Tip Cinta : Menjaga Hati

Share on Tumblr Tip Cinta

Pasangan adalah 'sahabat' kita yang paling rapat dan setia. Tak kira waktu suka, duka, pasangan kita pasti akan sentiasa berada di sisi.


Tapi seringkali kita menganggap pasangan sebagai orang terakhir yang perlu dijaga hatinya kerana mereka pasti akan menerima kita seadanya.

Ada yang mengambil mudah dari segi percakapan dan tidak menghormati pasangan sebagai mana mereka menghormati orang lain.

Dari segi penampilan pula, ramai yang mengambil kesempatan dengan tidak menjaga diri atau paras rupa kerana mereka tahu hakikatnya mereka sudah mempunyai pasangan yang akan menerima mereka walau apa pun yang terjadi.

Kalau ada yang beranggapan begitu pastikan anda ubah tanggapan tersebut kerana pasangan kitalah orang yang paling perlu dijaga dan hormati. Kita juga perlu tampil menarik untuk pasangan dan bukan untuk orang lain.

Penulis berminat untuk berkongsi satu ungkapan daripada tokoh motivasi tersohor negara, Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah, ujarnya; "Jika mahu diri disayangi, beri kasih sayang kepada orang dahulu". Maksud lain yang dapat penulis simpulkan di sini ialah, jika kita mahu dihargai pasangan, maka kita harus memberikan yang terbaik kepada mereka barulah kita akan mendapat kebaikan yang sama juga.

Sesuai dengan topik kita cantik luaran dan dalaman, antara perkara yang perlu diberi perhatian ialah berhemah apabila berbicara, tampil dengan rupa yang menarik dan bersih serta menjaga hati pasangan dengan baik.

Bagi yang mahu berubah namun tidak tahu caranya, panduan di bawah mungkin boleh membantu.


Pertama: Paling penting dalam perhubungan ialah komunikasi yang baik.

Seringkali kita mengabaikan komunikasi yang baik dengan pasangan. Kata ganti nama diri seperti aku dan kau digunakan dalam perbualan harian, padahal lebih molek jika panggilan seperti 'sayang' atau 'abang' digunakan kerana itu boleh memupuk kemesraan.

Seperti persahabatan, pasangan yang baik perlu komunikasi yang jujur. Perlu bersedia untuk memberi pandangan, nasihat menasihati bila keadaan memerlukan. Jika salah seorang ingin meluahkan masalah, seorang lain perlu mendengar dengan baik.

Jangan pula cuba masuk campur dalam urusan pekerjaan dan keluarga jika tidak diminta. Jika ada yang berkecil hati, pastikan disuarakan dengan baik untuk mengelakkan salah faham yang lebih buruk.


Kedua: Anda dikehendaki menjadi pendengar yang setia. Bila pasangan anda dilanda masalah sebagai contoh di tempat kerja, bersedialah untuk menjadi pendengar dan jangan sesekali mengadili pasangan anda itu walaupun sebenarnya anda tahu bahawa dia yang punca masalah itu.

Apa yang perlu ialah dengar dan beri nasihat secara umum sahaja.

Ketiga: Memastikan bahawa anda tidak bertepuk sebelah tangan. Maknanya bukan anda sahaja yang menganggap pasangan anda itu perlu dihormati, malah dia juga perlu menghormati anda.

Jika ada sahabat lain yang mengutuk pasangan anda di belakangnya, andalah orangnya yang penuh yakin untuk menjadi pembela pasangan anda itu.

Tetapi jika memang pasangan anda melakukan kesalahan, terus-teranglah bahawa anda tidak selesa dia melakukan begitu, pilih perkataan yang sesuai untuk menegur dan tegurlah dengan berhati-hati agar tidak mengecilkan hatinya.

Seringkali kita mendengar rakan kita mengomel tentang bentuk tubuhnya yang semakin berisi dari hari ke hari.

Perkara yang amat lazim terjadi kepada wanita itu seperti lumrah terutama selepas melahirkan anak.

Memang ia amat merisaukan namun apa yang penting selain kerisauan itu ialah tindakan segera yang perlu diambil bagi menangani masalah tersebut.

Keempat: Laburlah sedikit wang untuk penampilan anda, tak kira sama ada untuk menguruskan badan, mencantikkan kulit, berbaju baru dan sebagainya semuanya ada harga yang perlu dibayar.

Namun percayalah ia adalah satu pelaburan yang baik demi perhubungan anda. Tapi tidak kira sama ada anda lelaki atau perempuan perlulah sama-sama mengambil berat tentang penampilan anda.

Kebersihan harus dijaga dan perlu amalkan disiplin diri. Pilihlah pakaian yang kemas dan pastikan anda melakukannya ikhlas untuk pasangan anda.

Jangan bila hendak ke kenduri atau berhari raya baru hendak bergaya. Sepatutnya bergayalah di rumah kerana ada mata dan perasaan yang lebih penting untuk dijaga.

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL Tip Cinta : Menjaga Hati

40 Komen:

Tanpa Nama berkata...

tips yg bagus utk mengukuhkan lg perhbungan cinta...semoga dapat memberikan tips yg lbh menarik dan bergna lg di masa akn dtg...

Nurani Hani berkata...

...tips yg baik walau sudah berpuluh tahun menjadi pasangan hidup masih perlu tips untuk membina hubungan yg berkekalan...

Tanpa Nama berkata...

...........pnjng skli bcaan.a ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.....

Tanpa Nama berkata...

trsedar saya dr lamunan..tanpa sya sedari,rupanya msh byk saya prlu pelajari dlm hdup ini.lbh2 lg utk mnjaga hati n prasaan psgn saya..tips yg bagus..tq..

Tanpa Nama berkata...

tips yg baik...blh djdkn ikutan dlm hubungan

Tanpa Nama berkata...

ia....likeee

Tanpa Nama berkata...

ku akan terus menyayangi dirimu sayang.....

Tanpa Nama berkata...

tipz yg kren,, pe blom tnntu to smua bsa trjadi pda akhu.....

Tanpa Nama berkata...

tip yg mngayat ati...good tip!!!suke sgt2....

Tanpa Nama berkata...

apakah itu bisa membuat
sahabt yg aku suka.....mengatakan cinta
karna d antara kami ada kemunafikan

"ALENA" berkata...

Tips cinta........
Apakah dari prshbatan bisa menjadi
sebuah cinta yang selama ini aku cari

gadisetia berkata...

sye ske dgn tips2 yg di brtaw.. tpi kdg2 cinte mmbtkn kte lalai akn dunia skrg,, ad yg sggup bt ap sje aslkn bf @ gf snang hati tpi jgnla smpai kte yg trsksa @ mndrta.. klau si die btul2 mnyygi kte die akn fhm keadaan kte klau kte brtrus trg dgnny..

sarah berkata...

artikel yang bagus...aku izin forward di blog aku yah....

Tanpa Nama berkata...

sekarang bru q sedar yentang erti nya cinta ..... sungguh indah

Tanpa Nama berkata...

apa q bisa melakukanx
sesuai apa yg aq harapkn cos selama ni q da berusaha menghilangkan cinta krn cinta itu sbnrx bkn untuk q.....

Tanpa Nama berkata...

hmeeet

Tanpa Nama berkata...

tq untuk informasi ini sy mghargainya

Tanpa Nama berkata...

******,maafkn la diriku,,,,,,,,,,,toe bushuk,
form tembam

Tanpa Nama berkata...

hmmm

Tanpa Nama berkata...

syg didie sampai bila2...
hanye didie yang syila mahukan.....

Tanpa Nama berkata...

jage lah hati dia..anggaplah dia diri kita yg kedua....

zulaikha rafiiq berkata...

sayamgilah pasangan kita..:)

Tanpa Nama berkata...

dh 6thn kami couple..Insyaalah tahun dpan kitaorg akan kahwen dgn IzinNya..tp yg aku kesal kerana aku x penah menghargainya..aku sia2 kan dia tp bru skg aku sedar bhwa dia la yg terbaik di antara yg baik

Tanpa Nama berkata...

semoga kmu mnjadi psangan yg bahagia buat selama lama nya..

Tanpa Nama berkata...

saya suka pada seorang perempuan ni . tetapi kawan baik saya sudah 'ambil' dia dulu drpd saya . saya tetap cinta akan dia walaupun dia dah berpunya . macam mana saya ingin menghilangkan rasa cinta saya pada dia ?? Tolong Jawab

mieyrah berkata...

tanpa nama awp boleh buat solat sunat tahajjud atau pom solat sunat hajat mitak petunjuk allah.... saya pom bru lpas clash... sedih sgt rasanyer.......

chentazyzumie berkata...

tanpa nama: byk2 la bdoa...insyaallah,Allah pasti mbri ptnjuk n jln tbaik utk awk...
mieyrah: byk2 bsbr...mgkin ada hkmah d sblik smua ney..Allah lbh tau apa yg tlh tjdi...

Tanpa Nama berkata...

cinta...? bcinta mmang best,.tpi apkn dya, klau dh dlukai o ssorg,hrus d terima tkdir nya,.. walaupn eya amt mnyakitkn,.. tiada cinta tnpa hadirnya perasaan ska kpd org,. allahualam,.. jodoh e2 d tgn tuhan, kta hnya mmpu mrancang,.. ingat la,.. dunia akn hmbal npa cinta,..

Tanpa Nama berkata...

kdg kla tiada cinta y pling mnyakitkn hati kta,. walaupn ada, tpi ia lahir dri prbuatan kta sndri yg sememang nya ska mmbuat kta skit hati,.

Tanpa Nama berkata...

walaupn perasaan ini tlh d lukai olh seseorg y pling aq cintai, tpi aq ttp sabar,. krna aq tau, mnkin kmi bkn lah psangan yg d tkdirkn utk terus brsma hngga akhit hayat,.. hnya perasaan yg trluka,,. d blenggu rsa skit hati yg mndlam,,. tpi aq ttap maafkn kmu, krna aq tau kmu jga mmpunyai hak memilih syapa yg pling sesuai utk d jdi kn sbsgai pndamping hdup mu,.. aku maaf kn kmu sayang,. i love u,..

Tanpa Nama berkata...

au ah ..
gak ngerti sam apa yang di omongin ..

Tanpa Nama berkata...

ia dapat m'mbntu kyta dgn tips2x yg d brikan~!!!

Tanpa Nama berkata...

bagaimana pula untuk menghilangkan ego teman wanita..??? ad tips x..?? harap ad jawaban,,,,,tema kasih...

Tanpa Nama berkata...

bagaimana pula untuk menghilangkan ego teman wanita..??? ad tips x..?? harap ad jawaban,,,,,tema kasih...

Tanpa Nama berkata...

bagaimana pula untuk menghilangkan ego teman wanita..??? ad tips x..?? harap ad jawaban,,,,,tema kasih...

Tanpa Nama berkata...

bagaimana pula untuk menghilangkan ego teman wanita..??? ad tips x..?? harap ad jawaban,,,,,tema kasih...

Tanpa Nama berkata...

tips yang sngat bgus tuk aku coba ..

Tanpa Nama berkata...

Menarik dan tepat sekali ._. Tq

Tanpa Nama berkata...

??

Tanpa Nama berkata...

tlong tipz agar cinta ttp terjga dgn baik wlw pn jrak memisahkn

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.