Koleksi Cerpen : Cinta Yang Tak Terucap

Share on Tumblr Cinta Yang Tak Terucap

Pertama kali aku memandang wajahnya ada sesuatu yang ku rasakan pada detik itu.. Entah la, aku sendiri pun tidak pasti apa yang aku rasakan. Namun di waktu aku memandangnya ada tarikan yang sukar di ungkapkan. Ku lihat dia hanya tersenyum ke arahku. Mungkin memberi senyuman perkenalan. Pagi tadi ketika aku melaporkan diri di pejabat. Aku tak perasankan dia, mungkin waktu itu aku memikirkan penerimaan mereka kepada diriku. Aku cuma berbalas senyuman kepada setiap mata yang memandang ku tadi. Jika aku tidak berbuat demikian, nanti aku di katakana seorang yang sombong pula. Lagipun ini adalah hari pertamaku bekerja.

Ya gadis berbaju ungu yang bercorak bunga itu msih lagi berbual mera dengan rakan –rakan sepejabatnya. Oh sekarang mereka menjadi rakan-rakan sepejabatku juga kerana sekarang aku adalah warga kerja syarikat Karya Creative Sdn.Bhd. Aku masih tidak puas memandang pada raut wajah ayu milik gadis itu. Hatiku berdetik, siapakah gerangan namanya, aku sempat memandang, rambut yang menjadi mahkota setiap wanita ditutupi dengan tudung yang sedondon dengan warna baju milik gadis ayu itu. Memang cantik, sekali pandang,. Tak tumpah seperti aktor popular Wardina Safiyya. Memang menawan, tanpa ku sedari ada getar di hatiku. .

Saat ini daku tak bisa kelipkan mata ketika dia di depanku. Hanya senyuman yang menawan tak lekang di bibirnya yang rekah bak delima. Jantung kian berdebar, tapi riak tenang di wajahnya menyejukkan mata yang memandang "Assalamualaikum, saya Emeer" aku sepatutnya tidak membuat perkara yang sememagnya aku tidak pernah buat ketika bertemu atau berkenalan dengan perempuan iaitu berjabat salam.. Gadis ayu bertudung itu hanya tersenyum ayu huluran tanganku dibiarkan sepi, sesepi air di kali.YaAllah malunya aku!

" Maaf wanita dan lelaki yang bukan muhrim, tak boleh bersentuhan atau berjabat salam" bicara gadis itu dengan percakapan yang lemah lembut sebagai seoran perempuan, "Saya Nur Syifa' Mahfuzza panggil Nur je" sambil tersenyum dia mengungkapkan namanya, seindah namanya secantik wajahnya. "Awak baru laporkan diri ke?" "Ye pagi tadi" sepatah jawabku. Namun aku begitu gembira kerana dia sudi berbual denganku walaupunhana bertanya khabar. Lantas dia berlalu.

Pebualan itu rupanya satu permulaan pada persahabatan kami. Kami memang akrab sebagai seorang sahabat, namun di dalam hati ini bukan hanya sekadar seorang sahabat, tetapi lebih dari seorang sahabat. Aku menyintainya, ya aku tidak menafikan perasaanku saat ini, malah bukan saat ini sahaja, tetapi kali pertama aku memandangnya Namun rasa kasih ini tak pernah ku luahkan, hanya di angin lalu. Bukan aku takut untuk meluahkannya, tetapi aku lebih takut kehilangannya. Aku tahu dia sudah ada yang punya, ketika kali pertama persahabatan kami. Namun dalam diam cinta yang mula mekar dan mengharum mengatasi segalanya. Walaupun ku tahu saatnya nanti aku akan merana kerana dia akan di miliki oleh insan lain, tetapi apa salahnya, selagi ada ruang aku masih bisa menatap wajahnya dan berbual mesra.

Hari-hari yang ku lalui begitu sesak, sesak dengan rindu, rinduku padanya, sehari ku tak bisa melihat wajahnya , kurasa gelisah yang tak menentu, ingin menghubunginya aku malu, teramat malu, kerana aku takut dia akan perasankan tingkah laku ku yang kian berubah. Memang aku sentiasa mengambil berat tentangnya. Jika boleh ku mahu sentiasa bersamanya walaupun hanya seketika.

Ah kenapa aku tidak bisa melelapkan mata. Hanya bayangan wajahnya yang bermain di dalam minda. Hampir dua minggu aku tak bersua dengannya, rindu? Tak tertanggung rasanya. Kasih kian membuak, kiranya dia di depanku saat ini, akan ku ungkapkan kata cinta, akan ku luahkan segalanya, cinta ini hati ini ,hanya untuknya..

Namun ..."Cinta yang terindah, namun tak pernah di ungkapkan..rindu yang teramat.. namun tak pernahku lafazkan, pada si dia yang ku cintai hanya namamu yang terpahat di dalam hati. Kau tahu ku menyukaimu kerna aku dapat merasakannya. Namun dirimu ada yang punya, ku tak salahkanmu.. Kerana ku tahu cinta tidak semestinya akan bersatu. Aku bahagia aku gembira walaupun hati ini ada palitan luka, aku gelisah walaupun kita sering bertentangan mata namun ku tak pernah mengungkapkan kata cinta. Matamu yang bundar menghapus kerinduan yang begitu sarat, esok kita pasti ketemu lagi. Walaupun hati ini meronta-ronta menjerit kata cinta, tetapi bibir ini amat berat untuk meluahkannya ... Aku merinduimu sayangku, terlalu rindu walaupun sehari dalam seminggu sahaja ku bias ketemumu. Agar hari yang singkat ini bisa mengubati kerinduan yang sarat di hati saat ini. Ku tahu sayangku, aku bukan untukmu. Namun adakah dihatimu ruang untuk diriku.."

Hanya di atas lembaran kertas sahaja ku bisa mengungkapkan semua itu. Aku tak mampu untuk berterus terang, aku tiada kekuatan untuk semua itu.

"Assalamualaikum"
Tanpa melihat siapa gerangan si pemanggil terus ku angkat telefonku. Suara itu, suara yang amatku rindu, dengan debaran terus ku jawab.

"Waalaikummussalam.. ye Nur ada ape awak call saya malam-malam ni?" hati ku kian berbunga. "Maaf ye Emeer gangu awak malam ni, sebenarnya esok saya nak ajak awak temankan saya ke Melaka, ada mesyuarat, saya tak berani nak drive sorang-sorang"

Kemana saja sayangku, aku sanggup menemanimu, ke bulan atau ke bintang bisa saja, asalkan kau sentiasa bersamaku, setiap detik setiap waktu kau tetap di hatiku, semua itu terpendam di lubuk hati.. tak ku luahkan..

"Untuk cik Nur syifa' Mahfuzza ke bintang pun saya sanggup" ringkas jawapanku, namun sejuta makna yang tersirat.

Wahai sang mentari, cepatlah dikau muncul agar cepat ku ketemu kekasih hatiku. Agar terlerai segala rindu, tanpa ku sedari aku terlena dengan nyenyaknya. Bagaikan hilang segala kekusutan dan kerinduan di saat ini.. Besok ku akn segera ketemunya...

..Tamat.

Nukilan:

Ehmady Essiddeqy
Email: el_adnafie@yahoo.com
Koleksi Cerpen : Cinta Yang Tak Terucap

92 Komen:

aisy_humaira05 berkata...

salam'alaikum
cerpen yg nice
hope sy dapat hasilkan cerpen seperti ini
boleh bg tips how to make good cerpen yg dapat mengajak org buat baek..
trimas

pUtErI_NiRmAla berkata...

ending nya aper???????????? hhuhuhu...cekewa aku

shedaz berkata...

ending xbest ar

Tanpa Nama berkata...

nice..luahan perasaan yg sukar nk di ungkap..

Tanpa Nama berkata...

msti penat nk tahan perasaan..mcm nk pecah dada..but nice

pemuja kaseh sang adam berkata...

sambungla lg..jgn biar tergantung je..

Tanpa Nama berkata...

sy jg pernah melalui situasi yg sama..tp sy adalah seorg wanita..yg hanya mampu menyembunyikan perasaan itu..tak mungkin dpt diluahkan..kerana dia telah pergi jauh..

Tanpa Nama berkata...

SAYA PERNAH MENGALAMI CERITA YANG SAMA SEPERTI CERPEN AWAK NEY... CUMA YANG BEZANYA SAYA WANITA. DAN 'DIA' ADALAH SEORANG INSAN YANG BERGELAR LELAKI YANG BERJAYA MEMBUATKAN HATI SAYA BERDEGUP KENCANG. ENTAHLAH.. MEMANG CINTA ITU ANEH. SUKAR UNTUK DILAFAZKAN APATAH LAGI DENGAN KATA-KATA. CINTA TAK SEHARUSNYA DILAFAZKAN DENGAN KATA-KATA NAMUN DENGAN PERLAKUAN KITA YANG MENUNJUKKAN KITA MENYAYANGI DAN MENCINTAI DIRINYA. KATA-KATA CUMA UNTUK MEMPERKUKUHKAN LAGI CINTA KITA... YA, CINTA ITU ANEH TAPI INDAH UNTUK DIRASAI....

QYN QYNA

Tanpa Nama berkata...

best gak tpi plik skit ntah naper

nEzYa berkata...

Hm.........
CrItA_a ToPz aBiEz....

Ya Laen_a Mna...?

D TnGgU lOch.........

Tanpa Nama berkata...

i pernah mengalaminya sungguh indah rasanya sesaat tidak ketemu rasa bosan pulak dimata pula terbayang2 wajahnya dlm minda hanya terkenang saat pertemuan tapi dah berpunya nak buat ape sehingga skrg masih lagi bersama nya cuma makan malam dan berborak tapi tak berani meluahkannya cinta ,kawan atau apa pun i tak tahu tapi i rasa dia sangat suka berborak panjang dgn i.tapi dia perasan jugak yg i suka kat dia tapi dia tak tunjukan perasaannya i lelaki patutkah i beritau

Rina berkata...

Bagus sekali tp bikin penasaran krn engdingnya menbingunkan

wong ayu berkata...

uwih apik banget......

cahayakebijaksanaan berkata...

Salam..cerpen anda mmg bagus,lbih-lebih lg,ENDINGnya....Agak2 sy la kan,anda nk si pembaca membayangkan sndri bgimana keadaan watak selepas keadaan tersebut,sama ada,prkara baik berlaku,atau pun,perkara bruk yg berlaku... Salam.

nurain berkata...

lar ending camtu je ker....xbestnyer hehehe

Tanpa Nama berkata...

aq pernah mengalami situasi yng sama, rasanya ga mungkin loe maw ngungkapin isi hti,,,,,suATU saat dia seolah-olah membuka harapn tuk aq,,aq trpksa membranikan diri tuk ngungkapin tpi ternyata itu hnya sia2...hnya meninggalkan luka......ternyata dia milih tetap berthan ma pcrna..........huph sial..tp crita diatas keren jg...bsa ngingetin aq ma knangan doloe........

mariana berkata...

ana berkata......cerpennya top bgt,persaan cinta tu emang sulit diungkapin.seandainya dia tau perasaam kita,dunia ini akan terasa lebih indah

Tanpa Nama berkata...

wew
jelek
tapi
bagus
juga

Tanpa Nama berkata...

Memang cinta itu indah walaupun tak bisa dimiliki dan selalu terpendam meskipun sudah dicurahkan tapi sayang sudah ada yang punya.yapi aku senang telah mengenalnya dan dapat merasakan cinta walaupun tak sampai

dira berkata...

salam..
sye rase ni cerpen b,dasarkn dr idup pnulis sndri kan???
sbb 2 ending nye blum sure coz pnulis blum mluahkn prasaan nye pd si dia.
pndpt sy je...slh sory...tp klu btol jgn lupe wt smbungan nye ye..good luck!!!!

Tanpa Nama berkata...

huh..interesting..tp..xkn 2 jew cternye..arap2 ade smbngan lg yeee..

dewita berkata...

ya memang cinta itu akan slit kta ungkapkan klo yg kita cinta tdk mncintai kita

dewita berkata...

ya memang cinta itu akan slit kta ungkapkan klo yg kita cinta tdk mncintai kita

shedaz berkata...

ending xbest ar

anin berkata...

la.. tak de ending nye ke??huhu

Tanpa Nama berkata...

tergantung la!

PuTeRi berkata...

lebih kurang mcm cite ku jer...tapi beza nyer,,ku tahu cinta nyer,tapi..x berani terima..kerana lebih selesa berkawan.. tetapi...selepas 20thn bertemu kembali baru ku sedar sebenarnya dlm hati memang ada dia...kerana diri ini memang x pernah lupa padanya..begitu juga dia..baru ku sedar rupa2 nyer selama ini dlm hati masing2 ada cinta... tapi...x berani nak ungkap...dan akhirnyer sama2 melepas...walau apa pun kami bahagia dgn kehidupan kami skrg...biarlah kasih syg di antara kami hidup subur dlm satu sudut hati...tersimpan rapi...aku bahagia melihat hidupnya bahagia bersama isteri & 5 org cahayamata mereka...begitu juga dia nya....bahagia melihat aku bahagia besama suami & 5 org cahayamata ku...kerana kisah kami,,1 cerita lama...walaupun dlm hati masih ada sayang...

Tanpa Nama berkata...

I think its nice

Tanpa Nama berkata...

bunga nye ayat dia.. tp,, kan best lau cinta yg kita rasa macam ni melebihi ag untuk allah... jodoh tu di tgn tuhann... nice story buttttt.. i dont like this type of man,,.. sori. romantik??? werkkkk
=puccacute=

Tanpa Nama berkata...

wich.....asyik bngtzzz,,,,eang bgzzz agy eo,,,,,,,,mia n dieanz

rose berkata...

EHMM saya juga pernah mengalami hal yang sama pada cerpen anda tapi bedanya saya mencintai dia yang telah memiliki kekasih,sampai sekarang saya takut mengatakan mya pada dia

Loveeeee berkata...

waaaaaaaaaaaaaaawwwwww qiyeeeeeeeeeeeeenddddd
and mengharukan tp ttp the best laaaaaaaaahhhhhhhhh

wahyu nurhidayat berkata...

q penah ngerasain hal yg sama nih seperti cerita diatas ..betapa senangnya mengagumi seorang...berjuta2 keindahan...????????
tapi sayang qtak sempat mengatakan kalou q cinta km..........N bwt penulisnya cerpenya bagus banget.TOP

Tanpa Nama berkata...

syifa nama sy...hehehe...

jizanny berkata...

jalan cernya dah best...tapi naper ending nya mcm tu jer...mcm x sudah jer...masih dlm tertanya2 nie....

nur berkata...

cinta memang indah...tapi seandainya..tidak diluahkan..binasa jiwa.

dArk LaDy berkata...

oh, sweet but i think if it is longer, the story gonna be more interesting
keep it up!!
:D

Tanpa Nama berkata...

yani menanggapi
Duuuuuuhh............
cinta yg tak terungkp sangt menyiksa batin dan tak dapat d"nikmati
para pecinta lbh baek d"ungkapkan dari pada mesti d"simpan d"hati ngk kuat dehhhh.
All the best cert"y
kejar cinta"mu wlpun itu d"tolak and pahit lbh baek d"utarakan aja dh jd ngk memendam

ayyue berkata...

blum bca jha dach mumeth gmn lw dach bca puyeng lach w gmn cih eang bkn cerpen tlisann,a bkin puyeng.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

ana berkata...

sy pernah mengalami situasi mcam n..but then sy biarkan je..tup2 skrg n die kapel ngan kwan yg tolong sy tackle die dlu...huhu..so moral lau da ske luahkan je la..nnti dri sndiri yg trsiksa.

Tanpa Nama berkata...

sweet cte nie..tp tgantung plak.adesss

Tanpa Nama berkata...

xde ending erk???

Tanpa Nama berkata...

ne cerpen ksihan. ksihan, kshan...
cinta terpendam sangat menyakitkan...
ugkapkanlh cintamu wlau itu skit...
dripada harus mnyimpan nya dalam2...
tak sanggup........

clara jhuan berkata...

hal hal seperti i2 pernah ada dlm hidupQ.
bahkan aQ yg seneng nulis udah g' bs lg mengukir lewat goresan pena.

Tanpa Nama berkata...

story nie mnarik...p,andai kita mencntai sseorg itu..
ungkap r kta2 cinta yg sdah mekar d hati...
sgguhpun akhirnya si dia mnolak...skurang2nye,kte tau cmne prsaannye..luah r rasa hatimu itu....

Tanpa Nama berkata...

BaaaAAAAAguSZZZZZZZZt_BwwwwWWWWWWNNgtzzzzzz......

Tanpa Nama berkata...

saya suka membaca novel n kisah2 yg romantical.. :))
makasih ceritanya menarik..

mia MARia berkata...

nice story,.,~~~:)

Tanpa Nama berkata...

nice story..cian c hero..xpa,stiap apa yg jd mst ada hikmah nya..Allah tu Maha Adil..don't woe..~~(^^)

Tanpa Nama berkata...

cerita nya mengingt kn aq kpd alya...
cwe yg tak bisa aq mliki..

Tanpa Nama berkata...

nih crita dmn aq alami saat ini...
dmn cwex eang aq sayang malah mnjauh.......
tpi aq akan brjuang demi dia....

krna sampai kapan pun aq akan kenang dia d hati aq....

Tanpa Nama berkata...

susahya kalau semua kisah cinta kalau di gini'in.....
karena nih kisah gw bngetz.....

ni kisah antara aq dan novi.....
NOVI, gw akan selalu ingat kamu.....
meskipun kau bukan milik gw.....

I love u kasih yg hilang.....

TTD : Denny

Tanpa Nama berkata...

nice story....

Tanpa Nama berkata...

Endingnya ntah aper2...macam tergantung...but it's a nice story

Tanpa Nama berkata...

kerennnn bangetttttt

Tanpa Nama berkata...

hmm..
nice buat lo yang buat nih cerpen ^^

Tanpa Nama berkata...

hmmmmmm!!!!!!!top cuy gmn cara buatyeeeeeeeee??????????

Tanpa Nama berkata...

cerita ni hampir sama dengan kisah hidup saya...
nice story. . .
tp,ley tlg ajarkan ta. .
cmne na ucapkan kate cnte kat pmpuan. .
aduh....

Tanpa Nama berkata...

keren :)

aaf berkata...

cerpen'y bgus sieh tp ending'y ko g jls siehh???

maya berkata...

sweet story ^^

Tanpa Nama berkata...

Kono utsukushii monogatari..... Indoneshia subarashii. . . . ...................??????

nawierz berkata...

chete y sweet . tringat pula pda si dia . hehe so swet larh

Tanpa Nama berkata...

cinta yang tak terucap sungguh menyakitkan.tapi cinta tak harus memiliki.tetaplh semangat.

Tanpa Nama berkata...

suka ceta ni..sama ja mcm saya..x dpt nak ungkapkan kata cinta saya ngan llki 2..sbb sya thu cinta dia bukan milik sya..x lama lagi dia akan jalani kehidupan baru..
cinta x semestinya memiliki..mengenalinya cukup membuatkan kehidupan ni terasa indah biarpun hanya seketika

Tanpa Nama berkata...

sy rase cerpen ni bgs tapi knape x der ending dier, cam tergantung jer cite dier.. bkn cerpen ni singkatan dr cerita pendek ke? so klu satu cerita x der penghujungnya camner nk jd satu cerpen???

Tanpa Nama berkata...

la....da syok 2 bace...naper tergantung?

Tanpa Nama berkata...

witczzzzz bguz banget,,,,,!!oce,oce,,,,

EL_EHMADY berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
EL_EHMADY berkata...

kadang-kadang cinta ini terlalu sukar untuk di ungkapkan dengan kata-kata...sebenarnaya saya sendiri pun tk tahu macam mana mahu akhiri cerpen ni.. kerana ini adalah sebuah kisah benar...insyaallh.. saya akan fikirkan ending cerita ini.. tapi... rasanaya biarlah ianya menjadi tanda tanya untuk kita semua...

ehmady essiddeqy berkata...

salam untuk pembaca semua, setelah saya membaca komen2 yang positif dari kalian semua, terbuka hati saya untuk menggarapkan ending cerita ini, ending untuk cerita ini sudah sy hantar, saya harap kalian semua dapat memberikan komen yang membina untuk saya. selamat membaca.

Tanpa Nama berkata...

cerpen yg lmyan bgus dan enak untuk di bca ..

DEXBI AISURU ALL berkata...

NI MADE BINANTARI
Cerpennya bagus and menyentuh juga...
enak wat dibaca..semoga orang-orang yang sulit mengatakan cintanya bisa mengatakannya.karena sesuatu akan menjadi lebih indah jika dikatakan..SAY IT.........

Tanpa Nama berkata...

hmmmm ,,, kurang LENGKAP CERPENX

sha berkata...

cerita yang menarik.....
kerana malu untk menyatakan cinta....
sidia terima jodoh yang ditentukan oleh keluarganya..
hanya Tuhan saja yang tahu perasan hati ini....
sy hanya mampu menangis....
mga dia bahagia

Tanpa Nama berkata...

cerita ini sama dengan kisah cinta yang aq alami ,namun hanya sampai saat ini cwo itu belum menggungkapkan perasaannya padaku.
aq ngerasa telah jatuh hati padanya ??
kisah ini membuat aq teringat dengannya ...

Tanpa Nama berkata...

cinta yang tak terungkap memanglah menyakitkan.Terkdang qt rus jujur pda dri sendri........

Tanpa Nama berkata...

ku ingin mengungkapkan nya tp, nga' bisa..........

Tanpa Nama berkata...

eumpp,,baguss deh...
i like it

ZHie Angela'z slabiieyyanzz berkata...

cinta yang tak terucap..
aku padamu arfi...

mY swEet RooM berkata...

hayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

xxiiedward berkata...

mantav,,,, history good...

ehmadyessiddeqy berkata...

layari ehmady essiddeqy bloger.

ehmadyessiddeqy berkata...

ada sambungan cinta yang tak terucap 2

Tanpa Nama berkata...

cinta e2 buta kan....
huuummm....sama mcm diri saya lalui skrng...

firqil berkata...

uihhhhh...ley than...best~

Tanpa Nama berkata...

ending nya dia suh pkiq sendiri.....hahahhaa

Tanpa Nama berkata...

jadi inget am org yg pernah q cintai...yg kini tlah jdi milik org....

i miss u...n I Love u forever...

nurul berkata...

cerpen yg bagus... hope ade sambungan..ending buat pembaca tertanye2..

Tanpa Nama berkata...

kenapa cerpen ni tak der ending nyer....
saya berharap 1 hari nanti dpt baca kesudahan cerita ni...
wahai penulis yg budiman tolong lah habiskan cerita ini...
saya tunggu ....k:(

Cahaya Qaseh berkata...

bez la tapi nak taw ending nya yang betul2..cm tergantung je...bru nak feeling2 :p

Sinidomino sinidomino berkata...

Coba peruntungan Anda di SINIDOMINO, Agen Domino Online Terbaik di Indonesia.
Hanya dengan Minimal Deposit Rp 20.000,- Anda sudah bisa menikmati 7 permainan dalam 1 ID yang di sediakan SINIDOMINO.
Buruan gabung dan daftarkan diri Anda Jangan sampai ketinggalan ya!!!
SINIDOMINO juga memberikan Bonus Menarik untuk Para Poker Mania :
? Bonus Referral 20% (Seumur Hidup)
? Bonus Cashback Up To 0.5%. Dibagikan Setiap hari SENIN
? 100% murni Player vs Player ( NO ROBOT )
Untuk Info Lebih Lanjut Bisa Hubungi Customer Service Kami di :
LiveSupport 24 jam (NONSTOP)
? LiveChat :http://www.sinidomino.com/?ref=limm88
? Pin BBM : D61E3506
Terima Kasih

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.