Bila Kawan Jadi Kekasih

Share on Tumblr Jauh di sudut hati, terasa betapa indah memujanya.

Namun siapa yang dapat merasakan cuitan hati jika tidak terluah dek kata-kata?

Yang menjadi masalah, mampukah ia terungkap jika orang yang diminati dan sering menjentik perasaan bukanlah orang lain sebaliknya sahabat baik sendiri?

Bertahun menjalin hubungan atas dasar sahabat sejati, rakan setia yang sanggup bersusah bersama dan bergembira di saat anda mahu meluah segala suka-duka, kini segalanya berubah.

Jantung bagai disentap apabila bertembung dengannya bahkan tiba-tiba membuatkan hati berdebar-debar dan jatuh cinta tanpa disedari apabila perasaan itu muncul di celah persahabatan yang dijalin.

Jika dulu, anda menganggap dirinya seorang sahabat sejati, sanggup berkongsi suka dan duka serta menjadi teman paling setia mendengar masalah, kini lain pula situasinya.

Sahabat yang selama ini dimahkotakan sebagai teman biasa kini bertukar menjadi kekasih istimewa.

Persoalannya, adakah hubungan akan berjalan dengan lancar jika bercinta dengan sahabat sendiri? Adakah dia juga merasakan hal yang sama seperti anda? Adakah anda harus menyatakan perasaan itu terhadapnya?

Apabila dilamun cinta dengan teman biasa, perlu diteliti semua aspek peribadinya sebelum sesuatu hubungan itu menjadi bertambah intim. Takut nanti, yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran.

Kata orang, bercinta dengan sahabat sendiri akan mencetuskan kekangan dalam perhubungan. Sekiranya khuatir persahabatan itu akan berakhir dengan perasaan saling membenci, anda harus mempertimbangkan aspek pro dan kontranya.

Pro

* Anda harus menyukai seluruh peribadinya. Perlu juga tahu perubahan hatinya, perkara yang membahagiakannya jika menjalin hubungan cinta dengan anda dan perkara yang perlu dihindari.

* Anda sanggup menempuh suka dan duka bersama tidak kira apa juga rintangan yang dihadapi berbanding sewaktu menjalinkan hubungan persahabatan dulu.

* Anda mengenali ibu bapanya dan diterima baik oleh mereka. Yang pasti, anda seharusnya mempunyai nilai positif yang membawa ke arah kebahagiaan kedua-dua pihak.

Kontra

* Memandangkan anda berdua sudah mengenali perilaku masing-masing, tiada lagi hal yang boleh membuatkan anda perlu bertanya. Ia mungkin menimbulkan rasa bosan jika anda masih mahu melakukannya.

* Anda meminati karakternya ketika bergelar sahabat, tetapi tidak mustahil karakter itu boleh berubah setelah hubungan yang dibina bertukar menjadi kekasih.

* Sikap seperti cemburu dan syak wasangka melampau mungkin antara sikap yang tidak pernah anda sangka muncul pada si dia yang dulu hanya seorang teman biasa.

* Sebagai sahabat, hubungan anda berdua dilihat bertambah baik, tetapi ia berubah setelah menjadi teman istimewa. Anda akan kehilangan orang yang selalu menjadi pendengar yang baik. Siapa yang akan menjadi pendengar setia apabila dia yang menjadi topik pembicaraan anda?



Dari segi pro dan kontra yang disenaraikan, aspek kontra lebih berkemungkinan membawa anda ke arah kehancuran sebuah persahabatan yang begitu indah.

Anda berasa sudah mengenali hatinya dengan baik sebagai sahabat, tetapi sebagai kekasih segalanya berubah.

Terdapat juga risiko yang harus anda hadapi apabila berterus-terang mengenai perasaan.

Jangan luahkan perasaan ini kerana ia akan muncul sekiranya kamu cuba menahan dan menyembunyikannya.

Duduk dengan tenang, pertimbangkan aspek pro dan kontranya.

Jangan lupa, risiko yang mungkin terjadi. Anda tidak akan mengetahui sejauh manakah perasaannya terhadap anda sekiranya anda takut untuk cuba bertanya sendiri.

Apabila anda berdua berjaya mengungkap perasaan cinta itu, mungkin pada awalnya ia akan menimbulkan sedikit kejanggalan, tetapi kesudahannya, ia akan berakhir dengan kegembiraan. Bila Kawan Jadi Kekasih

18 Komen:

NIMI♥ Co. berkata...

for me lagi beshh kalau kawan jadi kekasih..
pelik r biler org cakap kalau kawan da jadi kekasih da takde tmpt nak luahkan perasaan..nape kiter tak trskan je jadikan sesame sendiri tmpt luahkan prasaan? lagi akrab! hubungan yg takde rahsia adalah hubungan yg perfect for me..

HitmanSystem.com berkata...

Ini entri yang menarik. Terima kasih sudah berbagi cerita. Kalau mau referensi lain tentang hal yang terhubung, baca artikel Mengapa Sulit Jatuh Cinta di blog saya. Salam kenal, sobat.

Lex dePraxis
Romantic Renaissance

Tanpa Nama berkata...

hmm penah couple ngan kawan baek sndiri..
but..
didnt turn out so well..
so tpakse break up..
seriusly fwen hurt u more than anyone when u start dating each other...
weird huh? but thats the real deal..

sisGURL91 berkata...

aku mencintaimu..
walo ko tlah merobek hatiku bkali2..
hoho..karang ko kat mane??
kerna pompuan itu kau terhasut..
tp pesal karg x pown ko bcintee ngan die??
ari2 aku nangeh tengok gambo ko ku mis sgt..
ko da menuduh aku mcm2 n back up pompuan tuuu..
aku benci ko!!!
tp nape sementare..
huh~come back to meeeeeeee!!!!

Tanpa Nama berkata...

i did fall in l0ve wif my fren.
there's n0thing wr0ng wif dat.
bile kte rs kwn kite tu serasi, memahami,
more than other people did,
then sy rse itula soulmate yg sbnrnye.
till now, kami stil couple n so far he's d best man i ever met :)

Tanpa Nama berkata...

kwn yg baek adlh kwn yg memahami kite lbeh drp kite memahami diri kite sendiri..
blive it..
so..
x hran ble kite sndiri bleh jtuh cinte kt mmber baek kite..
hahhahhaaa

Tanpa Nama berkata...

kalo aku kok susah banget yah suka sama orang....aku ada suka seorang teman...tapi aku sudah bersuami boleh gak sih ???

Tanpa Nama berkata...

now sy bercinte ngan kawan sy sndiri,n hubungan kte org dah kekal 3 thun alhamdullilah..kte org knal dah lame sjak sek.rendah darjah 2 sampai la skrg kte orag dah 20 thun...pepe pon sy nak nsihatkan what ever pon yg penting hati...jgn wt hbungan kte 2 jd bosan...

Tanpa Nama berkata...

better kite plih kwn jdi kekasih kite coz kta dh kenal lbih kta knal org yg bru jdi kekasih kta..dan percintaan tu pasti akan kekal..

Tanpa Nama berkata...

bagi aku... kawan jadi kekasi lagi perfect...
die da faham kita dan kita pun da faham dia..
lagi senang nak selesai masalah beb...
aku sedang dilamun cinta jugak nih....

Tanpa Nama berkata...

aku jatuh cinta pd member baek aku sendri... syg nya...aku da ader couple...sedih kot..sakit jiwa ooowwhh!!!!

Tanpa Nama berkata...

cinta 2 dtg dgn sendri tanpa kita sedari..
tp slh ke lau s'org pmpuan meluahkan sendiri prasaan dia kat lelaki 2 nk smpan lame2 prasaan 2 tkut m'mkn dri. lelaki pnuh dgn k'egoaan ssh sgt ke nak lafazkan cinta mereka pd kita? mnunggu mereka like tunggu buah yg x ggur! lame2 prasaan 2 bleh lenyap jka mreka x bertindak dgn segera.. whai lelaki selami hati pmpuan yang m'cintai mu dgn sebaiknya..

Tanpa Nama berkata...

aku skarang neyh pown bcinter dgn bes fwenz aku sndri. dier caring sgt tyme kter owg msih bkwn. aku bkwn dgn dier, aku suker sgt kat dier. tp tak ler smpai nk couple dgn dier coz aku pown tyme 2 ader bf. aku clash dgn bf aku tuh coz dier suker pukul aku. pztuh kwn aku neyh dgr aku dh pown clash dgn bf aku, dier truz luahkan prasaan kat aku. aku pown tak sngker dier pown ada prasaan smer mcm aku dgn alasan tak nak pndam prasaan lmer2.hehehehe... n skrang neyh, aku bhgier ssngt n dier mkin caring sal aku

Tanpa Nama berkata...

tolong2..
aku dh jtuh cnta dgn kwn kamceng aku sendrik..
seksa gler kna ngadap dia ari2 dgn ati yg xtntu arah..
xkn aku nk confess kot?
buatnye dia say no..
malu r aku..
mmg pyh r kes gni weh..
arghh!!!

Tanpa Nama berkata...

falling in love with your bestfriend is the most happiest thing ever. macam lagu lucky by jason mraz, semuanya terungkapkan. tak ada hubungan yang lebih indah. :)

Tanpa Nama berkata...

aq gn dye b'kwn since drjh 3..
mse tuh aq bru msuk skolh tu..
hbgn kitowg biase jerk...
ntnhgs special than clzmtes..
tp mse drjh 5..
kitowg strt jd best fwenz...
mse form 1..
kitowg still kwn n cntct wlaupun skolh jauh..
mse nyh aq da dew couple...
n kitowg slalu share mslh sme2..
form 2..
aq break n dye trus mntk couple...
kitowg couple smpai sknk...
tp ltely nyh dy da brubh...
aq x kesl ilng cple cm dy...
p aq kesl ilng best fwen cm dy....
aq x tw nk wtp sknk..

FaizahJamaluddin berkata...

it happened to me...he is there for about 5yrs ++, but i never reaslied his existance.
Finally when he expreseed his feeling towards me, things become complicated. This relationship becomes complicated for >5months. I dont know how to act in front of him. BUt, both of us believe in each others and yes, it works..we are in love now.. :)

Tanpa Nama berkata...

sy skunk b'cnta dngn shbt bek sy sndri...
mle2 kpel nmpk indah je sume nyer...mkin hari mikn len indah 2 brubah...sy x nafi kn die bek ngan sy slame nie..tp smnjk kmi kpel sy salu t'slp smpi wat die mrah n x caye kn sy..prit aty ble d'mrah...sy x b'niat nk luke kn aty die...die t'lalu bek wlwpn pnas bran..die salu wat sy appy smpi snggop lkukn pe saje demi cyg die pd sy...sy dah mle bnci kn dri sy sndri sbb dah wat die kcwe ngan sy..sy rndu kn glak tawe,snda graw,ksih syg die pd sy..sy t'lalu rndu kn dri die....sy nk hngn kmi kmbli pulih mcm dlu..

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.