Saat menilai cinta

Share on Tumblr Setiap kali menjelang tahun baru, melakukan resolusi mengenai karier, hal kewangan dan cinta sememangnya menjadi rutin bagi setiap orang.

Bagi pasangan yang sedang bercinta, kenangan yang dilalui sepanjang tahun lalu mungkin lebih mematangkan fikiran. Apatah lagi bagi pasangan yang pernah gagal dalam percintaan.

Mereka menganggap tahun yang dilalui umpama suatu pengajaran yang membawa ke arah kehidupan yang lebih bermakna.

Menyentuh soal cinta, jangan pula anda lupa melakukan perubahan kepada diri dengan meletakkan keazaman yang tinggi dalam hal-hal melibatkan dunia percintaan.

Ikuti tip-tip yang disenaraikan di bawah:

1. Lupakan masa lalu

Anda bukanlah insan yang pernah dikhianati, dibenci mahupun ditinggalkan menjelang hari pernikahan. Setiap perkara yang dilalui sepanjang kehidupan lalu harus dijadikan pengajaran. Tetapi, jangan biarkan pengalaman buruk anda pada masa lampau mempengaruhi hubungan yang sedang terjalin.

Jangan biarkan hal-hal positif dan menyenangkan anda dengan pasangan bertukar gara-gara terlalu asyik membuat perbandingan dari tahun ke tahun. Ibaratkan hubungan yang baru dijalinkan itu seperti kertas putih yang siap dicorak.

2. Temui ramai orang

Bekerja di bawah satu bumbung yang sama atau tinggal berhampiran dengan kediaman anda tidak bermakna dapat membantu anda menemui calon kekasih yang berpotensi, kecuali seorang teman yang sudah lama dikenali. Jalinkan hubungan cinta dengan seorang teman yang boleh membawa anda ke arah dunia persahabatan yang lebih bermakna.

Keluarlah dari zon selesa anda. Sekiranya selama ini anda kerap ke pusat gimnasium selepas pulang dari tempat kerja, namun pada tahun ini, bangunlah pada awal pagi dan lakukan rutin harian dengan melaksanakan segala tugasan yang lebih menyihatkan. Lebih berkesan, ikuti kursus atau motivasi yang melibatkan pesertanya terdiri di kalangan lelaki dan wanita.

3. Ubah penampilan


Sudah tiba masanya anda meninggalkan gaya penampilan lama. Tidak salah sekiranya anda mengeluarkan wang yang lebih semata-mata untuk mengubah stail rambut terkini. Kunjungi salon dan bawalah contoh model rambut daripada majalah sekiranya perlu mendapat keterangan.

Demikian pula dalam hal berkaitan pakaian dan aksesori. Pilih baju berwarna cerah dan bermotifkan corak yang menarik agar anda kelihatan menonjol pada setiap masa.

4. Jangan terburu-buru

Menemui cinta baru mungkin mendatangkan kesan positif. Tetapi, jangan pula anda terus membawanya berjumpa dengan seluruh ahli keluarga. Tunggulah sehingga waktu yang tepat dan jangan sesekali merosakkan hubungan yang baru dibina itu. Hindari berbicara tentang masa depan saat hubungan baru berumur setahun jagung. Nikmatilah waktu perkenalan ini untuk memantapkan hati anda dan pasangan.

5. Jangan terlalu memilih

Setiap orang pasti ada kekurangannya, jadi apabila anda begitu obses akan kekurangan pasangan, mungkin anda sukar untuk menemui cinta baru. Sekurang-kurangnya selidik dulu kelebihan yang ada pada dirinya.

6. Buat keputusan

Cinta kerana paksaan akan membawa duka pada kemudian hari. Jangan takut untuk meluahkan apa yang terpendam kerana ia boleh mendatangkan kesan buruk dalam perhubungan. Oleh itu, lakukan keputusan yang berpihak kepada diri dan jangan takut katakan 'tidak' Saat menilai cinta

9 Komen:

balqis berkata...

paling sukar untuk membuat keptsan bahkan amat ssah untuk memilih psgn hdp..berilah aku petunjuk kau amt mengthui hatiku ya allah...
bahagiakanlah hdp ku ya allah ..

Tanpa Nama berkata...

'ya allah maha pencipta'....
jika dia d takdirkan mjd milikku,maka berkatilah khdpn kmi dgn keredhaanMu,namun jika dia bukan milik ku maka...damaiknlah hati ku dgn ketentuan mu...-sweet polaris-

Tanpa Nama berkata...

Aku pernah terluka,dikecewakan kerana terlalu myintai seseorg..Sukar utk aku terima hakikat perpisahan kami ketika itu..tapi,Aku bersyukur..ALLAH itu masih mnyayangiku,dia mnghadirkan seorg insan yg lbih baik dari yg sebelumnya utk mngubati hatiku dan mnyayangi aku..Terima kasih Ya ALLAH,aku bahagia kini dgn kehadirannya.Moga dialah insan terbaik yg Engkau takdirkan buatlu..AMIN..

Tanpa Nama berkata...

aku hanya mengharapkan sebuah keajaiban.. moga cinta ini akan terus bersemi.. wpun hidup ku sring berendam dgn air mata.. hanya padaMu ku memohon ya ALLAH.. sekiranya dia ditakdirkan utk ku maka dekatkanlah dia padaku.. andai kata dia bukan utk ku maka jauhkan dia dariku.. moga dia memperolehi kebahagian dalam hidupnya..begitu juga dgn diriku..

Tanpa Nama berkata...

aq sangat mengharapkan satu sebuah keajaiban smoga cinta ini akan terus brtsemi di dalam hatiku ini dan setidaknya dia di takdirkan utk aq

Liya berkata...

menarik jugak....percintaan mmg merumitkan smge ktew peroleh cinta yg abadi.

Anonymous berkata...

aku hanya mengharapkan sebuah keajaiban.. moga cinta ini akan terus bersemi.. wpun hidup ku sring berendam dgn air mata.. hanya padaMu ku memohon ya ALLAH.. sekiranya dia ditakdirkan utk ku maka dekatkanlah dia padaku.. andai kata dia bukan utk ku maka jauhkan dia dariku.. moga dia memperolehi kebahagian dalam hidupnya..begitu juga dgn diriku..

papa rock berkata...

sdihnye atiy

papa rock berkata...

Sebutir kasih dan setetes air cinta yang terlepas

Mengalir menuju lautan yang lepas dan luas

Cinta mengatakannya ….

Tak mampu berkata didalam kesendirian yang panjang

Namun aku terus merasakan kehadiran cinta itu

Kehadiran cinta yang mereka miliki

Dengan indah mereka katakan

Segenap bahasa dan kata-kata cinta

Segenap cinta dan ungkapan rasa terus tertuang



Nada asmara menggelora meraih lubuk hati

Memacu hasrat dalam genggaman cinta

Menyenangkan hati dan jiwa

Mengajak tubuh dalam kehangatan cinta

Cinta yang terasa dan terus terasa hingga tercumbu

Dalam bunga-bunga kasih.



Terasa bayangan bahagia dan bahasanya

Lumat aku dalam dahaga dan kata

Segalanya terus terasa hingga aku terlelap

Terus terlelap enggan aku menyapa bumi

Terus berkata dan enggan untuk pergi

Cinta membawa aku dalam keindahan



Baru saja berlalu

Ras rindu tetap menggoda

Tak kuasa hati tak kuasa raga

Datanglah cinta dan bawa terbanglah tubuh ini

Hingga dahaga ku sirna saat bersama mu

Cinta sungguh tak kuasa aku menahannya

Tak kuasa aku melawannya

Kerinduan takkan pernah berhenti…

Cinta… adalah candu

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.