Perkara Yang Menghancurkan Perhubungan Cinta

Share on Tumblr Perhubungan selalunya bukanlah sesuatu yang mudah untuk diurus walaupun dah bersumpah setia terhadap cinta bersama.

Masalah besar yang selalu berlaku bila salah seorang atau kedua pasangan berterusan buat kesalahan yang sama kemudian tak tahu/tak faham kenapa la perhubungan mereka bermasalah.

Beberapa perkara dari sikap,cara berfikir dan cara berkomunikasi seseorang itu, kalau diulangi dan dibuat berterusan berpotensi sangat menghancurkan perhubungan.

Anda buat yang mana?

1. Walau pun anda takde fakta dan hujah yang lengkap, anda terus kata anda betul dan terus amalkan sikap keras kepala.

2. Tak pernah minta maaf! Walaupun terang-terang anda ni salah.

3. Pentingkan diri anda.Buat tak tau je kepentingan/keperluan pasangan anda. Yang penting apa anda nak MESTI anda dapat dan dia tunaikan.

4. Tak pernah mengaku dan menunjukkan yang anda terluka. Sebaliknya bila terluka, cepat-cepat melenting dan marah.

5. Anda tau kekurangan,kesalahan dan rahsia keluarga pasangan anda dan gunakan itu semua bila anda gagal masa berbincang dengan pasangan.

6. Bila pasangan buat salah,anda guna dan manipulasi perasaan bersalah itu untuk menyerang emosinya.

7. Sentiasa cekap cari kesalahan pasangan. Kalau dia buat perkara baik,tak puji dan buat tak tau.

8. Buat janji. Tak tepati!.

9. Buat-buat faham apa yang di cakap dan sampaikan walaupun anda sepatah apa pun tak faham.

10. Tak pernah serius dalam apa hal pun.

11. Sentiasa cakap anda ‘pasti mati’ kalau dia buat tak tau pada anda.

12. Selalu ungkit perkara lepas. Cara penyampaian je tak sama tapi isi dan fakta tetap sama.

13. kalau bertengkar,sentiasa tak nak kalah. Anda bertengkar bukan untuk mencari penyelesaian tapi untuk ‘menang’. Jadi apa cara pun anda mesti buat anda menang sampai pasangan tak tahan.

14. Tak tunjukkan tanda anda ambil berat pasangan anda.

15. Tekankan apa yang anda kata jauh lebih penting dari pasangan anda. Jadi anda selalu ‘potong’ cakap bila pasangan sedang bercakap.

16. Bila anda dapati anda betul dalam sesuatu perkara,selalu cakap, “Itulah..saya dah cakap..awak degil..”.

17. Selalu anggap pasangan anda saja yang perlu faham kehendak/keperluan anda dan perlu secepat mungkin buat apa saja untuk anda tanpa perlu anda cakap.

18. Bagi yang dah berkahwin,dalam perhubungan sex,anda anggap keperluan sex pasangan sama je macam anda.

19. Rajin komen yang tak elok tentang ibu bapa/keluarga pasangan anda.

20. Bertindak bahawa semua yang di atas tu,anda tak buat. Pasangan anda yang sebenarnya perlu berubah!

Sumber: Pautan Perkara Yang Menghancurkan Perhubungan Cinta

19 Komen:

Tanpa Nama berkata...

good

Tanpa Nama berkata...

ilike

Tanpa Nama berkata...

hihi,,yes///

aisyahnurul..... berkata...

i agree with all this.......

aisyahnurul..... berkata...

i agree with all this.......

Tanpa Nama berkata...

kalau boleh carik la pasangan yg sepadan dgn anda. Jgn carik girlfriend yg terlalu cantik/ boyfriend yg terlalu handsome......

Tanpa Nama berkata...

aku akan berusaha untuk memperbaiki diri ku ini..aku baru sedar kesilapan aku...sekarang ini aku lebih tenang...

Fairytopia berkata...

aku ckp dia salah, tp dia ckp dia betul.. cmane tu? pdhal bnda tu terang2 salah, x kan aku nk kata bnda yg slah tu betul??erk ape aku merapu ni? ade sape2 paham x??hhuuuhuu

Tanpa Nama berkata...

setuju ..

Tanpa Nama berkata...

nk tnyew pndapat kowang...
kalo itew bt sesuatu kat dia tpe dia kta x nyah larr wat kan mcm2 larr dia ckp...
n then dia plg an blek apa yg korang bge sbb dia kta mebazir larr tu larr nie larr...
apa kte nak bt ek?
x kan nk amek blek...

Tanpa Nama berkata...

hmm kalau ckap pon bkan die nak dgar..tpi wat dek jer..pdahal prkara tu bkenaan dgan hbungan..sdih toi..

Tanpa Nama berkata...

ape yg dijanjikan pada awl phubungan x di kotakan...dan dia wat x tau je....dulu x cmtu pun....tp yg lain sikapnye ok je...

Tanpa Nama berkata...

dia ckp dia syang...n rindu...tp dia cm x bsngguh je...klu dulu slalu msg...skrg klu x msg dia pun x msg kite...

bintang14h berkata...

perlu ada give & take antara kedua belah pihak...
slalu rasional, jgn cepat melenting...so perlu banyak bersabar :)

Tanpa Nama berkata...

untuk Tanpa Nama 2:30 PM, Julai 24, 2010

kalau si dia x msg, cuba awak yg mulakan dulu...mungkin si dia sedang menunggu2 msg dr awak. who knows? tunjukkan yg awak juga syang n rindu. x rugi apa2 pun kalau kite yg mulakan dulu...

Tanpa Nama berkata...

sy dh phm tanz
lps nie sy akn prbtulkn ksilapan sy

Tanpa Nama berkata...

mcm mne plak kalo ktew da msg dlu...then dy wat lyan xlyan jea...gf ak ni comey...byk laki nk...sampai meber ak sndri pn nk...gf ak ni plak jenis mlyan...kaple ngan member ak sndri...da kantoi minx ptos...ak sygg dy...ak xnk la lpas kan..ak mafkan...then dy wat ag...ngan org laen plak...ak n xphm..ap yg dy nk sbnar nye??nk ape..sume ak bg...xmrugut pon pe yg ak bg...tp tu la pwangai yg ak xpnh pmh...ad sape2 blh bg pandangan..?n pe ptot ak wat??

Tanpa Nama berkata...

sye ade pakwa di malaysia..slame kami berkawan dia tk pernah percaye pda sye..sya da ckup buat baik ngan dia..tp dia tk pernah berubah..

Tanpa Nama berkata...

um .. cm ne yaa mao naa cye , tite dudok jaoh same dye .. em . about mcg plak , em that's right .. bile kte taa mcg dye , dye taa mcg kte .. em ,knew kte mcg dye dlu .. em , cm kte yg syok sndri at dye .. so , kite sbgai prempuan , ta mao lha , mcg dye , kte tnggu je , dye mcg kte dlu .. yaa !! kalao dye taa mcg kite . maybe , kite akn dpt yg lbih baek dri dye ,, yaa !! so , kite taa mao lha , trgile2 kn dye ,, kite juz waiting je yaaa !! .. uke , i'm , ahdeqx eya !! ..

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.