Madah Pujangga Cinta Luka

Share on Tumblr Bila cinta putus ditengah jalan usahlah bermuram durja menyakiti diri sendiri. Bangkitlah dan mulakan cinta baru. Kerana setiap cinta yang hilang pasti akan ada pengganti. Usah mengharap pada yang tak pasti, usah merayu pada yang tak sudi. Cinta pertama tidak semestinya yang terbaik. Setiap cinta mempunyai keunikan dan kehangatan yang tersendiri. Janganlah terus terikat kepada cinta yang sudah pergi.


Kadang-kadang bila kita sudah memiliki sebuah cinta kita terlupa yang cinta itu masih perlu sentiasa dipupuk dan dibajai dengan kasih sayang. Kita terlalu yakin kita akan memiliki cinta itu sampai bila-bila pun. Apabila segalanya berakhir barulah kita akan menyedari kesilapan yang kita telah lakukan. Dan malangnya kesedaran itu sentiasa datang terlambat.

Antara cinta yang telah berlalu dengan cinta yang sedang menanti kita sentiasa cenderung untuk mengabaikan cinta yang berada jelas di mata dan sering mengharap dan menoleh kepada cinta yang telah berlalu jauh meninggalkan kita.

Bila seseorang jatuh cinta ketika dia baru kehilangan kekasih hati maka cinta yang tercipta itu bukanlah cinta sebenar melainkan hanya seperti ubat khayal yang bertindak sementara sahaja dan kemudian akan merosakkan hatinya dua kali ganda malah berganda-ganda lagi selepas itu…kerana sesungguhnya kita boleh menipu orang lain tetapi bukan hati kita sendiri.

Jika bercinta janganlah kita menjadi hamba cinta. Seperti mana kita tidak mahu menjadi hamba duit kita juga tidak mahu mejadi hamba kepada cinta. Kuasai cinta. Jadilah tuan kepada cinta. Jangan biarkan cinta memperkotak-katikkan hidup. Gunalah akal dan fikiran.

Bila kita kecewa atau putus cinta kita selalu menyalahkan orang lain atas kegagalan cinta itu. Tapi pernahkah kita bermuhasabah dengan diri sendiri apa yang telah kita lakukan sehingga segala-galanya musnah. Kerana tanpa sedar kadang-kadang kita membuat kesilapan yang menutup pintu hati sang kekasih untuk terus mencintai kita. Kadang- kadang kita tewas dengan tipu helah orang ketiga yang sengaja mewujudkan jurang di antara kita. Bila hidup menjadi tidak terurus kerana kecewa ingatlah setiap benda di dunia ini tidak akan kekal lama… tidak terkecuali CINTA. Jadi terimalah realiti… Di mana ada cinta disitu pasti akan ada perpisahan cuma masanya sekarang atau kemudian.

Sumber: Mesra.net Madah Pujangga Cinta Luka

79 Komen:

Tanpa Nama berkata...

=(

Tanpa Nama berkata...

uuuhhh,,sakitnya..

Tanpa Nama berkata...

sememangnya cinta yang terputus dipertengahan jalan sangat2 menyakitkan.kekecewaan yang menyebabkan kita xkeruan sangat menyiksakan.

Tanpa Nama berkata...

cinta yg terputus sgt menyakitkan..

Tanpa Nama berkata...

mmg mnyakitkan bila putus cnta..
trlalu mnyakitkan..

Tanpa Nama berkata...

oce deh thank u bngat ya...I will survive... ini bagus banget buat kita2, dan bagus buat memotipasi diri, dan memiliki polapikir yg benar for all about love...THANK U..nama Ku Simon renyaan

Tanpa Nama berkata...

bisa dihati terasa hanya tuhan yg tahu bila cinta yg dipupuk begitu lama terputus d pertengahan jln....
dan ada kisah..yg juga myakitkan pabila si dia memberi harapan tetapi tidak seperti yg diharapkan....pedih...

Tanpa Nama berkata...

hanya tuhan ....yang memberi kita............................. jodo dan hanaya kita yang bisa menjalankan dah harus kita jaga selalu jadi jagalah cinta itu

ain24 berkata...

memang amat menyakitkan...seandainya bercinta janganlah terlalu berharap,kerana harapan tersebut yang akan menyebabkan sakit menjadi parah.

Tanpa Nama berkata...

Bagi gurlz boyz adlh sgle2nyer.. Tapi boyz xpnh anggp e2 sume bagi dowg gurlz nieyh senang d'main2kan.. Tak t'pkirkah apew psaan boyz kalau owg yg d'cnyainyer m'main2kan psaan dyer.. So bagi boyz yang xpnah hrgai cnte rnung2kan larh..

Tanpa Nama berkata...

mmg amat sdeyh bla cnta yg dberikan tulus...ttapi direject tanpa sbb...:(

Tanpa Nama berkata...

memang xdapat terima kenyataan,bila diri tertipu oleh org yg betul2 kita cinta...itulah kuasa cinta mampu membuatkan kita gembira dan sedih hanya dalam sekelip mata...

Tanpa Nama berkata...

muzik apa ni yer... indah sgt... yana suka...

natasya amiraa berkata...

hurmm sedeynye :'(

Tanpa Nama berkata...

sedih sgt sampai rasa ingin terus tidur dan tak perlu bangun semula , lagi heart breaking bila cinta putus kerana insan ketiga

Tanpa Nama berkata...

buat dirimu , walau aku skg beribu batu dan mungkin tidak akan kembali lagi , tapi telah ku jelajahi setiap daerah dan tempat yg pernah kita lewati , moga tuhan tabahkan hatiku tuk menghadapi tekanan perasaan ini...selamat tinggal kasih selamat jalan sayang

Tanpa Nama berkata...

slamat tinggal cinta sesaatmu

Tanpa Nama berkata...

Kerana ALLAH kita bertemu dan kerana DIA jua lah kita berpisah. Andai di suatu hari nanti kita bertemu kembali...ianya juga kerana ALLAH...

Itu itu ku panjatkan doa agar kau senantiasa gembira disamping sedia yang tersayang dan semoga kita ditemukan dalam keadaan yang gembira tanpa menyakiti hati mana-mana pihak....AMINNN

Tanpa Nama berkata...

Putus cinta itu biasa..

Tanpa Nama berkata...

cinte 2 amat menyakitkan...tetapi andai kite pandai mnjage ketulusan cinte tersebut...kebahagiaan yg bakal kite miliki...korg...cinte sepatutnye indah...jgn biarkn ia pergi sekiranye die btul2 cintekn kite....

Tanpa Nama berkata...

hahaaha..best

Tanpa Nama berkata...

mgharap kasih pada yg tak sudi,amat mykitkan

Tanpa Nama berkata...

jika kita menyayangi seseorang,kita sanggup lakukan apa saja utknya.dan sekiranya dia lebih bahagia tanpa kita, biarlah dia bawa haluan sendiri walaupun itu menyakitkan utk kita.
percayalah kita akan mendapat balasan yg setimpal dengan apa yang kita lakukan utknya.

Tanpa Nama berkata...

sunyi kan bila berse0rangan......

Anna Suzana berkata...

memang sunyi bila berseorangan ... tapi itu lebih baik dari disakiti....bila kita sayangkan seseorang itu memang kita sanggup berkorban apa saja untuk insan tersayang tapi sayang setiap pengorbanan itu tidak pernah dihargai ....

Tanpa Nama berkata...

Salam semua... akak bercinta 5 kali tapi semuanya putus begitu saja... entahlah jodoh Allah yang menentukan semuanya... bila mendengar laungan CINTA...memang sungguh menyakitkan... sejak itu..cinta telah ku lupuskan... Kini laungan SAYANG dan RINDU mula ku semai...alhamdulilah.. kini ku bertemu jodoh dengan seorang jejaka yang baik budi pekerti dan penyayang... walaupun jarak antara kami dipisahkan oleh Laut China Selatan, namun kerana sayang dan rindu membuat kami sampai ke jinjang pelamin. Now dah 5 tahun perkahwinan kami.... alhamdulilah, alhamdulilah, alhamdulilah syukur kepada Allah S.W.T

Tanpa Nama berkata...

Menyayangi ssorg teramat sgt, Bila da benci akan benci teramat sgt..
Jd, sayangi org berpada-pada, Supaya kelak bertukar benci sekurang2nya akan benci berpada-pada jg..

Dan jika kita rasa kita sedang dikecewakan,itu menunjukkan kita sedang belajar untuk membina sikap tidak terlalu mengharap...

Tanpa Nama berkata...

cinta menyeksakan . terlalu pedih bila dikenangkan . tak sanggup melihat insan yang kita cinta bersama insan lain . alangkah terlukanya perasaan ini . tak dapat di bayangkan betapa pedih cinta yang putus di tengah jalan . sedih hati ini ...............

Tanpa Nama berkata...

erm....dah adat owg bcinta la xkan kekal selamanya....yg kekal adalah cinta ALLAH swt..di dunia mahu pun akhirat...

Tanpa Nama berkata...

cinta memang macam 2kn..bla kta dah kehilangan nya bru kita sedari sebenar nya kita telah buat silap..

Tanpa Nama berkata...

Cinta Sangat indah kalau kita benar2 mencintainya... sangat sakit bila kita memiliki tubuhnya cintanya hatinya tpi kita x pernah memiliki jalan kehidupanya...

Tanpa Nama berkata...

cinta menyakitkan namun ia pnuh dengan tauladan...

Tanpa Nama berkata...

cinta x berkesudahan....knapa die tidak mahu mengakui yg kami bercinta???aku x layakkah untuk die??ermmm

Tanpa Nama berkata...

bila cinta sudah putus mmg myakitkan..tpi mukin ada hikmah di sebalik perpisahan nie..

harry berkata...

walou punt dia slallu menyakiit kan ku ,, tapii aku yakiint dia lah cintta terakhir dallam hidup ku ....

Tanpa Nama berkata...

cemburu melihat teman2 dengan cinta sejati mereka...tapi aku?? tak terluah dalam lubuk hatiku yang aku ingin dicintai sepertimana mereka....hanya tersimpan dlm hati..tabahkanlah hati...moga engkau kuat....

tiey-92 berkata...

cinta mmg ckup indah andai kte btl2 m'hargai cinta....tpi cnta m'jdi prit dn pdih andai t'slh m'hargai cinta......

Tanpa Nama berkata...

cinta oh cinta..

Tanpa Nama berkata...

memang cinta itu indah...bagi yang sudah menEmui ciNta..bErbahagialah kErana anda mErupakan sEsEorang yang dianugErahkan Allah untuk mEnErima cintaNya.....

Tanpa Nama berkata...

sngt sedih, pedih,pilu,sengsara dn mcm2 prasaan lg bila insn kesayangan kite ada insan lain...
tp knp masih ada rindu yg amt sengsara pd dia yg xsetia
knp masih jua mghrp pd dia yg tlh pergi
oh tuhan..mengapa semua ini terjadi pdku yg setia
aku xpernh curang pdmu sygku..
tp knp engkau bpling pd yg lain
kau biarkn aku sendiri merindu
kau sngt kejam syng
kenapa???!
tuhan! apa dosaku..
sehingga semua ini terjadi
kembalikn dia pdku
krn aku xdpt hidup tanpa dia.........!

aq yg t'luka ... berkata...

bila dicntaii , mmg bgto indh .. t'amat indh ..
tetpi .. apabla dtngglkn pegi ..
arhhh , skidnyaaa ..
na m'lupakn p'pisahan ito ..m'mrlukn msa yg sgt pnjang . tmbhan pula ,, uwg yg kta syg ..
cinta kdg kala m'bwa kbhagian .. kdg kala m'bwa sngsara ..

Tanpa Nama berkata...

cinta memang membawa kebahagiaan...ttp kadang2 cinta juga membawa bahana..bkn setakat kpd kite..ttp juga semangat kite..perasaan kite..namun..ingatlah..kepada semua yg begelar pasangan kekasih..anda semua bertuah kerana mempunyai orng yg menyayangi anda..bersyukur lah kerana itu..dan igtlah..Dia selalu ada utk awak..

Tanpa Nama berkata...

mmg amat myakitkan hati,setelah sekian lama menanti akhirnya berakhir begitu saja...cinta 2 buta,sbb cinta kita boleh buta hati dlm menilai ssorg,semua d sangka baik sedangkan hakikat sebenar di sebaliknya...musnah segala harapan dan impian.

snower.rewons berkata...

Hargailah apa yang ada di depan mata. usah menoleh dan mencari cinta yang hilang.

nh berkata...

janganlah kita membenci seseorang yang pernah melukakan hati kita kerana ingatlah, orang itu juga yang pernah membuat kita tersenyum sepanjang masa.. ^^

Tanpa Nama berkata...

sedih ble di tinggal kn tanpa sebab

Tanpa Nama berkata...

HUH... sedihnya dgn muzik dia lg menayayat ati ini... erm... nak share ckit la.. ak ada sorg kawa nie... dulu kita org baek sgt.. mmg baek laa.. x tau laa nak ckp cmna.. then.. lma klamaan kita org cm trputus cm2 ja.. ak pon x tau knpa... n ak x ley idop sgt tnpa dya.. mmg x ley.. stiap mlm tringatkn dya.. erm.. mcm mna yea?? apakah ptot akuu yg mulakn utk tgue dya??

patutka??? tolong bg suggestion yea :( tolong sgt2... T_T

Tanpa Nama berkata...

saio xthu nk ckp cm ne..tp saio sdh skit sgt tntg cnta ney...semua ney pedih bt saio...stiap percntaan xpnh menghargai pengorbana telah kita lakukuan

QasEh berkata...

jika kau mengerti aku sgt mencintaimu~~~

Tanpa Nama berkata...

mmg menyakitkan bila cinta putus ditngah jaln...tp klu 2 yg trbaik relakanlah ia pergi........cinta xsemstinya memiliki

Tanpa Nama berkata...

ye cinta tak smstinya kita mliki.. walau pon shebat mna cnta itu, msty bpisah jgak.. :_(

Tanpa Nama berkata...

CINTA, kau datang, kau pergi.. walau kau menghilang, kau tetap melekat dihati ini... layu gemalai isi hati, malam kian sepi, bintang ku kini tiada seri.. merayu menagih kasihmu kembali.. walau ku tahu tiada sudi..

Tanpa Nama berkata...

sy bru je putus ngan sorang mamat nie....sy terpaksa lepaskan dia demi kebahagiaan org lain...even dea still sygkan saya.....sy x tahu sama ada ape yang sya buat nie betol atau x..yang penting sjauh d sudut hati saya saya rindukan dea sangat2.........awak.saya sayangkan awak........maafkan saya atas keputusan ini....

Tanpa Nama berkata...

bie,,hnEy wnDu cnGat2 kat biE,,,HnEy sDih snGat bLa break nGn biE,,,,BiE,,hnEy terpaksa Lakukan niE sebab hnEy nak tenGox BiE gembira nGn dEa,,,BiE CakaP yanG biE ttP syGkn hnEy,,,,Ya..hnEY pun tetaP syGkn BiE,,,,maafkan hnEy,,,:(

Tanpa Nama berkata...

tiada perna ada kesungguhan dalam mempermainkan api cinta di setiap hatti kekasihnyaa dan hanyalah tertinggal puing-puing kenangan yang amat menyakitkan untuk di ingat.

Tanpa Nama berkata...

cinta ku hnye untok mu syg..

Tanpa Nama berkata...

Allah maha mengetahui...
bdoa bserah

Tanpa Nama berkata...

Sesungguhnya..aku amat redho dgn pemberianMU, YA ALLAH, terasa pedih sakit yg Engkau kurniakan untukku..Sesungguhnya kesakitan ini adalah yg terbaik untukku. Sekiranya dia bukan untukku sebagai pelindung, pembimbing & pasanganku, apakah tujuanMu Ya Allah kau pertemukan aku dgnNya, kau lahir perasaan ini untuknya, adakah semata2 untuk menunjukkan kebesaranMu, Ya Allah aku sgt mengkagumi kebesaranMu, Sesungguhnya rasa yg kau berikan pdku, adalah milikMu Ya Allah, kau ambillah dari ku rasa ini, kerana aku sgt tersiksa dgn rasa drMu ini...Sesungguhnya aku mohon, tunjukkanlah aku jalan yg benar untuk aku tunaikan t/jwbku terhadap amanah yg kau amanahkan pdku sebelum aku menemuiMU, Sesungguhnya aku redho jika aku tidak lg diperlukan disini, keinginan aku bertemu dgnMu semakin besar, selepas semua yg ku tempohi seolah ingin memberikan aku rasa bahawa tiada yg dapat kita miliki..Ampunilah dosaku kerana leka dgn kasih syg yg menjadi hijab untukku bertemu dgnMU YA ALLAH....

Tanpa Nama berkata...

ati ni skt sgt..

Tanpa Nama berkata...

walaupon hbngan kyta ini tnpa restu..ku akan mencintaimu..diri mu bagai semangat bagi ku..hlang mu hilang lah semngat dl diri ku..walaupo dimana dri mu berada ku tetap ada untuk mu..

Tanpa Nama berkata...

hmmmm........

Tanpa Nama berkata...

menyayangi dirimu adalah satu kebahagiaan.......
dan menyintai dirimu adalah satu ketenangan.......

Tanpa Nama berkata...

kalau xmau hati sngsara dan mnderita, sblum knali erti cinta kita haruslah bersdia mnghadapi stiap risikonya krna cinta itu xkan indah spnjang masa.. cinta akan mmbuat kita lupa diri kita yng sbnarnya shinngakan snggup tunduk pdanya... dan itu yng mmbuat kita sukar untuk mnerima knyataan yng cinta kita itu sudah tiada gunanya dan harus dilepaskan untuk orang yng lbih brsedia mnerimanya...

Tanpa Nama berkata...

:'(

Tanpa Nama berkata...

selamat tnggl cinta

Tanpa Nama berkata...

...tkut skit aty lau ptuz cinta...??...baex x pyh...cinta mmg mnyktkn...

Tanpa Nama berkata...

CINTA YANG KECUNDANG MEMANG MENYAKITKAN..TAPI JANGAN BIARKAN IA MELEMAHKAN JIWA DAN SEMAGAT KITA...CINTA ADALAH PERKATAAN YANG SUCI...KITA PUTUS CINTA DENGAN SESEORANG BERNAMA MANUSIA TAPI KITA TAK KAN PUTUS KASIH SAYANG DAN CINTA KITA DENGAN ALLAH.. RAWATLAH IA DENGAN NAMA ALLAH SENTIASA DI HATI....=)

Tanpa Nama berkata...

Emang Benarrr...

rina berkata...

cinta tidak mengenal erti kemewahan , kecantikan dan lain2

miss_cinta berkata...

Cinta ini umpama secawan madu dengan hempedu. Dilimpahi dengan kemanisan tetapi juga dipenuhi dengan pancaroba. Jika kita ingin merasai kemanisannya, jangan lupa untuk bersedia merasai kepahitannya juga.

Tanpa Nama berkata...

kalau orang yang awak cinta ada orang lain,lepaskanlah dia..
kalau dia sayang awak,dia tak kan tinggalkan awak...
kebahagiaan dia,kebahagiaan awak juga....
tapi kita juga tidak boleh menyalahkan sesiapa yang akan bercinta dengan bekas kekasihmu itu...
kerana dia bukan punca awak dan bekas kekasih awak tu putus....

sakinah berkata...

Trlalu skit blew owg yg ktew sygi mnyayngi owg lain..
ini ksah aq..
aq mncintai ssowg nie..dlu kmi panh brsma tpi cnta kmi trpts ditngh jln diats kslhn aq..tpi skrng kmi brstu kmbli..tpi dgn prsaan yng brbeza..aq mnyintai dye dan dye mnyintai owg lain wlpown owg yg dye cintai tu dh jdi mlik owg lain..aq thu dye sdih wlpown dye xckp kt aq tpi aq dpt rsakan ksdihan 2..untk mngimbrakn dye aq sllu mmbri kata smngt kt dye spya dye kuat mnghdpi smua nie..sdngkan aq sndri trlalu skit dn lmah tok ini..ya aq sngp krban kan atie aq hnya tok tgk kau bhgia..aq sngt2 mncintai kamu abie..

Puisi Cinta berkata...

Mirip Blog Ku Gan... Kita Berteman Aja Gan... Thanks

Tanpa Nama berkata...

rinai senja lelah menyapa
bagai mahu pulang ke beraduan
ku kirim pesan melaluinya
tentang hasrat hati
tentang cinta dan rindu
pada dia yang sentiasa berlari
di tiap denyut nadi

Tanpa Nama berkata...

percintaan bukanlah mudah kerana ia melibatkn 2 hati yg memerlukan keserasian

Tanpa Nama berkata...

Godong sawi enak'e urapan klopo, ati iki ugo yo mung kanggo riko.
Gedang sobo sak corong di pereteli, dung sing percoyo bedaen dodo iki.

Neva Fawneya berkata...

:: sedeh kalau naq ingatkan mase lalu,,
sakit ssgt,, ssh naq pulih kn hti yg tlah di sakiti,,
naq lupew kan smua kngn pon mmg sakit,, :'(

Tanpa Nama berkata...

I pernah merasa saat dikecewakan.hanya tuhan yang taw segalanya.anyway now i happy dgn kebahagiaan yang i ada sekrg dgn suami tercinta n zuriat i yg bkal lhir xlama lgi.thanks allah.alhamdulillah :)

Tanpa Nama berkata...

hati trluka kerana cinta....

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.