Kelebihan Menuntut Ilmu

Share on Tumblr

Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Malaikat-malaikat sentiasa menurunkan sayapnya (sebagai memuliakan dan menghormati) penuntut ilmu agama, kerana mereka suka dan bersetuju dengan apa yang penuntut itu lakukan." Abu ad-Darda' r.a

Huraian:

Pengajaran hadith:


i) Penuntut ilmu agama adalah bakal muballigh (penyampai maklumat) Islam, maka merekalah yang akan menyebarkan agama Allah sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah kepada rasul-Nya.

ii) Menuntut ilmu agama adalah tidak tertentu kepada satu-satu golongan sahaja melainkan ia adalah wajib dituntut oleh setiap orang Islam demi menjamin kehidupan yang sempurna di dunia dan akhirat.

iii) Kita selaku umat Islam dilarang memperlekehkan golongan alim ulama’ dan penuntut ilmu agama ini kerana Rasulullah s.a.w menyatakan bahawa para malaikat sendiri seluruhnya memberikan penghormatan yang tinggi kepada mereka disebabkan kemuliaan ilmu yang dituntut itu.

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
Kelebihan Menuntut Ilmu

3 Komen:

Tanpa Nama berkata...

bagus saya sokong...

Tanpa Nama berkata...

kamu memberikan ilmu agama,,tp knp ngk kau biarkan orang bs mengkopinya agar bs dibagi kepada yang lain..
biarkan lah orang bs mengopi isi webnya kamu.. ini kan ilmu agama, jadi biarkanlah orang bs berbagi

Tanpa Nama berkata...

betul le 2....

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.