Cara Diet Yang Betul

Share on Tumblr
Remaja dikhuatiri terikut-ikut rejim diet yang ketat sehingga mengakibatkan penyakit yang lebih buruk.

Masalah berat badan sering menyebabkan remaja kurang berkeyakinan dan berasa rendah diri. Keinginan untuk tampil cantik dan bergaya pasti diidamkan oleh semua anak muda.


Namun ramai remaja tidak tahu bagaimana cara terbaik untuk berdiet dan mengawal pemakanan mereka. Lebih menyedihkan mereka mengambil jalan singkat dengan memilih pil diet yang mampu menjejaskan kesihatan.

Ada juga remaja yang terikut-ikut rejim diet yang ketat sehingga mengakibatkan mereka mengalami penyakit seperti anoreksia dan bulimia.

Cara terbaik untuk menurunkan berat badan adalah dengan gabungan penjagaan pemakanan dan juga senaman yang teratur.

Bagi mereka yang ingin mengurangkan kilogram pada berat, GenK sediakan beberapa tip khas untuk remaja. Selamat mencuba!

Minum banyak air

Amalkan minum air kosong sekurang-kurangnya lapan gelas sehari. Bawalah bekal air masak anda sendiri setiap kali pergi ke sekolah atau pun bersiar-siar.

Diet buah-buahan dan sayuran

Makan banyak buah-buahan dan biasakan memilih sayuran sebagai salah satu lauk dalam hidangan setiap kali makan. Jadikan ia hidangan wajib setiap hari.

Lebihkan pengambilan bijirin

Bijirin penuh amat baik untuk kesihatan. Ia mengandungi gentian, vitamin B, zat besi, mineral, vitamin B, E dan nutrien fito. Pengambilan sarapan seperti bijirin amat baik untuk pelajar sekolah dalam meningkatkan daya kecerdasan minda.



Tentukan tahap kelaparan

Sebelum membuat keputusan untuk makan, tentukan sama ada anda benar-benar lapar atau hanya sekadar memenuhi permintaan rakan untuk menemaninya makan bersama. Ia akan menyebabkan anda mengambil makanan melebihi daripada keperluan.


Kurangkan minuman bersoda

Remaja sememangnya menggemari minuman bersoda. Tahukah anda setin minuman soda mengandungi lapan sudu teh gula iaitu melebihi keperluan pengambilan gula sehari bagi wanita iaitu enam sudu teh bersamaan 100 kalori atau sembilan sudu teh gula bagi lelaki bersamaan 150 kalori.

Menimbang berat setiap minggu

Dengan menimbang berat setiap minggu anda akan tahu perkembangan berat anda. Ia membantu dalam usaha untuk menurunkan berat badan.

Kawal pengambilan makanan

Setiap kali waktu makan, cuba kurangkan pengambilan makanan seperti biasa. Mungkin ia agak sukar pada permulaan namun lama kelamaan anda akan biasa dengan jumlah pengambilan makanan tersebut. Jika anda merasakan ia tidak mencukupi, tambahkan dengan buah-buahan.

Prihatin dengan makanan

Luangkan sedikit masa untuk mengira jumlah kalori yang diambil pada setiap hidangan. Anda boleh layari Internet dan mendapatkan informasi mengenai jumlah kalori terhadap makanan di Malaysia. Ini boleh mengelakkan anda daripada mengikuti diet yang salah. Sebagai contoh, ramai mengelak untuk mengambil nasi dan menggantikan dengan roti putih. Tahukah anda kalori empat keping roti putih bersamaan dengan sepinggan nasi.


Elakkan makan malam

Elakkan makan selepas pukul 8 malam. Sekiranya anda lapar, makanlah biskut dengan air panas seperti air coklat. Jadilah lebih prihatin dengan apa yang anda makan dan pilihlah makanan yang sesuai.

Jangan biarkan diri kelaparan

Menahan lapar bukanlah sesuatu yang bagus untuk menurunkan berat badan. Tahukah anda menahan kelaparan boleh mengakibatkan tahap metabolisme badan anda rendah dan ini akan melambatkan proses pembakaran lemak?

Bersenam

Perkara yang paling penting dalam menurunkan berat badan adalah dengan bersenam. Bersenam boleh membakar setiap kalori makanan yang diambil. Pastikan anda mengamalkan gaya hidup sihat dengan melakukan senaman ringkas. Elakkan menggunakan lif sebaliknya gunakan tangga. Jika hendak ke kedai naiklah basikal atau berjalan kaki. Cara Diet Yang Betul

44 Komen:

Tanpa Nama berkata...

emmm cam ni blh jadi kurus tapi
untuk bdk2 x de kew

ezam berkata...

untuk abang budak camner plak????

dh 31 ni susah sket nk loose weight..

iera berkata...

saya telah pun mencubanya tapi saya tidak boleh untuk mengikutinya. apa yang patut saya lakukan untuk mengurangkan lagi pengambilan makanan selain daripada mengikuti tips di atas?

nina berkata...

diettt bkinn ribett,saya dah berkali2 coba bwt diett tp tetep j susah,,,

dara ayu cantika lefran berkata...

ducch,, dah lam nich akuh kepengen kurus....
sbnrnya aku ngk ndut-ndut bget sih..
kata tmen-tmen aku,, aku montok [ hhehhe]
pi gmana ya?
jadi,, mnurut kamu?? aq hrus gman?? apa body aq hrus ttep kaya gini??

daraayucantikalefran berkata...

ducch,, dah lam nich akuh kepengen kurus....
sbnrnya aku ngk ndut-ndut bget sih..
kata tmen-tmen aku,, aku montok [ hhehhe]
pi gmana ya?
jadi,, mnurut kamu?? aq hrus gman?? apa body aq hrus ttep kaya gini??

pinky berkata...

jgan risau le,biar la aapa orang nak kata tentang diri kita asalkn kita bahagia..tak guna jugak kalau berbadan cantik tp suka tayang sane sini..he3

lynana berkata...

cara diet dlm di atas ini dah bleh diet dah la5555....

Tanpa Nama berkata...

sy cepat putus asa...xdisiplin...!!!huhuhu

Tanpa Nama berkata...

saya rasa susah nak berdiet mcm ni.

are tork berkata...

sumer nyer bleh.... p kener iman yg kuat ar lakukan sumer nie...

Tanpa Nama berkata...

agx2 an..owg yg tlis smer ney ikot x ape yg dy tlis to??mb dy swoh owg len xpi dri sndri pown ttao cner...kte ikot cket2 da lr...gn lbeh2..kdg2 doang tpu e...keful!!!hohox!!

Tanpa Nama berkata...

lam kenal ako umar nak jgja,....ako dah buktiin...dulu bb ku 73 kg sekarang tinggal 57kg......makasih atas tips nya ako dah bisa buang 16kg lemak ynx nggak ako butuhin..... :)

Tanpa Nama berkata...

tips yang baik...mudah untuk diamalkan...saya dah turun 7 kg..dalam masa 4 minggu.dulu 61 kg...skrang 54 kg jak...hehehehe

Tanpa Nama berkata...

saya pun nk cuba lepas nie...nmpknye mcm senang.. x tau lgi... semua chayok2..

Tanpa Nama berkata...

saye msih remaja tpi stil x ley tahan degn bdan sye, org selalu ckp badn saye ok, tapi masalh nye mcm mne nk gne diet yg sesuai bnde2 basic sume da buat tpi stil sme jew!!!! tlg r saye mcm ne nk buat diet yg sesuai ..........

Tanpa Nama berkata...

sya pown mencuba...dlm 2 bln hye 5 kilo shja trun...tp ble sy mkn nasi jerk trus brt bdn nek...x kn hr2 nk mkn sup kot..hehe

Tanpa Nama berkata...

sya masih muda lgi umur sya baru 16 thn berat badan sya 85 kilo sya dh cuba berdiet tpi sya msh susah nak kawal permakanan sya lgi!tlg sya mcm mana nak buat diet yng sesuai dn mcm mana sya nk kawal permakanan sya .....

Tanpa Nama berkata...

x dpt nk disiplin laa... susah nak ikut..

Tanpa Nama berkata...

buat dengan tenang x payah pikir apa apa pun

chubby girl... berkata...

sye seorang yg mlas bersenam..
kuantiti makanan pula berlebihn....

Tanpa Nama berkata...

slpas hbs stdy n partikal sya kuat mkn..
dri 46kg trus ke 50kg..
ketingian sya 151..
mslah sya skrng ni prot,peha,lengan.n pipi nek.
suma jd bolat..
risau la..
n sya x blh than nfsu mkn sya..

bob_kp dlam dilema.. berkata...

pegigim boleh m'mbutkan pembakaran lemak trejadi x..?
mgmbil bpew blan untuk krskan bdn..???????

Tanpa Nama berkata...

bagus jugak cara nie.....

Tanpa Nama berkata...

saya nk tanya knp saya still x blh krgkan berat badan???saya sudah mncuba plbagai cara,cnth x mkn mlm,x mkn nasi dan selalu jgak buat senaman spt jln kaki..tp still x trun..ada x cara lain or apa langkah yg selanjutnye..dgn ktinggian 150 dan berat 50 kg..

fuad@keen berkata...

cara diet ni memang bagussss.......

Tanpa Nama berkata...

bley x bg tip untuk mkanan yg bley bg cpt diet..

Tanpa Nama berkata...

nafsu makan menguasai diri...
so mcm mne nak bwat...

Tanpa Nama berkata...

saya sekarang dalam proses untuk turunkan berat badan.. tolong lah saya.

Tanpa Nama berkata...

2mggu nie saye da kurg mkan mlm,, saye ambil mkan mlm sblum pkul 7 mlm,, slpas wktu itu,, saye xambil sbrg mknan,, saye juga bersukan 3kali semggu,, tetapi,, perot saye sentiase berasa cept lapar apbila wktu siang,, jadi ap yg perlu saye buat?

Tanpa Nama berkata...

duhhh pgeN bgd Cii kurus Tp ko bisa ea ...

emmm kdang @ maLU bgd Lht bdan Yg gemuk ne ..
sy udah mnum susu WRP tp ko ga kurus @ ea ???

Tanpa Nama berkata...

sy rsa dri nie gmuk sgt..
mlh sy tgk sy xdew la gmuk mne..
tpi bla sy jmpa jew owg xkra ar kakak sy msti dowg ckp sy gmuk..
sy rsa tension sgt2 bla ckp sy gmuk..
sy nk krus tpi mcm mne erk..
blh mnjadi kew tips diet kt ats nie..

Tanpa Nama berkata...

blum,, cba blum tau

Tanpa Nama berkata...

blh x klu xde music ni...i love to read ur blog but the music disturbing me...im sorry...klu blh mute pun i dh appreciate..tq

Tanpa Nama berkata...

saye x nak komen apa apa cume saye nak cri makanan sesuai untk dri saye ble lapar watu malam skg saye baru mule untk diet

Tanpa Nama berkata...

saya belum menjangkau alam remaja lagi. tetapi saya malu dan cemburu dengan orang lain kerana mereka cantik dan kurus.tak macam saya yang gemuk dan hodoh pulak tu... masalah itulah yang menyebabkan saya stress dan tak boleh fokus apabila belajar. lagipun, tak lama lagi saya akan menghadapi peperiksaan UPSR. saya takut dan gemntar kerana saya masih belum menguasai matapelajaranmatematik.terima kasih kerana memberi tips untuk saya diet dengan cara yang betul... arigato kozaimas!!!

ira Azalea berkata...

best...

ira Azalea berkata...

sangat baik.

Deq Leyah berkata...

selamt mencuba

Tanpa Nama berkata...

SAYA DIET SEPERTI DI ATAS BERJAYA KURANGKAN 4 KG SEBLN.NI DALAM PROSES LG.DOAKAN SEMOGA SAYA BERJAYA

Tanpa Nama berkata...

sye akan cube ....

Tanpa Nama berkata...

ini hanya diet asas yg berkesan pada berat sekitar 50-79 kg (13 -18 tahun) jeh ..adess

Tanpa Nama berkata...

sy rase diet yg mcm nih lg mudah...daripda diet yg kner mkn sayur jer makn nasi pon sminggu skali jer yg tu lg sush..klu yg ni ttp makan nasi cma dlm kuantiti yg sikit

Dila Gebu berkata...

saya suka sangat tips dalam blog ni, sangat best dan mudah

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.