3 Sebab Wujud Perasaan Cinta

Share on Tumblr

Perasaan cinta sepatutnya membuatkan pasangan kekasih, tunang atau suami isteri berasa bahagia, ceria, gembira dan dihargai. Sebabnya, cinta wujud daripada perasaan baik. Terhasil daripada kasih dan sayang serta saling mempercayai.


Kalau itu asas cinta, kalau kasih sayang yang mengikat sesebuah percintaan kenapa saban hari kita didedahkan dengan laporan mengenai pasangan terutama si wanita dikasari, didera dan ada yang dibunuh dalam perhubungan cinta?

Kenapa perasaan cinta yang sepatutnya menyuburkan rasa kesihan dan saling melindungi bertukar menjadi kejam? Hingga ada pasangan yang disiksa tanpa peri kemanusiaan seperti disimbah dengan asid dan dibakar.

Salah satu puncanya ialah apabila seseorang itu merasakan hubungan cintanya tergugat apabila ada elemen-elemen yang menyatukan mereka kian pudar.

Pakar Psikologi, Jabatan Pendidikan Psikologi dan Kaunseling, Fakulti Pendidikan Universiti Malaya (UM), Profesor Madya Dr. Mariani Md. Nor berkata, perasaan cinta wujud daripada tiga elemen yang ada dalam diri seseorang.

Elemen pertama, katanya, komitmen iaitu perasaan sayang-menyayang antara pasangan.

Kedua, keintiman iaitu keakraban fizikal atau emosi yang membuatkan seseorang terlalu sayang terhadap pasangannya. Yang ketiga keghairahan yang bermaksud sentiasa ingin berdekatan kerana komitmen serta keintiman.

Setiap pasangan bercinta perlu mempunyai tiga elemen ini untuk memastikan kebahagiaan hubungan mereka berterusan.

Jika seorang daripada pasangan itu mendapati pasangannya tidak mempunyai ketiga-tiga elemen ini, akan timbul rasa tidak puas hati.

Kerana inginkan pasangannya menunjukkan ketiga-tiga elemen tersebut dan bimbang kehilangan orang yang dicintai, seseorang itu mampu bertindak ganas sehingga di luar kemampuan dan jangkaannya sebagai seorang yang normal.

Bagaimanapun, terdapat juga beberapa faktor lain membuatkan seseorang bertindak ganas kepada orang yang dicintainya.

Adakala, campur tangan keluarga dalam perhubungan sehingga membuatkan pasangan suami isteri atau kekasih tidak mampu berfikir dan membuat keputusan sendiri.

Keadaan itu mampu menimbulkan persengketaan antara pasangan berkenaan.

Selain itu, katanya, keletihan atau penat juga mampu menjadikan seseorang bersikap lebih kasar dan panas baran terhadap pasangan.

Justeru, tambahnya, bagi menangani masalah keganasan dalam percintaan, setiap pasangan sama ada lelaki atau wanita perlu banyak bermuhasabah diri dan beristifar jika berdepan masalah dan apabila wujud rasa tidak puas hati.

Orang yang sedang marah sering bertindak di bawah sedar jadi seseorang itu perlu menenangkan diri sendiri agar tindakan yang diambil bagi menangani masalah percintaannya adalah yang terbaik.

Keluarga adalah individu yang paling rapat dengan pasangan jadi mereka perlu membantu sama ada menasihat atau membawanya bertemu kaunselor.

Pihak ketiga iaitu keluarga atau kaunselor adalah individu penting untuk menyelesaikan konflik besar dalam sesuatu perhubungan kerana ia adalah contoh kemurungan peringkat awal.
3 Sebab Wujud Perasaan Cinta

27 Komen:

cpahniza berkata...

nice blog~ jiwang..hehe....

'SriKanDI aFinA' berkata...

lahir nya rasa cinta bila ALLAH dtgkan perasaan itu....

Tanpa Nama berkata...

aku ingin mencari cinta.

Tanpa Nama berkata...

aku juga sedang mncri cnta...

Tanpa Nama berkata...

mat berjuank ea...

Tanpa Nama berkata...

antara cinta dan syg...
aku cintakan dia tapi aku sygkn kamu
dia tglkn aku, kau dtg pd ku
dia yg masih ku ingati tp kamu aku rindui
dia kembali pd ku tp aku dtg dekat pd mu
krna dia kisah silamku dan kamu mase dpnku
aku lepaskn cinta demi sygku pdmu..

ima berkata...

owhhh. suka komen tanpa nama di atas. 0151,april23,2011. :)

akusygdia berkata...

yup..setuju...indah sgt2 komen "tanpa nama" ni...i like...^_^

Tanpa Nama berkata...

cinta pemusnah hidupku..knapa cinta yg dikatakan sgt indah..bisa melukai insan yg bercinta..ada di antara pasangan yg terluka...x bisa menerima kenyataan...kerana sayang,kerana cinta...terlanjur berkasih..cinta itu menyakitkan..

george berkata...

Cinta datang karena ada sebuah hubungan spesial yg di jalin ...

Oleh karena tu semua nya di awali oleh pertemanan tg ber akhir dengan cinta ...

Tanpa Nama berkata...

jangan curang becoz x seronok, hubungan yunk kitew nk kan yunk suci,jujur,sume nye hancur..setia pade satu,x rugi...x mati, lagi bahagie..

Tanpa Nama berkata...

tq sbb like komen sy april232011 tu..:)best la blog ni.hm actly e2 adalah realiti yg sy lalui..pape pn sy ttp brsyukur wlpun trpkse mlepaskn cinta demi syg mndlm dr c dia.(^^,)

Tanpa Nama berkata...

cinta datang dan pergi..yang datang itu sayang yang pergi itu nafsu..

Tanpa Nama berkata...

mcm mane nk pujok perempuan , saya xpandai pujok perempuan :(

Tanpa Nama berkata...

SYA SYNGKAN DIE DAN DIE CINTAKN SYA.DIE SLALO CKP AKN MMBAHAGIAKAN SYA TAPI SYA TKOT NA BLAS CINTA DIE SBAB SYA TKOT AKN D KCEWA DAN TKOT AKN MNGECEWAKN DIE SBAB SYE TAHU DLAM ATI DIE MSIH AD KKASIH LMA DAN SYA D JDIKAN SPERTI BHAN NTOK DIA LPAKAN KKSIH LMA.

irAh_crEwz berkata...

sy still syg kt smeone yg pena hadir in my life..dlw ktorang dah pomis akn slalu bersama wlau pe pn terjadiii..akn selalu syg menyayangi..tp upenya dy anya pergunakan sy..dy cpl ngan sy cuz nk bg ex gf dy jelezzzzzzzzz..huuuuuaaaaaaaa!!!!!!!

nona sofeya berkata...

cinta yg menyakitkan,biarkan ia berlalu pergi....cinta yg membahagiakan,biarkan ia datang ke sini...

Tanpa Nama berkata...

aku tak ingin cinta dikhianati.....dan aku tak ingin mengkhianati cinta....aku cinta padanya sepenuh hatiku....tetapi dia seolah berusaha untuk pergi jauh dari ku...walaupun ku tahu dirinya sakit,aku terima dia dgn seadanya...aku rela menjaganya selamanya....hati ku sedikit terusik bila dirinya cuba menjauh dari ku....kuatkanlah hatiku untuk bertahan demi cintaku padanya...demi nyawanya...aku tak ingin jauh darinya....biarlah dia yg terakhir dalam hidupku....aku cinta kamu selamanya....

hanna juliana berkata...

C.I.N.T.A . salu akn m'buat kyte bhagia kalau psngan kyte m'mhami antra stu sma laen...ada kala jga cnta akn m'buat id0p kyte mrana .. tnpe cnta kye tax akn pena mrsai apa e2 erti cnta ..

Tanpa Nama berkata...

Cinta x selalunye indah n manis spt y kite sangke.cinta y kuat sentiase d uji n mcm2 dugaan.tp aku d uji shgga hilang rasa cinta tu.dlu aku syg dia dlm atyku.tp lpas aku jpe kamu,sumenye berubah.aty ku bkn miliknye lagi,tp milik kamu.aku pun x sedar bile aty ni jdi milik kamu.aku marah n aty aku sendri,npe leh jadi milik kmu sedangkn dulu aku sgt bhagia mcintai dia.kdg2 aku pun x phm pe y aty ni inginkn.aty ingin kamu.pale fkiranku ingin dia.sukar utk aku tafsirkan atyku ni.sape y aku cinta,kamu atau dia?sume tu dulu wat aku benar2 runsing,y pastinye aku bhagia mgenalimu.kmu wat idup ku 'idup'.kmu mewarnai ari2 ku n beri corak dlm idup ku.kmu wat aku rasai nikmat bhgia jatuh cinta itu.kmu lah y mgindahkan cinta aku.Dia lak sbg plengkap idupku.tp aku x penah ase indah mcm aku ase n kamu.tp syg sumenye da berakhir,kmu lepaskn aku demi dia.Demi dia y meminta aku dri mu.aku akur n kputusan kmu demi keselamatan mu,agar kamu x d ancam oleh dia y mburu cintaku..aku turuti segala ktentuan ni,mungkin ni lah dugaan cintaku y tak bersatu.

Tanpa Nama berkata...

ieka rase gembira sangat walaupon ia tiada ketga tiga elemen tu

Tanpa Nama berkata...

tips dan info dkt sini byk membantu ! tQ :)

Tanpa Nama berkata...

puisiku tlah habis kutuliskan untuk mu namun kau pun masih tetap tak mengerti

Tanpa Nama berkata...

Ad yg tau kah background sound ini apa?

Tanpa Nama berkata...

cinta amat menyakitkan jika di fikir2 kemanisan cinta hanya sementara lebih baik menunggu dari tercari-cari insyaallah jodoh itu akan datang dengan sendirinya..jika bercinta hanya akan melukai dirimu sendiri,seandainya tak bahagia bersama suami pupuklah cinta itu di hati.kasih sayang itu akan muncul dengan sendirinya dan jika bercerai tandanya dia bukanlah jodohmu yang kekal..

Tanpa Nama berkata...

ya..memang cinta itu menyakitka ati..sbb tulah kta hrus ati2 dlm percintaan.................

Tanpa Nama berkata...

. Timbul perasaan syang ?

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.