Andai putus cinta

Share on Tumblr Kongsi tip ubati duka

Adat orang bercinta, ada pasang surut dalam menjalin ikatan. Bukan saja hubungan pasangan kekasih bisa terputus di tengah jalan, mahligai dibina suami isteri juga boleh menemui kehancuran andai cinta tidak lagi bersemi.

Bagi yang pernah berdepan detik sukar ini, memang terasa cukup perit tatkala cinta kecundang. Umpama pepatah ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari, begitulah kesedihan yang dilalui hingga timbul rasa kecewa yang sukar digambarkan. Andai ketika ini anda mengalami senario sama, apa kata berkongsi tip mengatasi rasa kecewa apabila cinta tak kesampaian.

Mohd Faisal Deraman, 26, Juruteknik sistem audio
Tip saya ialah:

# Keluar bersama kawan-kawan untuk membuat diri sibuk.
# Tenangkan fikiran di lokasi menyenangkan.
# Sertai aktiviti sukan.

Mohd Shahril Awang Long, 18, Pelajar
Tip saya ialah:

# Lakukan banyak tugasan untuk menghilangkan rasa sedih.
# Rancang aktiviti kembara bersama teman-teman.
# Tambah kenalan bagi melupakan kisah sedih bersama bekas kekasih.

Fatimah Nurma Ibrahim, 19, Perunding kecantikan
Tip saya ialah:

# Pergi membeli-belah atau window shopping.
# Bawa diri di tempat yang boleh menenangkan fikiran.
# Habiskan masa bersama keluarga dan menonton rancangan kegemaran.


Najihah Othman, 24, Perunding swasta
Tip saya ialah:

# Dekatkan diri dengan Allah dengan melakukan solat sunat untuk ketenangan jiwa.
# Luangkan banyak masa bersama keluarga termasuk merancang aktiviti berkelah dan bersukan.
# Giat baca surah al-Quran untuk membersihkan jiwa luka.

Azimah Mohd Yusof, 23, Eksekutif jualan
Tip saya ialah:

# Berfikiran positif dengan menerima segala ketentuan kerana percaya setiap yang berlaku ada hikmahnya.
# Cari teman baru di laman sosial facebook dan Yahoo.
# Tingkatkan prestasi kerja untuk maju ke depan.

Romedan Mansor, 26, atendan
Tip saya ialah:

# Keluarkan bajet untuk pergi melancong ke lokasi baru untuk mencari ketenangan.
# Habiskan masa mendengar radio.
# Usah terus dibelenggu rasa sedih, sebaliknya lakukan sesuatu termasuk mencari pasangan bar

Oleh Fairuz Zaidan Andai putus cinta

47 Komen:

Tanpa Nama berkata...

klu sy r kan andai putus cinta...ermm,sya akan baca nasihat2 n tips mengubati hati luka kemudian sy akan anggap si dia bukanla JODOH yang TERBAIK dan SESUAI untuk saya dan dia..just fikir yang positif dalam relationship akan datang dan jangan selalu fikir akan si dia serta memori denga si dia.

-aishetaru-

Tanpa Nama berkata...

andai putus cinta..jgn bia kan diri berseorangan atau kesunyian...

Tanpa Nama berkata...

walaupun saya dah berkahwin,luka putus cinta 12 tahun yang lalu masih terasa..........

Tanpa Nama berkata...

cinta itu suci..cara pembawakan yg menentukan kesucian cinta..sentiasa kembali pada yg Maha Kuasa..semoga dgn banyk berdoa dan berserah akan beroleh berkat dalam perhubungan..

Tanpa Nama berkata...

sedih putus cinta...apapun jgn putus asa dan jalan ke hadapan

Tanpa Nama berkata...

klo sya baru aja hbs merried,tp suami sya sring komplen dgn sy

zie k.D berkata...

sy nk crta psl sy ble ptus cnta....sy bykkn doa agr kuat ati utk mghpi dgaan allah.wlpn perit t'pksa trma.n sy ngis spuas2 ye

Tanpa Nama berkata...

kalau sy,,sy akan ingat smua bnda brok psal dia,,sy akn mengubah penampilan sy jd lagi cantik an,,cari la someone yg boleh lpekn si dia,,tp i x nk ada serius relation lg,,

Tanpa Nama berkata...

kalau sy...santai aja....coz,masih banyak ko' cowok\cewek laen yg lbih baik dari dia.....

Tanpa Nama berkata...

its hard when u easily threw a nice lovely words to ur beloved but it pains u a lot when things are not going on u are hoped so much..

Saya laluinyer.. perit.. derita.. sakit.. saya menangis 3 bulan..
Eventhough we are not together anymore, i still thinking bout him..
Now I'm with another guy.. he completed me.. he will always be there when i'm sad.
but wlpun dyer lengkap sgalenyer, dyer pnas baran n kaki pukull.. he shows his truth evil..

n yet i'm thinking of my ex..
eventhough he are not sempurna but he shows me some respect..

hmm..
there is no a right word to show how much i pain..

Tanpa Nama berkata...

aq0 x prnh pt0s cnte..c0z aq bl0m brcnte..hehehehe
xp aq tk0t klw pt0s cnte.........
tk0t aty aq r0sk..jahanam !!!!
pd k0rng yg prnh pt0s cnte @ sdng pt0s cnte...
sbr k..kne tr0skn id0p n jgn pth smangt...
d0nt l0ok back again !!!!

Ardi/Khocay (RX) berkata...

kenyataannya putus cinta buat kita jadi orang yg lemah,dan tidak semangat untuk menjalani hidup.

tapi buat kalian yg sedang mengalami putus cinta,janganlah kalian menjadi lemah,
kau harus tegar!!!!!
SEMANGAT!!!!!
karna,
setelah lapar ada kenyang,setelah haus ada kepuasan,setelah begadang ada tidur pulas,dan setelah sakit ada kesembuhan..Setiap yang hilang pasti ketemu,dalam kesesatan akan datang petunjuk,dalam kesulitan ada kemudahan,dan setiap KEGELAPAN akan TERANG BENDERANG..

for add me, R4lfhardhi@ymail.com

Tanpa Nama berkata...

pertemuan yang membawa kepada bibit-bibit cinta itu sesuatu yg amat indah..perpisahan pula sesuatu yg pahit untuk d terima.. Tapi hakikatnya, kita sebagai hamba Allah taala harus redha pada Qada dan Qadar...bahawasanya.. segala yg ada di dunia ini adalah pinjaman dan sementara sahaja..tiada yg kekal.. begitu juga dgn yg datang dan pergi dalam hidup kita.. syukur ke hadratNya kerana kita diberi nikmat untuk merasai pahit dan manis dalam kehidupan di bumi yg sementara.. kerana bahagia yg kekal akan menanti kita semua di sana..InsyaAllah... syukran jazilan ya Allah..ya Rahman..ya Rahim.. ~hamba Allah~

Tanpa Nama berkata...

cakap memang senang tapi org yg alami tu yg terasa pedihnya...allah saja yg tau..tapi yg ptg kita mesti sedar ada lagi org yg sayangkan kita n x mau kita kecewa kemudian hari..ada hikmah semuanya berlaku...

Tanpa Nama berkata...

bagus putus cinta sekarang dari bercerai berai esok lusa kan naya...ini menunjukkan bahawa kita bukanlah terbaik untuk dirinya...kita hendaklah bersyukur sebab kita da di beri petunjuk awal

Tanpa Nama berkata...

walau apa pun yang berlaku..hidup tetap diteruskan...bagi yang ptus cinta...kita jadilah ini sebagai batu loncatan kita untuk sabar menempuhi idup ini...jadilah orang yg lebih tabah dalam idup ne...

Tanpa Nama berkata...

andai la kate..die nak kite balek!!padahal,die dah lukekan hati kite 3 kali yg memerlukan 1 tahun nak lupakan..apekeh?bodoh!!menyakitkan hati pompuan x tentu pasall!!!!dan juge,,saye ne bodoh nak kat die balik...

Tanpa Nama berkata...

putus cinta ???amat mykitkan...don't look bck again....truskan perjuangan di jln allah....amat rumit utk mnmpuh hidup stlh kita putus cinta....

-AF-

Tanpa Nama berkata...

d0 n0t remember things that have g0ne ...then m0ve y0ur struggle t0 succeded in the way 0f ALLAH...(utk 0rg yg prnh putus cinta,dan utk sya jga)...huhuhu...,,,remember this:"d0n't l00k bck again..."

-AF-

Tanpa Nama berkata...

saran saya jika ingin mengobati sakit hati ya anda harus jatuh cinta lagi..
iyank_tho

Tanpa Nama berkata...

biar teman tapi mesra.... :D

Tanpa Nama berkata...

Janganlah menderita kerana cinta.....

Tanpa Nama berkata...

klu cinta hya singgah utk myakiti,biarlh cnta xpnh dtg sjud pdku..skit sgt at ni rsa..
knp Allah tmpakn suma ni kt aq?
aq bkn insn yg kuat utk tmpuhi suma ni,

Tanpa Nama berkata...

cinta mmg indah,tpi lbh byk pndritaan dri kgmbraan...

Tanpa Nama berkata...

bile kt ptus cinte ia terasa amat sakit mungkin lebih sakit dr terkena barah...pd mulanye sy x dpt terima setelah berkawan n bercinte lbh dr 7 thun tp ble dpkkan blik, hdup msti diteruskan.. jgnla jd hamba cnte.. ingatla cinta kpd Allah kkal selamanye dkatkanla dri kpd Allah insyaAllah dapat ketenagan... biarla die pergi mgkin ade hkmahnye.. dn pd drinye jgn ingat kt akan bebas dn lari dari sume ni, 1 hr mgkin kite jgk akan terkena dan merasa sakitnye putus cnte akibat kite kecewakan org lain.. yg pnting SABAR..

Tanpa Nama berkata...

mmg pdih ble kte ptus cnte nie kn...dmi dy ap2 pown ak sngup bt,tp nape dy ptuskn cnte dgn bgitu mdh skali ibrat cnte 2 x pnh ad dlm ati dy....tp cnte ak ttp untk dy wlau dgn sape pown dy brsame..ak brhrap stu ari nnti ak ngan dy dprtmukan smula...doa2 kn niat eclz aku ini erk sume...

Tanpa Nama berkata...

putus cinta buat kt x bole nak bfkir...semgt & kekuatan hdup trus hilang.hdup sy cuma bkurung dlm bilik mngis sepuas ati,bdoa pd tuhan,xde apa lg yg mampu sy lakukn...tll skit bila kt mcintai org yg x pernah mcintai kt sepenuh hati dia sdgkn slama bcinta dia beri kt harapn yg tggi utk hdup bsama...but deep in side my heart he always in my heart no matter wat happen -_-...

Ace3103 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Salam sejahtera
saya baru sahaja mengalami hal ini..
sangat sedih, Tuhan sahaja yang tahu..
Semoga dia tahu yang saya betul-betul sayangkan dia..
Saya ikhlas untuk hubungan ni..
tapi, biar masa ja yang menentukan segalanya..
saya berdoa kami didekatkan hati..
saya sayangkan dia..

Tanpa Nama berkata...

walaupun kita putus cinta jngalah kalianmenyerahuntuk mndapatkan cinta yg lebh baek,kita hanya bsa positive thinking allah hanya memberikan cbaan bgi umatnya yg mammpu,,,
kita hnya bsa bersabar dan terus berjuang,,,
langkah baru dan harapan baru lg,,,

Tanpa Nama berkata...

ingek cengini jew...
patah tumboh ilang berganti
kalo dia pergi ada lagi yg datang

Sheema'Qis Rahman berkata...

apa jua perkara yg brlaku pasti ade hikmah nyew...sebagai hamba ALLAH kita perlu mndekatkan diri kita padaNYA...bila kita diuji 2 bermakna ALLAH amat syg kan kita...DIA nk tgk sejauh mne ketahanan jiwa kita utk mnempuhi hr2 yg mendatang...didalam KEGELAPAN pasti ada CAHAYA yang menanti dihadapannya...setiap KEPAHITAN pasti ada KEMANISAN nya...berdoa dan terus berdosa supaya dipermudahkan pe yg kita impikan...InsyaALLAH...

Tanpa Nama berkata...

bukan senang nak lupakan cinta kita yg outus di tengah jalan..lagi2 bukan kita yg putuskan hubungan tue..makan masa yg lama utk cari pengganti or mungkin takkan jatuh cinta lagi...

Tanpa Nama berkata...

memang perit sgt bile putus cnta niee..sy bwu jer melaluinye..sy dah couple slame 6 thun..pahit mnis byk lalui bsama..keluarga pown dah restu juz rncg nk engaged jer ble sy graduate nnti..tp..hampeh..putus sbb die curg...sy x byk ckp trus je diam dri smpai skrg..ape2 pown sy msih sygkan die tp kitorg xde jodoh..n sy dah buang semua hadiah2 dari die n delet pic2 die..mmg sakit sgt ms tu..sy ngis puas2..

Tanpa Nama berkata...

sedih sgt bila ptus cinta..tmbah2 kerna org ke-3..tp org ke-3 tu bkn org laen gak..ad hbgn kuarga nagn kita...

Tanpa Nama berkata...

sedih..kecewa..hancur...pilu..mrah...smua sy rs skrang..die first love sy...sy sntiasa ykin dng die..yg dielah utk sy...tp rupenye die curang...sungguh mudah die ade org lain sbb die jauh dr sy..begitu mudah die mainkan sy...sy x wat keptusan lg utk trma die or ptus..sy xdpt pk ape2 skrang...sy plukan msa n ruang...doakan utk sy...

Tanpa Nama berkata...

sy putuskan tunang..dia curang..sy cuba lupkan dia..tapi biler terjumpa smula..sy jadi syg sgt kat dier..stupid me..nowi cuba bt dia syg semula kat i..wpun dier yg curang..now rasa cam hegeh2 kat dier..stupid me.. stupid me..i need to move on..but inside i rasa i patut daptkan dier semula.. napa aku leh pikir mamcnih.. mana satu nak ikut..

Tanpa Nama berkata...

ku pernah suka pada seseorang..dia juga mungkin suka pada aku..perhaps,tapi dia mengaku dia cinta pada aku akhirnya,tapi sayang sebab aku sama sekali tidak pernah mempercainya,aku hancurkan hatinya,..aku juga terluka..

Tanpa Nama berkata...

putus cinta amat menyakitkan.....rasa seolah2 dunia ni kosong,suram....amat menyedihkan....tp hakikat perlu di terima...itu sudah ketentuanNYA.....

Tanpa Nama berkata...

kalau sy pt0z cinta,sy kn pegi m'lnc0ng,kua ngn kwn2 spya dpt lupe kn s'dia..

add me hanna julina berkata...

aq pena pt0z cinta p aq kuat kn s'mngt spya dpt lpe kn s'dia..aq cple ngn dhe 3 thun p tax dek jd0h .. lg pun aq nx exam spm thun nim .. alhmdulillah aq dpt lpe kn dia ..

Tanpa Nama berkata...

putus cinta memang perit.tp itu lah kenyataan hidup yg sume org akan lalui. Kekuatan hati masa dlm wktu pts cinta amat diperlukan. MASA inilah sumenye teruji, jd harus kuatkan hati, tabahkan semangat, tetpkan pendirian. kalo ad jodoh pasti tk kemana.relakan yg dulu pergi..ambil nafas utuk sesuatu yg baru.cinta bkn perkara plg indh dlm hdp.fkrlah..byk lg perkara indh dlm hdup.yang penting..muhasabah diri..

mel96 berkata...

kalo sya, sya x kan dpat lpakan dya.. so, sya x tau mau buat pa.... smpai skrng sya x dpat trima knytaan yg dya bkan utk sya...

Tanpa Nama berkata...

no boys,no cry

mia likluslk berkata...

sye bru je ptus mlm tdi peh..sdih er rse mcm nx gugur jntung btw itw msti kuat kn smangat bb ad yg akn mnunngu itw s2 ary nnt.be smile:-)

Tanpa Nama berkata...

“Orang2 mukmin ialah yang saling kasih-mengasihi antara sesama mereka itu” ayatullah ini menunjukkan supaya kita saling sayang menyayangi dan kasih mengasihi dengan sahabat2 kita.

Tanpa Nama berkata...

Huh..putus cinta 2 bulan sebelum nikah sbb dapat tau dia curang..ada perempuan lain ambil dia jam 12 tgh malam, balik jam 6 pagi..seminggu 2-3kali...apalagi yg dibuatnya kalo x tido bsama..nasib baik kawan2 nmpk dan bagitau..patut le akhir2 ni dia layan saya buruk..asyik marah2, meninggi suara..asal bercakap jek, dia cakap sy membebel..bila sy x layan dia skrg..tiba2 tunjuk baik..jadi macam masa sy kenal dia awal2 dulu..tapi hati saya dah tawar..tapi hati sakit sbb kami satu tempat kerja..hari2 nmpk dia..harap hati ni kuat le..malu sbb smua tahu kami dah nk nikah..

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.