Hikmah Perpisahan Dalam Percintaan

Share on Tumblr Menginginkan sesuatu yang amat sukar diperoleh bagaikan satu kepuasan tidak terhingga. Namun dalam soal hati dan perasaan, setiap yang didambakan sering menemukan kita dengan harapan palsu, sekali gus kepahitan berterusan.

Menghadapi perpisahan getir seperti putus kasih, putus tunang bahkan pernah melalui perceraian yang menjadi satu pengalaman pahit dalam hidup, sukarnya untuk bangkit semula sesudah segalanya hancur punah.

Namun, jangan putus asa atas segala kepahitan yang dilalui itu. Dalam percintaan, percayalah jika anda pernah dikecewakan, pasti akan wujud cahaya baru kemudiannya.

Cinta muncul secara langsung dan alamiah, namun cinta hidup melalui pemeliharaan. Sesuatu kemusnahan boleh saja berlaku mungkin angkara fitnah, kehadiran orang ketiga bahkan apa saja, biarpun alasannya cukup kecil serta sukar dipercayai.

Membinanya mengambil masa bertahun-tahun namun runtuhnya hanya dalam sekelip mata. Siapa yang tidak merana bukan?

Katakan pada diri, mungkin anda belum ditemukan dengan insan yang layak menerima ketulusan cinta anda sepenuhnya. Anggaplah perpisahan dengan yang lama sebagai permulaan untuk suatu permulaan yang lebih indah bahkan lebih bermakna.

Jangan menyeksa diri dengan menginginkan sesuatu yang tidak mungkin dapat dibina semula. Kata bijak pandai, cinta bukanlah bara, melainkan api yang keluar dari bara. Pun begitu, anda tega untuk melupakan si dia?

Berikut panduan yang mungkin dapat membantu diri merawat kelukaan akibat perpisahan atau cinta terputus di tengah jalan:

# Terima hakikat


Pertama sekali, perlu menerima hakikat si dia bukan lagi milik anda. Anda perlu belajar untuk menerima kenyataan pertemuan akan berakhir dengan perpisahan dan perpisahan adalah permulaan kepada pertemuan seterusnya.

# Melarikan diri


Siapa kata melarikan diri tidak menyelesaikan masalah? Memang melarikan diri tidak akan menyelesaikan masalah tetapi ia dapat mengurangkan tekanan.

Cuba pergi ke tempat yang agak jauh dan rehatkan minda. Tetapi jangan pula berkunjung ke tempat di mana anda pernah pertama kali bertemu atau tempat anda selalu mengadakan janji temu kerana khuatir nostalgia lama berputar kembali. Ia tentu sukar bagi anda untuk melupakan si dia sedangkan tujuan sebenar anda adalah melenyapkannya terus kenangannya.

# Luahkan perasaan

Luahkan segala resah yang terpendam atau duka yang sarat itu kepada sahabat karib anda. Mungkin dia tidak banyak membantu tetapi sekurang-kurangnya dengan meluahkan perasaan, anda akan dapat menghilangkan tekanan.

# Jatuh cinta lagi


Suburkan semula rasa cinta terhadap orang yang mungkin baru muncul dalam hidup anda. Apabila jatuh cinta pada seseorang sekali lagi, jangan menyeksa diri dengan menganggap cinta anda tidak diterima. Cinta itu tidak pernah ditolak kerana setiap insan memerlukan dan menginginkan untuk dicintai.

Wujudkan cinta itu dengan memberikan sesuatu bukan mengharapkan sesuatu. Kebahagiaan memberi jauh lebih sempurna daripada kebahagiaan kerana menerima.

# Cuba ingat orang lain


Setiap detik wajahnya masih membayangi dan terngiang-ngiang perbualan mesra dengannya. Sukarnya melenyapkan setiap inci kenangan memang tidak dinafikan.

Kalau teringatkan si dia, mengapa anda tidak cuba dekat dengan orang lain misalnya ahli keluarga, bekas rakan sekolej yang pernah sama-sama bergiat aktif atau sesiapa saja yang mungkin membahagiakan. Mungkin dengan cara itu, ia akan membuatkan anda kembali bahagia walaupun ia mengambil masa. Yang pasti, belajarlah melupakannya secara perlahan-lahan.

# Buang saja hadiah pemberiannya

Bunga, jam, penanda buku, baju, seluar, jaket, novel cinta, bunga, beruang kesayangan, cincin, rantai atau apa saja, jangan disimpan lagi. Ia kelihatan seperti anda tidak menghargainya namun itulah yang terbaik atau pulangkan kembali hadiah itu kepadanya.

# Berdoa dan bertawakal

Ini adalah cara terbaik dan penyelesaian bagi segala-galanya. Berdoalah kepada-Nya supaya diberi kekuatan jiwa dalam menghadapi dugaan dalam kehidupan dan diberikan pasangan serasi. Hikmah Perpisahan Dalam Percintaan

77 Komen:

Tanpa Nama berkata...

dia mmg bukn utk aku... tuk apa mennti lg..
dulu dia lh yg bangkitkn impian2 ku, betapa kosong ku rasa kini. semuanya hilang sekelip mata.

ku serahkn kamu pd alam...

Tanpa Nama berkata...

die jg bkn mlik ak...dl die pemberi smgt utk ak trskn stdy
tp kini die dh jd hak org len
sia2 ak men6t die dgn pnh hrpn
akhirnya die tgglkn ak
huhuhu

Tanpa Nama berkata...

aQ M'cIntAi dEa sPenUh aTy Q..
mEngAPa perLu aDiR nYa OWg ke-3 ???
mEngAPa pErLu di saKiTI ???

Tanpa Nama berkata...

aku pn baru putus cinta ni...
dah 6 bulan bkurung...

soal hati susah, dah tau pn dia bukan untuk aku..
bukan tak cuba, 3 tahun kenal dia 2 kali aku tukar tempat kerja.. macam2 la... tapi hati ni degil..

aku nak sangat dalam masa terdekat ni jumpa cinta baru... aku sanggup mencuba dengan org lain, asalkan org tu bukan dia...

Tanpa Nama berkata...

aku dh clash dkt 1 thn lbh..
tp smpai skrg aku still xlh nk lpe kn xbf ak..
bkn ak xpnh try tok lpekn dia..
tp mkin ak try lpekn dia..
mkin dia dkt lm aty ak..
cm ner ak nk wt ag?

Tanpa Nama berkata...

Hmmm...tiap prtemuan tu pasti da perpishn.hidp kt sekali je kn..dan idup kt bgaikn sbuah novel yg kseluruhn crita tlh diatur oleh tuhan...kt xdpt menjangka brapa byk episod ksh cinta kt dgn our lover..if dh d tkdirkn smpai episod ke 22...xmgkn hadir episod ke 23 dlm novel hdp kt kn..by da way..ingatla...allah tu xprnh kejam pd umatnye..i beliv on that.utk allah ganti yg lbh baik,die akn trik pe yg kt da skrg..i really admit it's totally difficult to 4get sumone..pe pn..try our best k..allh tu tau pe kt rasa..percyala.

Tanpa Nama berkata...

gitu jg dengan yg kurasakan hari ini dan cinta ini tidak lg indah dengan kebohongan yg kau ciptakan andaikan kau tahu sakitnya hati ku sekarang tidak ada kebahagia smpai akhirny ku tunggu keyakinan di dalam hati untuk meninggalkan mu untuk tidak sakit dam meneteskan air mata karna aku bosan dengan cinta yg kita jalani sekarang......,meilanie

Tanpa Nama berkata...

setelah setia ku berikan....last2 bila dpt tahu si dia ada org ke3 huh mahu nye punah hati..tapi apakan daya..andai itu takdirnya....Allah tetap di sisi kita....

Tanpa Nama berkata...

ms ade aku x hargai tp bler dh xde br aku tau die istimewa..nk get along tp die dh xnk..aku mampu bdoa die kembali pd aku

Tanpa Nama berkata...

aku dah berpisah dengannya,sbab adanya orang k3, walaupun die sudah berkaluarga die tetap mnghubungi aku,mcm mna aku nak lupakan die??? mcm mana aku aku nak terima orang baru dalam hidup sdngkan die sentiasa hadir dlm hidup aku, walaupun dah belalu, dikala luka terlalu dalam sembuhpun masih tak terpadam,

Tanpa Nama berkata...

ermm nk jatuh cinta lg sekali mmg payah ler..coz aq selalu ingt dia aduhhhh!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

aggapla perpisahan sebagai dugaan... doa byk2..
msih x pecaya sbb sidia mendiamkn diri selama 2 thn tanpa sbrg penjelasan... tp di saat nk berazam melupakannya... tanpa dsangka sidia muncul dgn penuh penyesa;lan....
mgharapkn diterima semula....
betapa aku diduga lg...

Tanpa Nama berkata...

aku baru je putus.. katanya dia x mampu bahagiakan aku dan x sanggup tgk aku tersiksa lagi.. tapi dia x tau yang aku tersiksa tanpa dia.. aku x bahagia tnpa dia.. mengertilah..

Tanpa Nama berkata...

aq benci lelak!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

aku..bru jer ptus cinta...kasih syg aku pada die xpenah brubah skit pun walau jarak n mase x dpt aku nk jumpe die....tp mungkin perpisahan jalan yg terbaik baik kerana hti ku terlalu penat dgn sikapnya...tp die tetap dihati aku...aku tetap syg die...mungkin aku tiada di sisi die buat die lebih selesa..n gembira...

Tanpa Nama berkata...

aku sgt sayang sama dia tp aku jg tdk berhrp dia bs sayang sama aku,krn aku sdr siapa aku & siapa dia! aku hanya ingin dia slalu bahagia dan tersenyum tuk slamanya,

Tanpa Nama berkata...

rasa syg tidak hrs diutarakan dgn kata2 tdk jg dgn tingkahlaku tp rasa sayang akan terlihat disaat kepercayan yg diberikan dgn pnh keyakinan!

Tanpa Nama berkata...

akhirnya aku putus setelah genap setahun lima bulan kami menyemai kasih sayang dalam hubungan kami namun dgn wujudnya org ke3 akhirnya ia hancur dlm sekelip mata. betapa kejamnya kaum sejenis krn sngp menghancurkan kebahagiaan org lain..

Tanpa Nama berkata...

ermm nak jatuh cinta LAGI SEKALI MEMANG PAYAH LER...COZ AKU SLALU INGAT DIA ADUUUUUUUUUUUUUU........................

Tanpa Nama berkata...

aku bercinta 6 thn lamanya..PMR,SPM,DIPLOMA bersama..tp dia sperti x perlukan aku setelah ada org ketiga..aku masih cuba menerima setelah dia meminta maaf..tapi..ada saja yg berlaku..ini kah dinamakan xde jodoh??

Tanpa Nama berkata...

cinta??mmg myakitkn!!

Tanpa Nama berkata...

aku mcintai nya spenuh hati tetapi aku dpt mrsakn diriku tdk dhargai..!!aku benci dgn pkara sbegini..

Tanpa Nama berkata...

MENGAPA LELAKI SELALU MEMBUAT WANITA MERANA????
MENGAPA LELAKI SELALU X MEMAHAMI ATI WANITA YG LEMAH????
KADANG2 MENYEBABKN WANITA MENANGIS...TETAPI LELAKI X PERNAH TERPIKIR BAGAIMANA WANITA BOLEH HADAPINYA....HANYA ALLAH MENGETAHUINYA

Tanpa Nama berkata...

lelaki mennggap wanita itu terllu lemah..
aku sllu terpkir slah kah aku mencintai seseorang...aku terlalu menyayagi die..bkan untuk nafsu semate2..
nafsu membuatkn aku kehilngn die..tp aku bersyukur die bkn miliku..walaupn aku sentiasa mengngti nyer..

Anonymous berkata...

gitu jg dengan yg kurasakan hari ini dan cinta ini tidak lg indah dengan kebohongan yg kau ciptakan andaikan kau tahu sakitnya hati ku sekarang tidak ada kebahagia smpai akhirny ku tunggu keyakinan di dalam hati untuk meninggalkan mu untuk tidak sakit dam meneteskan air mata karna aku bosan dengan cinta yg kita jalani sekarang......,meilanie

Tanpa Nama berkata...

perasaan cinta itu adalah satu anugerah yang tuhan berikan untuk setiap makhluk yang bernyawa di muka bumi ini..bila ia hadir dalam hidup,jaga dan hargailah ia sebaik mungkin sebagai tanda kita bersyukur terhadap pemberianNya..

Tanpa Nama berkata...

trus trg aku katakn aku syg sgt kt dia..naper la hbgn kami jd cm ney???dlu..dialh pymbuh luka..dialah yg byk kali mykinkn aku bhw dia lbh baik dr yg sblmnya...dia sggp bersemuka dgn ibuku krn aku pernah menolak cintanya..dia pernah berjanji dgn ibuku bhw dia kan mcintaiku & mjagaku selagi tuhan msh mgizinkn..inilah lumrah,sjk dia dpt tawaran utk bljr dlm bidang dental di Penang,segala janji bagaikan x pnah wjud sama skali..tggl aku yg trus mnanti pnuh setia dsini...kmi blum lg putus or lost contact,tp mgkn krn kesibukannya,aku makin tersisih..aku harap kau jgnlh lupakan janjimu..aku menunggumu tunanganku tersayang,Amran...

Tanpa Nama berkata...

huhuhu.................come on gurl kuatkan hati

Tanpa Nama berkata...

Kowang nak taw cta aq g sdih,aku dah kpel dgn day dah 2thn skrg aq dah brek dgn dya aq pown x taw npa.dya kta aku x slh.aq try tnya mmber dya,diowg ckap dya skt dya x nak aq tersiksa.dya kta law aq rasa skt,rndu dya rasa lbh dri 2,dya trpaksa bt aq bncikan dya.tiap ary aku ngis ku rndu dya sngt2....syg?????? plglah padaku aq dsini msh stia dgn jnji kita jgn kaw tngglkn aku..AKU CINTA PADAMU SYGKU HASRUL

Tanpa Nama berkata...

CINTA MEMERLUKAN PENGORBANAN.....x smestinya kita berkahwn dgnnya di dunia kita akan terus berkhwin dngannya diakhirat....disana kita akan menemui cinta sejati dan kekal abadi.......doalah yg terbaik.....

Tanpa Nama berkata...

aku dah x prcya g dgn llky sma ja x leh cya ckt pown..... jnji skt pown x leh cya....

Tanpa Nama berkata...

sang arjuna cintaku aq menunggumu......
wlaupun aq dskiti aku msh stia mnntimu......
kau kekasih gelapku......

Tanpa Nama berkata...

Yg patah tmbuh yg ilang brganti..believe me..ble kte kne tggl t ade la org len yg dtg jd pggnti dye...memg skit ptus cinta tp 2 kn pngalamn tok kte supaya mse akn dtg nntkte akn lbey brhti2 dn akn lbey mghrgai psngan kte..doa jek yg trbaik...

Tanpa Nama berkata...

mengapa sukar tuk ku melupakannya??
sdh puas ku mncuba tuk mlupakanmu..
tetapi smakin ku menjauhi, smakin dekat perasaan ini...

Tanpa Nama berkata...

ya allah satukanlah hatinya dgn hatiku....
titipkanlah sinar kebahagiaan.....
untuk hidupku dan hidupnya,.,...
agar.....
kami tetap bersAtu akhirnya....
kurniakanlah kami prasaan cinta yg hakiki....
kaukanlah hati aku untuk menempuhi
dugaan mu yg maha dasyat....
sesungguhnya aku hmbamu yg lemah....
sentiasa memerlukan petunjukmu....
agar aku x terpesong dari jln yg benar....

Tanpa Nama berkata...

Lelaki atau perempuan masing2 mempunyai perasaan dan hati.
jantina tidak membezakan yang mane baik atau buruk.
ALLAH(swt) tak akan menguji kita mengikut kemapuan kita.ALLAH(swt) sentiase bersama dgn orang2 yang benar dan beriman.Yang terbaik hanya untuk terbaik.

Tanpa Nama berkata...

kadang2 bila kita terlalu menyayangi seseorg itu, kita mmg setia tapi kasih sayang cinta yang kita beri tiada dan tidak pernah dihargai sesetengah org.... bila dah tiada barulah teringat... itulah dugaan dan cabaran yang harus kita hadapi dalam bercinta... kita haruslah tabah dan teruskan hidup tanpa cinta.... cinta memang perit tapi hanyalah sementara... sukar untuk kita cari manusia yang benar2 setia dan sayangi kita... apa yang terjadi adalah takdir kita yang sudah tertulis...kita harus tabah n sabar hadapi kenyataan ini...

Tanpa Nama berkata...

ada org yang benar2 menyayangi kita, kita tidak nampak, yang kita nampak hanyalah org yang tak pernah mengendahkan diri kita.... dan tak menghargai diri kita.... makin hamun.... apakah ini benar cinta atau hanyalah sekadar mainan dan sandiwara kaum lelaki kepada wanita... sedih sangat bila diriku yang terkena sedangkan aku setia dan menatang bagai minyak yang penuh terhadapnya..inikah balasanya.. cinta ku sayangku tak pernah dipedulikan olehnya..yang dia tahu hanya kawan begitu penting dari diriku...apakah harus aku meneruskan perhubungan ini?atau disebaliknya...sedih aku tak terkata.....

Tanpa Nama berkata...

knapa semua ini terjadi pada diriku... apakah ini kerana kesilapanku sendiri.... setiap percintaanku akan hanya separuh jalan sahaja... diriku sering dipermainkan... aku terkilan, kecewa... kesetiaanku dipersendakan olehnya....

Tanpa Nama berkata...

knapa aq slalu t'ingt kt ex aq....
sdgkan dulu aq yg mntk ptus....
biarpun skrg aku dk ada insan lain...
tp hti ini slalu m'yebut nmanya...
knapaaaaaaaaaaaaaa.......?aq nk mlupakan amat pyah,,,
biarpun aq m'yyanginya................

Tanpa Nama berkata...

Jangan pedulikan yang tak peduli
Jangan abaikan yang peduli
Jangan berikan jika tak ikhlas
Jangan berjanji bila tak bisa menepati
Jangan mencintai jika tak ada cinta
Jangan menyayangi jika tak punya sayang
Jangan berpura pura bila ada fakta
Jangan berkata jika itu berbohong
Jangan diam jika itu suatu kebenaran
Jangan berbuat bila dapat merugikan

waNnavsEmy berkata...

CINTA......kenangan i2 teramat manis untk dikenang...tetapi die teramat pahit untuk di harunginya......cinta yang sejati akan membawa kerinduan yang abadi...sesungguhnya persahabatan lebih unggul dari percintaan......cinta i2 boleh diumpamakan bagai makan sambal belacan walau pedas hingga mengalir airmata namun sedap dimakan jua..........

Tanpa Nama berkata...

I LOVE ARY!!!!!!!!!!!!!!!!!FOREVER!

Tanpa Nama berkata...

SHAHRUL AIMAN MY LOVE!!!!!

Tanpa Nama berkata...

setelah setahun lebeyh aq couple dgn dye... dgn ttber2 dye mnx putus... aq tatau aper slh aq kat dye.. aq setia dgn dia.. walaupun kami jauh fr0m each other.. aq ta pnh berhenty merindui dia n menyaygi dye... tp ini kah balasan yg ptt aq terima stlh aq setia dgn dye n aq btl2 syg kn dye... stlg dye beri pengharapan pd ku.. dye musnhkn mcm tu jerk... dh smmggu lebeh kterowg putuz.. tp aq msih ta dpt trima tu semua.. aq bt0l2 rindu kan dye... walaupun aq tahu punce niey sumer adlh krn org ke3.. setyap ary aq berd0a agr dye kembali semula kpd ku... krn haty ni dh tertutup utk mner2 laki laen kecuali dia... satu jer yg aq na dye tahu... beby syg bie sgt2...beby rinduuu bie sgt2... tlg jgn seksa diriku bgini... :'(

Tanpa Nama berkata...

aku nak kongsi pengalaman aku. gf aku pulak tua setahun dari aku. perangainya budak2 sikit. Time dia PMS, mesti low self-esteem, mesti nak marah-marah aku. Then nak minta clash tiba2. Dah nak masuk 5 kali dah macam ni. dah couple 2 tahun. tapi still surviving. aku kena pressure dgn dia, suruh masuk minang. tapi aku tak bersedia. :( aku serahkan kat Allah beri aku petunjuk kat kita dan lembutkan hati dia yang sentiasa nak minta break. aku tetap sayangkan dia sehinggalah sampai satu masa nanti, kalau dia kahwin dgn org lain, aku terpaksa undur.

Tanpa Nama berkata...

hari ni dlm knangan..
dia telah meninggalkan aku...
betapa tinggi egonya lgsung todak brfkir pjg...
aku rindukan dia n msh sygkan dirinya...
apakah yg harus ku lakukan...
betul2 kcewa..dh la skrg ni final exam..;(
hanya Tuhan yg tau apa yg ku rasa skrg...

Tanpa Nama berkata...

da msk 2thn lebey ak bpisah ngn dia
tp apkn daya,pntu hatiku tlh tertutup untk insan yg bnama lelaki
bkn aku tidak jelez dgn psgn bcnta lain,tp ak ibrat pmpuan yg suda tiada prasaan lg

Tanpa Nama berkata...

aku bru pts cinta semlm... semalaman aku menagis smpi mata bengkak2.. utk pengtahuan sume, bf aku ade ppuan lain. tp dlm ms yg sama dia xnk lpskn aku.. ape patut aku buat? sumpah aku xde kekuatan utk lalui sumer ini. tp demi ms dpn aku, aku kena wt keputusan yg tepat b4 aku sendiri yg akn kecewa dikemudian hari..

Tanpa Nama berkata...

xpe2..saya ade..jgn risau ea..:-)

Tanpa Nama berkata...

aku dah kehilangan cinta kekasihku, krn hadirnya org ketigaa. 3 tahun usia percintaan kami, kini hub itu bagai telur dihujung tanduk. aku tak mampu melupakan dirinya krn setiap benda disekelilingku mengingatkan aku kpdnya. saat aku bgn, pagiku terasa tiada makna, saat aku tidur malamku mengundang kenangan2 lalu bertandang. cepatnya dia berubah...bulan ini buLan ogos...dia menjanjikan ikantan yg sah utk diikat pd bulan ini tp...dia bukan utkku lagi. ogos berlalu tanpa makna, membawa janji yg tak menjadi nyata...tgallah aku sendiri bsama hari2ku. Ya Allah, tabahkan hatiku & insan lain yg menderita diluar sana. Amin....

Tanpa Nama berkata...

saya pun da break dgn dia..saya syg sgt pada dia..sampai x tito dua hari fkr sal dia..dia ckp saya alwez wat dia menanagis x pernah nk epy kn dia..lepas dia x jmp saya dia kap dia da ada owg laen..y wat sya deh akhr tahun nie dia nk tunang ngn owg y baru dye kenal 6 bulan jer..dia ckp owg tu kwn masa sekolah menegh tapi x rapat..nak xnak saya terpaksa terima dia da xnk saya..saye percaya pada urusan Allah..mugkin ad hikmah nyer..n Allah tu Maha Adil..akn ada karma y dtg kpd nyer 1 hari nti..sabar kn lahh aku Ya Allah...amin

gadis kecewa berkata...

ak xtau cmne nk gmbarkn prasaan ak skg.trluka,kcewa.penantian ak xde ending.ak da letih meraih cnta.stp x kapel msti sad ending.ak xtau kt mana slap dia.skg ak sdg dlnda badai.frust ble cnta si dia kt ak da zero.xde lg pngil nme2 mnja.col jrg.msg pn da krg.ble jp dia dngin ngn ak.ak ckp ngn dia mcm ckap sorg2.no respnd.mate dia lg la.xtgk mke ak pn.i do d best.ikt pe yg dia ske,tgl habit yg dia xsuke.tp pulanganye kcewa!!dia da prmpn len.kwn lme dia.katenye dia xdpt ptnjuk dgn ak.Allah je tau prasaan dkhianati.dia ckap dia pilih ak lpas tu.lpas tu ckap 50-50 nk kawen.pdhal dlu dia bria2 aproach ak.ajk kawen.mse 2 ak xnk pn kt dia.byk alasan.umo yg ketara brbeza.dia ni duda, dh da ank.please la.not my taste.last2 da bkwan tsangkut jge.skng ni ak rse dia angap ak ni kwn je.hbgn kami retak tgu tbelah je.ak bg dia chance smpi hjg ni je.if xde pe2, at least btunang, i must say gudbye.perit mcm mne pn ak kna tngung.ckup2 la ak mkan ati.letih jge ati org smpi ati ak sndr xtjge.ni takdir tuhan utk ak.ak mula mbz kn diri ak dgn mcm2 kije part time.skg tgh2 stdy tuk exam nk jd agen 1 insurn, ak xbley nk cncntrate.terengat kt dia.i must do sumthng.capai nset, bke ntenet bce motivation words, hikmah putus cnta so dat i become enough strong tuk tempuh ari2 esok.hopefully Allah bg ak kekuatn.da hkmah yg tragung ak diuji.

Tanpa Nama berkata...

sesiapa pun yg dikhianati pasti hancur hatinya. walaupun die melutut utk kembali dan merayu supaya kita x mlepaskannya, bukan mudah utk diterima. klu terima pon rasa tu dh x sama mcm dlu. kita akn teringat2 apa yg die dh buat. hati jd sakit, risau die akn melakukannya lagi. lagi2 klu brjauhan... hmmmm...sgt stress. baru sminggu hadapinya. sbesar kuman pun x dpt lupakan.

Tanpa Nama berkata...

Tapi gi mn caranya ingin memutuskan pacar tampa menyakiti hatinya..????

Tanpa Nama berkata...

Sesungguhnya perpisahan yg berlaku itu ada hikmahnya. Mungkin selama kita bersama dengannya kita jauh hubungan dengan Allah..sedarlah bahawa Allah juga telah menyedarkan kita bahawanya hubungan kita dgn Allah lah yg harus dijaga.. Biar "dia" meninggalkan kita..tapi "Dia" tidak pernah meninggalkan dan melupakan kita.. :)

Tanpa Nama berkata...

setelah sethn berkenalan n bercinta dr sem 1 sampai sem 3..je pastu terpaksa memutuskan hubungan itu..menganggap aku dgn si dia xde jodoh..

Tanpa Nama berkata...

allah tu maha adil percaya pada allah..kita berhak untuk bersedih..namun jangan lupa sujud padanya..mengadu padanya..biarlah yg pergi ...percayalah kalau dia untuk kita dia akn kembali walau pelbagai halangan...sekalipun

Tanpa Nama berkata...

Saya amat gembira untuk membiarkan seluruh dunia tahu bagaimana ini ejaan kastor berkuasa menyelamatkan perkahwinan saya. Semuanya pergi ke dalam longkang kerana suami saya tidak boleh berhenti menipu saya dengan wanita lain. Beliau menjadi digunakan untuk sentiasa memanaskan dan memukul saya. Saya cuba untuk membuat dia berhenti, tetapi saya tidak dapat membantu keadaan, lebih banyak saya cuba, semakin sukar menjadi. Kadang-kadang kita akan berjuang dan pergi selain untuk beberapa bulan dan kami akan kembali lagi hanya kerana anak-anak kita. Satu hari rakan memberitahu saya tentang ini kastor ejaan yang membantu beliau terlalu; namanya adalah Dr IREDIA, dia berkata dia menggunakan sihir putih mantra untuk menyelesaikan masalah spiritual. Saya membuat keputusan untuk mencubanya, saya menghubungi beliau dan beliau memberitahu saya ia akan mengambil masa hanya 2 hingga 3 hari dan saya akan melihat perubahan yang besar dalam suami saya. Dia sebenarnya membikin satu, percayalah selepas 2 hari musim, suami saya mengaku nama yang berbeza daripada wanita dia telah tidur dengan. Dia merayu pengampunan dan tidak pernah untuk cuba sekali lagi. Dari hari itu hingga sekarang, fikiran saya berehat. Suami saya tidak suka setiap wanita di muka bumi kecuali saya. Saya amat gembira dengan kehadiran beliau untuk diri saya semata-mata. Anda boleh menghubungi beliau untuk sebarang bantuan dengan alamat e-mel drirediaherbalhome@gmail.com dia sangat kuat dan boleh menyelesaikan sebarang masalah di bawah.
Adakah anda ingin anda bekas kekasih kembali?
Adakah anda mahu untuk hamil?
Adakah anda ingin suami anda untuk menghargai anda?
Adakah anda ingin menjadi terkenal atau kaya?
Adakah anda ingin perniagaan anda berkembang secara berlebihan?
Adakah anda memerlukan pekerjaan?
Adakah anda memerlukan suami?
Adakah anda mempunyai masalah dalam kehidupan perkahwinan anda?
Hubungi Dr IREDIA hari ini untuk membantu kelajuan: drirediaherbalhome@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

Sebagai perkahwinan patah dipulihkan dengan bantuan mantra mantra Perubatan mukjizat benar.
Saya Puan Margaret Durr, 38yrs lama, aku putus dengan suami saya yang mengisi dalam bentuk perceraian, sudah enam bulan sejak kami mempunyai masalah yang sangat besar yang berada di luar kawalan kami, kami mendapati bahawa mereka telah mencapai hubungan sulit telah dengan wanita lain, sehingga ia tinggal jauh dari saya, kerana saya bertanya kepadanya, saya mengucapkan selamat tinggal, setelah banyak memohon maaf dan tidak mahu kembali kepada saya. Saya sudah cuba pelbagai cara untuk membuat dia percaya bahawa saya masih mencintainya, tetapi dia memberitahu saya ia adalah lebih antara kita. Jadi saya bercakap dengan seorang teman yang sangat baik saya, nasihat mengenai apa yang perlu dilakukan, dia memberitahu saya bahawa satu-satunya cara saya boleh membawa balik adalah seorang doktor ?? mantra kastor lawatan mantra dipanggil dari New Africain Jadi saya selalu mendengar tetapi untuk tidak pernah dibayangkan. Jadi saya benar-benar memiliki periuk kera yang sama yang meyakinkan saya bahawa saya mendapat suami saya kembali melawat setelah seminggu mantra dibebaskan. dan dia memberitahu saya bahawa dia fikir segala-galanya akan menjadi baik, terutama setelah mereka menyelesaikan pekerjaan mereka saya telah membantu yang pertama.
Dan ini adalah bagaimana anda mengeja dibuang dan seminggu kemudian, saya begitu saya bekas suami untuk melihat, terkejut saya tidak mempunyai ia di sebelah rumah ayah saya melihat setengah tahun yang lalu, dan meminta maaf. Dan ini adalah bagaimana kedua-dua kini hidup bahagia kembali kepada hubungan kita adalah lebih kuat berbanding sebelum ini.
Terima kasih kepada doktor yang besar Dr. Musa mengeja seorang lelaki di zaman kita untuk membantu saya membawa kembali bekas suami saya kembali E-mel anda: 21 yrs Perhatian drmusaspelltemple@gmail.com di atas adalah orang-orang yang membantu untuk menyelesaikan pelbagai jenis masalah, jika isu-isu perkahwinan, menghentikan perceraian, mantra kecantikan, mantra cinta, uang mantra, kenaikan pangkat / perlindungan mantra, mantra kerja dan sebagainya Maklumkan orang lain, orang ini adalah panggilan supaya amazing..for +2349033455855 atau faedah lain

Tanpa Nama berkata...

halo
CALIFORNIA terry'm Jennifer, apabila saya akhirnya menemui bukti mantra ini sebagai DR.musa membantu ramai orang mendapatkan orang yang mereka cintai dan keluarga patah balik, saya menghubunginya melalui e-mel beliau drmusaspelltemple@gmail.com kerana saya benar-benar putus asa untuk mendapatkan saya mendapatkan suami kembali. Hidup tanpa suami saya merupakan satu malapetaka bagi saya dan dua anak. Saya mahu berubah sama sekali dan saya rasa mungkin penyelesaian sihir. Setelah membahas ketetapan itu dengan DR. Muse, yang memberi saya berharap perkahwinan saya akan dikembalikan. Saya pasti bahawa suami saya akan pulang ke rumah dan dia lakukan! Ia hebat yang telah dibuat untuk saya, mantra ini besar Kastor bantuan anda tak ternilai harganya! Saya tidak tahu apa yang akan saya lakukan tanpa DR. Muse, DR. Musa melakukan tugasnya sehingga ia terbentuk dan sangat berfungsi, dan saya fikir ia adalah periuk kera yang terbaik yang saya boleh bergantung kepada apabila ia datang kepada apa-apa jenis mantra yang ditinggalkan tanpa bercakap kepada mantra mereka bekerja, Jika anda memerlukan bantuan , sila hubungi beliau melalui e-mel: drmusaspelltemple@gmail.com, atau hubungi beliau melalui laman web beliau: drmusaspelltemple@gmail.com
Atau anda boleh menghubungi dengan dia melalui telefon bimbitnya: +2349033455855 dan saya memberi jaminan bahawa keadaan akan pulih untuk anda ....

Tanpa Nama berkata...


Nama saya Mary dan saya dasar di Amerika Syarikat ... "Kehidupan saya kembali !!! Selepas 1 tahun berkahwin Broken, suami saya meninggalkan saya dengan dua anak. Saya rasa seperti hidup saya adalah kira-kira untuk menamatkan i bunuh diri hampir bunuh, saya adalah emosi turun untuk masa yang sangat lama. Terima kasih kepada kastor mantra disebut Imam Besar Dr idegu yang saya bertemu dalam talian. Pada suatu hari yang setia, seperti yang saya telah browsing internet, saya datang di memperuntukkan kesaksian tentang perkara ini kastor mantra tertentu. Beberapa orang memberi keterangan bahawa beliau membawa kekasih Ex mereka kembali, beberapa bersaksi bahwa ia mengembalikan rahim, kanser menyembuhkan, dan penyakit lain, beberapa keterangan bahawa dia boleh membaca mantra untuk menghentikan perceraian dan sebagainya. saya juga mencari satu kesaksian Khususnya, ia adalah kira-kira wanita yang dikenali sebagai Sonia, dia memberi keterangan tentang bagaimana ia dibawa kembali kekasih Ex dia dalam masa kurang dari 7 hari, dan pada akhir keterangannya dia menjatuhkan alamat e-mel Imam Dr idegu ini. Selepas membaca semua ini, saya membuat keputusan untuk mencubanya. Saya menghubungi beliau melalui e-mel dan menjelaskan masalah saya kepadanya. Dalam masa 3 hari, suami saya kembali kepada saya. Kami memecahkan masalah kami, dan kami lebih bahagia dari sebelumnya. Imam Dr idegu adalah benar-benar seorang yang berbakat dan saya tidak akan berhenti menerbitkan dia kerana dia adalah seorang yang indah ... Jika anda mempunyai masalah dan anda sedang mencari kastor mantra nyata dan asli untuk menyelesaikan semua masalah anda untuk anda. Cuba Imam DR idegu bila-bila masa, ia mungkin menjadi jawapan kepada masalah anda. Berikut adalah kenalan beliau: drideguspellcast@gmail.com

Odenore Siew berkata...


Sejak pernikahan saya dibatalkan dengan bantuan mantra mantra lagi Medis keajaiban sejati. Saya Mrs. Margaret Durr, 38yrs tua, aku putus dengan suami saya yang mengisi semacam perceraian, enam bulan mereka karena kami memiliki masalah yang sangat besar yang berada di luar kendali kami, kami menemukan bahwa mereka telah mencapai berselingkuh dengan wanita lain, sehingga ia tinggal jauh dari saya karena saya bertanya kepadanya, saya mengucapkan selamat tinggal, setelah banyak meminta pengampunan dan menolak untuk kembali padaku. Saya mencoba segalanya baginya untuk percaya bahwa aku masih mencintainya, tapi dia bilang itu di antara kami. Jadi dengan teman baik saya, menyarankan, apa yang saya katakan harus dilakukan, mereka mengatakan kepada saya bahwa satu-satunya cara saya dapat adalah untuk membawa kembali satu ?? Dokter kunjungan perapal mantra sihir New Africain bernama Jadi saya selalu mendengar, tetapi tidak pernah berpikir. Sebenarnya, aku punya pitcher yang sama yang meyakinkan saya bahwa kembali setelah seminggu rilis saya mengunjungi suami saya mantra. dan dia bilang dia berpikir bahwa semuanya akan baik-baik saja, terutama ketika mereka menyelesaikan pekerjaan mereka, saya membantu dengan yang pertama.
Dan itulah bagaimana Anda mengejanya cast, dan satu minggu kemudian, saya sebagai mantan suamiku untuk melihat, tidak terkejut bahwa aku melihat di samping rumah ayah saya di setengah tahun yang lalu, dan meminta maaf. Dan keduanya sekarang hidup bahagia kembali ke hubungan kita lebih kuat dari sebelumnya. Berkat dokter besar Dr. Odenore mantra seorang pria waktu kita untuk membantu mantan suamiku untuk membawa kembali mundur Email Anda: 21 yrs Perhatian odenorespell1999@gmail.com di atas adalah orang-orang yang membantu memecahkan berbagai jenis masalah jika masalah perkawinan berhenti perceraian, mantra kecantikan, mantra cinta, uang mantra, promosi / mantra perlindungan, mantra kerja, dll Vista berbeda, pria ini jadi amazing..for panggilan +2347037102415 atau manfaat lainnya










Odenore Siew berkata...

Aku Lucy, aku tidak pernah percaya pada pembantu mantra dan sihir sampai aku mengalami salah satu kadang-kadang lalu dan itu benar-benar bekerja untuk saya. Aku jatuh cinta. Dengan orang ini dan aku sedang jatuh cinta dengan saya selama 4 tahun dan kami siap untuk menikah wanita ini berjalan dan mengambil manusia dariku. Aku benar-benar hancur sehingga saya menghubungi teman saya yang sekarang menyajikan drokojie saya, dan saya mengatakan bahwa dia akan membantu saya untuk membaca mantra untuk membawa kembali laki-laki saya Dalam waktu tiga hari, dan aku melakukannya itu saya memiliki mantra terbaik adalah kata yang saya juga ingin memecahkan masalah, misalnya, email: odenorespell1999@gmail.com

(1) Jika Anda ingin kembali mantan Anda
(2) jika Anda pernah mengalami mimpi buruk.
(3) Apakah Anda ingin dipromosikan di kantornya.
(4) Anda ingin perempuan / laki-laki mengejar Anda.
(5) Jika Anda ingin anak.
(6) Anda ingin menjadi kaya.
(7) Apakah Anda ingin untuk mengikat suami / istri menjadi
milik Anda selamanya.
(8) Jika Anda membutuhkan bantuan keuangan.
(9) Perawatan Herbal
(10) Jika Anda tidak dapat dapat memuaskan wanita Anda
hasrat seksual atau karena
Err tindakan rendah.
(11) jika haid menolak untuk datang
hari yang
berasumsi atau lebih stream.
(12) Tugas Anda, jika Anda menolak untuk membayar, orang
Saya jatuh tempo Anda? .
(13) untuk menyelesaikan masalah tanah dan mengambilnya.
(14) The Denny keluarga itu tidak nya
kan?
(15) Biarlah orang-orang saya menuruti firman-Ku dan membuat
keinginan
(16) Apakah Anda memiliki jumlah sperma rendah?
(17) Proses menyelesaikan E.T.C. email odenorespell1999@gmail.com Anda, teman-teman, saya harus memberitahu Anda kebenaran Egbo dr peluncur adalah mantra yang sangat handal.

Erianna Moric berkata...

Hidupku kembali !!!
Setelah 8 tahun dalam pernikahan, suami saya meninggalkan saya dengan 3 anak-anak. Aku merasa seperti hidup saya akan berakhir, dan berantakan. Saya menghubungi Anda dan setelah saya menjelaskan Anda masalah saya. Hanya dalam 3 hari, suami saya datang kembali kepada kami dan menunjukkan saya dan anak-anak saya banyak cinta dan meminta maaf atas semua rasa sakit yang telah membawa ke keluarga. Kami memecahkan masalah kami, dan kami lebih bahagia dari sebelumnya Anda adalah yang terbaik mantra kastor Dr Akim saya benar-benar menghargai mantra cinta Anda dicor bagi saya untuk mendapatkan orang saya pernah mencintai kembali ke kehidupan saya saya akan terus berbagi lebih kesaksian kepada orang-orang tentang pekerjaan baik Anda Terima kasih sekali lagi Dr Akim, jika Anda berada dalam masalah Anda dapat menghubungi orang ini untuk membantu dia selalu ada di kuil untuk membantu Anda memecahkan masalah Anda Email kontak adalah bestlovedoctor@yahoo.com ... terima kasih untuk time..God Anda memberkati

Tucker Stacey berkata...

My name is tucker stacey.This is a very joyful day of my life because of the help Dr.Trust has rendered to me by helping me get my ex husband back with his magic and love spell. i was married for 6 years and it was so terrible because my husband was really cheating on me and was seeking for a divorce but when i came across Dr.Trust email on the internet on how he help so many people to get thier ex back and help fixing relationship.and make people to be happy in their relationship. i explained my situation to him and then seek his help but to my greatest surprise he told me that he will help me with my case and here i am now celebrating because my Husband has change totally for good. He always want to be by me and can not do anything without my present. i am really enjoying my marriage, what a great celebration. i will keep on testifying on the internet because Dr.Trust is truly a real spell caster. DO YOU NEED HELP THEN CONTACT DOCTOR TRUST NOW VIA EMAIL: Ultimatespellcast@yahoo.com or call +2348156885231 or ultimatespellcast@gmail.com. He is the only answer to your problem and make you feel happy in your relationship.

Tucker Stacey berkata...

My name is tucker stacey.This is a very joyful day of my life because of the help Dr.Trust has rendered to me by helping me get my ex husband back with his magic and love spell. i was married for 6 years and it was so terrible because my husband was really cheating on me and was seeking for a divorce but when i came across Dr.Trust email on the internet on how he help so many people to get thier ex back and help fixing relationship.and make people to be happy in their relationship. i explained my situation to him and then seek his help but to my greatest surprise he told me that he will help me with my case and here i am now celebrating because my Husband has change totally for good. He always want to be by me and can not do anything without my present. i am really enjoying my marriage, what a great celebration. i will keep on testifying on the internet because Dr.Trust is truly a real spell caster. DO YOU NEED HELP THEN CONTACT DOCTOR TRUST NOW VIA EMAIL: Ultimatespellcast@yahoo.com or call +2348156885231 or ultimatespellcast@gmail.com. He is the only answer to your problem and make you feel happy in your relationship.

DR AHMED SPELL TEMPLE berkata...

saya hanya ingin mengucapkan banyak terima kasih kepada Dr Ahmed atas apa yang telah ia lakukan untuk saya, ia membawa kembali orang yang saya cintai dan hargai dengan sepenuh hati, Seorang pria yang meninggalkan saya untuk perempuan lain untuk kebaikan 3 tahun, dengan 2 anak-anak , saya hanya memutuskan untuk memeriksa beberapa mantra kastor tapi semua terus menipu saya, sampai saya bertemu Dr Ahmed, yang mengatakan kepada saya semuanya akan lebih .until dia mengatakan kepada saya bahwa suami saya akan kembali dalam 2 hari waktu, saya sangat bersyukur hari ini bahwa saya suami kembali kepada saya dan kami senang dan dia selalu ingin berada di sisiku, saya akan saran Anda orang tidak jatuh di tangan yang salah, tapi untuk menghubungi Dr Ahmed yang dapat dipercaya dan lurus ke depan, Anda dapat menghubungi dia melalui email ahmedspelltemple @ gmail.com + 2348106275140
JIKA ANDA JUGA MEMBUTUHKAN SOLUSI DI BERIKUT MASALAH, HUBUNGI HIM SERTA.
1) Jika Anda ingin kembali mantan Anda.
(2) jika Anda selalu memiliki mimpi buruk.
(3) Anda ingin dipromosikan di kantor Anda.
(4) Anda ingin wanita / pria berjalan setelah Anda.
(5) Jika Anda ingin anak.
(6) Anda ingin menjadi kaya.
(7) Anda ingin mengikat suami / istri menjadi milik Anda selamanya.
(8) Jika Anda memerlukan bantuan keuangan.
(9) Bagaimana Anda telah scammed dan Anda ingin memulihkan Anda kehilangan uang.
(10) jika Anda ingin menghentikan perceraian Anda.
(11) jika Anda ingin menceraikan suami Anda.
(12) jika Anda ingin keinginan Anda untuk diberikan.
(13) Kehamilan mantra untuk hamil bayi
(14) Garansi Anda memenangkan kasus pengadilan mengganggu & perceraian tidak peduli seberapa tahap apa
(15) Hentikan pernikahan atau hubungan dari berantakan.
sekali lagi alamat email ahmedspelltemple@gmail.com menghubunginya segera

Morigan Ise berkata...

Saya Mrs Jane Morrison dari Amerika Serikat Texas, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya untuk setiap orang. saya menikah dengan suami saya Klaus Bratcher, aku sangat mencintainya kami telah menikah selama 9 tahun sekarang dengan dua anak. ketika ia pergi untuk berlibur ke Perancis ia berarti seorang wanita yang disebut Clara yang pesona, dia mengatakan kepada saya bahwa ia tidak lagi tertarik pada pernikahan lagi. Aku begitu bingung dan mencari bantuan, saya tidak tahu apa yang harus dilakukan sampai saya bertemu teman saya Mrs Anderson dan saya bercerita tentang masalah saya. dia mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir tentang hal itu bahwa dia punya masalah yang sama
sebelum dan memperkenalkan saya kepada seorang pria bernama Dr morigan yang membaca mantra untuknya yang membawa kembali suaminya ke
setelah 3days. Mrs Anderson meminta saya untuk menghubungi Dr morigan. Saya menghubungi dia untuk membantu saya membawa kembali suami saya dan dia meminta saya untuk tidak khawatir tentang hal itu yang
dewa nya kedepan-ayah akan berjuang untuk saya. Dia mengatakan kepada saya oleh tiga hari ia akan bersatu kembali saya dan suami saya bersama-sama. Setelah tiga hari suami saya menelepon dan mengatakan bahwa dia akan datang kembali ke dicari
hal-hal dengan saya, saya terkejut ketika saya melihat dia dan dia mulai menangis maaf dan bahwa ia tidak pernah tahu apa yang terjadi kepadanya bahwa ia tidak akan pernah meninggalkan aku lagi atau anak-anak. itu adalah mantra yang dilemparkan kepadanya yang bekerja padanya. Sekarang saya wanita paling bahagia di bumi untuk apa mantra ini kastor besar lakukan untuk saya dan suami saya, Anda dapat menghubungi Dr. morigan pada masalah di dunia ini, dia sangat bagus, di sini adalah kontak nya moriganspellcaster@gmail.com. atau Anda juga dapat menghubungi dia melalui ponselnya: 23409021615629. Dia adalah yang terbaik mantra kastor Anda dapat memanggilnya untuk mengikuti mantra-casting (1) Jika Anda ingin kembali mantan Anda.

(2) jika Anda selalu memiliki mimpi buruk.

(3) Anda ingin dipromosikan di kantor Anda.

(4) Anda ingin wanita / pria berjalan setelah Anda.

(5) Jika Anda ingin anak.

(6) [Anda ingin menjadi kaya.

(7) Anda ingin mengikat suami / istri menjadi milik Anda selamanya.

(8) Jika Anda memerlukan bantuan keuangan.

(9) perawatan Herbal

10) Membantu membawa orang keluar dari penjara

(11) Mantera Pernikahan

(12) Mantera Keajaiban

(13) Mantera Kecantikan

(14) NUBUAT CHARM

(15) Mantera objek wisata

(16) Mantera Evil Eye

(17) Kissing Eja

(18) Hilangkan Mantera Sickness

(19) mantra PEMILU WINNING

(20) SUKSES DALAM UJIAN Mantera

(21) Charm untuk mendapatkan yang mencintai Anda.

(22) mantra Bisnis.

(23) Cari keluarga Anda lama hilang.

ivan berkata...

Mi novio tenía esta chica que ha sido arruinando sus relaciones durante años, él rompió con ella hace tres años, pero ella todavía lo controla y destruye la mayor parte de sus relaciones. Ahora yo era una víctima. Ella volvió a llevarlo lejos de mí, ella intentó todo lo que pudo, pero mantuve mi fe fuerte y se quedó con mi novio sin permitir su más en él. Ella también me enfrentó, me dijo que no hay nada voy a hacer para que ella lo deje en paz; advirtió seriamente que estoy poniendo en peligro mi vida y que pronto actuar más fuerte que nunca. Tenía miedo y empecé a tener dudas en mi fuerza porque mi novio ya ha comenzado a verla; toda esperanza casi se perdió, no sé cómo este mal dama le controla desde el día no tenía una ruptura dramática arriba. Decidí ayudar a salvar al hombre que amo incluso si no vamos a estar juntos de nuevo. Fui a amigos de asesoramiento y blogs visitados también. He encontrado testimonios sobre Dr. Owolabi hechizo de amor y otros, pero mi espíritu lo elegí. Me armé de valor y le envié un correo electrónico y mi vida cambió desde entonces. El poder de la señora mal sobre mi novio fue destruida y ella no tiene ninguna conexión espiritual de nuevo con él. Mi novio ha cambiado; se siente tan aliviado y sano ahora que antes. También por correo electrónico a agradecer al Dr. Owolabi para el hechizo de amor y me animó a compartir también nuestro propio testimonio en los blogs. Estamos muy agradecidos por lo que has hecho. Enviar y recibir de él su propio milagro a través de su correo electrónico: owolabispellcasters@gmail.com o su Directline: +2349037478762.

Margaret Fredrick berkata...

Nama saya margaret Fredrick dan saya mendasarkan di Texas Amerika Syarikat. "Kehidupan saya kembali !!!
Selepas 1 tahun perkahwinan patah, suami saya meninggalkan saya dengan dua kanak-kanak. Saya
rasa seperti hidup saya adalah kira-kira untuk menamatkan i berani mati hampir komited, i
emosi ke bawah untuk masa yang sangat lama. Terima kasih kepada si penyihir kesan besar
dipanggil Imam Besar Dr oamen yang saya meng talian. Pada suatu hari yang setia,
kerana saya telah melayari internet, saya terjumpa banyak
keterangan mengenai ini ejaan bedak tertentu. Ada yang memberi keterangan
bahawa dia membawa kekasih Ex mereka kembali, ada memberi keterangan bahawa beliau mengembalikan
rahim, kanser mengubati, dan penyakit lain, ada yang memberi keterangan bahawa beliau boleh membuang
ejaan untuk menghentikan perceraian dan sebagainya. saya juga mencari salah satu tertentu
testimoni, ia adalah mengenai seorang wanita bernama mary, dia memberi keterangan mengenai cara
dia dibawa balik kekasih Ex dia dalam masa kurang dari 7 hari, dan pada akhir
keterangannya dia jatuh Alamat emel Imam Besar Dr oamen'S.
Selepas membaca semua ini, saya membuat keputusan untuk mencubanya. Saya menghubungi beliau
melalui e-mel (droamenspellcaster15@outlook.com) dan menjelaskan masalah saya
kepada dia. Hanya dalam 3 hari, suami saya kembali kepada saya. Kami diselesaikan kami
isu-isu, dan kami lebih bahagia daripada sebelum ini. Imam Dr oamen adalah
benar-benar seorang yang berbakat dan saya tidak akan berhenti menerbitkan dia kerana dia adalah
lelaki yang baik ... Jika anda mempunyai sebarang masalah di sini adalah alamat e-mel ke
sampai kepadanya. droamenspellcaster15@outlook.com anda akan senang anda lakukan.

Ana Jackie berkata...

This is my story...November 19,2012 I met the man of my dream....we started dating and everything was going well....we had our ups and downs like all couples do....but it became hard for him to commit to only me.....he loved me course....he showed me in his actions all the time....but I guess he thought he was going miss out something.....I just want him to love me the way I love him....but I later down the line I found out that I was Hiv positive and he left me because of the fear of the unknown about disease......then i saw Dr Ogudugu email address(GREATOGUDUGU@GMAIL.COM) off a secret base blog...I read several testimonies of his...I was more shock that he was able to do all this...but so many of these so called spell caster just want all your money...and not be able to help you....I would give more than thing to have my life back!Dr Ogudugu told me that all is well, he help me with the spell after i gave him all that is needed for him to do the spell to bring my lover back and also cure me of my Hiv disease which he did and now am cured and back with the man of my dream..I am so excited and relieved that there was finally a solution to my problems....I am so very grateful Sir!

JENNY berkata...

Saya Jenny Aaron dari United State, saya sangat bangga dan senang berada di sini berbagi ini ulasan yang luar biasa, mengagumkan dan luar biasa dari pekerjaan Anda Dr Oguma. Aku hanya tidak bisa percaya ini sekarang mantan kekasih benar-benar kembali ke saya hari ini, cintaku Karrie adalah lutut menyajikan memohon saya untuk membawanya kembali dan ia merasa menyesal dan maaf untuk meninggalkan saya dan untuk menyebabkan saya sakit setelah dia meninggalkan saya yang adalah 3 tahun ago.On hari setia saya browsing mencari solusi on-line, saya melihat begitu banyak testimonial tentang Dr Ebhoselozala tentang bagaimana ia membantu banyak orang untuk memulihkan hubungan dan menyelesaikan masalah pernikahan, Setelah membaca semua ini, saya memutuskan untuk Cobalah. Saya menghubungi dia melalui email [ebhoselozalaspellcaster@gmail.com] dan menjelaskan masalah saya padanya. Hanya dalam 24 jam, mantan kekasih datang kembali ke saya. Kami diselesaikan masalah kami, dan kami lebih bahagia dari sebelumnya. Dr Ebhoselozala Anda adalah orang yang berbakat dan saya tidak akan berhenti menerbitkan karena ia adalah pria yang luar biasa. Jika Anda memiliki masalah dan Anda mencari mantra kastor nyata dan asli, Coba dia kapan saja, ia adalah jawaban untuk masalah Anda. Anda bisa menghubunginya di email ini: [ebhoselozalaspellcaster@gmail.com] Nomor +2348139111732

Sele Peter berkata...

Saya telah mencari untuk mantra cinta untuk membawa kembali suami saya setelah telah berpisah untuk 3thn, saya telah mencoba 3 kastor berbeda mantra yang dibayar mereka pada uang dan bebas dari mereka mampu untuk mendapatkan suami saya kembali dan ini membuat saya melihat frustrasi sampai seorang teman saya mengarahkan saya ke Mutaba mantra kastor yang melakukan apa yang saya sebut mantra cinta saya dengan dia dan setelah 48hours panggilan suami saya saya dan berkata Dia ingin kita untuk bersama-sama dan sekarang kita kembali lagi dengan saya 12 tahun putri dan ada yang lebih romantis di hubungan kami, silahkan jika salah satu perlu mantra cinta sejati atau penipuan sebelum kemudian Dr.Mutaba mantra adalah solusi untuk masalah hubungan Anda Anda dapat menghubunginya di: greatmutaba@yahoo.com .

Tom spell temple berkata...

Dear teman
Nama saya adalah Dr Tom walter, aku kastor mantra, saya bisa cast mantra
nama Anda mengenai berikut...
(1 hubungan)
(2 situasi keuangan)
(3) masa depan peristiwa, atau
(4) apa pun penting bagi Anda
(5) Apakah Anda memerlukan bantuan dalam mendapatkan kembali uang Anda scammed?
(6) aku dapat mengubah arah takdir Anda.
(7) itu seseorang atau sesuatu yang Anda inginkan untuk memiliki?
(8) ingin kekayaan, atau jodoh?
(9) Apakah Anda di pertanda, atau kesulitan dalam kehamilan
(10) Menjamin Anda kami memenangkan kasus-kasus pengadilan mengganggu & perceraian tidak peduli the-tahap
Kirimi saya keinginan yang paling penting dan saya akan bekerja dengan kekuatan-kekuatan saya di
Mendukung Anda
Ceritakan masalah Anda dan aku akan pergi tentang pekerjaan saya dan Anda akan melihat hasilnya.
Hubungi saya dan saya akan mengucapkan mantra untuk Anda.
Email saya melalui (tomspelltemple17@outlook.com OR tomspelltemple55@gmail.com)
Tel.... + 2348130924999

Kasih terluka berkata...

Sy tengah dlm masalah bercinta .. Sy Dan Si die sudah bercinta selama 4 tahun baru2 ini die berterus terang
Pda Sy semasa hubungan cinta Kami dlm 1 tahun Lebih die telah berkawin dgn prempuan lain.. Yallah hanya tuhan je tahu betapa terluka n hancurnya Aty ni dlm diam2 die Dh kianati cinta Sy , slpas Nk masuk 3 tahun usia perkhwinan die baru die berterus terang smua ni skrg die Dh Ada Seorang ank Dh .. Betapa hancurnya prsaan ni die Yg berjanji Akan setia xpnah menduakan Sy andai terima cinta die dlu sggup Smpai Mcm ni die kianati Sy.. Sakit perit rasa Yg di tanggung org Yg Kita letak harapan die lah Yg terakhir bkal imam last ni Yg die blAs...Tp die Ada ckp die syg Sy xsggup kehilangan Sy , die Nk Sy Jd isteri no 2 die, Tp pengkianatan Yg die Dh Buat xdpat Sy terima n memaafkan die Tp rasa syg Tuh masih Ada....Cuba untuk terima Jd no 2 die Tp Aty xsggup n xdpat lupa Apa Yg die Dh Buat Tp xsggup jgak kehilangan die sbb syg.. Buntu patut Ke Sy lpaskn die n buka buku baru...

Great Iseh berkata...

PERKAHWINAN RESTORED! Suami saya diminta untuk membungkus rumah dengan anak-anak saya dan pergi kerana dia tidak berminat dengan saya lagi. Dia mengatakan semua kata-kata kasar dan berkata bukan isteri yang baik kerana saya tidak bekerja, sebaliknya saya sedang mengikat wangnya supaya menghubungi Healer kuat ini seminggu yang lalu selepas membaca Keajaiban tentang mantranya di atas jaring saya berkonsultasi dengan lelaki yang kuat ini untuk Cinta eja, menangis tanpa mengetahui apa yang perlu dilakukan. Dia memberitahu saya bahawa dia akan menghantar mantra kekasih kembali pada hari yang sama. Ia tidak mengambil masa untuk suami saya memanggil saya memohon maaf dan memohon saya pulang. Tender yang saya tunggu telah diluluskan dan dia mula memberitahu saya bahawa isteri yang baik jadi saya mesti memaafkannya kerana perkara-perkara buruk yang telah dia katakan. Suami saya meminta saya untuk mencari mana-mana Universiti pilihan saya dan akan menjaga yuran saya. Saya berterima kasih kepada greatisehshrine12@gmail.com atau hubungi saya +233265974290, kerana Iman dan Kepercayaan dia menunjukkan saya

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.