Cerpen: Harga Sebuah Cinta (Part 1)

Share on Tumblr
Harga Sebuah Cinta (Part 1)

"Abang, kenapa abang buat ayang macam ni?" rintih Nurin Najwa.

Naqib yang sedari tadi hanya membisu, kini mula bersuara. " Apa yang abang buat pada ayang?" Masih tidak memahami keadaan yang cuba disampaikan oleh Najwa.

" Mengapa abang menduakan ayang? apa salah ayang? mana kurangnya ayang? katakanlah bang, akan ayang perbaiki."

" Apa yang ayang cuba sampaikan ni? Abang tak paham yang. Di hati abang cuma ada kamu yang. Tak ada siapa lagi dalam hati ni melainkan kamu.Percayalah" Naqib cuba menafikan kebenaran itu dan mula memujuk Najwa.

" Abg.. Ayg tahu abg ada yang lain.. Mengakulah pada ayg.. Ayg tak marah. Lebih baik jujur kerana penafian abg akan membuatkan hati ini lebih terluka. Ayg tak mahu membenci abg."

"Ayang.. Abg benar2 tak paham ngn apa yang ayg cuba sampaikan pada abg.." masih mahu menafikan.

Najwa berlalu dari bilik mereka. Seketika kemudian dia datang membawa sebuah sampul.
dia kemudiannya menghulurkan kepada Naqib. Kali ini pandangannya redup, sayu. Dapat dilihat kesedihan dalam matanya. Dia buntu dan tidak tahu riak apakah yang harus dipamerkan buat tatapan suami yang dicintai kini. Selama ini dia terkenal dengan seorang yang periang, bersahaja dan pandai mengawal emosi, serta bijak menyimpan kesedihanya. tetapi hari itu, dia gagal dalam melemparkan senyuman yang manis buat tatapan suaminya yang dinikahi 6 bulan yang lalu.

Naqib memandangnya dengan penuh kegusaran.

" Apa ini yang?"

Suaranya memecahkan kesunyian kamar yang bebulan lalu tersergam indah, ceria dihiasi bunga-bunga hidup. Indah, sangat indah buat pasangan yang baru bergelar suami isteri.

Najwa hanya membisu dan memandangnya sepi. Langsung tidak kelihatan secalit senyuman yang saban hari menjadi tarikan hati buat Naqib.

Perlahan Naqib mencapai sampul itu dan mengeluarkan isi perut sampul tersebut.
Tumpuannya mati, bibirnya kaku, kelu untuk berbicara. Tiada pujukan, dia tahu hati buah hati nya terluka. Pandanganya mati. Dia tunduk hiba. Malu dengan isterinya, malu dengan dirinya sendiri.

" Wa, maafkan abg.." perlahan sekali bunyi yang terhasil.

Najwa masih kaku. memandang Naqib. Dia tidak tahu apa yang harus dikatakan, namun dia tahu hatinya kini sangat terluka dan kecewa dengan perbuatan suaminya. Dia masih membisu dan kelu untuk berbicara.

"Maafkan abg syg... maafkan abg... abg bersalah... abang menyesal dengan perbuatan abg. Maafkan abg syg..maafkan abg" Naqib berlalu dan mendekati isteri yang sedari tadi hanya membisu. Dia merangkul kemas tubuh isterinya namun, masih tiada sebarang riaksi yan terhasil.

Akhirnya setelah 10minit kedua-duanya menyepi...

" Wa minta abg lepaskan wa.."
dia melepaskan rangkulan yang sedari tadi tersimpul kemas disisinya.

Bulat mata Naqib menandang pemaisuri hatinya. Terkejut dengan apa yang diungkapkan. " Syg maafkan abg.. abg minta maaf.. tolong la jangan tinggalkan abg.. tolong syg... abg janji abg takkan buat lagi.. abg janji syg... abg tak mahu kehilangan syg. hanya syg pemaisuri hidup abg.. tiada yang lain.." rayu Naqib sepenuh hati. kini mula kelihatan butir mutiara jatuh dr kelopak matanya.

Dia lelaki ego..tak pernah sekali dia mahu menangis.tapi hari ini dia menangis.. apakah ini hanya lakonannya semata?

"Kalau benar hanya Wa seorang yang ada dalam hati abg. Siapa pula dia yang berada dalm gambar tue? Siapa pula pemilik tiket-tiket itu? Siapa pula yang menulis surat itu dan kininya dia telah mengandungkan anak abg? jawab la bang.."

Naqib terkejut dan memandang nya. " Anak?"
" Tak mungkin.."

"Knp tak mungkin? bukan kah abg dah semai benih dalam rahimnya? jadi tidak ada yang tak mungkin untuk terjadi jika Allah mengkehendakinya."

"Syg.. abg yakin tak mungkin ada... abg yakin.."
" Abg mengaku memang abg menidurinya, memang abg besamanya.. memang abg penah ada hubungan dengan nya.. tapi abg yakin, ia takkan ada."

" Bagaimana abg boleh sebegitu yakin?" kali ini suara Najwa sedikit meninggi..

" Sayang, hanya syg yang akan memberikan abg zuriat, hanya syg dan tiada yang lain. abg tak penah meletakkan benih padanya syg..." Suaranya agak tersekat sedikit, takut kiranya tersalah cakap bakal mengundang bencana besar dalm rumah tangganya..

Kali ini tahap kesabaranya mulai tergugat. " Kiranya sy adalah orang yang bakal memberikan awk zuriat.. Sy yang bakal menjadi ibu kepada anak-anak awk. mengasuh dan membimbing mereka, mengenyangkan mereka dengan susuan.. Jadi untuk apa awk bersama dia?" kedengaran sangat tegas penyoalannya.

*****************bersambung********************
Nukilan: SUARA TERSEKAT
URL: ceritekualisenduk.blogspot.com
Cerpen: Harga Sebuah Cinta (Part 1)

23 Komen:

Tanpa Nama berkata...

bestla,buatla lagi

Tanpa Nama berkata...

nk taw k'sudahannye...

Tanpa Nama berkata...

sedey apabila baca novel ni...

Tanpa Nama berkata...

best cerpen nie tapi apa kesudahannye.....

Tanpa Nama berkata...

jika benar da permaisuri di hatinya kenapa dia sanggup bersama perempuan lain? di manakah nilai cinta lelaki itu? dan apakah kesudahannya.....

Tanpa Nama berkata...

bes..nk th kesudahannya,sambungkan plsssssssss...

farah_l!yana berkata...

cita ni best tpi npa tergantung ??
npa xde ksudahan ??

Tanpa Nama berkata...

biLa kami semua leh taw ending cite nie..baru first part dh terasa kesedihan..

Tanpa Nama berkata...

best nya la crita ni..
knpa lmbt sangat smbungan nya?
nak taw jua apa yg jadi seterusnya..
harap cepat2 la kemaskini sambungan crita ni

Tanpa Nama berkata...

smbgla lg...kte nak tau pghjungny..suspen btl la....agkny ape yang akan trjdi kan...????adakah mrka btul2 berpisah..???/

Iz_yan berkata...

ala...........mner smbungan nyer.....best r citer nier....tpi tergntung....

Tanpa Nama berkata...

best....tp nak taw kesudahanye....plzzzzzzzz

Tanpa Nama berkata...

mcm best.. tp mner smbung nyew???

Tanpa Nama berkata...

erm ble x karang cerpen ni trus hbis..x best klu gantung ceta nya..

Tanpa Nama berkata...

beter xpayah jd pengarang cerpen kl xde smbungan..ia bwt pembaca rasa stres sb bc jew xtau ap kesudahan cter...

Suara Tersekat !!! berkata...

maaf yea..sy ingatkan cerita ni tak tersiar.. insyaAllah.. malam nanti saya akan masukan sambungan part ke dua dan ketiga.. maaf ye diatas kelewatan..

trime kasih di atas kesudian anda semua memberikan komen.. :)

Tanpa Nama berkata...

part 2 mana???

Tanpa Nama berkata...

bez....smbg la lg.novel nie wt aty pmpn sy terusik

Tanpa Nama berkata...

....sungguh sedih citer nie..wat ati sy tersentuh...n mgalir air mata...kerna citer penah terjdi dlm idup ku....

firqil berkata...

lor...sikitnyer~

Tanpa Nama berkata...

dah ade ke sambungannye?cter nie memang sedih..so,nk thu jgak ape ksudahannya...

Tanpa Nama berkata...

untuk penulis,jgn lupe post komen kat sini ble dah ade sambungannya ok...good story!!

Tanpa Nama berkata...

kesudanya macm mana lah agaknya,mmng xsbar nak thu apa yg berlaku seterusnya.

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.