Bicara Cinta

Share on Tumblr
Adakah telapak tangan kita berpeluh, hati kita berdebar kencang dan suara kita tersekat di kerongkong. Itu bukan Cinta, itu SUKA.

Adakah kita tidak dapat melepaskan pandangan mata daripadanya? Itu bukan Cinta, itu NAFSU.

Adakah kita menginginkannya kerana kita tahu ia ada disana? Itu bukan Cinta, itu KESEPIAN.

Adakah kita mencintainya kerana itulah yang diinginkan semua orang? Itu bukan Cinta, itu KESETIAAN.

Cinta. Bicara Cinta

Adakah kita tetap mengatakan yang kita menyintainya kerana kita tidak ingin melukai hatinya? Itu bukan Cinta, itu BELAS KASIHAN.

Adakah kita menjadi miliknya kerana pandangan matanya membuat hati kita terpikat? Itu bukan Cinta, itu TERGILA-GILA.

Adakah kita memaafkan kesalahannya kerana kita telah berhutang budi kepadanya? Itu bukan Cinta, itu PERSAHABATAN.

Adakah kita mengatakan kepadanya bahawa setiap hari hanya dia yang kita fikirkan? Itu bukan Cinta, itu DUSTA.

Adakah kita rela memberikan semua hal yang kita senangi untuk kepentingan dirinya? Itu bukan Cinta, itu KEMURAHAN HATI.

Tetapi…adakah kita tetap bertahan kerana diantara kesedihan dan kegembiraan, penderitaan dan kebahagiaan yang membutakan dan sukar difahami walau berjuta penyair mencari maknanya…menarik kita mendekati dan tetap bersamanya? ITULAH CINTA.

Apakah kita menerima kesalahannya kerana itu sebahagian dirinya dan siapa dirinya? Jika demikian, ITULAH CINTA.

Adakah kita tertarik dengan orang lain tapi setia dengannya tanpa penyesalan? Jika demikian, ITULAH CINTA.

Adakah kita menangis kerana kesakitannya walaupun saat itu dia kuat? ITULAH CINTA.

Adakah hati kita sakit dan hancur ketika dia bersedih? ITULAH CINTA.

Adakah hati kita gembira ketika dia berbahagia? ITUAH CINTA.

Adakah matanya melihat hati kita dan menyentuh jiwa kita begitu mendalam sehingga menusuk? ITULAH CINTA.

# Diulang semula kerana keindahan kata-kata.....
Bicara Cinta

29 Komen:

Tanpa Nama berkata...

begitulah indahnya cinta
andai itu benar bicara cinta,
bagaimana ingin dicapai kata pujangga,
cinta untuk dinikmati bukan ditangisi,
kekurangan & kelebihannya aku trima krna dia manusia biasa.
tp,andai cinta itu benar2 wujud..
perlukah aku cemburu tiap kali ada insan lain yg cuba mendekatinya?
apa yg harus aku lakukan
adakh meninggalkannya untuk dia bebas mencari kebahagiaan

Tanpa Nama berkata...

huhu..cdhnye..

Ann bukan name sebenar berkata...

cinta itu s'mmgnye indah.cume kita shaje yg tidak pnah nak m'hargainye.wlaupon kita thu yg cinta itu sukar d'cari,sukar di beli dan sukar dimiliki.s'sungguhnye tuhan itu maha esa.kita m'rncang tuhan yg m'nentukan.klu ada jodoh antara dye dan kita maka adalah.insyallah.
[Mr La Garedenie]

Tanpa Nama berkata...

terkadang kita sulit membedakn mana cinta,ksetiaan,simpati dan . . . .

tapi yang pasti semua bisa membuat kita jadi gila

Tanpa Nama berkata...

cinta memang indah.............jika ikhlas

Anonymous berkata...

huhu..cdhnye..

AiNinA berkata...

Berbicara soal cinta memang indah.. Hati jadi berbunga-bunga, tapi disebalik sume itu terselit kisah-kisah duka yang terselindung jauh disudut jiwa..

nur azuera berkata...

jgn la kau menerima cinta yg dtg scra tba2 kerna ia jga akn meninggal kan mu scra tba2.....

Apple berkata...

apa itu cinta??(DR.MAZLAN sidan)

EDAYAH berkata...

OOOO..BRU AK TAU APA ITU CINTA...

Tanpa Nama berkata...

i have no coment wujud ke cinta tue...pada tuhan memang ye...tapi sesame manusia saya keliru dan tidak pasti??????

Tanpa Nama berkata...

memang aku tak boleh melupakanya.kadang-kandang aku rase cinta itu memang buta tapi tidak mengapa dan ku ingin mengucapkan terima ksih kerana memberi aku rasa apa itu cinta dan aku masih menyanyangimu

Tanpa Nama berkata...

Aduhhh!!!
Dia tetap dekat dihati walaupun ku tahu dia hanya sekadar ingin mempermain-mainkan diri ini. Terlalu penat & lelah untuk mengharungi episod cinta ini kerana dia hadir tika diri sedang berusaha untuk menjauh namun dia kembali menjauh bila diri ini kembali mendekatinya. Inikah CINTA..??? Inikah KASIH SAYANG...??

Tanpa Nama berkata...

tiada insan suci y xpunye masa lampau dan tiada insan y berdosa y xmpunyai mase depan...

Tanpa Nama berkata...

ntahla aku sdri pn xthu cinta y ku miliki skang ni adkh suci buat ku atau tidak..
btul ke pilihan aku ini...aku keliru...
mge di tunjukkn jln cinta y trbaik bbuatku...

^^..daRkneSsgurLz..^^ berkata...

aku rela dy pergi dri aku asalkan dy bhgia..aku snggup walaupn dlm atyku trsiksa:((

syingko berkata...

ak msh syg dn cintakan dy walaupun ak taw dy tlh curang dlu dr ku b4 dy memutuskan hbgn kmi..shingga skrg hatiku msh ad dy..walau ku tahu dy kini bhgia dgn pgnti diriku..krn ku msh yakin cinta dy adlh utk ku slmanya..

Tanpa Nama berkata...

ku kn mncntai mu smpe kpn pun

Tanpa Nama berkata...

saat mata terpejam, wajahnya menyapa, renungannya tersua, suaranya terdetik...aduh..ak tau apa maknanya..cinta..ya,cinta..tapi, kini ak tinggalkan dia..hanya kerana ak terlalu mncintainya..keluarganya sememgnya untuk dia..namun, terbicara di hati ini,kasihya kekal abadi di hati ini..tertutup sudah demi org lain..bernafas dengan kenangan y masih berbaki..ak redha dan pasrah krn dia cinta sejatinya..smoga dia bahagia slalu...

Tanpa Nama berkata...

kerana hadirnya dia seagai pelangi hadirnya cinta dalam hatiku..namun tidak ku pasti kerna sedang ada ros puteh menari subur dalam hati yg ingin mencintai..wahai pelangi,benarkah ada cinta dari kau utk si aku,jika ada hentikan lah,kerna ada kumbang yg sedia mencintai mu dan memerikan kamu seuah taman bahagia,bukan aku tidak mampu mnyediakan taman bahagia,cuma dia punya kehidupan utk kamu,dan biarlah jika benar cinta ada,akan ku nanti kamu di syurga cinta,pasti aku akan menghulur tangan demi cinta telus kamu pada aku..dan aku..hanya masih di sini mendengar khaar ahagia dr kamu..dan aku..akan berkorban agar kamu sentiasa senyum waktu mengigati ku..utk si pelangi.. :)

Tanpa Nama berkata...

nani pon x phm ape yg dktekn dgn CINTA,tpi andai nani hrus mghadapi CINTA,nani akan akur cox nani dpt rce knikmtan CINTA dan kelukaan CINTA yg mjdi tkdir dlm khidpn kte sbgai hmbe-NYA.... [NANI]

Tanpa Nama berkata...

andai cinta itu seperti ini... mungkin ramai insan yg x ingin bercinta...
aku insan yg cume pernah bercinta hanya sekali... dan cinta ku terhenti di hari jadiku.... die bernikah atas desakan keluarga... apakan daya... die seorg anak yg patuh,... segala kehendak keluarga dituruti... aku hnya mmpu melihat saat dia melafazkan nikah... aku sentiasa disisi nya walau dia bersama yg lain... ingatlah wahai insan yg bernama mohd islami

Tanpa Nama berkata...

Cinta oh cinTa,,,
sungguh Q tak berdaya tanpanya
cinTa oh cinTa..
sungguH q jatuh bangun mengeJarny
smoGa akhir kisah cinTa ini inDah
amin Ya Rabb

Tanpa Nama berkata...

CINTA,mmg bnda yg mnyktkn..cnta bleh prgi dan dtg tnpa dpnta..mngpa hrz dea yg aq cnta sdgkn aq tau skp yer bgtu...dea pndai bpra dan pndai brmain kta....
aq kliru adkh aq sgt2 mncntai dea atau hnya ingn mnyksa dr aq sndri??

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama berkata,sya phm prasaan awk, cnta mmg sukar nk diungkapkan, krana ia lahir dr sudut hati kta yg plingggg dlm..

Tanpa Nama berkata...

CINTA itu memang indah bila orang kita cintai menghargai cinta kita tapi cinta itu itu pahit bila cinta kita di pandang sepi tanpa sesiapa sedari....

Tanpa Nama berkata...

cinta memang indah kerana itu ALLAH mengurniakannya kepada manusia untuk kite same2 merasa kemanisannya...

Tanpa Nama berkata...

urhm,, bez arr ayt nyew

Tanpa Nama berkata...

cinta..adakah benar aku mencintainya..walaupun kisah silam ku dya terima namun disudut hati kecilnya masih terluka..
namun kenapa kisah silamnya tidak pernah aku coba bahaskan..?
kasih benarkah hanya aku seorang dihati mu sedangkan tuhan telah memperlihatkan beberapa kali temtang kecuranganmu,
mengapa aku masih menyayangimu,,
walaupun ku tahu didalam hatimu ada dendam yg tidak pernah padam..
sampai bilakah aku trus kau dera?
puaskah kau mlihat airnataku memadamkan kasih sayang kita..
aku keliru..
masih wujudkah kasih sayang,rasa rindu,cinta mecintai antara kita?
sungguhpun aku tidak mampu lg bertahan mnunggu melepaskan segala yg terpendam dibenakku ibarat istana yg usang menanti rebah ke bumi..

>saya xpndai nk wt blog so blog org jer lar tmpat sy luahkan..hope ade yg sudi baca luahan hati saya<

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.