Tip Mengambil Hati Bakal Mertua

Share on Tumblr Gementar, gugup dan panik merupakan antara perasaan yang wujud dalam diri ketika berhadapan dengan bakal mertua. Kebiasaannya, ia didorong oleh perasaan negative yang bermain di fi kiran mengenai persepsi bakal mertua terhadap diri. Bagaimana cara untuk menjadi lebih tenang ketika berhadapan dengan mereka ? Ikuti panduan berikut.

Jangan takut
Kebanyakan bakal menantu sudah ketakutan sebelum bertemu calon mertua. Di fikiran mereka, bakal mertua pasti tidak akan dapat menerima kekurangan dirinya. Ini akan menyebabkan mereka menjadi kaku, sukar untuk melemparkan senyuman dan menjadi tidak tentu arah. Jadi, untuk mengelakkan perkara ini dari berlaku, hilangkan perasaan takut dan cuba untuk berfi kiran positif agar anda mampu bersikap seperti biasa dan lebih yakin untuk berkata-kata.

Jaga percakapan
Dalam percakapan, sebaiknya biarkan calon mertua yang mendominasi pembicaraan tetapi jika bakal mertua anda jenis pendiam, jangan anda pula turut mendiamkan diri. Tanyakan beberapa hal tentang hobi atau kegiatan si calon mertua sebagai cara beramah mesra.

Jadilah diri sendiri
Hal ini mungkin senang untuk dikatakan namun sulit untuk melakukannya. Disebabkan itulah kebanyakan orang cenderung berpura-pura dan menjadi ‘orang lain’ sewaktu berbicara mahupun berpenampilan. Semuanya kerana ingin dilihat baik di mata bakal mertua. Walhal, adalah lebih baik untuk menjadi diri sendiri untuk membolehkan anda berada dalam keadaan tenang.

Jangan lupa memuji
Dalam memuji, kamu jangan pernah berdusta atau mengatakan sesuatu secara berlebihan. Carilah hal-hal yang anda rasakan benar-benar layak dipuji. Seperti masakannya yang enak, keramahannya ataupun keadaan rumahnya yang bersih.

Jangan lupa tawarkan bantuan
Jangan lupa tawarkan bantuan untuk apa-apa perkara yang anda rasakan perlu, seperti ikut serta mengemas meja makan sebaik sahaja selesai makan malam di rumahnya. Harus diingat bahawa kerja tersebut bukan sahaja kerja perempuan. Seorang lelaki yang bertanggungjawab juga melakukannya.

‘Dress for success’
Ungkapan ‘jangan menilai orang dari penampilannya’ tidak wujud di sini. Walaupun perlu menjadi diri sendiri, perhatikanlah apa yang anda pakai. Walaupun anda jenis lelaki yang‘sempoi’ sekalipun, elakkan dari memakai seluar jeans dan kemeja-T yang lusoh dan kotor. Apatah lagi seluar jeans yang koyak sana sini. Jika ini berlaku, sudah pasti anda terkeluar dari senarai calon menantu mereka.

Jadilah sopan
Orang tua pasti suka anak muda yang sopan. Apapun kekurangan diri anda, ia cenderung terlindung dek sikap anda yang baik itu. Murahkan senyuman, ringankan mulut untuk mengucapkan terima kasih pada pujian atau tawaran, beri salam ketika datang dan pulang dan berjabat tangan tanda hormat pada orang tua.

Bersedia untuk menerima kritikan
Sudah jelas apa makna kalimat di atas. Calon mertua selalunya akan menolak anda dengan berbagai-bagai alasan. Sebagai usaha memenangi hati mereka, hormati apa jua pendirian mereka, namun dalam masa yang sama jangan berdendam atau membenci mereka kerana tanpa anda sedari, kebencian itu akan terpancar terus dari raut wajah dan cara percakapan anda. Ini akan mendalamkan lagi jurang pemisah antara anda dan mereka. Dalam masa yang sama, yakinlah bahawa suatu hari nanti mereka akan dapat menerima anda jua akhirnya, sama seperti anak mereka sendiri.


Tip Mengambil Hati Bakal Mertua

21 Komen:

pESAwah berkata...

Hee..tips menarek! bakal dilaksanakan~ :P

apple89 berkata...

huarggggggg..lambat la...apple baru je g jpa bakal mertua...pakai jeans ngan tshirt jer...huhuhu...tapi ok la..time tu bufday ayah si dia...da la tak bawak adiahh...huhuhuhu

Liza-LEEZ-li-za berkata...

gud sharing!=)

Tanpa Nama berkata...

Best2!!!

Tanpa Nama berkata...

insyaAllah..
just be myself n sopan santun kan..

Fairytopia berkata...

bakal bapak mertua da x der, bakal mak kertua jer yg ader tu pun umo dah 70..hehehhe, ingtkan bleh tlepas, rupanya lupa dia ade kakak..

Tanpa Nama berkata...

tony berkata:
tp calon mertua gw laga'a ngeseling bgt!
pengen gw hajar aj org kyk dy
gw dtng dah sopan bgt, sialan emang tuh orang!

Tanpa Nama berkata...

hurmss...tips baek punye...but still gemuruh ler...nk jumpe bakal mak mertua sye...huhuhu...

Tanpa Nama berkata...

time kasih... tips standard tp bley la..takde la cuak sgt pasni..
mlm ni jgk cl bkl mertua aku

kairole berkata...

tanpanama ni kat mane2 jek ad. kat ebay ad. jual peti ais ad. haha pelik aq sik terjumpa ko jek tanpanama. kat wc pun ko ad.

she niZzZz berkata...

Lumayan ,,,
ada yang lain gag ,, ?
cz sebagian dah aq lakuin ,,
tpi aq mci tkut ma bokap na ,,

gadis_biasa berkata...

bkl mertua pnah jmput pegi umah tp x da peluang lg la.. klu dpt pegi nnt pn x kn nk dtg dgn tgn kosong je kot?? kna ada smthing bru best kn? tp mslhnya x tau la nk bg apa.. bkl mak/bpk mertua dh 50 lbh..tlg bg idea ckit! tq:p

Tanpa Nama berkata...

wahahahha...

ada yg lebih gampang di mengrti gaG yach???
lw metuanya Jutes Kyk MN ne Menghadpinnya???

Nur.... berkata...

tips yg menarik sgt...tak lama lg.. sy nak jumpe bakal mak mertua...insyaAllah tips nie dapat membantu sy...hehe

Tanpa Nama berkata...

k cm bksan jew,,,nk cube buat lah nnty;)tkhz a lot

Tanpa Nama berkata...

hemt.. aku dh terlnjur tkt dlua.. klo ktemu camer, jd lo gk ditnya ya diem.. dh gtu camer nya itu gak respect bget m q.. jdi bgung hrus gmn??

Tanpa Nama berkata...

Hati rasa gementar nk bejumpa bakal mak mentua ahad ni.

Tanpa Nama berkata...

thanks......

Tanpa Nama berkata...

hehee..thanks..doakan sy berjaye ye...(myra)

Tanpa Nama berkata...

Sangat gementar huhuhu...dlu pnh bjiran dgn bkal mak mtua but kurg besapa ;)
ni la mslh kapel dgn jiran hehehe...krg da pndah jauh hopefully family dia dpt trma sya nnt,
tp rs tkut gak klu d reject da la kmi kapel dkt 9 taun klu d reject huaaarrrrr ;'(

Tanpa Nama berkata...

Rase msih x dterima lg oleh bakal mertua.. 1st meeting taun lepas.. smpy taun di xde pape lg.. pasrah je.. perlu ke trus mnggu.. atau perlu wat step lain? Really confius ap yg ak kne buat.. adoi.. hurting me alotsss... help.

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.