7 cara tingkat kepercayaan pasangan

Share on Tumblr Dalam membina satu perhubungan, kepercayaan dan kejujuran perlu ada bagi memastikan kasih sayang yang dipupuk kekal hingga akhir hayat. Bagaimanapun, ramai sedar untuk membina kepercayaan dalam sebuah perhubungan sebenarnya bukanlah perkara mudah.

Jadi, tidak hairanlah ada yang sudah lama mengenali antara satu sama lain, masih juga belum mempercayai sepenuhnya pasangan mereka. Apatah lagi jika perkenalan baru berputik, pasti timbul perasaan sangsi dalam hati masing-masing.

Mungkin ramai yang tidak tahu, sebenarnya ada beberapa cara mudah untuk mereka membina kepercayaan dalam sebuah perhubungan. Langkah yang bakal dinyatakan ini mungkin bukanlah perkara pertama yang terlintas di fikiran. Tetapi, hakikatnya cara inilah yang diperlukan oleh seseorang bagi memastikan perhubungan yang terjalin tidak berakhir dengan kehancuran.

Hakikatnya banyak teori diketengahkan berkaitan perkara ini. Ada yang berpandangan menambahkan 'perasa' dalam perhubungan dengan menjadikan ia lebih menarik amat penting. Tetapi, tidak kurang yang mempercayai bahawa sesuatu yang boleh diramal sebenarnya mampu memberikan lebih kebaikan berbanding kepelbagaian situasi yang berlaku dalam apa juga perhubungan.

Buat mereka yang masih buntu memikirkan cara, perhatikan langkah-langkah di bawah yang turut boleh digunakan untuk memperbaiki hubungan dengan pasangan anda terutamanya dalam mempertingkatkan tahap kepercayaan dalam diri masing-masing.

Pertama

Buat permulaannya, seperti yang dinyatakan tadi, anda sebenarnya perlu menjadi seorang yang boleh diramal. Percintaan yang dibina itu sebenarnya tidak memerlukan sesuatu untuk membuatkan ia lebih 'bernyawa'.

Namun, ia tidak bermakna anda tidak perlu lagi keluar makan malam di restoran menarik sekali-sekala. Malah, biarpun tidak diadakan sebarang majlis istimewa, bukan bermakna anda tidak boleh mengejutkan pasangan dengan hadiah menarik.

Bagaimanapun, apa juga yang anda lakukan, cuba pastikan ia konsisten dan tenang. Itupun jika anda inginkan perhubungan ini berjaya. Perlu diingat, sesuatu yang boleh dipercayai termasuk sikap anda yang sentiasa konsisten sebenarnya banyak membantu dalam membina kepercayaan dalam sebuah perhubungan.

Kedua

Pastikan bahasa tubuh yang anda berikan berpadanan dengan kata-kata yang diucapkan. Jika tidak, anda akan menghantar mesej yang salah pada pasangan. Mungkin ramai tidak mengambil kisah perkara ini. Tetapi hakikatnya, bahasa tubuh yang akan dilihat terlebih dahulu dan ia terus melekat dalam fikiran si dia, bukannya kata-kata manis daripada mulut anda.

Tetapi, perlu juga diingat bahawa nada suara yang anda lontarkan juga penting. Sekiranya anda berjaya melakukan semuanya, si dia akhirnya akan turut belajar mempercayai kata-kata anda.

Ketiga

Perkara ketiga yang tidak kurang pentingnya adalah mempercayai kecekapan pasangan anda. Jika perkara itu tidak ada dalam fikiran bermakna anda tidak akan mempunyai tahap kepercayaan yang diperlukan dalam sebuah perhubungan. Apa juga kebenaran sebenarnya dapat membantu sekiranya ia diucapkan dengan penuh kasih sayang.

Sebagai pasangan, anda seharusnya mempercayai kemampuan si dia dalam memahami apa yang berlaku di sekitar anda. Mungkin tidak semuanya, tetapi sekurang-kurangnya pada beberapa perkara. Langkah itu akan membantu anda melangkah setahap lagi ke hadapan dalam usaha membina kepercayaan dalam perhubungan.

Keempat

Rahsia yang dipendam boleh membinasakan. Jadi, lebih baik diri berlaku jujur dan berfikiran terbuka. Apa yang dikhuatirkan, rahsia yang disimpan lambat-laun akan terbongkar dan merosakkan semua yang telah dibina oleh anda berdua.

Ramai sering berkata, menyimpan rahsia memerlukan kesabaran dan tenaga yang banyak biarpun ia sebenarnya tidak membantu. Bukankah lebih elok kesabaran dan tenaga tersebut digunakan untuk membina serta memperbaiki perhubungan anda.

Kelima

Sedikit nasihat buat anda. Jangan sesekali membuatkan si dia meneka apa yang anda inginkan. Biarkan sahaja si dia mengetahui apa yang anda perlukan. Dan, ini dapat membantunya memenuhi keinginan tersebut. Sikap keberatan atau enggan menyatakan mahupun memperlihatkan keinginan diri kepada pasangan hanya akan memburukkan lagi keadaan malah anda sebenarnya akan 'membunuh' si dia.

Keenam

Ada masanya anda tidak perlu mengikut sahaja apa yang dikatakan pasangan. Jadi, anda perlu belajar bilakah masa untuk berkata 'tidak' pada si dia. Maknanya, sekali-sekala si dia perlu juga diajar bukannya hanya dimanjakan setiap masa. Dengan cara ini, anda akan lebih dihormati bukannya membiarkan sahaja diri dikuasai oleh kehendak si dia.

Ingat, anda perlu melayani keinginan atau hasrat pasangan anda tetapi bukan semuanya. Ada perkara yang anda perlu tegas dengan keputusan anda.

Ketujuh

Akhirnya, apa yang perlu dilakukan kini adalah untuk membina sebuah perhubungan yang baik dan matang.

Mungkin, ia bukan satu perkara yang mudah. Untuk sampai ke arah itu, anda perlu berhadapan dengan krisis dan cabaran yang mungkin menyakitkan. Tetapi, jika terus mencuba untuk membuatkan perhubungan ini berjaya maka anda pasti boleh menempuh segala dugaan yang timbul untuk sampai ke tahap yang diingini.

Perlu diingat, hanya sedikit langkah ke arah kesempurnaan akan membawa anda kepada hasil yang diingini. Biarpun sakit untuk ditempuh, jangan lupa kesakitan itu akan membuatkan anda lebih kuat.

Susunan Rosmawati Mion 7 cara tingkat kepercayaan pasangan

6 Komen:

Tanpa Nama berkata...

kita haruz jujur terhadap pasangan masing2...
klau mrh jgn plak ckp x caye ngn si die...
kerna si die juga akan merasai apa yg kita rasa...

Tanpa Nama berkata...

cam ane nak wat dye percaya kat kita balik? dulu ak pernah wat hal. ak cal ex boy ak...
dye marah gila. tapi walaupapepan dye still lagi sayng n cinta kat ak.....
tapi ak xnampak pun yang dye percaya ak ni syng n cinta gle kat dye. kdg2 hati ak sakit gak. tapi ak sabar. dye penah cakap aku ni tpu jer sayng dye.........
ntah lah. aku ni pemalu bab2 cinta ni.ak ske luahkan melalui lagu.. puisi yang ak wat sendiri. tapi perbuatan ak namapk cam xkisah. dalm hati aku aku syng gile kat dye.....
aku nyesal dah wat kepercayaan dye hilang skit........

Tanpa Nama berkata...

jgn sskali wt psngn anda hlg kpercyaan..

nnt dye slalu buruk sangke thdp anda

Tanpa Nama berkata...

cmne nk kmbalikan kpcyaan kite pd psgn?

Tanpa Nama berkata...

yelah kn..ak pn skrg nie tgh b'cinta jrk jauh gak,tp mslhnya stu pkre yg ak msh simpan dr die laa..dlu kn ex bf ak prnh m'cabul kesucian ak tnpa rela.lps kejadian tue ak jd trauma dgn peristiwa tue n tambah2 dgn boy.ak btl2 benci ex bf ak..cm skrg apa yg ak perlu buat??sama ada nk trs terang ke x?ak pn x taw bf ak leh terima ke x??ak keliru nie...plz help me now.....

Tanpa Nama berkata...

camne kita nk terapkan (belajar) percayakan pada seseorg?

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.