Mutiara Kata Renungan Jiwa

Share on Tumblr “Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.”

“Biar pendiam tapi berisi, daripada bising menyusahkan orang; biar banyak ingatkan mati, daripada hidup bagaikan arang.”

“Paling indah hidup apabila kita mendapat semua yang kita inginkan, tapi paling tak indah bila dah dapat itulah punca masalah hidup kita.”

“Pengetahuan adalah teman anda yang terbaik. Ia sentiasa mengikut anda ke mana pun anda pergi. Tatkala semua orang menolak anda, pengetahuan tetap membisikkan sesuatu yang berharga.”

“Orang yang banyak duit selalunya tak bawa duit dalam poket tapi kadang-kadang orang yang tak bawa duit dalam poket sebab memang tak berduit.”

”Sembahyang itu ketenangan. Ketenangan benihnya kepintaran, kepintaran itu jawapnya kecemerlangan. ”

“Jadilah orang cerdik supaya senang hidup tapi kalau dah terlalu senang selalu jadi tak cerdik.”

“Apa nak takut dengan madu, masuk ke perut jadi ubat; tapi takutilah lebah, kalau menyerang boleh padam.”

“Tupai kalau tak pernah jatuh ke tanah kira memang pandai, tapi bila jatuh itu tentu terlebih pandai.”

“Berlarilah terus hingga ke garisan penamat, sebab perlumbaan yang tidak sampai ke garisan penamat tidak pernah selesai.”

“Jika anda mengaku orang jadilah orang, jangan jadi orang-orang.”

“Usah mimpi menakluk bintang kalau bulan pun tak kelihatan.”

“Jika anda diperdaya orang, itu tandanya anda baik, sebab orang jahat tak akan pilih orang jahat untuk diperdayakan.”

“Belumlah seseorang itu layak digelar pendekar selagi dia belum berjuang.”

“Kaya bukan tiket hidup bahagia tapi kalau tak kaya kembarnya derita.”

“Jangan takut terlambat. Yang paling bahaya adalah berhenti dan langsung tak bertindak.”

“Nak pandai belajarlah, tapi kalau nak memandai-mandai tak payah tunggu pandai.”

“Manusia takut pada hantu tapi tak takut berperangai macam hantu.” Mutiara Kata Renungan Jiwa

30 Komen:

Ms ALiN-D berkata...

semoga hari ini lebih baik dr semalam...

MzDecember berkata...

Sejauh mana kita pergi, sekuat mana pun kita berlari, kita tidak akan dapat menghindar realiti..

Tanpa Nama berkata...

kita harus buat yg terbaik,,,lebih baik dr kemampuan kita kerana dgn itu..kita kan mjadi seorang yg terbaik biar kita bukan lah sempurna..

asrah berkata...

APA GUNA DENDAM KALAU MASIH ADA TUHAN DAN KARMA

asrah berkata...

APA GUNA DENDAM KALAU MASIH ADA TUHAN DAN KARMA

minah klete berkata...

thanks 4 kata-kata yang d kongsikn..

cristiano ricko berkata...

cinta ini terlalu berat bagi ku sebab aku pernah di kecewakan ole seorang insan yang ku anggap setia dalam hiduku.namun dia telah pergi dari sisiku...telah telah mengecewakan hidupku...sekarang aku tidak mau untuk menagih cinta lagi...aku dah bosan dengan kata-kata manis yang tiada kesudahannya itu....

Tanpa Nama berkata...

kata2 indah mengusik jiwa....

Tanpa Nama berkata...

cinta adalah sesuatu yang indah...ungkapan i love u begitu mujarab dan manjadi ubat di kala sedih...

Wahyu Sanjayano berkata...

Hati Dalam Lamunanmu Cinta & Termenung Dibawah Senja tangis Kebahagiaan

Tanpa Nama berkata...

rindu membuatku resah...tapi, tanpa rindu...jiwa ku terasa kosong.

Duro DNr berkata...

.......Cinta ini bagi_Q sangat menyakitkan & t' berguna untuk moe...

Tanpa Nama berkata...

Yang penting bukan berapa lama kita hidup, tetapi bagaimana kita hidup.

Tanpa Nama berkata...

mencari kedamaian yg hilang, entah bila akan aku ketemui, entah dimana akan aku ketemui namun aku tetap terus mencari, mencari dan terus mencari..

Tanpa Nama berkata...

bila dia bingung dalam memilih keputusan ,antara dirimu dan dirinya ,berikan lah keputusan terbaik ,lepaskan lah dia untuk dirinya ,walaupun berat dan menyakitkan

Tanpa Nama berkata...

hidup umpama drama, bila-bila akan tamat...
berbuat baiklah sebelum tamat.

Tanpa Nama berkata...

hidup ini umpama roda, berputar kebawah, maka dibawahlh kita, berputar keatas, maka keataslah kita tp walau sepantas manapun ia berputar, tdk semestinya ia tak akan berhenti dan berhentinya ia tak semestinya hidup ini akan terhenti, semuanya ada pada diri kita..

Tanpa Nama berkata...

salam hormat pada semua...meniti hri bukn sgenap kelipan mta,,berpusarkan hati tuk mengawal jiwa dan raga,,memulas lidah tuk berbcra,, menggapai iman ikhlas padaNYA..

Tanpa Nama berkata...

insan yg berilmu bgi bintang berkerdipan, menerangi alam dimalam kelam, mencri keredhaan dan ketaqwaan, tersingkplah panji2 islam..peribdi unggul cermin peradaban mulia,langkahnya d atur sgi khlifah Allah, tabah menempuhi cbran yg melanda..

sie imoet berkata...

hhhhhhhhmmmmmm goxil bngt,,,,,,,

Tanpa Nama berkata...

kadang tertawa itu perlu agar kita tau btapa mahalx sbuah arti aer mata...
dan kadang kita harus menangis,,,agar kita tau bahwa hdup tuh bukan cuma ntuk tertawa....

nadia cumel berkata...

mencari seorang teman bagaikan mencari sebiji benih pokok dalam semak berduri,
bersedialah untuk dilukai,
jangan mengalah untuk terus mencari, andai sudah kau temui,
sayanglah ia sepenuh hati,
jagalah dirinye seikhlas hati.

Tanpa Nama berkata...

sesungguhnya Cinta kpd Allah adlah paling mulia dan selayak-layak
cinta kita hnyalah pd Allah bkn pd mnusia yg tdak akn kekal selama-lamanya yg sering berakhir dgn tangisan dan kehinaan..

Tanpa Nama berkata...

hidup ni x boleh berpandukan perasaan hati semata...kerana kadangkala ianya akan menjahanamkan diri sendiri..

Tanpa Nama berkata...

Jangan Menyerah atas semua impianmu.karena impian itu mempunyai tujuan Hidup.kita perlu ingat,Sukses bukanlah kunciKebahagiaan.so..Semangat!!

Novie berkata...

Merupakan Kebahagiaan Terbesar Dalam Hidup ini adalah Jika kita Yakin bahwah kita diCintai Oleh Orang yang Kita Cintai.

norma diah berkata...

skurnya utk ak mgerti erti cnta...

Tanpa Nama berkata...

Hitung hitunglah dulu perbuatan dan kesalahan yg kau buat...
Sebelum kamu ditutup dan dihitung dulu olehx..

gyah86 berkata...

Kita ibarat air dan minyak,hanya dapat bertemu dan x mungkin akan bersatu...

kasih berkata...

kadang2 bahagia yang datang xseperti yg kita inginkan..atau kita kah yg terlalu tamak mengejar kebahagiaan sedangkan tanpa kita sedari kita telahpun memiliki...lumrah manusia yg masih belum puas dgn apa yg telah diberikan

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.