Tip Cinta - Panas Baran Merosak Cinta

Share on Tumblr Tingkatkan kesabaran dalam berdepan kemelut hubungan kerana sikap baran boleh menyebabkan pasangan anda menjauhkan diri.

Kemarahan adalah emosi semula jadi manusia untuk menangkis persepsi, ancaman atau serangan terhadap diri. Ia juga adalah sebagai refleksi pertahanan seseorang terhadap sesuatu prinsip yang diyakininya.

Namun, masalah sering terjadi apabila kemarahan itu disalah urus dan lebih teruk sekiranya ia kekal menjadi tabiat yang dilabelkan sebagai ciri peribadinya.


Sikap baran boleh menjadi penyebab utama berlakunya konflik dalam kehidupan peribadi dan perhubungan profesional.

Tidak hairanlah hari ini, kemarahan yang melampau itu sering dizahirkan dalam perbuatan seperti keganasan domestik, sikap buruk di jalan raya, konfrontasi di pejabat hinggalah kepada perlakuan yang menjejaskan ikatan suami isteri.

Dalam soal cinta, adakah anda seorang yang berjaya mengawal emosi? Bagi setiap perselisihan pendapat yang berlaku, adakah penyelesaian akan diiringi dengan cara mengherdik atau menengking? Mungkin lebih dahsyat, bagi yang tidak dapat mengawal perasaan, kemarahan itu disertai dengan keganasan fizikal.

Sebagai langkah menghadapi situasi seperti itu, adalah disyorkan agar seseorang itu meningkatkan paras kesabarannya. Selain berfikir secara rasional, berikan peluang untuk komunikasi dua hala berlangsung.

Apabila seseorang sedang bercakap, seorang lagi perlu mendengar. Peluang untuk memberi penjelasan hendaklah diberi secara saksama. Berikut adalah antara tip untuk membimbing mereka yang mempunyai pasangan yang panas baran.

Berdiam diri

Api tidak boleh dilawan dengan api. Maka, apabila salah seorang sedang dalam keadaan marah, hendaklah pasangannya berdiam diri dan cuba mendengar butir bicara itu sebagai input penyelesaian. Setelah habis kemarahan itu dilepaskan, berikannya 'masa tambahan' untuk meredakan perasaan. Tunggu sehingga waktu yang sesuai untuk berkata-kata.



Menjauhkan diri buat seketika

Dalam tempoh yang diberikan kepada orang yang panas baran untuk meredakan kemarahannya, jangan cuba melakukan sesuatu yang mengganggu ruang privasinya.

Ini termasuklah gangguan keselesaan persekitaran dari aspek bunyi, ruang dan pandangan. Orang yang panas baran sentiasa akan mencari sebab untuk menyalahkan orang lain jika sesuatu faktor itu diterjemah sebagai masalah buatnya.

Berikan masa untuk reda

Orang yang panas baran lazimnya akan malu sendiri akan perbuatannya. Waktu yang diberikan kepadanya tanpa diganggu akan membuatkan si baran itu memikirkan semula apa yang telah dilakukannya.

Sama ada kemarahan itu kerana dia di pihak yang benar ataupun tidak, dia akan kembali kepada pasangannya untuk sesi penyelesaian yang lebih terhormat.

Memilih corak percakapan

Berhati-hati dengan pemilihan perkataan anda. Jika anda tersilap menuturkan sesuatu, lebih-lebih lagi ketika kemarahannya belum reda, ia boleh memburukkan lagi keadaan.

Keras lawannya lembut. Maka, lenggok bahasa yang santun boleh memujuk hati pasangan yang baran. Meskipun berlembut, itu tidak bermakna prinsip dan kebenaran tidak boleh disampaikan secara efektif.

Terapi minda dan fizikal

Kaedah bertenang yang paling ringkas dan mudah adalah dengan mengambil nafas panjang dan dalam. Bayangan visual yang menenangkan dari dalam ingatan atau imaginasi juga boleh membantu meredakan rasa marah. Banyak buku dan majalah yang boleh membimbing seseorang yang sedang marah atau bagi mereka yang menghadapi orang yang sedang marah.

Bagi mereka yang mengakui memiliki tabiat pemarah, boleh mencuba teknik ini. Tarik nafas panjang dan bayangkan udara memenuhi diafragma. Kemudian lepaskannya semula dengan perlahan dan pujuk diri secara psikologi dengan memikirkan perkataan seperti bertenang atau anggap mudah.

Bagi menambah kekuatan diri dalam menghadapi situasi tegang itu, seseorang boleh mencuba teknik regangan seperti dalam riadah yoga ataupun rutin ibadah sembahyang. Dalam berdepan dengan ujian perhubungan itu, kita masih perlu berharap dan berdoa. Tip Cinta - Panas Baran Merosak Cinta

48 Komen:

ieka berkata...

aku mragui ksetiaan mu ijam...u are selfish u know...u always angry n let all fault at me..why..?

faANJE berkata...

bf saye slalu bejanji akan control ego dea , tpy taa dea typoO . malahhh dea maki sayee .. dan mintak maf dan buadd lagy . :(

Tanpa Nama berkata...

mCm mNa pula,,m'gWal kemarahan pSnGn dLm maSsage??

Tanpa Nama berkata...

um....d sbbkan pns baran sy xbf sy memilih wanita y lbh b'usia dr die..:(

Tanpa Nama berkata...

bf sye trlalu lah panas baran....time mrah dy maki sye mcm2...dy kate sy xde otak la,bebal la,bodo la...n bnyak lagi...erm....cdEy nyEr sy...=(

lois berkata...

bf sy plak x pandai nak jage hati.. bila sy nk manje skit..dia terus marah..mudah hlang sabar ngan sy.. huhu..aku wanita.. korang smua yg wanita tu..mesti faham kan..

Tanpa Nama berkata...

mcmne nk minta putus ngn lelaki yg baran ni ekk?

Tanpa Nama berkata...

salam...bf sy seorang yg amat panas baran dan terlalu kuat cemburu..dia seorang yg baik dan menyayangi sy namun sikap panas baranyya yg terlampau membuat sy amat makan hat dengannya..sy terlalu byk bersabar dgnnya...bagaimanakah lg caranya uk sy membantunya setelah pelbagai nasihat telah sy berikan kpdnya...tlg lah saya???

Tanpa Nama berkata...

salam,bf seorang yg panas baran dan egonya tinggi.. dia juga seorang yg penyayang,baik hati,suka tolong orang tua,tp bila dia tengah marah dia mesti akan maki hamun sy panggil sy mcm2 bodoh,bangang,sial mcm2 la.. sy dh nasihat dia mcm2 tp tetap sama juga.. tlg la sy...

Tanpa Nama berkata...

cnta hti sy seorg yg penyayang, hormat org tua, baik hti...tapi dia seorang yg sgt pns baran, kdg2 bila kmarahannya tak terkawal, die akn tengking sy, bbahasa kasar dgn sy...sy hnya mmpu tdiam, kdg2 sy mnangis dgn skp die...sy prnh merayu,spya die brubah, famili sya hlg hbngan kmi krana skpnya y pns baran...sy syg die..sgt menyayangi dia...sy mhrpkan dia berubah utk dirinya demi kbhgiaan kmi bdua...stiap pbincangan kmi, msti berlakunya pergaduhan...sy byk mkn hti dgn skpnya..tpi sy tak ptus2 menyayangi dia...sy bnr2 bharap die berubah..sy benar2 mnyintainya...slgi hti ni msih bsbr...sy sntiasa ada utknya..

Tanpa Nama berkata...

bf sy selalu mrh2 sy...klau sy bt msalah kecil pn akan jd besar...sy x thu nk selesai mcm mane..dye ad ckp kt sy...yg dye menyayangi sytp npe dye lyan sy mcm 2 je...persoalan ney bbermain2 d fikiran sy...kdg2 sy terfikir...ape masalah sy smpai kitorang jd mcm ney...tlg sy slesaikan msalah ney?????????

Tanpa Nama berkata...

Sy salah seorang lelaki sprti ulasan para kaum hawa di atas..dulu,..sy sgt panas baran..hal keci boleh jadi besar..kuat cemburu..tetapi, sy setia dalam perhubungan sy..itu saja la kelebihan sy..setiap hari sy mengalah..sanggup berpanas, berhujan, berjalan jauh untuk bertemu dengan kekasih saya..tapi..hubungan kami tiba2 putus..atas masalah kecil yang menjadi besar..tapi, saya tetap mempertahankan namun semuanya hancur..tidak lama kemudian..dia mendapat teman baru..hati saya sakit, hancur melihat mereka..namun, saya tetap bersabar..bersabar..itu sahajalah kekuatan sy..umur dah dewasa..harus berfikiran jauh..selang beberapa bulan.. dia datang kembali kepada sy..masa berganti masa..sy memberi dia peluang dan hubungan kami bermula semula..dia memohon kemaafan..dan akan menjadi sang kekasih yang baik hati..Alhamdulillah..semua yang terjadi memberikan banyak hidayah..kini kemarahan boleh dikawal..semuanya dapat dikawal.. =) kunci bagi perhubungan adalah..kejujuran dan kesetiaan.. =)

Tanpa Nama berkata...

saya pon ade masalah yg same..die tll baran..cume xsampai peringkat naik tgn..tpkn,die pnh kate die hanye mntk sy pjk die kalo die ngh mrh..tp..cmne nk pjk?xreti la..yg pasti die xsuke sy diam bile die mrh..hmm

aresha berkata...

alahmadulillah...sy pnye bkl suami mmg susa na baran...sy kerap wat pangai,cm mudh mrajuk,maen2,tk serius,sy ni pangai sgt kebudak budakan,sy cm nk bermnja2 dgn dya,tp aty ni saba je,sbb bkn hak milik sy lg kn...tp tu la,dye payah na marh...bahkan dye lbehh suka menjrus kpd perbncangan,papehal,dye ta mudh mlatah,bnyk bersabar,tnye pndpt sy n tnye mslh sy lau ad papehal...smge slamat di ijabkabulkan...amiin

Tanpa Nama berkata...

tak sangka ramai juga yang menghadapi kekasih yang panas baran seperti saya. kekadang, saya hanya diam, menangis tiap perkataan yang dilemparkan. bukan sahaja perkataan, tetapi tangan turut sampai ke muka saya. sedihlah bila memikirkan nasib yang bakal menimpa ketika saya sudah berumah tangga dengan dia. saya ni seorang wanita, nak marah pun, saya dimarahi balik. setiap manusia kan mempunyai perasaan marah, hanya orang sinting sahaja begitu. tapi, apabila saya sudah berbaik dengan dia, saya bertanya kenapa kelakuan dia seperti itu kepada saya, dia menjawab bahawa dia tidak dapat kawal rasa marah dan selepas dia siap memaki dan menampar, barulah dia sedar dan segera memeluk saya dengan erat. ada kalanya saya ingin putus dengan dia, tetapi saya tak sanggup. beberapa kali saya putuskan dia tetapi tetap ada rasa menyesal kerana melepaskan orang yang saya cintai begitu saja..

Tanpa Nama berkata...

Setiap yg brcnta mmg tpu la klau x gdh kn?klau bkn hr2 pn mst ada gak gdh.x ksh la hal kck ke hal bsr ke..sy pn ada prblm cm korg gak.blh diktkan stiap kali kami brbual akan ada prtgkran.bf sy 2 mmg png baran ttp dia adlh seorg yg sgt pnyyg n baik ht.kdg2 dia mrh x brtmpat.klau hal kcik2 pn dia dh naik angn smpai nk mtk pts.tp bla angn kmrahn dia dh reda dia akn mtk mf blk kt sy.slalu jgk sy mtk dia kwl emsi dia.ni pn tuk kbaikn kmi brsma jgk.sy sntiasa brdoa spya pntu htinya trbka tuk brubah dn jd seorg yg sbr sbb kami tlh mrgcg nk kwin x lma lg.sy brhrp dia akn mnjd seorg suami yg trbaik dlm hdp sy.

Tanpa Nama berkata...

saya salah seorang yang ada bf panas baran. mula mula knl mmg tk nmpk baran dia. baik, pandai menjaga hati, kelakar. bila da couple, lain. sgt lain. bnda kecik boleh jadi besar. sy tk phm dengan org panas baran ni. bila dia mara dia maki2 sy.. tp bila da berbaik, dia mintak maaf dan apa yg dikatakan hanya disbbkan marah, tidak ada niat pon. sy banyak mkn hati tp tk bule nk luahkan kat dia, nnti dia marah. sedeh mmg sedeh. da banyak kali sy mintak putus, tp dia tk nak. kadang2 sy rasa sy ni hanya tmpat untuk dia lepaskan segala kemarahan dia. hmmmm

Tanpa Nama berkata...

setiap orang pasti ade masalah ni....

Emiy Erma berkata...

adakah putus tu cara penyelesaian?? walpun sye syg dkt dye..malah sye mahukan dye menjadiy suami sye smpai akhirat.. sye tahu dye amat mencintakan sye malah dye menjaga sye. kdg2 terasa jugk apew yg dye lakukan.. mybe disbbkan kesalahaan sye tu ker punca dye jdiy panas baran.. sye pown panas baran jugk. pening jugk sye pikirkan..ermmm

Tanpa Nama berkata...

Saya ada gf yg panas baran, dia suka marah n maki saya wlaupun saya wt salah yg kecil.. sedih dan makan ati.. huhu..

Tanpa Nama berkata...

xbf saya panas baran n manja sgt2....
salah saya dan salah dia sume mnjadi salah saya....
kalo dia majok, sy akn pujok dia abes2, kalo saya majok, saya pujok diri sndri sbb dia xkan pujok saya..
cdey sgt......

Tanpa Nama berkata...

sy p0wn nk kgsi cite sme...sy ad tng yg pns brn..wlaup0wn kslhn sy tlalu kcik tp dye tetp akn maki sy..cm2 pktaan kuar dr mult dye.babi,sial,bd0h,bangang..sy mmg slalu mkn hti ngn dye...ble sedh dye mrh,sy hnya akn mmpu nges jewk...kdg2 sy terfikir nk pt0s n cri 0wg len..tp xblh sb sy tlalu sygkn dye..kami knl p0wn dh 5thn tp sush nk fhm dye...dlm mse yg sme dye baik pd sy,myb sb 2 sy sush nk tgglkn dye..klga dye jge baik dgn sy,dh cm fmly sy cndri...tp dye mmg xpnh brubh dgn sikp pns brn tuh...lps dye mrh sy,sy akn bdiam dri...ble dye dh 0k n sdar kslahn dye,dye akn pj0k sy tp lps 2 dye mrh2 ag..
sy sedh cgt,xtau nk nsht dye cmne ag..

raisya.. berkata...

assalamualaikum...
kpda smua yg diats..sy xprnah rsa mcm saudri2 rsa sbbnya sya xprnah ada kekasih..sya sndri xnk ada kekasih sbb bgi sya,N0 BOYS,NO CRY...bt0l kew prinsip sya neyh..??

PoPoMeMeW berkata...

mtk izin copy.hehehe..

Yani weng weng berkata...

like<3

Tanpa Nama berkata...

sbb pnas bran dy ptuskan cinta kteowg n maki2 ak...ak cdih sbb time dy ok dy syg ak,time dy pnas dy ske2 ati jew ckap kt ak...woit..prlu ko taw,ak mmpu idup tnpa ko...xde pmpuan akn than ng prgai baran ko 2...lau kte kwin pom,cmfirm ak akn jd mngsa deraan ko...sykur ko dh tglkan ak...tp 1 ak nk ko taw,bran ko xkn bg keuntgan utk ko...

Tanpa Nama berkata...

aku ad bf yg cukup sabar.. tp aku yg sering melenting bila hadaoi tekanan kerja.. walaupon die tak pernah merungut, namun aku tau die berkecil hati.. maafkan ayg, abg.. ayg cintakan abg..

wany87 berkata...

Bakal tunang saya panas baran..tp xdela smpi memukul..
Cara sy handle dia,sy diam wat muke seposen time dia mrh tu..
Xkol n x msg dia wat seketika.then,t dia yg sdar sndiri..yg pntg
ht kte kna kuat n sbr.doa kpda Nya minx si dia lmbut ht..insyaAllah.

Tanpa Nama berkata...

saya pon ada bf yang panas baran,sampai 1 hari 2 dia tumbok muka sy,tp sy bg dia peluang,pas 2 dia maki pasal bende kecik je.time syg melutut ckp syg,bila marah dimaki2.pk sy ni anjing ke..sy mmg syg kan dia.tp sy dh byk kali bg peluang.sampai 1 tahap sy bergaduh dgn dia smpi dia maki sy dpn org ramai,hati sy hancur n dendam sgt,skrg sy dh ad lelaki lain hati sy jtuh cnta dgn lelaki lain tp pd mase same sy still bercinta dgn dia.nk ptus tp xsmpi hati..ap ptot sy buat skrg ni?bingung

Rluz.. berkata...

Saya juga mempunyai seorg bf seorg yg panas baran hingga x bole brfikir n mengawal perasaan mrh jika mempunyai msalah perselisihan fham antara kami. Saya rasa saya byk mengalah dan byk bersbar dlm segala hal. Saya juga mempunyai sikap jika saya menyanyangi seorang itu, saya akan menjaga hati dia sebaik mgkin juga akan mengambil berat tentang dirinya dan akan mengambil kebajikan atas segala hal.. nk dikatakan segala2nya saya lakukan iklas utk dirinya. saya juga sorg yng setia kpdnya. Saya cuma x tahan dgn sikap panas baranya yg melampau itu. Terdetik dihati saya berfikir, siapakah yg akan mengubah sikap buruknya itu, jika ia tidak mengubahkanya sndiri..saya kesian krn dia juga mempunyai sikap yg baik hati, ttpi dengan sikap baranya itu, telah sedikit sebnyak memcacatkan pdangan saya kpd dirinya. kekdang trlintas dihati ini ingin terus melupanya, ttpi mlgnya kasih dan syg saya pdnya lebih kuat menguasai diri saya ketika ini... hnya harapan saya semoga dia berubah krn dia akn kelihatan lebih baik lgi jika sikap ini dibuang jauh2 dari dirinya.. entahlah saya pun tidak x smpai bila berhubunga ini berkekalan jika pnas baran ia berkekalan dan terus menguasai dirinya lebih dari imannya sendiri... Rluz

Tanpa Nama berkata...

Sy pun sama dgn kwn2 yg lain..tapi sy syg dia.......sy sedey.....

Tanpa Nama berkata...

korang punya ayat tu pls laa tak payah jiwang sgt. dh mcm dialog filem sembilu yusof haslam tahu tak kalau ye pun sedih. sabar ye.

Tanpa Nama berkata...

bf sy pon sama..dy cept sgt nk mrh..tgh ckp elok2 pon tiba2 dy leh nek angin,n bt kita asa bsalah..sgt sgt2 bsabar n kecik ati ngan dy,tp dy sgt baik n sygkn sy,,sy xthu mcm na nk nshatkn dy supya kurngkn barannya tue..byk org ckp dy baran..lau dgn sy time dy nek angin sy byk diamkan diri jea..tp skit ati lorh..sy pon da thap sabar jugk

Tanpa Nama berkata...

Kadang2 masing2 tak pikir apa yang dorang cakap bile tengah marah...
Se elok2nye salah seorang kene beralah..
Walaupon kite rasa diri kute betol...

Tanpa Nama berkata...

sangat menyakitkan punya kekasih yang baran....

Tanpa Nama berkata...

same...tunang saye pon panas baran, time nk marah tu cm org gile, kdg2 xde pape pon tetibe je angin. saye hanye mampu diam, feb2013 kami akan kawen, tp yg menjadi tande tanye adekah sy akan bahgia nnt??

Tanpa Nama berkata...

sye ade wt salah dengan bf sye.tp bnda toe kcik jerr. sye cube untuk pujuk dea tp dea ttap marah.dea s'orang yang panas baran.cm mner nax pjuk bf sye toe.sye nax dea kmbali cm dlu.sea toe s'orang yang sabar tau tp bla dea marah mcm2 ley jd.tlong sye???

Tanpa Nama berkata...

aku ade tunang yang terlalu baran. hampir setiap hari aku dengar die panggil aku babi, bodoh, g to hell,meroyan la.setiap aku nasihat die just buat muke " whatever " .tau kan muke org mcm tu. fmily die sampai malu ngan aku cz perangai anak die.tapi aku diam n jadikan pegangan mcm mane nak usahakan .susah aku nak cerita...cz terlalu banyak kesalahan dan aku tabah hadapi semate2 nak jaga hubungan aku ni.

Tanpa Nama berkata...

dulu sy seorg panas baran dgn exbf sy, dia lelaki yg baik n sgt bersabar dgn sy, x pernah dia tgi suara dgn sy, senyum aje, Tp sbb x de jodoh kami berpisah. Skrg sy capel pulak dgn seseorg yg sgt baik jgk, sy terlalu sygkan dia, pd awl hbgn kami x de masalah, tp lama2 sikap panas baran dia keluar jgk. Dia selalu warning mcm nak putus or x nk hubungi sy dlm tempoh tertentu bila tg marah. Sumpah sy terasa..tp dia lelaki yg soleh,kuat mengaji n solat, malah bereducated. Dia kata lg dia kuat beribadat lg kuat syaitan nk cucuk dia makin panas. Sy plak jd byk diam. Mungkin Allah nk uji sy sbb layanan yg sama sy bg kt ex sy yg dulu. tp sy ttp sygkan bf sy yg skrg. :(

Tanpa Nama berkata...

Bf saya terlampau panas baran , hari hari mencari kesalahan yang tak mungkin kita sedar. Di maki dicaci apa yang saya buat cuma bersabar tapi tu semua tidak menjadi , lagi kita tegur/nasihat dia akan berolah marah kpd saya sedangkan itu salah dia sendiri . dah byk kali di maki apa yang kita perlu buat bersabar ,

Tanpa Nama berkata...

Bf say pada mula nya baik dan tak panas baran, tapi lepas je dari setahun dia jadi panas baran yang melampau sgt sgt. Kadang kadang tak dapat nak gambarkan perasaan sedih tu macam mana sebab terlampau kerap saya dimaki hamun dengan dia.

Tanpa Nama berkata...

sy pn samee,,, msa kawan xde nmpk barannya,, bila jd bf,, nmpk dah,, tp dia baran bertempat jew,, bila sy ade wat salah, lawan dy ke,,mula lah baran,, maki hamun bagai,, tp knp msih syg dia ek?

Tanpa Nama berkata...

saya bersabar dengan sifat baran tunang saya..dia maki saya buat tak tau je..sy buat muka selamber...alhamdulillah..tiap kali dia marah,dia okay sendiri..sebab saya kasi pengajaran kat dia...jangan ingat perempuan senyap dia boleh pijak kepala kita...jagan bagi muka pada lelaki yang panas baran ni..kasi ajar sikit kat dia....hope korang-korang semua sabar dan tabah harungi semua nie....ingat ALLAH,berdoa padanya,,,

Tanpa Nama berkata...

bf saya terlalu panas baran...dia pantang kalau sy berdiam diri ketika dia bercakap padahal bediam diri boleh redakan keadaan..xtau mcm mana nk selesaikan misunderstading antara kite org...sedih sgt2...:(

Tanpa Nama berkata...

Tak sangka.. Ramai yg dpt bf panas baran..ingatkan saya je..
Bila saya baca semua komen.. Sayaa fhm sgt sbb sama kes kita.
Bf saya seorang yg penyayang dan terlalu sygkqn saya. Tp bila bergaduh.. Dia lah manusia paling kejam sekali. Sanggup maki hamun kita. Ada sekali tu penah ludah kat muka kita. Sbb terlampau marah.
Kerap la gaduh besar sepanjang 3 tahun rship ni. Tp mostly bnda kecik kecik je. Bukan sbb curang. alhamdulillah dia bukan kaki perempuan.
Kdg kdg yg buat dia naik angin.. Sbb kita menangis. Saya menangis sbb sy tak tahan di maki. Tu je. Bila sy dah diam. Dia smbung lagi. Penah sy nak bunuh diri tp sy fikir Neraka tempay nya klu sy buat camtu.
Masa tgh baik sy rasa bahagia. Tp masa gaduh sy merana, tertekan.

Sy selalu beralah.. Kdg kdg rasa bodoh sbb bukan salah kita pun. Sy takut kalau dah kahwin lagi teruk baran dia. Sy sellau sabar n makan hati je. Sy taknak putus kalau bleh sbb sy dgn keluarga dia baik, sy syg dia sgt sgt. Sbb dia tak pnh Curang..
Tp sy buntu skrg.. ;(

Tanpa Nama berkata...

Xsgka smua komen di atas sebijik mcm sy dpt bf baran ..selalu bila marah dia hembur pktaan teruk2..sedih sgt tp sy syg dia ..ssh la..ape nak buat..kiteorg tgl sbln j nk nikah

Tanpa Nama berkata...

Sye x sangka komen di atas semua sebiji mcm tunang sye...Sye faham sgt sbb kes kita sme ��
Tunang sye seorang yang sangat baik, penyayang dan terlalu sayangkan sye. Tapi bila bergaduh dia lah manusia paling kejam sekali. Sanggup memaki hamun kita tanpa dia sedari .
Sepanjang awal pertunangan sehingga sekarang kerap bergaduh dengan dia ��.bnda kecik je jadi besar bukan sebab sye curang dengan nye . Kdg 2x orang lain buat salah kita yg kena . Sye yg jadi orgnye kena maki . Menangis je lah dpt sye luahkan dari hati . Sye mngis pun sebab x tahan dimaki dari nye .penah sye nak buat perkara di luar jangkaan . Tapi sye masih ingat ALLAH , ingat kedua ibu bapa lagi dan neraka tempat nye bila buat mcm tu . Masa tengah baik dengan nye sye rasa bahagia sangat .tapi masa bergaduh sye yg merana . Tertekan dan semua ni!!!
Sye selalu mengalah dengan nye . Kdg2x rasa diri ni diperbodohkan . Sye selalu fikirkan bila sye dah nikah dengan nye nanti macam mne . Adakah dia buat perkara yg sme? Lagi pun kte org lagi sebulan je nak nikah . Ermmmmmm sye sedih sangat ������

yani berkata...

Panas baran ni macam mana sebenarnya? Kalau saya tengah marah,Biasanya saya diamkan diri,tak bercakap,tak senyum..ye la. Tengah marah kan..mana nak senyum cakap semua..nanti terlepas cakap susah pula..ni dikatakan panas baran ke..sebab kawan saya kata saya ni panas baran..salah ke bila saya diamkan diri bila tengah marah..saya tak faham..

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.