Apabila Cinta Ditolak

Share on Tumblr

Cinta tidak boleh dipaksa. Buat anda yang cintanya ditolak, jangan berduka cita. Realitinya, percintaan adalah satu perjuangan memiliki sekeping hati. Dalam perjuangan pasti ada dua keadaan yang ditemui iaitu berjaya atau kecewa.

Anda berjuang untuk meluahkan hasrat hati untuk memiliki seseorang sebagai kekasih tetapi ditolak. Sebagai seorang pejuang, anda tidak boleh berasa kecewa dengan sikap si dia kerana cinta tidak boleh dipaksa. Ternyata dia hanya menganggap anda sebagai hanya kawan. Ini hakikat yang anda harus fahami dan yakini, sebab itu jangan menyesal atau terkilan jika cinta anda ditolak.

Anggaplah hubungan itu sebagai jalinan persaudaraan yang tidak akan putus.

Persoalannya bagaimana anda ingin membina hubungan seperti dulu, sebelum anda meluahkan perasaan. Tanya diri anda, ikhlaskah anda hanya menganggapnya sebagai kawan?

Jika anda inginkan hubungan seperti dulu, buangkanlah perasaan itu, anggaplah dia seperti kawan. Mungkin anda akan dipertemukan dengan seseorang lain yang akan menjadi pasangan hidup anda.

Hidup yang baru ialah hidup yang mampu bersabar bila mendapat cabaran.

Anggaplah kejadian cinta ditolak yang anda lalui ibarat rasa lapar yang datang sebelum adanya makanan. Begitulah Allah memudahkan hambanya menjalani kehidupan. Apabila Cinta Ditolak

51 Komen:

Tanpa Nama berkata...

Pada hakikatnya payah untuk kita terima apabila cinta kita di tolak kerana adanyan ego yang menebal dalam hati ini..

Tanpa Nama berkata...

saya rasa payah untuk melupakn belia sedangkn sudah bnyk kenagan kita bersama beliau

Tanpa Nama berkata...

mmg susah nk lpakan dya....coz dya cinta pertamaku.......

Tanpa Nama berkata...

persetan ama semuanya,.,,

xs sachins berkata...

mungkin betul ap yg org kata..perempuan dan lelaki tak bleh jd kawan baik..kerana smpai msenye nti,slh seorg mgkin akan trjatuh hati trhadap kwn baik sdri.tp ble kite mnyatakan prasaan tu kpda dia,,dia xbleh mnerima kita krn dia mengaggp kita sbg kawan baik shj.lyanan msra yg dia tunjukkan mmbuat kita slh faham dgan tndakan nya.
hati luka

Tanpa Nama berkata...

KALO CINTA KU BERTEPUK SEBELAH TANGAN GIMANA?

Nice Name berkata...

bebaskan diri anda mencari kebahagia..
sentiasa menyakinkan diri sendiri bahawa anda juga berhak utk bahagia...
kecapi...tp setiap yg dikejar perlu ada risiko...
hidup seperti..tak selama nya anda akan bersedih...setiap yg dikejar letak kan sikap redha pada qada dan qadha...insyallah anda lebih mudah menjalani hidup nie

Tanpa Nama berkata...

semua jawapan dalam diri masing2...
pilih la yg terbaik utk diri sendiri...
kadg2 kite nie dah tau..
tp terlalu layan kan hati n buta kan minda...
rasional..insyallah kite akan jadi seorang yg lebih kuat...burk dan baik tue sgt jelas jika dipandukan dgn syarak...pilih kawan yg betul dlam meluah kan masalh atau pendapat..insyallah selamat...cube kuat kan diri ok

Tanpa Nama berkata...

bile cinta dah penah kene tolak,kite mcm trauma nak bercinta lagi...nape ye??

Anonymous berkata...

bile cinta dah penah kene tolak,kite mcm trauma nak bercinta lagi...nape ye??

Tanpa Nama berkata...

aku pnak kena reject ni...2 taun lpas...mula2 aku kawan baik dgn gadis ni...tapi lama2 dah rasa lain...sampai skrg aku masih terasa...uuhh pedihnya

~pinky~ berkata...

bukan senang nk luahkan.... malu kalo kne reject :(

Tanpa Nama berkata...

huuh..btol jgk niee..ntah nape..aku baru jer..rase benda cm nie..sakit sangat...n lg..cm ne nk mulakan smue persahabatan,.klu kita da luahkan ati kita pdanya..xmgkin boley lg kekalkn mcm dlu

Tanpa Nama berkata...

mmg susah nk tggalkn....sy dh 2thn lbh msh mgharap cntanya lg...smpikn sy xdpt trma org laen dlm hdup sy....dlm msa yg sma sy lukakn hati org laen krn cnta sy dtolak......

Tanpa Nama berkata...

klu kte rejek owg len cmne lak...rse serba salah btul huhu

Tanpa Nama berkata...

aq 2 tahun berusaha nak dapatkan si dia
tapi die tetap tolak..
aq x tahu nak wat macam mane...
aq cinte sangat2 kat die...
x dapat aq nak lupekan die..
mcm mane aq nk jmpe die nak jd kwn pas nie,..

Tanpa Nama berkata...

smpai hati kaw syafuan coz menolakcinta ku ini...... :(

Budak Baik berkata...

aku baru je lalui menda nihh...
tapi cinta yg hadir bukan aku cari...
dan aku tidak boleh menipu diri aku yg aku cintakan dia..
akhirnya aku terus terang ngan dia yg aku sangat sayangkan dia dan xsanggup kehilangannya.... dan dia gtau aku yg dia sayang xku xlebih dari seorang kawan... tipu la kalu aku cakap aku xkecewa...tapi aku berasa lega kerana aku berjaya gitau dia yg aku sayangkan dia....dan aku cakap kat dia aku nak persahabatan kita kekal rapat seperti dulu.. dan aku suh dia abaikan ape yg aku luahkan tu.. anggaplah itu hanya darah beku dlm hati aku dan aku berasa lega krn dapat buang darah beku itu....dan aku percaya Jodoh Pertemuan di tangan tuhan.. kalu Tuhan telah menetapkan jodoh aku dgan dia...suatu hari nanti dia tetap akn jadi milik ku...

Tanpa Nama berkata...

sedih kan bila cinta di tolak dgn alasan yg x logik...pada hal dia sngat mengambil berat tentang diri ku..kenapa lelaki terlalu ego..walaupun dah berkali2 ku luah kan persaan ku padanya..salah kah aku usaha untuk mendapatkanya..kerana dia laah cinta sejati ku yg selama ini aku cari...??

Tanpa Nama berkata...

nape die still wat kite mengharap wpon dlm mase yg sm die dah ade insan lain...amat berharap dpt bersama tp rsnye xkan terjadi sbb KAU ADA DIA...sakitttnye..

SHAH DODOL berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
daxx notty berkata...

sket gler law cnter ktew dtolak oley owunk yg kter trlalu syg!!

Tanpa Nama berkata...

apalah gunanya hidup kalau cinta yang kita usahakan,yang kita inginkan pada dirinya,eh malah orang lain yang punya.sakit tau,...dia lebih memilih orang lain untuk dirinya ketimbang diri kita yang telah berusaha untuk mengcintainya,dengan begitu gampangnya dia menerima.sedangkan kita dia biarkan merana,eh malah di ejek pula,di hina dan di jabarkan pada orang lain,bahwa kita lagi di tolak oleh di rinya.betapa merananya diri kita,sudah jatuh eh malah di timpa tangga.dia mungkin bangga akan apa yang ia lakukan pada diri kita,yang seperti menusuk kita dengan sebilah pisau yang tiada henti-hentinya ia melakukan pada diri kita,menusuk dan menusuk,dan kita di biarkan terbujur kaku,mati dalam ambisi.mungkin kita akan sadar apasih yang kita lakukan?mengapa begini?masahsih sedemikian teganya ia pada diri kita?benci dan dendam menyertai diri kita,yah mungkin beginilah takdir yang kita terima dari yang maha kuasa,yang anehnya susah bagi diri kita untuk melupakannya,ah sebel,geram,ingin rasanya mencekek leher dia agar mampus sekalian.bagaimana tidak sudah menolak eh malah menghina pula,di jabarkan lagi.apa tidak sakit hati kita?dipahami:cinta adalah ambisi diri kita pada seseorang,dimana segala aspek diri kita,kita tujukan pada dirinya,dengan dua mata yang kita miliki,yang berfokus pada orang lain atau orang yang kita taksir,sadarkah kita bahwa apa yang kita lakukan hanya sebatas ambisi,keinginan yang kita miliki sendiri pada orang lain tersebut dimana diri kita terfokus pada dirinya,yang kita paksakan orang yang kita taksir tersebut menerima diri kita padahal tampa kita sadari kita lagi memaksakan kehendak yang kita miliki pada orang lain tersebut padahal ia memilik pandangan dan penilaian sendiri pada diri dia untuk diri kita yang kita miliki.apakah gampang bagi diri merobah penilaian dia pada diri kita,sedangkan telah tertanam dalam dirinya tengtan diri kita?maka jangan berharap suaktu-waktu dia menerima diri kita apalagi ada faktor pendukung dari belakan dirinya yang berusaha menghalangi diri dia untuk diri kita.sadarlah akan apa yang kita lakukan,dan bersabar suaktu-waktu kita mendapatkan yang lebih dari dirinya,dan jangan bersedih serahkan lah pada yang kuasa!moga-moga kita mendapatkan apa yang selama ini kita impi-impikan.walaupun barangkali sangat susah bagi diri kita untuk melupakannya,dan sangat susah dalam diri kita untuk menghapus dia dalam diri kita.dan semoga kita mendapat apa yang kita impi-impikan,pasrah dan berdoa itu yang terbaik untuk diri kita,amin ya rabbal alamin.

Tanpa Nama berkata...

dan suaktu-waktu kita mendapat apa yang kita inginkan dan barangkali lebih dari dirinya,dan malah bikin dia sakit hati melihat kita bergandengan tangan dengan orang lain tersebut,dan itu bisa menjadi balasan yang paling pahit bagidirinya.hehehe moga-moga kita bisa berkata rasain lu,emangnya enak di gituin,emangnya enak di sakitin.

Tanpa Nama berkata...

Pernah mengalami,sampai sekarang masih tak dapat get over it, dia memulakan dan menamatkannya bila diri ni mencintai,terfikir adakah ada keikhlasan atau hanya mempermainkan perasaan...sebagai nasihat, jgn sesekali cuba mempermainkan perasaan manusia dan buat orang lain derita kerana tindakan kita..berdosa...Ingat Yang Maha Kuasa....Walau apa pun, didoakan moga di berbahagia selalu dan suatu hari nanti sedar atas apa perlakuannya....

Tanpa Nama berkata...

aku baru sudah kena reject gak...ngan org yg sama berkali2....aku suka dia..dia ja....aku dpt rsa yg dia lah jodoh aku nanti...dah hampir 4 taun aku mnunggu...dr 1st year masuk universiti sampai la dah final year ni...dia adaer org lain....aku frust,sedih,x puas ati...malu...suma campur jadi satu...walopon dia xnak aku...dia sorang je yg aku sayang...harap sgt2 satu hari annt dia bole terima aku....

Tanpa Nama berkata...

Jodoh, ajal, maut, rezeki semua di tgn ALLAH.. memang kita perlu berusaha, Namun jika itu bukan ditakdirkan utk kita walaupun tlh dlm genggaman boleh terlepas juga. Manusia akan menjadi sakit bila dia terlalu mahukan sesuatu yg bukan milik dia.. Mmg sakit, cinta ditolak ..dikhianati.. dilukai.. makan tahun jugek nak lupa.. tp yakinlah, ALLAH pasti akan berikan ganti yg lebih baik. yg penting sabar dan redha dgn ujian..

Tanpa Nama berkata...

bila perempuan ditolak oleh lelaki malu dan pedihnya berganda..terasa bodoh dan terhina krn cinta kita dipandang sepi..bagaimana dpt aku lupakan kekecewaan ini jika setiap masa mengingati dia...

Tanpa Nama berkata...

walopon sy yg mmnta perpisahan itu,,
bukan beerti sayang itu sudah hilang,,
namun krana syang itu,,sy mmnta perpisahan
namun,,xsangka smudah itu dia merelakann,
hipokritkah sy??/
dsebalik perpisahan itu,,sy kcewa,,
mgkin lbih kcewa dri diaa,,
dann,sukar utk hubngan kami seperti dlu,,
walopun hnya sekadar temann,,
bukan sy mahu mmutuskan silaturahimm,
kerna kami juga masih tman sekuliah,,
tp sy kekok~~
mgkin kerana sy yg kekok,,dia meredhai perpisahan kami,,

Tanpa Nama berkata...

jgn la kt terlampau kecewa sgt bl cinta kt ditolak oleh org yag btl2 kt syg n cinta.a pon prnh gak rs tntg keperitan cinta ditolak.smpai a xbrsemangat nk bt ape pon. tp a pjuk ati a sndiri. a think positif.last2 sx a bangkit dr kekecewaan ini. bg a, ape yg pnting adelah kt kn think positif,redha n byk2an brsbr.kt kn pk de bnda lain yg harus kt utamakan drpd memikirkn bnda yg remh temeh ni. 1 lg kt kn lapang dada n berhati brsih.jgn pulak kt anggap sidia sbgai musuh.klu leh kt brkwn mcm biase tp jgn trlalu rapat takut kt boleh jth cinta kat dia sx lg.kt kn tunjukkan bhwa diri kt ni kuat.

Tanpa Nama berkata...

sedang melaluinye, luka masih berdarah, x tau camne nk bangkit menempuh kehidupan ini, sangka dia punye rase yg same tpi sebaliknye, lebih2 lgi bila dialah teman rapat, jika selama ini dialah yg support bila sy jatuh tapi sekrg dgn dia kita bermasalah..sakit, perit, pedih, sedih, slahkah kalo sy terus berdoa mengharapkn dia selagi dia belum ada apa ikatan dgn org lain..

Tanpa Nama berkata...

meskipun cinta di tolak tp jagnlah memanfaatkan orank yang mencintamu...., namax persetan to.., mna cinta di tolak dimanfaatin lagi,!!!

Tanpa Nama berkata...

hmm.. aku x pernah bercinte.. tapi aku suke n sayang kat someone ni.. aku x tau die suka kt akuatau x.. aku pernah bergurau degan dia pasal hal ni.. tapi respond yg die bg menunjukkan die x dpt trima aku.. maybe ada silap aku.. die penah kata.. tunggu lepas habis sekolah baru cite blk.. tp da 3 tahun aku tunggu saat tu.. die tetap same.. x pernah syg kan aku.. maybe sbb die rapat dgn aku.. aku ingat die suka kat aku.. tp kenyataan nya x..

Tanpa Nama berkata...

Guee tuh cintaa bngeet sama dia ...
Bahkan cinta gue sama dia tuh , dari dlo sampe sekarang ,, belum berkurang sedikit Pun ,.,
tapi apa daya lah ,, gue kaga bisa apa2, , kalau dia lebh milih laki2 lain ,, di bandingkan gue ,,
and cinta kan gk harus memiliki ..
Guee bahagia kalau LO bahagiaaa

Tanpa Nama berkata...

saya juga...saya tu sangat susah untuk melupakan dia.. cz dia cinta pertamaku.... sdh 10 bulan, tpi mengapa harus putus ??? e..malah akhirnya dia dgn cowok laen dan dia hanya dimanfaatin ama cwok laen...

Tanpa Nama berkata...

sedih muzik backgraoud nih sambil baca komen yg aku rasa ade kene mengena dalam kehidupan aku....aku cuba menitiskan air mata,xp xkluar....air mata keluarlah bersama-sama kepiluan hatiku.....jgnlah kau menitis dalam hatiku.....sekiranya kau tahu hati ini merasa perit sekali....

Sartria Arjuna Sakti Andika berkata...

aq x ble lpakan dea... dea cnta ptma n trakhir... 3 taun aq smpn skli mcm nie jdinya... aermata lelaki aq jtuh ptma kli krna dea... snggup dea bwt mcm nie... llki yg btul2 ikhlas dgn dea

Tanpa Nama berkata...

aku cnte n sygkan die..xp disebabkan slh sndry,die tgglkan ak..ak perlukan die skrg..ak xblh idop tnpe die..xp ati ak slalu tpk,kalau dei btl2 sygkan ak,mst die yg cri ak dlu,xp knpe..smp skrg die xcri ak..mne cinte yg selalu die ckpkan uh..ADAKAH SATU PENIPUAN..!!!

Tanpa Nama berkata...

Ketika Kita Mencintai Seorng Dia Tidk Mencintai Kita. Begitu Pun sebalikx

hepy chipmunk berkata...

aq pernah merasainya " sakit hati umpama ditusuk , jiwa merana , jiwa gelisah , semata -mata kerana cinta ... aq pernah ditolak oleh seorang llki , sedangkan dirinya ego untuk mengenal kembali setiap kata-kata yg pernah dilontarkan ...tapi w.bagaimanapun , sebagai khalifah dimuka bumi ini , aq terpaksa mnguatkan hati aq untuk menerima dirinya sbgai seorang sahabat, walaupun dirinya x layak untuk berada dalam jiwa aq ...aq harap dirinya mndpt cinta sejati , dan cinta yg diidamkannya " bagi aq semua manusia x sempurna sifatnya " melainkan n.Muhammad S.A.W ...

norul hananie berkata...

sy nk melupakan nye tpi sye terlalu syngkn die.... kalo sye bersame dia mesti perkare plng bahagia akn dtg... sehari kalo sy melupakanye pasti akan rindu ... rindu dh mulai menjerat sangat kuat setiap saat....... nk mengharap kan sape yng nk bercinta ngan orng seperti aq ini????

Tanpa Nama berkata...

...

Tanpa Nama berkata...

Saya juga mengalaminya. dari elok2 bercinta, kena reject, lepas tu dia minta saya jadi kawan biasa. entah kenapa, saya tak dapat jadi seperti apa yang dia minta. jadi dia marah dan bertekad tidak mahu hubungi saya lagi. tak mengapalah, saya bersabar. saya rasa dia ada orang lain. sebab tu dia tak nak teruskan hubungan dengan saya. alhamdulillah, mungkin Allah tak nak saya dipermainkan oleh dia, jadi dia pisahkan. tak apalah, saya sabar:)

Tanpa Nama berkata...

2 kali kene reject....ape nk bt kan org dh x sudi...mmg pedih rase dlm hti ni..hnye Tuhan je yg tau...

Yusoff Sabree berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

mule2 ak tnye dye dh brpnye ke blom,dye kate ade,tpi ak x caye ak ingatkan dye maen2 je,ak trus terang je kt dye lps tu ak tgk dye btol2 dh ade..kecewa btul ak...smpai skrg perasaan ak kt dye msih ade lg...cmne la nk bt ni???

Tanpa Nama berkata...

disaat kita merasakan cinta, kita juga menanggung rasa kebencian

Tanpa Nama berkata...

apakah bisa gue dapetin kakak kelas??

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kata2 semangat ni. Ia sangat membantu. :)

Tanpa Nama berkata...

baru je dua bulan je kene rejet. dy cakap xdy xnak couple tup tup aku dengar dari kawan aku dy jatuh hati kat seseorg yg aku sendiri pun xleh bla... tapi aku masih sayang kat dy..aku sekarang, jadi trauma nak bercinta lagi..

Lex dePraxis berkata...

Ah, penolakan memang selalu menyesakkan hati, sekalipun kita sudah menduga-duga akan terjadi. Canggihnya lagi adalah ketika ditolak, tubuh fisik juga benar-benar merasakan terpukul dan tersakiti, misalnya seperti di dada, kepala, dsb. Saya sempat bahas panjang lebar tentang itu di artikel Kenapa Penolakan Sebenarnya Berguna?, mungkin bisa jadi referensi pencerahan buat kamu. :)

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.