya.

Simpan saja gambar-gambar kenangan tersebut disebuah tempat yang berkunci dan jangan sesekali melihatnya kembali.

8. Keluar bersama kawan-kawan atau keluarga.

Kenangan seringkali membuatkan kita terbuai-buai dengan perasaan. Apabila kenangan datang menjelma kita takkan merasa kuat untuk menahannya.
Tetapi hal ini dapat diatasi jika anda benar-benar mahu melupakan segala perbuatannya yang menyakitkan hati anda.

Keluarlah dengan kawan-kawan atau ajaklah famili pergi bercuti ketempat-tempat yang anda tak pernah pergi. Mungkin hal itu akan dapat membuatkan anda melupakannya, jangan pulak menjadi sedih kerana anda tak dapat lagi bercuti dengannya.

Buang jauh-jauh bayangan dirinya, dan hadapi hidup yang baru. Anda mampu melaluinya jika anda mahu dan anda harus bersedia untuk itu.

9. Pergi beriadah.

Mungkin sewaktu anda masih bersama dengannya anda tak pernah atau jarang beriadah. Maka inilah masanya untuk melakukan semua itu. Pergilah beriadah dan bersukan supaya anda merasa senang tidur dimalam harinya.

Jangan peruntukkan masa untuk berangan lagi dengan bekas kekasih.

10. Selalu ingat perkara buruk dan hal yang menyakitkan yang telah dilakukannya.

Jika anda masih selalu memikirkan dirinya mungkin susah untuk anda meneruskan kehidupan baru tanpa dirinya.

Jangan sesekali mengenang segala kemanisan sebab nanti anda akan sakit menanggung rindu dan menjadi gila talak pulak.

Yang berlalu biarlah berlalu, jodoh anda mungkin tidak panjang dengannya tetapi bukan bererti hidup anda sudah berakhir disini. Jangan fikirkan ini yang anda dapat setelah segala cinta dan pengorbanan yang anda berikan padanya, jika anda berfikir demikian anda akan mengasihani diri sendiri dan anda tidak akan dapat meneruskan kehidupan yang masih panjang.

~ Sumber dari google
Cara Melupakan Bekas Kekasih

57 Komen:

nazrin berkata...

ape lah nk zaman skrg nie.......

Tanpa Nama berkata...

semua, aq xdpt lkukan... ada kh cra lain yg bleh mmbuat aq lupakn si dia???

Tanpa Nama berkata...

I CAN'T :'(

Tanpa Nama berkata...

ya ALLAH kow tabahkanlah jima hamba mu ini ya ALLAH hanya KOW yg depat membantu hamba mu yg teramatlah lemah

Tanpa Nama berkata...

huhu ..n0w ,i da dpt lupakn dya c0z hasil usaha dri sndry ..if kta xmo berusaha tuk melupakn xbf kta ..confrm la xdpt..:))

Tanpa Nama berkata...

mmg susah tuk lupakn org yg kita syg....dh cuba bt semua tp msh lg rindukn dy....aduh!!!!

Tanpa Nama berkata...

aq dh cuba tapi makin dilupakn makin mendalam wajah dia muncul dihati ku.....aq x kuat utk lalui hari2 tanpa dy

Tanpa Nama berkata...

tak b0le laa ... msty teregt jer .

Tanpa Nama berkata...

huhu..aq pun xdpt ugk nk lpakan someone ni...da bnyk cra da aq gna top lpakan someone tp xbleh...adkah anda bleh tlg aq top lpakan someone??????aq da xtaw cra da cmnew nk lpakan someone aq ni...aq trllu cynk kn dia...dia laa tmn idup ku...tp aq nk lpakn dia daaa...tp aq xtaw cra cmnew nk lpakan dia...tlng laa aq kwn2??????plizzzzz ... tlng aq...aq mhon cngt3 ni kwn2..tlng aq errrrkkkk????????uhup390x........

Tanpa Nama berkata...

aku lebih susah lupakan kucing aku dari lupakan ex...hihihii...^^...

Tanpa Nama berkata...

Sye nk lupe kn ex sye mmg sush,mcam2 cari sye buat..last2 sye trpkse buka kn hati utk orang lain n terima hakikat yg ex bkn mlik sye lg..pegng lh pde ayt ni..sye kehilngn org yg xmncintai sye lgi tpi dia kehilngn org yg benar2 mncntai dia..ape2,add sye kt fb..noty gurlz

Tanpa Nama berkata...

kenangn yg lalu wt dri nie tk pnh lpakn dia..even myakitkn ati tp dmta sy,,dia ttp knagn trindah utuk sy n now sy cba lpakn dia dgn bntuan Allah..sbb Allah tk pnh mninggalkn sy even sy slalu mlupaknnya..

Tanpa Nama berkata...

law tips yg d'kc 2 xmnjdi gk..jwbnyew knew r cr pngnty c'dy yg bwu..n then must tmew hkikt bhwe ex ktew 2 xkn bsme ktew agy..except law ex ktew 2 da mmg jodoh ktew..:)

sharul azmi berkata...

macam mne pula lau si dia kawan yg dari zmn sekolah rendah lagi?sukar nk lupa...

Tanpa Nama berkata...

memang sukar utk melupakn nye tp aq harus redha menerima hakikat ni hu3 :(

Tanpa Nama berkata...

biar pn sa buat lbi dri cra2 ne smua sy msi tda bple mlpakn ny lg...lain2 cara xde ke?

Tanpa Nama berkata...

doakan la aku wahai sahabat2 ku yang membaca nie..sesungguhnya aku amat mencintai dirinya..sudah sataun lebih kami terpisah..aku masih tidak dapat terima kenyataan yg dia bukan lagi milik ku..tiap malam..aku d hantui dengan bayang2nya..kenangan2 kami terlalu banyak..bynk perkara yg kami kongsi bersama..susah sengan kami tanggung bersama..kami jalinkan hubungan hampir 5 tahun..sungguh tidak aku sanggah dia sanggup buat aku begini..nursuhiba...aku amat mencintai mu..tp aku harus belajar dengan takdir yg aku dapat ini..aku dan kamu sudah tidak ada apa2 lg hubungan melainkan saudara seislam..alip

Tanpa Nama berkata...

cinta pertama mmg x dpt dilupakan. wp dh lebih 10 tahun,namun masih x mampu diusir dari hati n ingatan.

ashikin berkata...

timer kasih sbb nasihatkan aq.... aq tahu,aq x sepatutnye mengingati dia,tapi aq dah terlalu menyayangi dia... dia bagaikan org yg x blh dibandingkan dengan org lain... insyallah,aq akan dpt melupakan dia

Tanpa Nama berkata...

zaman remaja yg aku pernah bercinta...selepas terpisah sekian lama (masing2 ada dah ada keluarga) kami bertemu semula dan bercinta sungguh indah teramat indah CINTA ITU> tapi kami tau itu adalah bersifat semantara... CINTA ITU HARUS PERGI.. CINTA ITU BUKAN MILIK KAMI BERDUA...tapi kami percaya CINTA HADIR SEKALI SEUMUR HIDUP....TLG DOAKAN KAMI AGAR HIDUP KAMI TENANG!!!sue!!arm...

Tanpa Nama berkata...

yang sebaek2 nye pancung kepala hahahahah

Tanpa Nama berkata...

salam.....kpd sahabat2 yg menyalami kggln dlm prcntaan,tbhknlh ht.......sbb sy pn prnh pts cnta stlh 3 thn mengenali drnya

Tanpa Nama berkata...

so sad:(

Tanpa Nama berkata...

memang susah , sedih SANGAT ,

Tanpa Nama berkata...

kalau kita cakap susah, ianya akan jadi susah, sy pun mula2 rasa macam tu, cara terbaik dekat kan diri dengan Allah, minta bantuan dariNya, tenang hati ni, walaupun mula rasa begitu derita..cuba ye semua :)

izah :) berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
izah :) berkata...

minta share ya ,saya credit kan awak :)

Chrismecx berkata...

Ye...mmang ssah lpakn s'0rng....sgat ssah....but'z,i will try...thanx ataz cmua tipz d ataz.....anggap kta bleh hdup tnpa dy n brhnti mngis...tau lha dy mnysal nnty...bak kta 0rg,mnysal x prnah dahulu.....s0,nver give up 2 u all....

Tanpa Nama berkata...

sbnrnye smue d atas dasar pcye,ble si die khianat kt,mgkn to yg blh bt kt rase merana.yes sy akui memg susah.n sy hrap biarla mse menelan sgle kngn sy n dy.wlaupn sy bsdh tp sy sdg mcri kbhagiaan..kt akn jd ap yg kt nk,to smue bgntung pd ktbhn kt mengatasi smue mslh.

Tanpa Nama berkata...

buat pa nak meingati owg yg tlah menyakiti hati kita . . anggap jak dia tiada wujud lgi disisi kita . . dan jangan sanggup abaikan hidup kita gra2 tak dpat melupakannya . .

Tanpa Nama berkata...

kalau nak tahu msih rmai lgi owg yg baik menanti kita kt luar sana , klau bleh jngan mberi 100% hati kita kt mereka . .

Tanpa Nama berkata...

kalau,, orang tu,,, menghina kita,,,
kerana mendengar fitnah ,,
dan sebenarnya dia membuat salah dan mahu memalukan kita,,,
apa yang patut dibuat??....
dan kalau.. perempuan yg bersama dengannya itu adalah kwn sendiri apa yg perlu dibuat?... kalau dia tidak tahu pengorbanan kita selama ini kepada dia, tapi dia masih menghina dan memarahi..
apa yg patut dibuat?... hati saya btol2 tertutup rapat... sgt2 rapat...

loya buruk berkata...

jgn biarkan kepala mengingati masa lalu yang telah mmbuatkn hati kita d sakiti olehnya

Tanpa Nama berkata...

adoii cinta itu memg sial

Tanpa Nama berkata...

law aku boleh bunah aku buat mcm cerita 8 jam emememememme

Tanpa Nama berkata...

X boleh la.. mesti ingat punye..

Tanpa Nama berkata...

aa..mesti ingt, ,dy 1 kelas sekali ari2 mesti jumpa....nk wt cam mana? mesti dok tringt lagi punye!!

Amin Syah berkata...

biar lah penderitaan ku berakhir d sini...anyone, add lah fb saya wakesau wakesau gaban..hahahah just want forget my babe

Tanpa Nama berkata...

cinta pertama memang payah tuk kita lupa,..cos cinta pertama tu buat kita tahu erti kasih sayang n cnta kita..tapi cinta pertama tu jugak buat aku berhati-hati lagi,,.bagi aku cinta pertama bukan kenangan tapi sejarah,..belajar dari sejarah,..tu baru betol,.hee,..add me,,shakinah shak,.(fb)

Tanpa Nama berkata...

dah gilew abis dah nie..xmgkin dpt lupekan die..cuz die pmpuan yg prtme wat aq nangis..kdg2 2,3 hari xleyh tdo sbb tringat kt die..ptot ke aq tnggu die kwn2?? tnggu die ntok blik smulew dkt aq??

Tanpa Nama berkata...

kwn2..aq nk tnyew skit..adkah keadaan yg mngubah kite or kite yg wat keadaan brubah?? tntu bolehkan klu kite cuba usaha untok ubah keadaan yg buruk jd yg lbih baik??

Azimah Iema berkata...

tpy klo itew t'lampau cyunkx kn dye..n itew cbe nk lupekan dye tpy x boleyh sbb setiap saat atau setiap detik mezti teringatkn dye t'bygkan dye...nk ikutkan ary2 sy jmpea dye at skul n at dlm bas arrrrgggghhhh.. fedab lahr..!

Tanpa Nama berkata...

Allah yg mciptakan kita merasakan CINTA...
agar kita tau dan sedar siapa penciptanya....
bersyukur lah kita dapat merasakan CINTA...
biar pun kita rasa kan CINTA itu INDAH terbaik utk kita...
namun ianya sudah keterlaluan (OVER-LOVE)...
yang baik nya kita hanya bersifat SEDaRHANA saja...
!!S!!arm!!

Tanpa Nama berkata...

aku gagal mmdamkan sgalanya ... mlagkah ke kri dan ke kanan .. wajahnya slalu brmain d mtaku .. smua tmpat sntiasa mgingtkan aku pd dia .. what can i do ?? how can i 4get him ?? ini smua krna aku trlnjur cnta pdanya .. i still love u **** ..:(

Tanpa Nama berkata...

~ x dpt lpakkan nya ! smua cra sdh d lkukan tapi msih jga x dpt.dulu dh dpt lpa kan dia,,tp enth knapa diamuncul blik dlm fikiran aku nie!dh brapa lma aku mnanti dia untk kmbali,tp smua nya hanya angan2 je!aku bnci hdup mcm nie.mcm org bdoh yg sdang menanti sesuatu yg tak pasti..I HATE U *MNSR* WTSFBLU ! tp wlau brapa bnyak aku ucapkan benci,berapa lama aku mrh dkt dia,enth knapa hati ini mseh ingin kan dia untk kembali!!LOVE TRYING TO KILL ME !ARGGGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!! :'(

Tanpa Nama berkata...

sy pom xdapat nk lpakn mamat nh sbb dh 3thaun sy bersamanya

Tanpa Nama berkata...

sye menafikn,,sye tak bisa melupakn yew..setelah kami terjln persaan cnta antara stu sma lain,,hmpir 3 tahun 2 bulan kami bertunang dan kami akn dikabul kn..mlng nyew dye pg meningl kn sye..tnpa persaan...=(

Tanpa Nama berkata...

aku bru jek kenl lelaki ni seminggu jek tapi auku dah serahkan semuanya.masaalahnya aku dah kawin.lepas lelaki 2 buat x tau jek menyesal sungguh.tapi susah sungguh nak melupakannya

Lan AJ berkata...

Andai ku sedar 1 percintaan ini akan mengundang perasaan hanya indah yang sementara..pedih yg mngkin hilang tiada pnghujungnya... pasti mgkin tdak ku cuba....

Tanpa Nama berkata...

aku kna crang 4 kali nan sidia...last2 dia tgalkn aku cm too ja nan brang aku n htag aku

Tanpa Nama berkata...

Cinta yg tiada penghujung biar pun ia telah lama berlalu.
hanya d rasakan diri ini tertipu sang wanita bernama SKK.
namun ianya andaian ku saja rupanya andaian itu sama....
doa saja yg boleh memberikan KETENAGAN salam S...

Raja Syahirah Raja Azahar berkata...

4 tahun hanya mampu bertahan..

Tanpa Nama berkata...

Tiada siapa dpt tlg klu dah jiwa termakan cinta.
klu dah hancus meranalah sepanjang hayat....sedihkan
tolong aka aiem-sk

Tanpa Nama berkata...

Brazil jadi Kutub Utara manakala India jadi Kutub Selatan. Malaysia dijangka membeku 2015? Kejadian yang luar biasa!!! mungkin di sana CINTA kita bertemu...ArSu Lah...

Tanpa Nama berkata...

susah untuk aku melupakan dia..but,,aku akn try the best

Tanpa Nama berkata...

andai kata cinta mu tulus dan suci...ku relakan kau pergi dari ku...arsu...

Tanpa Nama berkata...

Kemek i still love you aq akn tunggu ko smpai aq mati sebb aq dh terlanjur syg kt ko

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.