Buat Sang Pelangi Petang - Cerpen Chinta Mahar

Share on Tumblr
Izrul Naim Hafizi…. Insan ini ku serahkan hati ku dan telah ku sandarkan harapan agar hati ini dijaga rapi olehnya namun nyata insan ini tidak menghargai hati dan perasaan di hati ini. Mungkin pada mulanya, aku hanya memandang kepada faedah yang ku miliki andai aku bersamanya namun setelah mengenali hati budinya. Aku tidak sanggup untuk mempergunakannya demi kesenangan ku..

Dari awal, hati ini ku tegah dari jatuh cinta buat kali yang keduanya kepada insan bernama lelaki, bagiku lelaki, sama sahaja. Tiada apa yang membezakannya. Tapi hakikatnya, antara 1000 ,ada 1 yang benar-benar dipanggil LELAKI SEJATI yang setia akan Cintanya, yang berpegang teguh pada Kata Janjinya. Susah mencari nya kerana dia 1 antara seribu.. bukan senang menilai mana kaca mana permata.

Setelah mengenalinya, sikap, peribadinya, kasih sayangnya, keprihatinan nya membuat aku yakin,mungkin dia adalah antara 1 permata yang ku cari namun aku tidak mahu pisang berbuah 2 kali. Ku teruskan hubungan ini dengan andaian aku tidak akan pernah jatuh hati kepadanya. Namun aku hanya manusia biasa, tak mampu melawan takdir Allah swt.

Izrul Naim Hafizi , indah nama sebaik peribadinya… indah pekertinya serta budi bahasa… dia tempat ku curahkan segala masalah serta tempat ku memberi pendapat walaupun kadang-kadang aku rimas dengan leterannya, namun telah aku cuba memperbaiki diri ini agar sempurna disisi nya. Aku manusia biasa, taklah sesempurna kekasih Allah, Nabi Muhammad saw… Namun aku ingin menjadi Zulaikha yang terlalu tulus kepada Kekasihnya Yusuf… Mampukah aku?

Sekian lama mengenalinya, aku makin mengenali hati budinya.. Mulianya peribadinya, Tak salah apa yang aku dengar mengenainya. Pada pandanganku, walaupun hendak dibandingkan dengan rupa mungkin dia tidak seindah Sulaiman, tidak setampan Yusof namun aku tidak malu untuk memperkenalkannya kepada rakan taulan bahawa dia adalah permata yang aku jumpai didalam timbunan kaca. Aku bangga menjadi buah hatinya walaupun diriku jua tidak secantik Balqis, tidak setulus Zulaikha dan aku juga bukanlah teman yang istimewa seperti Siti Khadijah kepada Nabi Muhammad saw.

Namun sudah ada pepatah dalam hidup kita, Jangan disangka panas hingga ke petang, mungkin Hujan di tengahari…. Bahagia yang aku impikan hanya ibarat Pelangi Petang, yang terindah antara kami hanyalah bersifat sementara.Tiada CINTA yang abadi melainkan CINTA kepada Allah swt. Sedarkah kita akan hakikat itu ???

Di saat aku ditinggalkannya , hati ini meronta, kecewa dengan apa yang terjadi…hati ini jauh tidak merelakan perpisahan ini namun sudah tersurat , hubungan ini hanya mampu bertahan untuk seketika. Maka aku terpaksa merelakan dalam keterpaksaan. Aku yakinkan diri aku bahawa hadirnya dia hanya sebagai “Tetamu di Kamar Hati” ini namun rupanya dia hadir sebagai “Pelangi Petang” tak bercahaya namun ia menyerikan. Rupanya dalam tidak sedar, dia telah ku cintai dan mendapat tempat di hati ini. Aku terseksa dengan memendam suara hati ini, tertanya-tanya alasan kenapa dia pergi meninggalkanku secara tiba-tiba?? Apa mungkin aku tidak layak untuknya?? Atau mungkin benar dia tidak bersedia untuk hubungan ini?? Benarkah alasan yang diberikannya atau sekadar menutup lubang yang digalinya sendiri?? Hidupnya hanya untuk Allah swt, keluarganya serta kerjayanya.. Mengapa setelah hati ini mula mencintainya, dia pergi tinggalkan ku sendiri??


Mengapa kau pergi??? Disaat aku mulai menyintaimu,aku berharap kau menjadi kekasihku, malah kau pergi jauh tinggalkan diriku?? Kini aku sendiri lagi, lalui lorong yang pernah aku tinggalkan dulu, pada sangkaanku, aku tidak akan melalui lorong gelap itu lagi, namun nyata kini lorong gelap itu adalah kehidupanku yang nyata, aku harus melaluinya meskipun pahit untuk ditelan, perit untuk menghadapi… Kini setelah dia pergi, baru aku menyedari betapa aku amat memerlukannya walaupun aku tak pernah mengungkapkannya dulu..

Aku benci dia. Aku taknak dengar nama dia lagi dalam hidup aku… Tapi hakikatnya benarkah aku membencinya? Benarkah namanya tak ingin ku dengar dan sebut?? Sedangkan jauh di hati ini , seringkali aku mengingatinya, merinduinya menyebut-nyebut,serta memanggil-manggil namanya. Aku terlalu merindui nya. Walaupun aku akan cuba untuk melontar bayangannya jauh dari hidupku namun aku takkan pernah melupakan Kasih Sayangnya, keprihatinannya, Manja tutur katanya, leteran nya untuk memperbaiki diriku, dan suara itu tak kan mungkin aku lupakan walau apa yang terjadi. Leteran yang dulu membingitkan telinga kini menjadi irama kerinduan ku…

Masih ku ingat, pernah ku terserempak dirinya setelah kami berpisah.. mungkin dia juga tidak tahu akan kewujudan aku di situ. Memang aku menyembunyikan diri, memang aku menyatakan aku membencinya, menyelindung perasaan hati, aku tak ingin dia melihat aku dengan kelukaan setalah ditinggalkannya, namun jauh di sudut hati yang paling dalam, itulah masa yang ku tunggu sewaktu kami bersama, itulah detik yang selalu aku nantikan, aku ingin menatap sekelumit wajah kesayanganku, mendengar suara kerinduanku, serta aku ingin dia tahu betapa aku menyayanginya kini namun aku tak cukup kuat untuk semua itu. Mungkin benar, luka dihati ini belum sembuh, dan mungkin jua kerana Ego….

Sayangku.. Izrul Naim Hafizi, ketahuilah bahawa aku tidak pernah membencimu dari hati ini kerana dikau telahpun mendapat tempat dihati ini. Aku tidak akan membicarakan tentang Kasih Sayang andai perasaan itu tidak wujud, dan aku takkan membicarakan soal hati andai aku tidak serius dengan hubungan yang terjalin KERANA aku bukanlah PEREMPUAN yang suka mempermainkan hati dan perasaan LELAKI dan aku hargai tiap kenangan bersama. Aku tidak terluka andai kau nyatakan kau belum bersedia untuk hubungan denganku, aku memahami situasi mu, Mungkin dirimu mahu memberi yang terbaik untuk keluarga dan menumpukan sepenuh perhatian kepada kerjaya demi masa depan dirimu serta keluarga. Tapi aku terluka bila kau menyatakan bahawa sepanjang perhubungan kita, tiada sedikit pun perasaan mu kepadaku. Andai benar, tiada perasaan? Kenapa membicarakan soal hati , soal kasih sayang dan mengapa mencuri hati ini?


Aku pasrah & redha dengan apa yang terjadi, aku sedar mungkin ada hikmah di sebalik apa yang terjadi dan mungkin jua Allah akan temukanku dengan insan yang lebih baik dari dirimu… Andai nyata kau bukan milikku, aku harap Allah swt akan melenyapkan namamu dari kamus hidupku, Serta melenyapkan segala kenangan tentang kita untuk selamanya. Namun andai ini ujian untukku, tabahkan hatiku menghadapinya walaupun bersendirian. Mencintai tidak semestinya memiliki.. & memiliki juga tidak bermaksud dia adalah milik kita yang kekal kerana Hidup di muka bumi ini adalah pinjaman Allah swt kepada hamba-hambanya, Dia berhak mengambil nya semula pada bila-bila masa sahaja. Janganlah dibutakan mata hati kerana Cinta Manusia kerana Manusia selalu memungkiri janji , Butalah kita dengan Cinta Yang Kekal iaitu Cinta Allah swt kerana Allah tidak akan memungkiri janji dan Cintanya Abadi serta Kekal……

Tak perlu mencari teman secantik BALQIS,
Jika diri tidak seindah SULAIMAN,
Mengapa mengharap teman setampan YUSUF,
Jika kasih tak setulus ZULAIKHA,
Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM,
Jika tak sekuat SARAH,
Mengapa didamba teman hidup seistimewa SITI KHADIJAH,
Jika diri tak sesempurna Rasullullah Saw……

“Tak guna ada MATA , andai tak dapat MELIHAT….
Tak guna ada hati , andai tak tahu MENILAI….”

Nukilan:
Chinta Mahar


Buat Sang Pelangi Petang - Cerpen Chinta Mahar

17 Komen:

rahman berkata...

kpnkah q temukan cinta sejati
yang mau menerima kekurangan q
n bangga akan kelebihan q

Colection_Gadget_Construction_New_Sales berkata...

kita hanya thu menilai sekiranaya sudah kehilangan...Hargailah pasangan kita..seblm kehilangan........

whiterose berkata...

ternyata kesempatan kedua itu belum tentu ada..
yg pergi tak pernah akan kembali...
saat kita merasa seseorang yg terbaik buat qta jangan pernah ragu untuk melangkah..
krn jika tidak qta pasti kehilangannya..
dan ketika qta telah benar2 kehilangan dia baru kita sadari betapa berharganya dia...

Tanpa Nama berkata...

hurmmm ..mungkin juga kita akan sedar sesuatu setelah kita kehilangan seseorang yang kita sayangi.. mungkin jua kita xkan dapat peluang kedua lagi untuk tebus salah slap kita ... namun bdoalah pada yg esa agar dye dapat maafkan kita even dye dah xdapat terima kita lagi... n mungkin ade insan laen yg memang ditetapkan untuk kita.... ape2 pon ..penulis, karya awk memang menyentuh hati saya.. caiyok2.. moga awk success lam hdup awk... & moga temui cinta sejati 1 hari nnti, n cerita cerpen awk semua memang hidup n bila baca ,dapat rsa itu adalah yang realiti terjadi.. pandai awk berkarya

Tanpa Nama berkata...

jadikan pengajaran...yang berlalu jadikan kenangan....

Tanpa Nama berkata...

cinta adalh halus...
ia x dpat d lhat dgan mta ksar
ttpi dpat d rsai olh smua manusia
jgn kcwa dgn cnta yg kcndang
psti ada cnta yg mnanti...

Tanpa Nama berkata...

Sesungguhnya Cinta itu bersifat halus,, Percaya lah Cinta yang Pergi itu pastinya pergi untuk memberi ruang Cinta Sejati memenuhi ruang yang ditinggalkan... percayalah..Allah itu adil, maha pengasih... bersyukurlah dengan apa yang terjadi dlam hdup kita... kerana itu adalah yang terbaek untuk kita...

Tanpa Nama berkata...

Just a freindly comment: kenapa tulus cinta zulaikha yg nak dicontohi? Zulaikha menggoda Nabi Yusuf dan kemudian memfitnah baginda. Sewaktu Zulaikha menggoda Nabi Yusuf, dia ialah seorang isteri. ramai org tersilap tentang perkara ni, mungkin mereka tak tahu. So jgn buat lagi..:-)

pu3alvin berkata...

sukar untuk kita melepaskan seseorang yang pernah membahagiakan kita walaupun hanya seketika...tp kita juga perlu ingat bahawa dia bukan tulang yang kita perlukan untuk sehidup dan semati bersama...so, jangan kita tangisi perpisahan....

yuih immortal berkata...

CiNtA TiDaK sEmEsTiNyA sALiNg MeMiLiKi

Tanpa Nama berkata...

For most recent information you have to visit web and
on web I found this web page as a finest web site for most
up-to-date updates.
Review my web site : nfl stream

Tanpa Nama berkata...

Attractive section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I acquire
actually enjoyed account your blog posts. Anyway I will be
subscribing to your augment and even I achievement
you access consistently fast.
Also visit my web page : samson tobacco

Tanpa Nama berkata...

Excellent weblog here! Additionally your web site lots up fast!
What web host are you using? Can I am getting your associate link on your host?
I want my website loaded up as fast as yours lol
Also visit my blog post ; van nelle

Tanpa Nama berkata...

It's remarkable in support of me to have a website, which is useful designed for my knowledge. thanks admin
Also visit my webpage - www.yourtobaccosstore.com

Tanpa Nama berkata...

What's up i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read this paragraph i thought i could also make comment due to this good piece of writing.
My webpage > borkum riff pipe tobacco

Tanpa Nama berkata...

It's perfect time to make a few plans for the future and it is time to be happy. I have read this submit and if I could I desire to counsel you few fascinating issues or suggestions. Perhaps you can write subsequent articles referring to this article. I want to read even more things approximately it!
Also see my web page :: golden virginia tobacco

Tanpa Nama berkata...

Nice blog here! Also your website loads up fast!

What host are you using? Can I get your
affiliate link to your host? I wish my site loaded up as quickly as yours lol

Look at my page ... candy crush saga cheats

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.