Kata-Kata Hikmah Bijaksana Pujangga Islam

Share on Tumblr
Kata-kata hikmah ini adalah koleksi mutiara kata dan kata-kata indah pujangga dan tokoh Islam sebagai nasihat.

Setiap amal bergantung pada niat. Niat dan tujuan orang beriman lebih baik dan bernilai pada pandangan Allah daripada amalannya. Niat orang yang tidak beriman lebih buruk daripada apa yang nyata dengan amalannya. - Nabi SAW

Lisan yang didorong dan dikendalikan oleh kekuatan iman akan menghasilkan mutiara-mutiara kata yang elok didengar dan memancarkan kebenaran

Kata-kata Hikmah

Imam Ali bin Abi Talib berpesan: "Tenangkanlah hati dalam waktu-waktu tertentu, kerana jika hati itu merasa letih ia akan menjadi buta"

Ibnu Munkadir berkata: "Bagiku nikmat dunia ini hanya ada pada tiga perkara, qiamullail, silaturrahim dan solat berjemaah". Wahai insan yang beriman, renungkanlah dirimu agar kamu mengetahui hakikat dirimu sendiri, dengan demikian kamu akan mengenali Pencipta Yang Maha Agung. Berilah penawar dalam jiwa agar ia tetap suci dan tunduk pada Ilahi.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:" Rebutlah peluang lima sebelum lima: Masa muda sebelum tiba masa tua. Masa sihat sebelum tiba masa sakit. Masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Masa kaya sebelum tiba masa papa. Dan masa hidup sebelum tiba masa mati."

Kata-Kata Hikmah Bijaksana Pujangga Islam

105 Komen:

Tanpa Nama berkata...

sangat bermanfaat....terima kasih

Tanpa Nama berkata...

bgos wat insan yg masih2 t'kapai2 m'cari cinta sbena

Tanpa Nama berkata...

bisakah ak b'dri skuat itu andai separuh jiwaku pergi bersamanya...

zakiah berkata...

terima kasih'sangat berguna

noni'jbahru ' asalamualaikum '

wan berkata...

adai ku di berikan kekuatan -. dri ku akan mgamalkan sgala kata-kata 2.

Tanpa Nama berkata...

semoga dipermudahkan segala urusan di dunia dan di akhirat~

liyana berkata...

SALAM..
terima kasih di ats info ini..
minta izin dcopy pastekan ya?
utk dsbarkan kpd masyarakat..terima kasih di ats semua ni..
salam..

ddin berkata...

Tajuk Hidup dah banyak lari
Hingga Ada yang lupa diri
dari Kubur tak boleh lari
dapat seksaan kita sendiri...

siti khalijah berkata...

sangat bermanfaat..

Tanpa Nama berkata...

kata2 yg bermanfaat utk semua,
bnyk pengajaran yg diperoleh.

♥ ßèt¥ - ひかり♥ berkata...

kata2 yang bagus..
semoga memberikan manfaat bagi kita semua..
amiiin..

Tanpa Nama berkata...

syok giler r ayt2 nih...........
blh mnjadikan teladn......................................untk saye....

Tanpa Nama berkata...

dan anda smua...........

Pak Cik Im berkata...

pak cik muatkan dalam blog pak cik terimakasih

Tanpa Nama berkata...

Bestla kata2 hikmah ni.....
boleh mnambah koleksi kata2 hikmah sy.....
Tq.....

nieyar berkata...

best lh ,, nak copy ,, minta halal kn ya ,, tanzz !!

eqin berkata...

syukran.. sebarkan ilmu walau dgn sepotong ayat

md hafiz Sanni berkata...

Sejauhm mana Manusia
Taat perintah Allah
Ikut cara dan sunnah Nabi
sejauh itulah kejayaan Manusia

Tanpa Nama berkata...

Salam, tahniah utk pendakwah

Tanpa Nama berkata...

terima kasih ....
mutiara kata sangat berguna bagi kita semua..

Tanpa Nama berkata...

kata2 yg cukup ternilai..

Tanpa Nama berkata...

kata-kata yg menenangkn jiwa

anuat berkata...

ayat-ayat yang sangat berguna......bagus btol.!!

Tanpa Nama berkata...

moga kan kata ini dapat jadikan suasana arti dalam langkah kita terjaga dan beriringi warna keindahan sampe akhir hayat menjelang.

Mono Zaza berkata...

like this...good2

Tanpa Nama berkata...

waahhhh bes3...

desmarni berkata...

bgs sekali
mdh2an bs menjadikan kt lbh baik

anum shukri berkata...

sukanyerrr...

Tanpa Nama berkata...

,,,goooddd deCccc......

Tanpa Nama berkata...

~kata2 yg penoh dgn pengajaran~~!

Tanpa Nama berkata...

thnx a lot..makes me wonder..:))



-azie rashid-

Tanpa Nama berkata...

wow..
bak kate dato'fadzilah kamsah org
yg ade tahi lalat diidung se'org
yg cerdas...
sabda Rasulullah plk..se'org yg cerdas
slu memikirkn n mempersiapkn kematian...
sy ade tahi lalat diidung...n slu
memikirkn kematian...
heheheee...

Tanpa Nama berkata...

sgt menarik...boleh copy x?

Tanpa Nama berkata...

assalamu'alaykum..salm kenal,saya suka dengan kata2 hikmahnya..minta ijin bwt copy..untuk jdi peningat saya

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah...sungguh bermkna kata2 di ats..sbgai rnungan dan tauladn di dlm kehidupn kita yg singkt ni..terima ksih.

Tanpa Nama berkata...

saya suka ruangan ini..kirim salam pada admin yer..^^

Tanpa Nama berkata...

astungkara,,,,,,,,,,

su hanania said berkata...

syukran.. sy share ye..

Tanpa Nama berkata...

Satu kata Alhamdulillah....

Tanpa Nama berkata...

Amalkan lah kata2 yg ermanfaat bersama2...

Tanpa Nama berkata...

kata yg memberi manfaat..

Tanpa Nama berkata...

mintak copy yerk...ilmu yg berguna,sy suka..

hafizan berkata...

muzik+kata-kata hikmah = sgt feeling...hehe

Tanpa Nama berkata...

thanz

nuren berkata...

amat bermanfaat..

Tanpa Nama berkata...

salam,
memang bermanfaat untuk dijadikan pedoman,
mohon copy untuk disebarkan kpd kenalan...

Apriliya berkata...

syukron,.,..,.
sebagai bahan perenungan untuk memperbaiki dara manjd yg lebih baik,.,.semata -mata hanya ingin mendapat ridho illahirobbi,.,.,amin

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah... banyak pengajaran yg diperolehi... terima kasih..

pandanwawa berkata...

mohon share ye untuk manafaat umat sejagat

Tanpa Nama berkata...

salam.....sya suka sgt ngn kata hikmah ni....bleh sya copy x???

aftaf berkata...

sangat sangat memberi manfaat....harap harap menjadi panduan hidup mukmin....amin....

snhy sdi berkata...

sgt bermakna...

Tanpa Nama berkata...

salam...mntak izin c0py kt2 hikmah utk share..m0ga kt mndpt manfaat..ameen

Mohd Syafi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

salam... mnta izin copy.. nice kata2...

ary haryati ishak berkata...

minta izin copy

hariri berkata...

izinkan saya mengambil kata2 di atas untuk sebagai renungan dan juga untuk dikongsikan bersama org lain,semoga dihalalkan

Tanpa Nama berkata...

mohon share

Tanpa Nama berkata...

syukron,,,smogah brmnfaat
izin share yaa

mas'ud berkata...

Subhanallah,,, banyak sekali ilmu yang bisa di ambil, smg yang telah ditulis menjadi ilmu yang bermanfaat bg orang banyak,, Amin!

Tanpa Nama berkata...

izikan saya copy kata2 hikmah nie k :)

Tanpa Nama berkata...

assalamu'alaikum wr.wb
nunut ngopi,,,,,
jazikillah

Kautsar berkata...

Subhanallah.. kata2 yg bagus..Smoga bisa jadi inspirasi buat umat

Tanpa Nama berkata...

salam nak copy kata2 kat entri ini utuk di beriksn kepada kawan2 untuk dijadi kan pedoman dan pegangan....boleh x????

Tanpa Nama berkata...

minta izin copy

Tanpa Nama berkata...

Pelit... gak bisa di copy

Tanpa Nama berkata...

erm

Tanpa Nama berkata...

subhanallah... sgt b'mnfaat kpd dri sye.. mhon utk kongsikn dgn rkn2.. ^^

Tanpa Nama berkata...

perkataan sabar itu sangat mudah...tapi bahagianya orang yang mampu bersabar

Tanpa Nama berkata...

suhanallah..alhamdulillah..allahuakbar..berterima kasih lah pd ALLAH krn mmbri pluang pd saudri utk mengrang kata2 hikmah ini..insya ALLAH ia brguna pada muslimin & muslimat yang mmbca nyer..:)..sma2 saling ingat mengingati sesama muslim..

puteriyanie berkata...

aslam...salam ukhuwah..
info nee mmg sgt berguna bkan stakat saya..
tpy cukup untuk yang lain..
semoga kita sentiasa di lindungi dan di pelihara dalam iman..
amin..

hamba Allah berkata...

mmg berguna kata2 ni..sy kongsikan pada fb sy yer...

nur @ien n@biel@ berkata...

blh hn lh kt2 hikmah nie

Tanpa Nama berkata...

salam ukhuwah..sangat bermanfaat kata2 yang diolah..sgt menarik..smge kalian drahmati olehnye..

Tanpa Nama berkata...

minta izin nk copt ye...'
halalkn eh.... :))

putera zulfiqar berkata...

aslkm...sye mnta izin copy kta2 utk knsikn dgn kwn2 sye...

Tanpa Nama berkata...

Asslm,,kata-kata yg bagus smoga bermanfaat. izin copy ya,,

Tanpa Nama berkata...

as..tolong di tambah lg dong

Tanpa Nama berkata...

huh,,meletup!,,bez sgt kate2x ni...

Tanpa Nama berkata...

sgt best kta2 awk...minx izin copy ea..hope dihalalkan..=)

Tanpa Nama berkata...

MASUK TANPA SALAM IBARAT MALING YANG TIDAK TAU ATURAN. MAKA DARI SEKARANG, SEBELUM MASUK KE RUMAH ORANG UCAPKANLAH SALAM.

Tanpa Nama berkata...

tahniah boleh dijadikan pedoman dan kata2 semnagat, coz hidup didunia ini penuh dengan kepuraa-puraan.

Tanpa Nama berkata...

MINTA IZIN COPY..TERIMA KASIH!

Tanpa Nama berkata...

MINTA IZIN COPY..TERIMA KASIH}

Tanpa Nama berkata...

minta copy ya..

nur berkata...

slam....mmg mmbri mnfaat..:)
kta2 ini tlah mnydarkn hati sy..
aku khilaf dlm mgrjakn sruhanMu Ya ALLAH..
ampunilah d0saku..

Tanpa Nama berkata...

mohon copy satu kata2 hikmah kamu ya...saya sangat touching terutamanya mengenai kasih syg ibu bapa....

acik anis berkata...

mohon share yer..^^

Tanpa Nama berkata...

mohon share yer..^^

Tanpa Nama berkata...

Kata2 yang penuh bersemangat..^^ minta izin copy juga..

Tanpa Nama berkata...

sangat bermanfaat serta memberi kesedaran kepada diri

Tanpa Nama berkata...

subhannallah.....ALLAH maha besar atas nikmat2 nya dan atas segala2 nya.trims ini sangat berarti buat ku

Bizstudent berkata...

Perkongsian dan kata-kata yang menenangkan jiwa.


Blog Perniagaan Internet dan Isu Semasa

Tanpa Nama berkata...

SEMOGA HATI KITA XKN MATI SBLUM JASAD KITA MATI....sama2 la ingat mati ya.mati itu PASTI....terutamanya kpd y mnaip ni jgak la.

Tanpa Nama berkata...

empzzttt

Tanpa Nama berkata...

terrbaeekkkkkk dari Ladang !!!

Tanpa Nama berkata...

ia nya sngat brguna pada diri ini . .trima kasih atas sgalanya !! . .

Tanpa Nama berkata...

hemmmmmm hahayyy

irza berkata...

mudah mudahan kita menjadi lbih baik lgi dan pandi bersyukur amiiiiiiiiiiiiiiin

Angah Tuah berkata...

subhanallah... amaat berguna... salam ziarah....

http://penyelesaimasalah.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

as salam...mohon share....

Udien berkata...

assalamu'alaikum...
Minta izin baca & mengcopi paste wat di share...

su kamto berkata...

ijinkan copast....terimakash

Tanpa Nama berkata...

ALLHAMDULILLAH.....sAngt bagussSS.....

Tanpa Nama berkata...

Salam.mohon share.trm ksh.

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.