Menyelami proses peralihan remaja

Share on Tumblr Remaja dikaitkan dengan pewaris negara. Kerajaan, masyarakat dan keluarga sentiasa menaruh harapan kepada mereka untuk mengisi kekosongan pada masa depan.

Remaja yang berpotensi antaranya memiliki cita-cita dan kritikal, dinamik dan kreatif, berani menghadapi bahaya, optimis dan bersemangat juang serta mempunyai kekuatan fizikal.

Namun demikian potensi remaja yang besar ini kurang dikembangkan oleh kerana pemasalahan yang dihadapi oleh mereka itu sendiri seperti berjiwa besar yang gemar dengan cabaran, suka melakukan aksi lasak dan tingkah laku berisiko tinggi. Tetapi tindakan ini semua tidak sepadan dengan perkembangan minda atau kognitifnya yang masih tidak matang.

Masalah yang berkaitan dengan aktiviti pergaulan bebas, seksualiti, keseronokan dadah, alkohol, hiburan di kelab dan gangsterisme adalah punca daripada perubahan fisiologikal. Ia memerlukan bantuan orang dewasa untuk mendekati dan membimbing mereka.

Oleh kerana proses perubahan yang terpaksa dilalui dalam mendewasakan mereka ini maka potensi yang ada tidak dapat berkembang dengan baiknya. Lebih-lebih lagi dengan adanya persekitaran yang tidak sihat dan berisiko termasuklah keadaan keluarga yang bermasalah, didampingi rakan sebaya yang bermasalah dan keadaan fizikal tempat tinggal yang tidak kondusif yang boleh menjadi halangan.

Sejarah psikologi manusia menunjukkan selama beribu tahun dunia ditenggelami kegelapan kejahilan dengan dosa dan noda.

Namun, apabila datangnya Islam dengan bimbingan yang dibawa oleh Rasulullah SAW membentuk akhlak yang betul dengan mengajak manusia beriman kepada Allah.


Ia membawa kepada kebaikan dan menegah mereka daripada kejahatan. Maka hasilnya golongan muda yang telah kehadapan membawa panji-panji Islam hingga ke Sepanyol dan India yang tidak dapat dinafikan sejarah.

Sayangnya, dewasa ini tidak ramai yang mengambil pelan dan kaedah yang telah terbukti berkesan ini.

Malah ramai yang telah mengambil tindakan lanjut memperbaiki keadaan dengan bukan cara yang betul dan hasilnya usaha-usaha ini telah membawa kepada kegagalan, kekecewaan dan menimbulkan lagi kekeliruan.

Oleh Dr. Khaidzir Ismail Menyelami proses peralihan remaja

0 Komen:

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.