Kata-kata Hikmah

Share on Tumblr Mansur bin Ammar Rahimahullah Taala berkata; terdapat kata-kata hikmah (antaranya ialah):

* Sesiapa yang melihat-lihat keaiban diri, dia tidak akan peduli keaiban orang lain.

* Sesiapa yang tidak mengenakan pakaian takwa, dia tidak akan ditutupi dengan suatu apa pun.

* Sesiapa yang reda rezeki Allah, dia tidak akan sedih dengan apa yang ada di tangan orang lain.

* Sesiapa yang mencabut pedang kezaliman, dia akan memotong tangannya.

* Sesiapa yang menggali telaga untuk saudaranya, dia akan terjatuh ke dalamnya.

* Sesiapa yang mencabut hijab (penghadang) orang lain, akan terbukalah auratnya (keaibannya).

* Sesiapa yang memendamkan sesuatu perkara, dia akan mendapat celaka.

* Sesiapa yang membahayakan dirinya, dia akan binasa.

* Sesiapa yang tidak menggunakan akalnya, dia akan dihina.

* Sesiapa yang bersifat takbur dengan manusia, dia akan dikeji.

* Sesiapa yang menyelidiki dengan mendalam sesuatu pekerjaan (perkara), dia akan berasa jemu.

* Sesiapa yang tidak berpengalaman dalam setiap urusan, dia akan dikhianati.

* Sesiapa yang mengetahui ajal mautnya, akan pendeklah impiannya.

* Sesiapa yang bersahabat dengan orang rendah akhlak, dia dipandang hina. Kata-kata Hikmah

57 Komen:

Tanpa Nama berkata...

ya betul..setuju seratus peratus..
jom ramai2 undi PAS supaya negara ISLAM yg dasarnya berlandaskan Al-Quran dan AlHadis dapat dilaksanakan..
pemuda rakyat..

Puteri Insan berkata...

Salam..betul betul betul..jangan setakat pandai cakap tapi agama tak tahu apa..aurat isteri sendiri pun tak tahu nak tolong tutupkan..buat malu agama jer..tu ker contoh pemimpin agama ISLAM..jadilah undilah PAS untuk nagara kita yang sedang dalam ikutan perkara barat atau senang cakap sesat lah..

Tanpa Nama berkata...

elokla tu undi PAS pastu gabung ngn PKR, ngn parti2 kafir lain..korg tuh perfect sgt ker?menjatuhkan maruah org agenda utama..cermin diri sblom ckp..islam x menghina org lain..lagi satu...cuba pikir la ape yg korg dah trima slama ni..jgn pandai nk kritik jer..manusia tiada yg sempurna...benci aku tgk komen bangan cmnni

Tanpa Nama berkata...

salam....mung ni....cakap macam org tak dok ilmu....saper kata islam tak menghina org???saper kata......kalu org tu kufar,munafik,zalim, islam ttp hina org sebegitu....kalu nak cakap tu, g ngaji agama cukup dulu....jgn main cakap lepas jee......islam tu kdg2 lembut, kdg2 keras...mung kena paham...kena g ngaji dulu....saper kata tu...bukan aku kata tapi Rasulullah kata....bende yg salah kena marah, bukan nak ajr, bukan nak nasihat...nak royak...akhir kata...g ngaji cukup dulu, kalu nak cakap pah tu cakap rrr....

Tanpa Nama berkata...

salam..btl3..hehehe

Tanpa Nama berkata...

setuju222....
HIDUP PAS....

Tanpa Nama berkata...

salam.. nk ckp ckt.. islam x mengajar umtnye utk menghina umat yg lain ok.. bahkan kta yg ptt beri nasihat kpd mereka.. apa bukti yg islam menghina org?? dlm islam kta tdk pnh d ajr utk menghina sesama manusia.. kerana yg berhak menghina kta adala ALLAH S.WT.. wallahualam bissawab..

herfia.com berkata...

Assalamu'alaikum.....mari belajar islam. Eh, barangkali ada yang butuh theme wordpress, joomla dan drupal bisa dilihat di http://www.herfia.com

Tanpa Nama berkata...

assalamulaikum..
apalah pas ni..kan elok berdakwah,mnyampaikan dgn cara yg baik.bukan dengan menghina sesama saudara muslim.Rasulullah xpernah menghina umatnya.btul kadang kala perlu ada kekerasan sdikit.tapi bayangkan klu Rasulullah mengumpat orang sana sini?mcm mn keperibadiannya di nilai orang?selemah lemah iman itu adalah dengan berdoa mmhon kpda Allah.berdoalah agar Allah berikan hidayah kepada hamba2nya yg tersesat atau melencong..doakan juga semoga dibukakan pintu hati mereka..

Tanpa Nama berkata...

orang yg xda pegangan agama sahaja yg akan menghina orang..

Tanpa Nama berkata...

Mcm tu br btl bro. Islam x mengajar kita utk menghina sesama muslim. Pas n UMNO ada pro n kontra. Xde parti yg perfect dlm negara ni. Tapi ada tak sedara tgk keadaan negara sebelum n selepas pakatan rakyat mula campurtangan dlm pentadbiran negara? Skrg ni da byk huru hara hasil tajaan pakatan rakyat. Yg untung diorang jer. Korang per yg dpt.....?

Tanpa Nama berkata...

Salam,gni jela sedara sume ek...cb2 la pk n jgn slh fhm..renungkan..kt hdp sbg org islam n kt kna ikut gris pnduan islam.teguhkah akidah kt jka kt mlggar printah Allah?ana tgk rmai sdra2 kat cni komen spya ikut cra Rasulullah,ana stuju sgt2..tp adakah kt nk amik cra Rasulullah 2 skerat2?dlm hal brkaitan aurat?hukum Allah?khdupan?Rasulullah xbuat ikut Al-Quran ke?ada ke dlm al-quran sbut hkum Allah hnye ssuai pd zaman Rasul?klu xstuju dgn hkum Allah umpama xykin dgn Allah.dlm bab whyu,bab akidah kna ykin 100%.wlau 99% kt ykin n 1% kt xykin pd Allah,kafir la jwbnye.rosak akidah whai sdaraku skalian.sdar x whai sdara?pe beza jka org kta kt kafir?kt xikut hkum Allah 2 kt xykin pd Allah la. sbg umat islam nti akn d tnye pe y kt buat utk islam?pe kt nk jwb?Allah xtnye pe y kmu buat utk kaum kmu tp utk islam.skurang2nye trima la org nk buat hkum Allah.sdra2 kta dorg bohong.mcmmn tau klu blm cb lg.klu dorg xbuat jgk hkum Allah kt blh tolak dorg slps ni.tp skrg sdra sokong y trang2 xbuat hkum Allah.ana nk tnye sdra2 stuju x dgn hkum Allah?sdra2 pk la.klu xstuju bgtau sbb knp?brani ke sdra2ku nk jwb dgn Allah?klu rasa akidah sdara2 msih tguh,ikutlah hkum Allah.klu x,bwk2 la byk mngucap..aksiruu qaula la ilaha illah..

Tanpa Nama berkata...

btul2..klau org kta bni pmimpin bka aurat ada plak yg mrh knonnye kt mghina..pe pnya truk.org mnegur tp xphm.2 la dah tgur pn xsdar dri lg..kta ikut nabi.isteri2 nabi dlu ada bka aurat ke?xphm btul org y mngaku islam msih nk bela org islam y xikut ajaran islam..xttup aurat pn nk bela jgk...ish mmg xbtul..mmg mnusia biasa xsmpurna tp kna usaha utk kearah 2.slp ckit2 biasa la.tp mslhnya dah tau hkum tp xnak ikut.xtkut kat Allah la 2..xykin ngan Allah hkumnya kafir!!!fhm x org y mngaku islam tp xnak ikut islam?!!!mngaku islam tp bela org xikut ajaran islam.dah sesat y nyata dah ni..bg hujah n dalil klau ada Allah mghalalkan bka aurat...

azli berkata...

datuk syarizat semasa berjumpa dengan tuan guru nik aziz semasa hari penamaan calon pematang pasir menyatakan beliau merasa sedih dengan segelintir orang islam membiarkan sekutunya menhina islam..tetapi beliau menerima malu besar apabila tuan guru menjawab kenapa dia tak sedih bila ada orang orang islam sendiri ada yang menolak islam dan mengeluarkan kenyataan yang membuatkan islam tu lemah..
* aurat pun dia tak pandai lagi nak tutup,kemana agaknya mufti2 yang dibayar gaji nie agaknya ekk..

Tanpa Nama berkata...

sebenarnye..dunia sudah akhir zaman.. semuanye saling tuduh menuduh.. mcm ni la, kite x pyh nak memburuk kan sesiapa.. tanya diri sendiri, apa benar sekeping hati ini benar2 telah menjadi milik Allah.. jgn mengagung manusia lain.. dia sendiri blm tahu di mana kedudukan dia disisi Allah.. pas atau umno, itu hanya mainan dunia.. tapi pilih lah yang memberi keuntungan di dunia dan akhirat.. sebab manusia biasa macam kita perlu kedua-duanya sekali.. bukan akhirat semata-mata.. islam itu sgt luas dan sesuai sepanjang zaman, bukan hanya duduk dalam pondok buruk dan tinggalkan dunia bulat-bulat.. kecuali sesuatu yang telah ditakdirkan oleh Allah..wallahualam..

Tanpa Nama berkata...

no komen la

Tanpa Nama berkata...

politik semua sama jer...aku tak kisah saper pun jadi pemimpin asalkan dia tu islam...aku sokong sedara seagama x kira pa parti pun...baru leh tubuh kerajaan islam...

Tanpa Nama berkata...

BETUL2 AKU SETUJU....

Tanpa Nama berkata...

cube kite dongak ke langit seketika.... ^_^V

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya pe y kte bt di dunia dicatit.baik ke buruk ke sebesar zarah pon dicatit.so pilihlan pemimpin y adil dan sentiase menjalankan hkum islam.seorang pemmpin y baik sentiase mjd cth.

Anonymous berkata...

no komen la

lia berkata...

ya allah..
engkau adalah Benar
janjimu benar
pertemuan denganMu benar
syurgaMu benar
nerakaMu benar
nabi2 mu benar
dan MUHAMMAD itu benar..
maka mari la kita saling mengingati dan berdoa utk mendapat kebenaran itu..
mg masuk syurga!

KirA berkata...

Dalam Islam ade politik...
Jadi kite jgn pilih pemimpin yg atas dasar nama Islam sahaja...tetapi ketaqwaan kepada Allah dan Rasul serta menjadikan Al-Quran dan Sunnah jdi pegangan dan tujuan....

Pilihlah pemimpin yg nk menjalankn Hukum2 Islam..
bukan hukum manusai sesuka hati sperti UMNO yg tidak mengamalkn Islam secara Mutlak...

Knpe PM Malaysia zalim terhadap diri sendiri dan rakyat dengan menolak dan tidak menjalankn hukum2 hudud yg terdapat dalam AlQuran...

Knpe ade lagi rakya yg masih memilih pemimpin seperti ini...ini bukan menghina,tetapi untuk kepentingan umat Islam...

Jgan lah menyokong UMNO yg menolak hukum2 yg terdapt dlm ALQuran secara terang-terangan..
Jadi sokong lah parti Islam( PAS )...yg sentiasa inginkan hukum Allah dijalankn...

SEsunggungnya Allah sentiasa berada dipihak yg benar..
Amin...

Tanpa Nama berkata...

kalau kamu semua seorang muslim yang baik kamu pastinya tidak mengata atau menghina mana-mana pihak kerana kita tahu Allah tak pernah izinkan....bila saya mendalami Islam dengan lebih dalam walaupun masih jahil Islam itu tak pernah menyatakan sokonglah PAS atau sokonglah UMNO tapi yang saya faham Allah menyuruh hambaNya perjuangkanlah Islam dengan cara yang amat baik, tanpa pergaduhan atau persengketaan...begitulah indahnya Islam...ya benar, sesungguhnya Allah sentiasa berada dipihak yang benar tapi siapa kamu untuk mengatakan sesuatu itu benar atau sesuatu yang lain itu salah...kita bukan Tuhan, adakah kamu sememangnya berada di pihak yang benar?? kita kata kita benci orang yang menolak hukum2 yang terdapat dlm Al-Quran, dengan itu kita sokong parti Islam, Islam adalah Islam, agama yang sangat2 suci, tak layak dibandingkan dengan parti2 atau lain2 perkara seumpamanya, Islam bukan parti...sejauh mana kamu mengamalkan hukum2 yang terdapat dalam Al-Quran, sehingga sewenang-wenangnya kamu mengatakan org lain menolak hukum2 Al-Quran...dalam Islam sememangnya ada politik tetapi yang menjadi masalahnya sekarang adakah dalam politik kini ada islam?? PAS sentiasa ingin hukum Allah dijalankan tapi adakah mereka sendiri benar2 amalkan?? ingin dan amal adalah dua perkara yang amat berbeza...kita ingin mengubah dunia tapi kita sendiri lupa untuk mengubah diri sendiri kerana terlalu sibuk ingin mengubah dunia...padahal Islam itu sebenarnya bermula daripada diri sendiri......adakah bila PAS memegang pucuk pimpinan negara segala2nya akan jadi sempurna?? memang mudah untuk berkata-kata tetapi amat sukar untuk dilaksana, jangan permainkan agama atau tuhan demi kepentingan diri sendiri yang dipengaruhi emosi semata-mata.

Tanpa Nama berkata...

sy mmg teringin sgt nak tgk hukum hudud ni dilaksanakan dlm negara kita..adalah sgt mustahil org akan berani melakukan jenayah sekiranya hukum hudud telah dilaksanakan..kecuali la org2 yg x pkir pnjng..lg satu..adakah BOLEH?? parti pas melaksanakan HUKUM HUDUD di malaysia sekiranya parti gabungan pembangkang ni menang pilihanraya yg akan dtg??..ini persoalannya..kita tgk ja situasi skg ni...parti mana yg lebih agresif dlm gabungan parti pembangkang??..rasanya bkn parti pas..DAP rasanya..jd apakah kiranya parti pembangkang khususnya parti pas boleh melaksanakan hukum hudud ni nanti..??.apakah DAP boleh menerima hukum hudud ni sebagai undang2 negara???...rasanya TIDAK..tgk situasi skg pun..bknnya pas yg control(dlm gabungan parti pembangkang)..sy bkn ckp hukum hudud ni x boleh dilaksanakan..cuma,kan bgus kalo pas dgn umno bergabung..jgn la saling menunding jari sesama sndiri..x smestinya ikut pas ja trus confirm bole masuk syurga dan x smestinya ikut umno ja trus confirm masuk neraka..ini cuma perumpamaan..ini bkn soal parti..ini soal agama islam..mari la sama2 kita bermuhasabah diri..maaf kalo terlebih kata2..cuma nak beri pandangan..

Tanpa Nama berkata...

bersama2lah kita berdoa agar islam akan bertambah kukuh di negara kita...dan x mustahil suatu hari nanti umno boleh bergabung dgn pas..dan x mustahil suatu hari nanti hukum allah akn dilaksanakan dalam negara kita..semua itu x mustahil..kita hanya merancang tp tuhan yang menentukan..

Tanpa Nama berkata...

mungkin ana boleh bagi cadangan buat hampa yang dok sokong pas atau umno ni..apa susah..rasullah dah ajar kalau kita mempunyai dua pilihan yang tak pasti mana yang baik..maka solat istiqoroh lah kamu untuk mendapat petunjuk allah. kalau semua orang yg mengaku islam tu solat istiqoroh sebelum p mengundi..agak-agak apa keputusannya....???soalnya hampa buat tak??jangan dok pandai cakap je..sok kat sane depan Allah mula merapu..hah hak yang aku dok cakap ni bukan idea aku..yang nabi suruh..apa lagi buat lah..pastu baru sebut bab perjuangan..supaya tak perasan diri hampa betoii semua..bile dah allah bagi petunjuk apa lagi berjuanglah hingga titisan darah terakhir..hidup untuk allah bukan untuk makhluk..

cddy berkata...

mmmm

Tanpa Nama berkata...

salam....PAS @ UMNO ahli2nya org Islam sapa yg berada pihak benar @ tak sapa kita nk menilainya.....Janganlah kita tahu menuding jari pada stu pihak sje...!Kita hanya manusia biasa yg lemah tak lari dari wat kesilapan....

Tanpa Nama berkata...

saya rsa hukum hudud tidak dpat dilaksanakan di negara ini walaupun PAS mengambil alih kerana negara ini berbilang kaum..adakah bila diumumkan hukum hudud dilaksanakan,orang bukan islam akan angkat tangan tanda setuju???jawapannya tidak...malah akan bertambah huru-haralah lagi negara kita....jadi jngan salahkan mana-mana parti pun yg tidak melaksanakan hukum hudud di negara ini....

saikopen berkata...

Menjadikan selain hukum-hukum Allah sebagai pegangan hidup "Bagaimana pendapatmu mengenai orang-orang yang mempunyai sangkaan dirinya beriman kepada (wahyu) yang telah diturunkan kepadamu dan (wahyu) yang telah diturunkan kepada Rasul-rasul sebelummu, tetapi ternyata mereka tetap menginginkan mengikut keputusan hukum dari taghut. Padahal mereka diperintahkan untuk mengingkari hukum-hukum taghut tersebut. Akan tetapi syaitan berkeinginan menyesatkan mereka pada kesesatan yang jauh". (An Nisaa' 60) Menjadikan selain hukum-hukum Allah sebagai pegangan hidup bererti memilih taghut sebagai pemimpin, kerana taghut itu bererti sesat, syaitan dan menyembah selain Allah. Berusahalah menuju kepada kebenaran yang telah ditetapkan oleh Allah, agar kehidupan kita memperoleh berkah dan rahmat.

Jika negara tidak dapat menegakkan hukum Allah secara seratus peratus, bermulalah dari diri sendiri dan keluarga agar kehidupan kita selamat daripada murka Allah di dunia dan di akhirat nanti. Wallahu A'lam.

Len berkata...

hmm..maybe...

Tanpa Nama berkata...

kalau semuaa nak PAS ambik alih..dan nak smua nye islam..mcm mana kaum lain? mana pergi nye 1 malaysia?? bukan kah d malaysia ni pelbagai agama dan bangsa???

Tanpa Nama berkata...

memang ler 1 malaysia, ko nak ker anak cucu cicit ko tuh kuar agama islam then kawin ikut suka bangsa jek,,.. nk camtuh.. then kite ade jek, majlis fatwa dan pertubuhan mufti2 tp ape yg mufti larang ade kerjaan ambil tindakan, lg kena ISA adelah, pastuh reka cerita alim2 ulama semua dituduh x ikut peredaran zaman, bukan kate2 alim2 ulama, imam2 yg kite dengar..kenapa mesti ikut kate2 kerajaan. nampak sangt ko tuh x buka mata untuk lihat keadaan sekarng.. nak jadik cam mesir, ker, orng islam sendiri menindas bangsenyer sendiri.ape yg PAS tuh buat ade kebaikannyer, coz mereka tau keadaan ngr malaysia sekrg nih,, kate merdeka dari penjajah tp hukum, undang2, segala3 nye ikut aturan org kafir..merdeka ape namenyer tuh.ade mahkamah syariah, tp law semua ikut mahkamah persekutuan yg sememangnyer ikut aturan org kafir.so fikir2 kan lah, dan jadiklah rakyat yg elert2 sperti perkare2 yg libat kan org islam..jgn jdik keldai, ikut jek..dah tuh kate 1 malaysia rakyat didahulukan , memangler rakyat didahulukn , kalo harga barag naik, rakyat ler yg tangung dulu.. hehahahaah bestkan camtuh..pak2 menteri seronok kaut kesenangan rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Ini semua adalah permainan musuh-musuh Islam tidak perlulah kita sebut disini tapi faham-faham lah sendiri (siapa musuh Islam yang utama di dunia ini). Di mana mereka sentiasa mencari peluang untuk mamanupulasi setiap insan yang ada di dunia ini tidak kira yang kuat agaman mahupun tidak. Kita tak layak untuk menilai sesama manusia dan bukan tugas kita pon, sebab kita semua sama, sentiasa di uji di muka bumi ini. Oleh itu, fikir sebelum berkata-kata, fikir sebelum menilai, fikir sebelum membuat keputusan.. Jaga diri, keluarga dan berbaiklah sesama masyarakat agar hidup harmoni dan mendapat keberkatanNya. Bukan kita juga sebagai manusia untuk menghukum mereka yang dipandangan kalian kurang mengamalkan hukum yang ditetapkan. Berdoalah untuk mereka supaya mendapat hidayah itu. Sebab ada perkara yang kita mampu buat belum tentu orang lain dapat buat dan sebaliknya. Saya mohon maaf sekiranya niat saya berkongsi pandangan ini menyinggung mana-mana pihak.

Tanpa Nama berkata...

korang ni amende la..kat sini je dah ada pertindihan pendapat walhal sama2 islam...kenapa jadi macam ni..korang tak boleh pikir ke...semua ni terjadi kerana ideologi politik..yang PAS sokong PAS yang UMNO sokong UMNO...Yang PAS kata UMNO tak betul memperjuangkan ISLAM...Yang UMNO pulak dok cakap apalah PAS ni kata cukup arif pasal ISLAM tapi kadang2 menghentam saudara ISLAM nyer jugak yg berlainan fahaman politik..jadi kat situ cube tanye diri anda..korang semua ni memperjuangkan islam ke memperjuangkan parti politik...

Tanpa Nama berkata...

islam kan diri kita dulu sblom nk islam kn diri org lain...klu dri sndri xbtol....jgn judge kn org lain...

Tanpa Nama berkata...

x smua mnusia perfect..pa2 pun AKU BENCI PARTI YG MPERGUNAKAN ISLAM SEMATA2 NAK RAIH UNDI..poyo ja lbih..pkaian luaran x mncerminkan dlman..tgk prgai dah la..trgedik2..x padan pkai tdung lbuh n serban putih..hahaha..

Tanpa Nama berkata...

mgapa kerana politik agama islam dipertikaikan....mgapa agama lain tidak pnah dpertikaikan krana politik...islam itu indah dan islam jgk mudah..jgn la kte myusahkan dan mmburukkan agama kte dsbabkan blainan politik...di akhirat kte akan dtmpatkan d 1 tmpt tnpa mgikut pgangan politik tetapi mgikut amalan sseorg...mgapa mesti mgata sesama islam...adakah itu yg d ajar dlm islam...jd jgn la mmburuk kan pndgan org bkn islam thadap agama kte iaitu ISLAM......renung2 kan lah...

Tanpa Nama berkata...

keadaan ini sgt tidak sopan, gelar diri sendiri sbgai ISLAM tapi sesama ISLAM pun nk gduh, dlm ISLAM, agma no 1, politik no 2, tp klau hndk mmlih politik cari lar yg pemimpin nye org yg dpt memberi syafaat kpd kite...memberi tunjuk ajr yg baik, bkn hndk mengonsepkan mne2 budaya...skrg nie trllu pngruh d bwh budaya 1malaysia..ap mksud 1malaysia??? smua bgsa yg ad dlm ngra nie d satukn..pdhal kte xbleh lpas kepimpinan negara kita kpd bgsa yg bkn mlyu @ ISLAM....mne mruah bgse & ngra??? ISLAM hnya menyuruh bg lar pelindungan kpd bkn ISLAM, ttpi ngra kite tlah memberi kepimpinan kpd bkn ISLAM...undilah PAS, krana pemimpin PAS tidak akn membiarkn ngra kte d kuasai olhe bkn ISLAM...salam...

umno like yahudi berkata...

fuck umno...

Tanpa Nama berkata...

nk perjuangkan agama di negara ini adalah melalui jalan politik...kerana media sekarang hanya berpegang teguh kepada hiburan seperti pemimpin sekarang yg berpegang teguh dgn kebanganan dia.

Tanpa Nama berkata...

tak paya nak salah kan sesiap soal ne..n tak paya mengutuk orang lain mengata orang atau mengaibkan org.. hukum nya berdosa ok..amalan seseorang itu bukanya tertakluk dari mana2 parti politik...sama ada pas pkr mau pon umno..dan sebagai nya tetapi tertakluk pada diri org itu sendiri...utk beramal dan taat kepada allah rasul2 nya....dan tiada mana2 parti politik yg boleh menbawa manusia ke ke syurga atau neraka...yg menentukan ada lah dari amalan mereka laku kan...dan allah yg menentukan amalam seseorang hambanya bukam mana2 parti politik....jgn kerana taksub dgn politik agama juga dipolitik kan...dalan islam kalau kita mengelar org islam lain itu sebagai yahudi hukum nya berdosa...di larang oleh agama islam tapi sebalik nya apa...korang cakap... FIKIR2 LAH OK...

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum, ala... kalo dpt x yah ader parti2 politik kt msia yg tercinta nie, mansuhkan terus, biarlah UMNO, PAS, PKR, dan segala perti2 politik lain dijadikan sejarah negara kita. kalo dpt buat cara pemerintahan tentera lg bagus, x der makhluk2 Allah kt msia dok saling tuding-menuding kater parti nie x bagus, parti nie x elok, kalo pemerintahan askar, semua sama rata, saper yg layak, berwibawa maka layaklah untuk menjadi jeneral presiden msia nie, yg penting skrang institusi beraja jangan di hapuskan. kita dh sedia maklum yg ISLAM adalah agama rasmi negara, dan kita menghormati agama2 lain yg terdapat d msia nie, Rasulullah x ajar kita supaya menyisih penduduk non-muslim, kita diajar supaya menghormati ajaran mereka. adalah satu DOSA sekiranya kita menghina agama org lain, Nabi SAW x ajar tau. bab hukum hudud nie ada benarnya, tp biarlah berlandaskan keadaan semasa dan peredaran zaman. kta nie manusia, kdng2 ader buat salah jugak, contohnyer agak2 adil x kalo budak umo 8 thn kena potong tgn atas kesalahan mencuri gula2...? aper perasaan anda kalo anda jadi ibu/bapa budak 2...? or anda nk x kalo anda yg ganti tmpt anak kena potong tgn atas kesalahan anak anda sbb x pandai jaga anak...? kaLo anak anda bwh umo kena tangkap berzina, anda nk x ganti tmpt anak anda kena hukum sula...? pikirlah wahai insan semua, kita akui yg Sunnah Rasulullah adalah pedoman dan AlQuran adalah ikutan, saya mmg x nafikan, tetapi Allah lebih mengetahui apa yang berlaku dan tujuanNya adalah untuk menguji sejauh mana umatnya dapat berfikir dlm melaksanakan segala amalan seharian kita...

Tanpa Nama berkata...

pakat2 g ngaji dulu nooo..ni men hentam bg pendapat/ulasan bab ISLAM..aku tgk gologan tok2 ja yg dok ada dlm surau mahu pn masjid..mana p golongan MUDA?mai habaq kt ceq sat...

Tanpa Nama berkata...

cinta

Tanpa Nama berkata...

pas..umno..pkr..sama je..kong kalikong up singkong..smua bjuang jalan demokrasi..tajuk je lain2..nak bjuang gunalah jalan hak..yg betul xsemestinya benar..cari lah kebenaran 2..islam bukan demokrasi..demokrasi bukan islam..

Tanpa Nama berkata...

Boleh tahan gak komen saudara2 sekelian panas kalo bab agama memang sensitif... ada yg betul ada yg salah .. bagi hamba menjadi satu persoalan kenapa UMNO tak bersatu ngan PAS..? sesama islam apa yg menyebabkan hamba2 ALLAH s.w.t ini tak sehaluan mana silapnya... anda tahu sapa yg tahu.. bila hamba lihat dan kaji jawapannya mcm ni.. "sejauh mana hati kita manusia ini tidak d kuasai oleh iblis dan syaitan"... maka itu jadi la mcm sekarang ini.

insan y daif berkata...

salam.....
hemm stelah baca semua komen kat atas macam2 ksimpulan yang blh saya buat... ada pendapat yang logik dan ada yang x.. ada yang btul dan ada yang x... dan satu ja yg agak mengecewakan adalah bila membahaskan tentang hukum islam .. maaf la jka sya katakn sebelum mengeluarkan sesuatu pndapat tntang hukum2 islam sila rujuk al-quran, hadis atau kitab-kitab atau jk perlu brtanyalah pd org yg lbh lyak.. insyaAllah pndapat yang saudara/saudari ingin sampaikan 2 akan jdi lebih benar dan bernas...

sya rasa jika kita nk memperbaiki @ memprbtulkn sesuatu pekara yang berkaitan tntng islam mulalah dngan diri kita sendiri, didik saudara kita dari kecil dengan ilmu islam yg sebenar brlandaskn al-Quran dan sunnah.. insyaAllah mereka akn membesar dengan cara hdup islam yang btul dan akan membentuk generasi yang lebih baik sama ada dri segi politik, undang2 or cara hdup islam..... bak kata pepoatah melentur buluh biarlah dari rebungnya..

satu lg sebelum saya terlupa....

x semua orang yang memakai tudung labuh dan berjubah 2 baik, x semua orang yang x menutup aurat 2 jahat, x semua orang yang pandai ilmu agama 2 betul , x semua org yang bijak 2 hebat, x semua orang yang kaya 2 pemurah dan x semua yang miskin itu daif,

sebenarnya semua kat atas 2 x penting pn sbagai maknusia kemampuannya kita terbatas , kita x akan mampu menilai orang lain sepenuhnya tpi Allah berkemampu untuk melihat apa yg tersirat dan tersurat pd seseorang 2, kerana Allah tidah menilai baik buruk seseorang 2 pada luarannya sahaja dan tidak juga pada pendapat manusia... jdi kita x perlulah meletak kesalahan pd sesiapa @ menghina org lain, jika dia melakukn ksalahan berdoalah bgi dia memperbtulkan kesalahan 2, jika dia benar bedoalah agar di tetap trus di jalan yang benar...
yang pasti kita semua hamba yang lemah x terlepas dari melakukan kesilapan, Sama2 kita memperbaiki apa yg x btul moga2 kita semua mndapat pertunjuk dn hidayah dari Allah.

Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri.Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dgn lbih baik berlandaskan kenyataan dan kebenaran.

”Memuji sorang sama sorang itu ampu namanya, mengeji di khalayak ramai itu cabaran
namanya, sebab itu pujian adalah racun, cacian adalah penawar.”
– DR. HM TUAH ISKANDAR

Tanpa Nama berkata...

apa pun.. lihat diri sendiri baru boleh bersuarakan ap yg x btul.. kita semua manusia biasa kn.. manusia yang mampu meminta pertolongan dpda ALLAH.. jgn asyik bertelingkah sj.. kita kn umat Islam.. tanda-tanda kiamat pun ad mengatakan akhir-akhir zaman ni mempunyai pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik.

Tanpa Nama berkata...

so betolkn lah agama se-islam kite bukan sibok nk bela bangsa saja.

Tanpa Nama berkata...

kita ambil yang baik dan buang yang keruh..

ika berkata...

cnta amat mykitkn..tp iany mgjar kta erti khdpan yg sbnrny... :) pasrah dgn ktntuan ilahi..

Tanpa Nama berkata...

salam saya nak mita izin copy kata2 hikmah yang ada dalam web ini

insidewinme berkata...

Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kelompok ini perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu

Tanpa Nama berkata...

klu ya pun benci pas... janganlah sampai menghina hukum Allah dan sunnah Rasulullah....Astagfirullahalazimmm....." Janganlah kamu mencampakkan diri kamu kearah kebinasaan"..

Tanpa Nama berkata...

nasihat kepada sesiapa yang nak membahaskan tentang hukum hudud... fahami dahulu dan kaji dahulu bagaimana kaedah hukum itu dilaksanakan barula kita berhak memberi pendapat supaya akidah kita tidak terpesong dek ilmu kita yang cetek..jangan suka menggunakan hukum akal untuk membahaskan apa yang telah termaktub di dalam Al-quran...jadikan Al-quran dan Hadis sebagai pegangan dalam hidup kita, bukan perasaan dan emosi penunjuk jalan kita... renung kembali zaman kegemilangan islam pada zaman Rasulullah.... bagaimana ia dilaksanakan...dan jangan sesekali kita menghina orang yang mengamalkan ajaran Islam dan sunnah Rasulullah...jangan sampai diri kita ditimpa musibah 0leh Yang Maha Esa!

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.