Kata-Kata Cinta

Share on Tumblr Cinta bukan suatu yang pahit kalau kita memang mengenalinya sedalam-dalamnya, tetapi cinta adalah suatu pengalaman yang indah..


Cinta adalah seperti musim yang berlaku, musim bunga, tengkujuh, kemarau dan luruh...saat musim bunga pabila baru bermulanya suatu percintaan, pertemuan, perkenalan..segalanya adalah indah, manis dirasa saat bersama.

Ketika tengkujuh melanda dalam percintaan, pergaduhan, persalahan faham, cemburu dan marah berlaku,tapi anggaplah semua itu adalah cubaan dalam perhubungan.

Kemarau dalam percintaan berlaku jika persefahaman hilang, kemarau tidak semestinya akan membawa kepada perpisahan meskipun hubungan dalam keretakan

Luruh...suatu yang perit dalam kehidupan seseorang yang bercinta, kerna iyanya bukan apa yang dipinta dan diharapkan, gundah di hati hanya diri sendiri yang rasakan, kesakitan cinta sesungguhnya tidak akan pernah diungkapkan dengan kata-kata...

Kiriman:
Manda Kata-Kata Cinta

111 Komen:

Tanpa Nama berkata...

cnta mmg mnyktkn aq xingn nkmrsakn ape ertinya cnta p cnta dtg tnpa ddga dan prgi tnpa dpnta...
mmg pdh skli jka khlgn owg yg dcntai..
ttpa ape yg hrz aq lkukn hnya tuhan yg tahu prit dlm dda...
smue jnji indh yg dbt hnya mnz sktka dan akn hlg bla cnta itu smpai k msim luruh...
bla agk yer aq tmukn kbhgian yg aq impikn???

Tanpa Nama berkata...

aku xpernah merasai cinta lagi..

Tanpa Nama berkata...

semat semua ayat2 nie

Tanpa Nama berkata...

cnta mmg indah..tp byler 1 prb yg dtg dlm evry r.shp,,sumenye jd pahit n cnta sng hlg dlm dri org yg x taw ap cinta...

Tanpa Nama berkata...

cinta umpama api..klu x dpt control..bole mbakar diri...

Tanpa Nama berkata...

lau kita suka kat someone,patut x kita terus terang atau tunggu dia yg mulakn dulu?plz help me :)

Tanpa Nama berkata...

rumus khidupan memang selalu bgi2 jd qt hrus siap selalu tuk m'nghdapi apapn yg akn qt hdapi kdpanx....tetp sngat oke sobb

afriel berkata...

cnta sbnar'y indah bla qta sllu mnjlni'y dg snyuman....
cnta it angrah...........
i like love

vi0na im0et berkata...

ciNta nt0e kyk an9in 9k bisa d liat,,

tapi biSa bUat Qta rasain.........

Kumar berkata...

Mohon izin untuk menyimpannya.. dalam kenangan...

Tanpa Nama berkata...

CINTA ITUW BUTA !

Tanpa Nama berkata...

cinta yang teras terkadang buat kita luka tp tulah cinta tak selalu berjalan mulus tp itulah yg menjadikan cinta tu terasa indah,,,

hery berkata...

cinta bsa ngebwat kita gila dngan sgra...........!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

cinta itu mmbuat kita brpikir akan apa arti hidup,kdang bnar jga cinta buat kita skit,tpi klo kta damai dlm mnjlni ny psti tak kan ada prtngkaran di antara kita,hidup maqng pnuh cbaan,

Tanpa Nama berkata...

cinta tu buta, , , ,

Tanpa Nama berkata...

cinta itu bgi ku t4 berbagi n buat kita senang,pikiran pun jadi tenang krna kta bsa curhat sma cwok kta,

Tanpa Nama berkata...

cinta ithu ibarat kentut

Aishah La berkata...

cinta , cinta .. :)

Tanpa Nama berkata...

cinta itu bagiku susah menghidupkan suatu gairah yg mnurut aku tu jlek tp gmpang untuk di nyatakan nah di situlah orang gmpang memainkan cinta memang sih cita itu enax tp buat seseorang yg udah sakt hati pedih hati nya ta tenang gundah,gelisah dll
jadi qta harus sllu tw apa cinta yg sesungguh nya

idris bandung mengger tengah

Tanpa Nama berkata...

cinta hanya mempunyai dua pilihan...
menyakiti atau disakiti,,,,,

ucuy berkata...

ucuy
cinta membuat kita terluka ...........
TAPI...........
kalau hidup tanpa cinta..... pazti akan hampa...................

Tanpa Nama berkata...

Cinta itu indah -Idan n Anis-

Tanpa Nama berkata...

apabile lelaki sudah mencintai wanita dengan sepen0h hati nye,wanita pule akan memaenkn hati lelaki itu.......

The Mummy Hot berkata...

cinta mmg indah..lebih2 lg cinta itu cinta sejati..cinta yg lahir dari hati yg suci...penuh dgn keikhlasan dan kesempurnaan...namun tiada cinta yg lebih sempurna selain cinta padanya..

PANDAWA berkata...

aduuuuuuu dimanakah cinta ku tunggu gk datang ucari gk ketremuuuu... ku diam tiba tiba dia munculll,,,, tapi lepas lagiiii.. kok kayak burung aja ya hhehehehe

Tanpa Nama berkata...

cinta...cinta....napa ble aku terperingkap yang bernama cinta...

Tanpa Nama berkata...

cInTa berI cecuatu yg indach di hdup qw,,,,,,,,
bri cria d cucah qw.......
bri hngat di dngin qw........
bri teduh di hjan qw........
krna tu my,,,,,,,
jngan prnah LuPaIn cNta Qta........

Tanpa Nama berkata...

perrggh.

Tanpa Nama berkata...

cinta itu aneh...tak bisa ditebak...tak bisa ditolak dan tak bisa diminta.....

Tanpa Nama berkata...

CINTA E2 TAK PERNAH BUTA YG BUTA ADALAH HATI KITA
KERNA CINTA X PERNAH CURANG YG CURANG ADALAH HATI KITA....

Tanpa Nama berkata...

tp....knp bila ak da syg kt dye...ad je halangan....??

Tanpa Nama berkata...

sbb syg yg kauorg ada ..tanpa ikatan..jz bermain perasaan dan akhirnya ditinggalkan...cuba serius dan matang....halangan itu skadar hiasan dn memaniskan sesuatu perhubungan....

Tanpa Nama berkata...

kadang kla cinta itu sngat menyakitkan..

Tanpa Nama berkata...

cinta itu memang azik.....

Tanpa Nama berkata...

jgn bnci cnta... ok..

Tanpa Nama berkata...

erm..cinta..

Tanpa Nama berkata...

cinta .. cinta .. erm ..ape lah erti nye cinta ? :'(

Tanpa Nama berkata...

cinta... itu indah & cinta... itu menyakitkan bagi yg sedang bercinta

Tanpa Nama berkata...

cinta yg dinantikan selalu lambat....
cinta yg dicari akan pergi jua.....
apa yg penting cinta itu adalah sesuatu yg indah....
cinta membuatkan kita ketawa,gembira....
kadang2 cinta membuatkan kita cdey n nangis....
hargailah cinta sejati anda.....

Tanpa Nama berkata...

cinta itu indah......
cinta itu gak menyakitkan....
kadang2 cinta membuatkan kita bahagia....
kadang2 cinta membuatkan kita sakit ati....
bagiku cinta itu sempurna jika cinta itu dihayati dgn penuh kasih syg antara 1 sama lain....

Tanpa Nama berkata...

saya sayang aLaH

Tanpa Nama berkata...

i luv u...
cinta akan b'jal lncr jika di iringi rasa sling memp'cya antra s2 sme laen... <3

Tanpa Nama berkata...

bagi aku.... cinta i2 ada 2 watak.... indah dan kejam... indah, tatkala kita sentiasa bersama dengan sidia... semuanya terasa seronok bahkan adakalanya masalah sebesar mna pon, hilang tba2...indah nya cinta....
kejam, apabila kita berada jaoh dengan nya.. tba2 ja, kita akan berfikir tentang perkara yg negatif pada sidia.. salah sikit pon akan menjadi besar kerana terlalu rindu untuk berjimpa dengan nya... tapi percaya lah..... setiap dugaan pasti ada kebahagiaan yg menanti.. :)

Tanpa Nama berkata...

bagi aku dalam sebuah percintaan mesti ade peng0rbanan..dalam mengacapi sebuah percintaan mesti ade kekecewaan dan air mata..ketawa dan air mata i2 sebenarnya bunga cinta..jikalau kita sedih pasangan turut merasai kesedihan yang kita alami..i2 lah di kta kn cinta sejati..

Tanpa Nama berkata...

cinta e2 ibarat kurap..
makin digaru,,makin sdp...

Tanpa Nama berkata...

cinta adalah anugerah Yang Maha Esa yang terlalu membahagiakan.. namun sebaliknya cinta juga adalah terlalu menyeksakan apabila terkecewa.

Tanpa Nama berkata...

ape yg best sngt tntng cinta...???
bg ku cnta mmpu buat ku mnagis...

Tanpa Nama berkata...

cintailah orang yg setia padamu,,,,bukan yg mencintaimu,,,kerna orng yg setia padamu sudah tentu mencintaimu seluruh hatinya,,tetapi orang mencintaimu blum tentu mampu setia padamu hingga ke akhir hayat,,menjagamu tikamu tidak mampu untuk menyuap makanan ke mulut,,memimpinmu tikamu tidak mampu untuk berjalan,,,,,fikirkanlah..........

Tanpa Nama berkata...

izinkan namamu di hati...

Tanpa Nama berkata...

C I N T A....mmerlukan pergobanqan antara 2 belah phak bertepuk sbelah tgan tak akan bebunyi, tpi yg 2 diluar kemampuan kuu.......

miss dec berkata...

cnta mmg memerlukn pengorbanan...

EyRaH OmaR berkata...

cinta oh cinta........... memberi cinta bukan kepada yang kacak @ cantik semata2...TP buruk perangai yer....beri lh cinta pada yg IKHLAS dan SETIA kepada kita....

ayim berkata...

????????????????????????????????

Tanpa Nama berkata...

cinta.......sesuatu yang sanggat indah...kalau kita memilikinya........tetapi tidak semua org dapat memilikinya....jodoh pertemuan segalanya ditentukan oleh yang maha esa.....sekiranya inggin tahu bagaimana perasaan apabila kita jatuh cinta....mintalah didalam tahajjud mu....sesungguhnya itu lah perasaan cinta yang sebenar.....perasaan cinta yang amat menggagumkan.....cubalah rasainya sendiri....sekiranya anda tidak percaya.....

sekuntum mawar merah.. berkata...

cinta itu pnuh mkne...andai kte mmahami nyer...jgn slhkan cinta bile kta khilgn org yg dicintai... jgn slhkan cinta bila kte trluka..n jgn slhkan cinta bila ia pergi...hargailah cinta...tanpa cinta kte x pernah mmahami nikmat hdop...cinta itu satu angrah...

Tanpa Nama berkata...

cinta......
biarlah kita bercinta dahuulu dgn allah.....
tanpa cinta allah kta akan sesat cinta di dunia...
hexxx.....

putri berkata...

cinta,,
crita indah namun tiada arti..

Tanpa Nama berkata...

cinta itu indah,, tp mnyakitkan & kadang tak harus memiliki.
kita hruz mninggalkan orang yang paling qt sayg untuk mdptkn yang tebaik..
tp gmn bila suatu saat kita mau kembali padanya???
apakh cinta akn bpihak pd kita???

Tanpa Nama berkata...

Begitu indah dan mendalam pengertian cinta...hanya bagi mereka yg benar2 tahu di mana kebenaran cinta.

Tanpa Nama berkata...

cinta diantara aku dan dier,,
cerita ini bermula ketika di malaysia...
cinta ini berakhir tanpa bersua muka,,
cinta ini berakhir dgn airmata...
tapi satu ku yakin dan pasti,,cinta di hati kami tak pernah semadi,,,
kami masih lagi saling memendam rasa,,,saling mengharap kembali,,
tapi hubungan ini mmg tak mampu diteruskan,,maafkan aku,,,ROBERT DONKERTA...KITE TERPISAH BUKAN KERANA ORG KETIGA,,SEMUANYA HANYA SALAH SANGKA,,,MAAFKAN AKU JUGA KERNA TAK MAMPU KEMBALI LAGI,,,TAPI ANDAI KAU TAHU SESUNGGUHNYA HATI INI MASIH MENYAYANGIMU,,,

Tanpa Nama berkata...

knapa stiap kali aku brcinta tdak pernah hbungan aku bhagia ? knapa ? apa slah aku trhadap owanx laki ? apa ! biarpun dia telah m'buat hatiku terluka .. tetapi .. ku tetap mnunggumu .. i love you forever .. ever .. and ever ..

Tanpa Nama berkata...

CINTA? huhh !! cukup la aku ditipu oleh janji2 manis lelaki..senang jatuh cinta but ssh untuk aku memiliki die..adakah aku tidak secantik wanita2 diluar sana? tlg la bg peluang kat aku untuk memiliki cinta kaw..

Tanpa Nama berkata...

cinta kadang2 indah tapi sekali dikecewakan sukar untuk mempercayainya lagi...

Tanpa Nama berkata...

pda prmulaan prcintaan smue nyee indah2...namun indah xslalu...ade parasit yg coba memisahkan antara aku dan dia....

Tanpa Nama berkata...

cinta???
sesuatu yg unik,pelik dan indah....
sekali kte bercinta,kte akn ngat cmpai ble2...
btl x???

hanna julina berkata...

C.I.N.T.A ?? mula2 b'cnta mmg indah .. cnta jge yg m'buat kyte sdh,kcwe n mnde2 yg m'nyakitkn aty .. aty2 laa ble b'cnta .. <3<3 ..

azie... berkata...

cinta... apa ada dengan cinta..?? cinta hanya menyakitkan perasaan kite sahaja... cinta tiada pengakhiran tetapi selalu berubah arah... berhati-hati dengan cinta....

Tanpa Nama berkata...

cinta itu buta, sebab tu orng bercinta meraba2....
raba itu satu nikmat bercinta.. soo. jom bercinta~~~<3

Tanpa Nama berkata...

Tiada lagi yang bisa kuungkapkan untukmu selain rasa cinta yang berkobar, yang panasnya tak membakar, bahkan mampu menyejukkan hati... I LOVE YOU NOVIA
aku syang bgt sama kmu :)

Tanpa Nama berkata...

Kadang orang buta memiliki indera tak terbatas, yang takkan tertumpu oleh pikiran pasih…

Kadang Cinta tak terbatas, yang akan membantu mencari tempat pertukaran kasih…

Ketika sudut mata memandang jauh, tersirat seberkas cahaya yang tak dapat diraih…

Ketika cinta memandang jauh, tersirat rasa takkan percaya bahwa Cinta itu sangatlah perih…

Biarkan tetap berdiri, dan tetap berdiri, karna hati ini tak bisa diganti yang lain…

Biarkan Cinta ini sendiri, dan sendiri, karna….

“Masih ada Cinta sejati yang lain…”

Saat hati sedang merugi, hidup ini seakan mati..

Saat mencintai orang yang disayangi. hidup ini seakan-akan takkan terganti..

Berdo’alah setiap hari, mengharapkan sesuatu yang pasti..

Berdo’alah sekuat hati, mengarapkan Cinta kita akan kembali…

Amiiin…

CloudSongs berkata...

Cinta =
sesuatu yang membahagiakan dan menghancurkan
bagi insan yang merasa ..

Tanpa Nama berkata...

sya benci lelaki mcm dye..:(

Tanpa Nama berkata...

cinta memg indah, jika memiliki seseorg yg memahami diri kita..
dan tanpa pengalaman cinta, kita x akn thu sikap seseorg..

Tanpa Nama berkata...

memg cinte 2 menyakitkn bile kite kehilangnnye ..tp ta semestinye kehilangn cinte itu mmbuatkn kite perlu mnutup pintu hati kite untk org laen ..kalau cinte lme cari dan menagih cinte kite semule ,,bg la peluang kedua ..tetapi harus btol2 psti yg cinte lme itu benr2 brubh ..mungkin dia bru merasekn siapa org yg benr2 dia cintai ..jgn pernah menyekse nye hanye sbb dia pernah melukai hati kite ..memaafkn adalah lebih baik dripd mmbls perbuatan yg pernah dilakukannye terhadap kite dulu ..

Tanpa Nama berkata...

cinta aq amt perit apbila d egtkan blik....sapa skunk aq benci bercinta lgy....

Najihah Azmi Solah berkata...

cnta itu buta jd kne brani ambk risiko untk mlngkah ke dpn....

Tanpa Nama berkata...

aku amat menyintai dirinya..biarpun dia adalah kekasih gelapku...kerana dulu dia dalah cinta pertamaku...dan kini setelah 20thun berlalu dia kembali dan masih sendiri lg..aku amat menyintai dirinya walaupun dia adalah kekasih gelapku...maafkan aku sayang..

Tanpa Nama berkata...

aq amat mnctainya..tpy skrng dya tlah prgi mnnggl kn aq..dya dh jnjy mhu hdup dgn aq smpai mty ... tpy jdoh kmy x brkklan...
aq lpas kn dya sbb aq nk tngk dya bhgia ...dgn orng yg dya cnta....
tnpa cnta dya aq x dpt hdup dgn slesa....dya lah stu2nya keksih yg aq sya ...
ya allah tlong stukn kmy smula ...dn hbgn kmy bhgia smpai ke akhir hyat...

Tanpa Nama berkata...

walaupun diriku menyintainya dengan sepenuh hati, namun aku terpaksa memilih jalan yang paling pahit pernah aku lakukan... demi kebaikan kami berdua. terpaksa memlepaskannya walau aku tahu dia juga mencintai aku. demi kebahagiaan, aku relakan hubungan cinta ini berhenti setakat ini. tiada lagi harapan untuk cinta kami bersama. aku doakan dirinya cepat lupakan aku dan bahagia tanpa aku

Tanpa Nama berkata...

cinta...
kadang suka kadang duka..

Qasyah berkata...

kenapa nak salahkan cinta jika si dia bukan menjadi milik kita atau apabila kita disakiti pasangan kita.yang bersalah bukan cinta tapi itu adalah takdir yang telah ditentukan untuk kamu sebelum kamu mengecap nikmat cinta yang sebenar agar suatu hari nanti kamu tidak mensia-siakan seseorang yang benar2 mencintai kamu apa adanya.

saiful_Cefulz berkata...

Cinta itu memang indah, selalu membuatkan kita rasa terlalu indah sampai ia membutakan kedua mata kita. kerana cinta juga lahirnya kita di atas muka bumi ini. tapi yang sebenarnya cinta itu adalah pemusnah kehidupan seseorang jika kebahagian itu bertukar k'kecewaan...
suatu hari kelak bila berdepan dengan cinta jagalah ia dan sayangilah dia sebelum semuanya terlambat.

Tanpa Nama berkata...

hanya org yg t"tentu ja yg mmahami erti cinta itu...

Tanpa Nama berkata...

tanpa ... ku sadaraii cinta bnyakk mengajari ke ihklas'n....... ----_____----

Tanpa Nama berkata...

cinta itu ytrbahgi kpade tiga ..

1.cinta

2.cinta

3.cinta

ini yg dinamakan cinta .. hahaha

Tanpa Nama berkata...

cinta pada yang maha Esa lebih menbahgiakn........cinta ngn mnsia lbih myeksan.............@_@.............................

Tanpa Nama berkata...

cintai aq please...

Tanpa Nama berkata...

aq xprnah mrasai cnta yg tulus suci dr drimu .. cntailah aq dgn stulus atymu ,,,,, mmmmuuuaaaahhh

Tanpa Nama berkata...

aq akn ttp mncintaimu stulus atyku wlaupun drimu brada jauh driku ... smoga cnta kta akn kkl brsatu slamanya

Tanpa Nama berkata...

lelaki ego,..aku xsuka lelaki

Tanpa Nama berkata...

x smua lelaki yg ego... cuma kekadang perempuan ne ego memilih pasangannya.. sehingga lelaki yg betul2x cintakan kamu hnya mampu berteouk sebelah tangan jk.. lelaki 2 sanggup memberi kebahgiaan dngan cara apa skali pn.. walaupun lelaki tue sedar yg dia hnya owg tengah... ^^ tapi melihat pujaan hatinya happy uda memadai bwt diri lelaki itu...

Tanpa Nama berkata...

cinta aku hanya untuk die seorang . susah nak luah kat sesapa . kat sini jepp aku mampu . :(

Tanpa Nama berkata...

semuanya indah bila kita dilamun cinta...
dan apabila cinta kita dikhianati oleh orang yang kita sayang..
keindahan itu musnah begitu saja.

Tanpa Nama berkata...

cinta 2 membuat aq menangis....

Tanpa Nama berkata...

aq mencintaix dan msih mencintaix,wlo dy sdh xktin aq.dy msih brd dlam htku wlo aq mnerima cnt yg lain.

mosykah jessica berkata...

cinta e2 memang memerlukan pengorbanan..tp pergorbanan yg blh kita berfikir secara rasional...cinta e2 selalu bt sy merasakan kecewa,sedih,hilang focus,jiwang,marah,benci,dan mencintai seseorang dgn ikhlas...sy x suka owank rampas kekasih hati sy..dan sy x suka kongsi kasih dgn owank lain..dia tetap di hati ku..berkurung dihati ku bt selamanya...

Tanpa Nama berkata...

aq pernah merasakan cinta selama 6 tahun

Tanpa Nama berkata...

Sakitkan kalau kita nampak orang yang kita sayang , berpegang tangan dengan orang lain :')

Tanpa Nama berkata...

cinta sungguh idah jikalau kita betul2 menghargai nya..

bie sakay berkata...

Cinta

bie sakay berkata...

Cinta gula gula

Tanpa Nama berkata...

aq syg dya , trima ksih krana mewujud kan prasaan cinta ini

Tanpa Nama berkata...

kadang-kadang cinta boleh buat kta epy tpi ada juga cinta itu menyakitkan....

Tanpa Nama berkata...

sedihnye.... knpa llaki slalu buat wanita kcwe...
sya benci dya forever....
jgn dtg cri sya lgi...
sdih... bla kta dh mula syang kt dya npa dya tnggal tnpa pesanan langsung.... dy tnggal sperti barang mainan dy, bla dh bosan tnggal jew... skit ati sgt2... npa dy wujud dlm idup sya.. sumpah sya benci orang bernama hisyam...

Tanpa Nama berkata...

cinta mmang amat sukar untuk kita ramalkn, tkadang ia indah,tkadang ia pahit..namaun kita harus mnjalani'nya untuk mngenali lbih dlm lagi arti cinta sbenar....tkadang aq tpikir knapa harus ada cinta andai ia bukanilik kita...tkadang juga aq bfikir cinta e2 harus wujud untuk kita merasa indah dan warna-warni kehidupa.....

Puteru AL-Tilia Maysarah berkata...

CINTA... memang indah bila kita berada di alam percintaan, namun amat pahit bila kita tersalah memilih cinta.... untuk mencintai amat muadah tetapi untuk dicintai sukar... :)

Tanpa Nama berkata...

hhhmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Mimi Hamiza berkata...

jangan tinggalkan dia yang baik demi mencari yang lebih baik!!

Tanpa Nama berkata...

kenapa lelaki selalu susah nak ucap kata cinta yang ada susas nak cari lelaki yg baik

Tanpa Nama berkata...

keNape lelaki payah nak jUjur ?

Tanpa Nama berkata...

ℬιℓα ℭιηтα
♏ємαηggιℓмυ
Ƙαυ ιкυт кємαηα
ℐα ρєяgι
Шαℓαυ נαℓαη
Ƭєяנαℓ вєяℓιкυ
Шαℓαυ ρєяιн
Ֆ'ℓαℓυ мєηυηggυ
ℭιηтαмυ вυтαкαη
♏αтαмυ ∂αη нαтιмυ
ℋαяυѕηyα cιηтαмυ
ℬυкα ριηтυ кαℓвυмυ
ℭιηтα α∂αℓαн мιѕтєяι
Ƙιтα нαηyα мαηυѕια
Ƭαк вєя∂αyα мєℓαωαη
Ƭαк∂ιя ѕαηg ℛαנα ♏αηυѕια
(Ƭ'ℓαн тєяℓυкιѕ ∂ι ℒαηgιтϡ
ℑιкα ѕαyαρηyα мєяαηgкυℓмυ
Ðαη ριѕαυ тαנαм ѕιαρ мєℓυкαι

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.