Madah Cinta Untuk Hati Yang Pernah Dikecewakan | Mutiara Kata Cinta

Share on Tumblr
Cinta kurniaan Ilahi mengapa mesti dibenci? Apa yang harus dibenci serta dihindari adalah kepalsuan cinta.

Cerita sedih cinta adalah kenangan masa lalu. Mereka yang kecewa bercinta perlu mencari satu dimensi kehidupan baru. Membezakan antara masa sekarang dan masa lalu amat penting. Keadaan itu dapat memberi peluang dan ruang untuk bergerak ke hadapan, tidak hidup dalam dunia semalam.

Madah Cinta Sedih Kecewa

Belajar untuk membuka diri dan runtuhkan dinding ketakutan bercinta. Perasaan takut disebabkan kita membina dinding untuk jatuh cinta lagi.

Manusia merasa kesepian dari cinta kerana mereka hanya membangunkan dinding bukannya jambatan kasih sayang.

Bercinta adalah satu risiko. Ambil risiko dan jangan takut untuk jatuh cinta lagi. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai. Itu adalah keistimewaan kehidupan.

Orang yang bijaksana tidak sesekali duduk merapati kegagalannya, tetapi dengan lapang hati mencari jalan untuk memulihkan kembali kerugian dialami.

Binalah kepercayaan bahawa kita adalah insan yang bernilai dan berhak untuk menyayangi serta disayangi.

Cinta itu apabila kamu bertemu dan membuat pilihan yang tepat. Apabila percintaan tidak berkekalan, mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat. Kita harus mengerti dan berterima kasih atas kurniaan itu.


Madah Cinta Untuk Hati Yang Pernah Dikecewakan | Mutiara Kata Cinta

95 Komen:

teddy berkata...

untuk itu cinta yg kumiliki adalah cinta yang dari Allah..aq tidak akan lg brani melepaskan nya...
kan juga cinta dan sayang ku dengan segnap jiwa dan hidupku.
mengingat sisa umur ku..ingin sekali kuhabiskan hanya bersama dia. Luph u hun :* smooch ^^

Deqmie berkata...

mohon izin nak copy and share artikel nie ke blog saya

HoneyMarceilloDolly berkata...

Saya nak copy madah cinta kat blog cye ley..

Tanpa Nama berkata...

lupe kan cinte senang

Tanpa Nama berkata...

mohonshare ya .. thanks

Tanpa Nama berkata...

jgn bcinta krna nfsu, ttp bercntalah dgn niat kerana Allah

az berkata...

mcm mane nk kite nk mintak putus dgn cara yg baik...
teman lelaki sy tidak mempunyai masalah dgn sy n dia stia dgn cy..cuma akhir2 ini sy dpt rasakam yg sy tidak blh hidup bersama dgn dia dan naluri sy kuat mengatakan yg dia bkn lah yg terbaik utk sy...kami berkwn hampir 3 tahun dan pernah setahun yg lepas sy memintak putus tetapi dia tidak dpt menerimanya dan ade mengugut2 sy dan menyebabkn sy fobia lalu terus kn saje hubungan smpai ke hari ni..hampir 6 bulan sy telah bertemu dgn lelaki lain dan sy begitu nekad dgn lelaki tersebut utk mendirikn rumahtangga ..dia tahu yg sy massih mempunya teman lelaki dan memberi sy masa utk sy berterus terang dgn teman lelaki sy itu..
tetapi smpai skrg sy masih tidak tahu mcm mana hendak meenjelaskan perkara yg sebenarnya....
Saudara&saudari sekalian ..tlg la memberi sedikit komen/cadangan bgmna sy hendak jelaskn pd teman lelaki sy...

irulltuban berkata...

Az@ apakah hati awak dah bener2 mantap dgn lelaki yg baru awak kenal 6 bln itu...? sebaiknya awak lakukan sholat istikharah terlebih dahulu'' pilih mana satu yg baik...........!!! bl dah bener2 yg itu pilihan awak'''''is OK!!!!!!!!!!
bila nak putus'kan : dgn cara-> baiknya awak kena bincang elok2 kat dia pergi seorang2 kat umah dia dan awak cakap jujur apa masalah yg sebetulnya telah berlaku'' unkapkan apa yg ada dalam hati awak biarpon dia menangiss dan awak harus betol2 siap dari segi fisik dan menntall....! kalo awak bincang kat luar rumah.exs; restoran, cafe. ato tempat2 lain takut nanti dia tak nak balik rumah (bunuh diri/kecelakaan pasal trauma)
my fb= irull_tuban@yahoo.com

virgo berkata...

"jdoh adlh ktntuannye..jika cnt tlh bralih arh..crilh jln trbaek tok meyelesaiknnye..jngn meyesl dikemudian ary..

Tanpa Nama berkata...

bercinta salah xbercinta salah..klu bercinta sket hati..urm

Tanpa Nama berkata...

ermm....salam semua...mcm mana nak kuatkan hati...saya dah bercinta 5thn...tapi skang mcm2 alasan diberikan...sebenarnya dia sudah ada yg lain...tapi minta utk saya bersabar,,,

Tanpa Nama berkata...

hmmmmm.....

Tanpa Nama berkata...

sy xtau mcm mana nk wt ngan relation nie..sy nk tinggalkn dye tp sy xkuat..jujur sy amat menyayangi dirinya..walo pun dye pernah tydo bersama gurl len..pukul sy..marah2 sy dpn owg ramai..n mcm2 lg yg dye wt..tp sy tetap sabar..sbb syg dan cinta sy melebihi sgalanya hingga sanggup memaafkn kesilapan dye..dan melupakan ap yg pernah terjadi..sy nk tinggalkan dye tp sy xkuat untuk semua tu . .

Tanpa Nama berkata...

egt lah lelaki yang baik untuk wanita yang baik.
cintai lah allah maka allah xkn sesekali menginaya hamba2nya.
apa patut kita lakukan hya lah berdoa agr di temukan dgn insan yg betoi2 mencintai kita.

Tanpa Nama berkata...

biar pown aty niy pedih d'permaenkan
tpy sye aakn sntiase b'sabar . .
bia pown ia ta dpt d trme ..
sye sntiase tabah hdapi rntangan2 ngn s'adanye ..
mgkn ade hkmah d'sblik k'jdian ..

Tanpa Nama berkata...

sya sering kali dikecewakan..wlupun setia dan jujur tp di persalahkan jd punca masalah.semuanya hanyalah alasan dia.
knpkah xde yg ikhlas btul2 sygkn sya.

Tanpa Nama berkata...

setelah sekian lama aku disakiti oleh cinta..akhirnya aku ketemu juga sinar kebahagiaan..terima kasih b..terima kasih tuhan atas kurniaan yang indah ini..

Tanpa Nama berkata...

bilakah aku akan bertemu seorg lelaki yg betul2 leh membahagiakan aku...:(

najwa suffiah berkata...

mcm mne dgn cinte yg x trbalas?.. ptotke pompuan yg nyatakan perasaan sdgkn laki 2 langsung x bermnna nak taw tntg perasaan pompuan 2...

Tanpa Nama berkata...

cinta ?? bagi ku ,cinta yang kurasakan dulu tak dapat lagi ku rasakan yang ada hanya rasa sakit karna kehilangan cinta rasanya begitu sulit kehilangan dia ,dia bintang yang paling ku cinta..

Tanpa Nama berkata...

khilangan owg yg kte syg s'sua2 yg phit...npew hrus trjdi...

A.S.A berkata...

thakns,,madah yg bgus..mantap..
dn sy..tdk akn mngis lagi..dn sy..dpt rasekn yg Allah sdg mnguji sy mlalui cinta ini.. :)

Tanpa Nama berkata...

mdh yg sgt bgus. .i like sgt3x. .

Tanpa Nama berkata...

SekAng mana ade lagi cinta yang ikhlas jujur & setIa. Perempuaan sekarang sume nye pandang pada paras rupa&harta kekayaan. .

MAAG berkata...

mohon copy dan share kat blog saye ek..tenkiu

Tanpa Nama berkata...

hatiku telah dikecewakan oleh dua orang wanita.... kini perasaanku beralih arah terhadap lelaki....perasaan ku terhadap wanita telah hilang dan masih belum terbuka...kadang kala ingin akau kmbali ke pangkal jalan...tetapi apakan daya godaan Syaitan lbih kuat......maafkan aku Ya Allah......

Tanpa Nama berkata...

cnta adlh perasaan kurniaan Ilahi utk laki2 kpd prmpuan & seblknya, so, jgn slhkn perasaan cnta andai kita kecewa dgn nyer...cnta jg mengjr kita erti kehidupan...

Tanpa Nama berkata...

apayang kita boleh perkatakan ialah,jangan menaruh harapan yang tinggi dalam apa jua benda yang kita lakukan..ada yang kata dunia ne tak adil..e2 semua adalah salah..kalau dnia ne tak adil napa kita boleh gapai kebahagiaan itu walaupun kita terluka berulang2 kali.. tanya pada diri sendiri..apa yang berlaku itu berpunca dari hati n pemikiran kita..bukan kerna di dorong oleh sapa2..peace to u all..

Tanpa Nama berkata...

cinta apa ni sy x prcaya cinta ap mampusssssssssssssssss

Tanpa Nama berkata...

bodoh sb kita jadi hamba cinta

Tanpa Nama berkata...

cinta yang abdi adlh cinta pda allah...,
cinta yng ikhlas dtgnyer dri dri sndri
jgn seskli permainkn perasaan seseorg dgn cra ape skli pon..,
adkh benar org yang kte slame ini cintakn akn mjdi sbhagian dlam hidop kte?????

affriena berkata...

mintak izin utk copy yup :)

Tanpa Nama berkata...

hbungn kmi sdh hncur..da xde pape lg yg tnggl..cgt mnyakitkn bg ak tgk dy da hepy dgn owg len ckrg..walau ape pon ak ttp doakn moge2 dye bhagie dgn plihan aty dye...not giving up on love coz its a passion..:)

Tanpa Nama berkata...

Cinta adalah anugerah ALLAH yg maha hebat,maha indah...x perlu mencari cinta kerana cinta kana datang dengan sendiri nya bila ALLAH ingin kan kita bersatu..

Tanpa Nama berkata...

cinta itu terlalu subjektif....apa lagi kata yang perlu diungkapkan untuk menyatakan cinta kita pada seseorang..tidak cukup hanya mengatakan "aku cinta pada mu"...rasa dan kata adalah 2 kata yang berbeza..biar kita x bersuara tapi dapat merasakannya....itu lebih baik dari berkata2 tapi tidak merasa apa itu cinta sebenarnya..

pheya berkata...

dea selalu lupa kann saya . dengan pngai dea cmtuh , bt saya rasa bosann . Ap bley bt ? break or patient jea ?

Tanpa Nama berkata...

cinte kte xpenah layu ,,karne ia sentiasa di baja angin rindu

mohd amer berkata...

No cmnt..tp brcinta slepas brkahwin mgkin lbih baik.. =)

Tanpa Nama berkata...

cinta i2 indah sblum ia utuh

Tanpa Nama berkata...

knpe hati abang berubah,..she is my best friend abang,you know that..tapi yg boleh saya buat bang.... sy terima perpisahan ini lau itu yg dapat membahagiakn abang, saya redha dan rela lepaskan abang pergi, walaupun saya tahu sukar untuk saya lupakan abang tapi saya pasrah bang, saya pasrah ngan semua ini...tiada guna saya teruskan sbb saya tahu hati abang bukan milik saya lagi, hati milik kawan baik saya...walau apapun yg terjadi saya xkan berdendam ngan erni dan saya tetap menganggap dia sebagai kawan baik saya...saya doakan semoga abang bahagia bersama dia walaupun hati ini terluka..

Tanpa Nama berkata...

ak,adlah perempuan yg sering dpt ujian dri allah ttpi ak redha dn pasrah pe slame nie ak mgharunginyer perbgai dygaan...,skung ak bru lah thu bhawe tuhan mmg adil dn tuhan mmg syg kn aku..,ak juga pernah dilukai oleh kekasihku ak redha dn bersabar skung nie ak bhagia krana ade jugak lelaki yng amat cintakn aku..
terima kasih tuhan...ak syang allah...

Tanpa Nama berkata...

smua ayat di atas wt aq sdih...slme aq knal gan prempuan,aq x xpnah dpat cinta yg btol2 ikhls di aty...aq slalu di prmainkn yg brnme prempuan....aq trlalu kcwe gan smua ne...aq x bley trme smua ne...knpe aq hrus di prmainkn...ape slah aq kt dy...pdhal aq stia gan dy..aq dh bge sgle2nye pde dy...tpi pe yg aq dpt cme kcwe kluar kn air mate..tu je yg aq mampu....aq hrap lpas ne aq nk hdup sendrian...aq dh x sngop hdup di kcwekn age...klau aq de wt slah aq mtk maaf...aq syg ko aq cinta ko.....

nourfa eiyfa berkata...

hati aku kecewa lagi...patah hati sering menyakitkan......

sedey...... berkata...

nape kta mencintai tetapi xdicintai.......

Tanpa Nama berkata...

chnta i2 kan matcm taik2 jha jatu tndas hkhkhk

Tanpa Nama berkata...

cinta hanya hadir sekali sahaja

Tanpa Nama berkata...

mencintai tak semestinya memiliki ..

Tanpa Nama berkata...

sygi seseorg dgn iklas dan jujur

Tanpa Nama berkata...

salah ke untuk aku melepaskan org yg aku cinta dan aku syg....pergi dari hidup aku....mencintai seorg lelaki yg telah bergelar seorg suami...setelah lama cinta beputik... akhir nye baru aku tahu...aku salah menyintai seorg lelaki yang mempunyai isteri.....salahkah aku....?

Tanpa Nama berkata...

dr kegagalan itu aku memilih utk mjd insan yg kuat dan bjya...

Tanpa Nama berkata...

kdang2 sy jga seorang y' pnkut. . .buT,sy tkut dy dimiliki org. . ,sy memberanikn dri ini tuk mengaku SAYA CINTA DAN SYG AWK . . .

Tanpa Nama berkata...

kekadang hati nih dah cukup terluka tapi aku percaya setiap ape yg terjadi ada hikmah disebalik Nya...

Tanpa Nama berkata...

tiada lg perasaan cinta setelah seringkali di kecewakan & dipermainkan....

Tanpa Nama berkata...

Melepaskn dia pergi dlm hidup adalah satu keputusan yg muktamad..

Mizra Rahim berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ema berkata...

aq tlalu syg kn dy smapai ak xmmpu utk mlupakan dy...wlpn sjarah cnta ak sdh bllu pergi...ak thu dy skrg sdh bhgia dgn insan lain...wlu apa pun ak doakn dy bhgia...tpi kkcewaan ak ini mbt akn ak ptus asa utk mnrima mna2 lelaki dlm hdp ak...tima ksh krna mgcewakn sy dlm hdp awk utk kali kdua..andai ia blh mdgr isi hti sy ini ingn sy tjukkn kpdanya..meor shahrul sy harap awk bhgia d smpng insan yg trsyg..bt kekwn ku umur ku pjng ak pasti kmbli lgi utk bjmpa kowg d ipoh..sgla kngan ak d ipoh ak xkn mlupakan slmanya...:(

Tanpa Nama berkata...

walaupn dikhinati..dikecewakan...aku redha..dn x pts berdoa moge kau diberi petunjuk..moge kau tau menghargai hti n perasaan seseorg yg sygkn kau...

Tanpa Nama berkata...

hati ini kerap kali terluka dengan sikap dia yg terlalu ego..ya mybe aku n dia x setaraf..aku suadah 2x kali kecewa..n pengakhiranya dia berkhwin dgn org lain..ngn alasan pilihan family..alasan yg lapuk..namun aku redha..dengan apa yg berlaku..aku rindukan diriku sewaktu aku berlajar dulu..hidup dlm suasana tarbiyah..dulu aku sukar menerima lelakidlm kehidupanku..tp bila aku sudah terima mereka..akhirnya aku dikecewakan..mybe kau hidup gembira n gelak ketawa diatas air mata org yang kau khianati..namun aku percaya..hidup ini ibarat roda..tidak semestinya kita akan berada dia atas.. aku percaya suatu hari nanti aku akan berjumpa dengan jodohku..aku yakin dengaNya..

Tanpa Nama berkata...

aku harus lupakan dia...

Tanpa Nama berkata...

bila bercinta semuanya indah... bila dah kecewa semua nya macam sial... pompuan nie mmg suke mempermain kan hati dan perasaan lelaki ke?? cube lah belajar setia... ke die x tahu ape erti setia.... die tak rasa lagi macam mane sakit nye hati ini bila dah dikecewa kan... satu hari nanti kalau die dah kena b alik baru tau macam mane sakit nye hati ini...

Tanpa Nama berkata...

saya mencintai lelaki usia 46 tahun, saya 35, dia dah berkahwin, berjanji akan mengahwini saya, suruh saya bersabar, satau hari dia meninggalkan saya begitu sahaja, dasar jantan tua x boleh dipercayai, atas dasar itu, saya akan hancurkan rumahtanggan dia, demi allah

Tanpa Nama berkata...

dulu hati khuu prnah dilukai sbnyak 3 kaliy ... akhuu x tau samaada akhuu boley mmbuka pintu hati khuu untk org laen .. kini ... c dia kmbali lagi dlm hdup khuu ... kahuu x taw apa akhuu nak bwt ... smaada trima dya kmbali .... atau akhuu biarkan hati khuu hncur brkecai mliat dya brsama yg laen ...
akhuu sngt2x confuse !! .... tolong akhuu ???

eiyra skullover berkata...

macam mana saya nx pujuk dia..supaya dia trima saya balik?


Tanpa Nama berkata...

sedid dan kecewa cuma mainan hidup saja

Tanpa Nama berkata...

eiyra sbar la kalau ada jdoh x kemana pcy la

hafiz iz berkata...

salam..sy ad seorng gf..mrncng untuk bertunag.stu hri sy keluar brsma nya untuk mkn mlm..dan sy trima stu sms..yg mnytakn: jgn prcya dia, dia tak faham kau, dia pnipu, hritu kau cll dia xjwb sbb bwk aku jlan2..msg itu dri Xbf dia..yg msh lg mngngu..so apa kah pndapt knw2..pelu atau tidak sy percya?

Tanpa Nama berkata...

saya pon slalu d permen kn walau[pn setia dan jujur..urm..

hafiz iz berkata...

kembli bhgia..:)

Tanpa Nama berkata...

sya bnci sema laki yg permainkan saaa .. bnyak sdh laki tuw saa keymak

Tanpa Nama berkata...

seandainya dia bukan yang terbaik untuk mu'kaakan padanya agar ia tidak mengh
arap cinta dari mu,dan biar la kita berkawan selamanya.. im4 u sebagai kawan.

Tanpa Nama berkata...

kerana cinta bersandiwara.keciwa dan terluka.

Tanpa Nama berkata...

selami hati si dia dulu baru kata cinta.kerana cinta hidup merana.

nadieyahh hamied berkata...

ak dlukai oleh insan yg pling ak syg !! ak mrancang untk bsma dgan ny hngga akhir nfasku tp mgapa dia pergi d saat cinta ak msih mekar untk dy . . ak syg dy sngat2 . . tp ap yg ak dpat ?? ak cba untk bhagiakn dy tp mgapa air mta msti troz mgalir d ppi ak . . ak x sngop nk hlang dy !! phbngan yg hmpir sthun tbina ptus dlam msa 2 mnit . . bnyak sngat2 knagan yg tcipta antra ak ngan dy . . tp knpa dy sngop khianati cinta ak . .

Tanpa Nama berkata...

yasmin hanani berkata.....
cinta memang buta.sanggup berkorban apa saja untuk sidia.

Tanpa Nama berkata...

nak copy u pnya blog,,,

dea mia berkata...

bila bercinta perempuan selalu jadi mangsa. . kenapa yea??
sampai si perempuan sanggup berkorban apa sahaja demi orang yang dia cintai. . tapi si lelaki langsung tak pandai nak menghargai apa yang si perempuan lakukan, contohnya jangan bertegur sapa dengan lelaki lain, jangan keluar tanpa kebenaran dan sebagainya lha. . pada hal, belum kahwin lagi pun. . hidup dah di kongkong, apa lha nasib kaum hawa ney kan??? kalau macam ney lha gaya nya, memang trauma lha :( sedih je rasa hati ney

Tanpa Nama berkata...

erm aqu shalyn npa aqu susa sngt lupa kan org yg aqu cintai,,, setiap aqu nak lupa kan nya tpi,,dia s'lalu mcul dlm hdp kue,, wahai kwn2... tlng b'doa agar aqu dpt lupa kan mass hardi@mohd yusri mf kan aqu sbb aqu xpndai menjga perasan mue.....

teddy bear berkata...

;-)

Tanpa Nama berkata...

pompuan semua bodohhhhhhhhhhh!!!!

Tanpa Nama berkata...

mqkqn to cintq....
cintq boleh dimqkqn kha?

suliani yani berkata...

kita harus senyum walau kita disakiti.. bangkit dr kesilapa.. jgn pernah lg memberi cinta kpd yg xberhak menerima cinta kita.. jgn pernah mendgr harapan palsu lelaki.. bercinta selepas kawen kn lg sweet?? :) sayang diri kita sebelum kita sayang orang laen..

Tanpa Nama berkata...

minta izin untk copy

♥gurlz for hurt♥ berkata...

sakit sngat2 apbla mcntai org yg x pnah nk fham prsaan kte . ak nk lpas dy tp ak syg sngat2 kat dy . ak x thu ap ag hrus ak wat . ak kcwa dngan layanan dy thdap ak . plez tlg ak cri jlan penyelesaian . ak terluka

Tanpa Nama berkata...

khatty

kekadang aku ada gak rasa sesuatu at dalam hati bila aku tringatkn ttg saat2 aku brsama ngn dia.... adakah itu cinta???
tapi... aku x nak brharap trlalu jauh sbb prtemuan aku ngn dia bru brmula... aku brharap sgt yg aku dpt brtmu ngn dia lgi...

nurul nabilah berkata...

nice :) jom baca blog saya http://nomilonocoffee.blogspot.com/ TQ :)

Tanpa Nama berkata...

cinta ini indah tapi sgt perit apabila di khianati

Tanpa Nama berkata...

beginilah cinta deritanya tidak akan berakir...............

Tanpa Nama berkata...

setelah merasakan cinta & sayang yang begitu indah, begitu ada pihak ke3 smua bisa hancur.... syang skli kalo dia tdk mau mlihat kebenarannya.

Tanpa Nama berkata...

dimana aq bsa mndapatkan solusinya.. untuk mendapatkan kepercayaannya lagi. dia cenderung menutup diri jika sudah cemburu. ya Allah... siapakah yang dapat membantuku?
aq tidak menghianatinya, namun hasutan pihak k3 itulah yang menutup mata hatinya.

Tanpa Nama berkata...

kalo sudah emosi, marah dan sayang bgtu mudah kau lupakan.
apakah ga ad laki2 yang bisa mngerti aq...
apakah smua laki2 kayak gni?!

Tanpa Nama berkata...

Cinta pd manusia,blm tentu kekal hingga ke hujung nyawa! Pengalamanku....24 thn kahwin,ingtkan panas hingga ke mln rupanya hujan di pagi hari,angkara godaan janda beranak 1......Suamiku lupa segala jasa dn pengorbananku selama ini,ssh senang ketika bersama. Cinta pd Tuhan,cinta abadi...

Tanpa Nama berkata...

mcmna agaknya mncari pasangan yg semangnya spadan ngan kita??~ kbyaknnya bila llki stia pasti perempuan yg x stia tpi bila perempuan yg stia pasti llki pla yg kuat scandal. aku btul2 x ska_ mna llki yg kita khendaki e2 larh yg x terbaik buat kita~

Tanpa Nama berkata...

klau kita tersakiti~ cakap "biarlah"_ pasti leh trima pnya :)

Tanpa Nama berkata...

kero ~ ak kecewa dan patah hati. .. aq punya gf dalam diam mcintai org lain .. tp aq trpksa prthankn hbgn kmi krna ak trlalu mnyayngi nya .. tp aq sgt trsakiti ..plz bg aq pndpt tuk mnylsaikn hal ne..

Tanpa Nama berkata...

mcm mna klo cinta terlarang .. komen ckit ..

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.