Makna Tafsiran Mimpi

Share on Tumblr Mimpi adalah gambaran, pemikiran dan perasaan yang dialami ketika kita tidur dan ini berkait rapat dengan tidur gerak mata cepat.

Kandungan dan tujuan biologi mimpi tidak dapat difahami sepenuhnya, walaupun topik ini mendapat perhatian umum sejak berabad lamanya. Kajian saintifik mengenai mimpi dipanggil sebagai oneirologi.

Kajian menunjukkan terdapat sekumpulan tema yang kerap berlegar dalam mimpi. Antaranya ialah situasi membabitkan sekolah, dikejar, berlari dengan perlahan, seakan-akan terjatuh, datang lambat, seseorang yang masih hidup tiba-tiba mati, gigi tercabut dan saat memalukan.

Menariknya, hanya 12 peratus daripada kita yang pernah bermimpi dalam hitam putih. Ada orang berpendapat mimpi itu mainan tidur semata-mata, namun ada juga yang mengambil perhatian serius terhadap mimpi mereka. Katanya, mimpi memberikan semacam satu petunjuk dalam meneruskan kehidupan.

Berikut serba sedikit mengenai makna mimpi (ini hanya tafsiran dan ketepatannya tidak diyakini seratus peratus):

Labah-labah - Melihat labah-labah bermakna anda akan menjadi lebih berhati-hati, bekerja dengan rajin dan mendapat kejayaan.

Labah-labah yang besar bermakna kejayaan akan cepat tiba. Tetapi, jika dikejar atau digigit labah-labah, bermakna akan timbul masalah atau kesukaran dengan kejayaan anda.

Tingkap - Jika bermimpi melihat sesuatu dari tingkap, ini bermakna anda akan murah rezeki. Mimpi membuka tingkap memberikan khabar yang baik manakala mimpi tingkap pecah bererti anda bakal mendapat kesukaran dalam perniagaan dan cinta.

Air - Air melambangkan emosi dan perasaan anda. Dalam mimpi, ia menggambarkan hidup dan kelahiran. Menyeberang sebuah sungai bermakna perubahan dan sungai kecil yang mengalir dengan cepat menunjukkan emosi yang tidak dapat dikuasai.

Ular - Jika anda seorang jejaka atau gadis yang bermimpi melihat atau dipatuk ular, bermakna anda bakal menamatkan zaman bujang.

Sekiranya anda sudah pun berkahwin, ia bermakna anda akan memperoleh kemakmuran hidup. Mimpi melihat ular berwarna-warni, bererti kebahagiaan akan menjelma.

Mimpi melihat ular yang banyak sekali, bermakna akan panjang umur. Namun awas, jika anda bermimpi dikelilingi banyak ular, bermakna ramai yang memusuhi anda.

Wang - Jika anda bermimpi kehilangan wang, bermakna akan memperoleh rezeki yang halal. Mimpi mendapat wang saja bermakna anda akan jatuh sakit.

Mimpi menyebar wang, bermakna akan menderita kerugian kerana melakukan sesuatu tanpa berfikir panjang. Mimpi menabung wang bermakna akan dibenci atau diperdaya orang.

Topi - Jika anda bermimpi memakai topi, bermakna kedudukan anda akan semakin lebih baik. Mimpi kehilangan topi bermakna ada sesuatu yang akan hilang di rumah anda.

Terbang - Jika anda bermimpi terbang dengan pesawat, bermakna akan datang tawaran istimewa kerana anda yang mempunyai kelebihan yang sangat berharga.

Kalau diri anda yang terbang, ertinya anda akan memperoleh satu pengalaman atau ilmu yang bermanfaat dan berguna dalam hidup atau kerjaya anda.

Salji - Jika anda bermimpi melihat hamparan salji yang memutih, bermakna ada berita gembira menanti anda.

Itu antara maksud tertentu dalam mimpi, sama ada ingin mempercayainya atau tidak, terpulang. Tetapi, jangan pula terlalu taksub dengan mimpi kerana dikhuatiri akan memudaratkan diri. Makna Tafsiran Mimpi

75 Komen:

virgo_gurlz berkata...

mimpi mainan tidur...

qistina berkata...

ade gok hok btul

Tanpa Nama berkata...

kalo mimpi tgk 2 ekor ular bergaduh cm ner lak...
blh tlg tgk x???

Tanpa Nama berkata...

hmm..saya pernah mimpi ular..yg berlaku sebaliknya..saya putus pastu..yups..mimpi mainan tidur sahaja~

Tanpa Nama berkata...

tipu2..aku mimpi kene patok ular x jd pape pon!!

Tanpa Nama berkata...

yerke?

hanieza berkata...

smlm ade mimpi ular tedung hitam yg nak patuk.. tp sempat lari.. mcmn ek.. eeeeeeee menakutkn la

Tanpa Nama berkata...

klu mimpim air hujan turun?

Tanpa Nama berkata...

kerap jugak mimpi kena patuk ular. memang x jadi apa2pun..........x nak percaya sangat...

Tanpa Nama berkata...

kalau mimpi terserempak dengan puting beliung camno?

Tanpa Nama berkata...

BOLEH CAYER KER???

ladybinokha88 berkata...

hmm, me mimpi giuk iaitu sejenis worm,tym tdur.. ada kmu yg tau ertinya..

ct berkata...

klau mimpi dkejar harimau 2 pe makna????

Tanpa Nama berkata...

solat istikarah la dulu... bila dapat mimpi (petunjuk dari Allah) baru la dikaitkan dgn tafsiran mimpi tu... tapi jgn la taksub sgt... kerana apa2 pun hanya Allah je yg maha mengetahui... Kita hanya mampu merancang...

Tanpa Nama berkata...

Huhu..
Mimpi ptunjuk.
Mimpi gak mainan tdur.
Paper la.

Tanpa Nama berkata...

kalu mmpi surfing kt parit cm ne en..hihhi

LovEr cookieS berkata...

hola...
nk kongsi mimpi..hmm tp bkn kite la yg mimpi...
bf yg mimpi...mimpi cmni...
die mimpi saye bersetubuh ngn org len...
pe mknayerye???
runsing memikirkn..sbb die ckp sy Curang kt die...
eee laki2 mmg ske ati je nk tduh2...
tlG ler Saye..HUHUHU

Tanpa Nama berkata...

ap lak law mimpi berperang...tlg la kwn...dh 2 3 ari mimpi yg samer nih...

nabika rizkayasara berkata...

saya tadi malam mimpi kejar anak burung.. jmlh nya ada 4.tp burung2 dapat lagi ke tngn saya dan yg2 lg trbg dan nak di makan kucin tp sempat sy tnkp.. hai...sobat boleh kah tolong sy..

Tanpa Nama berkata...

saya berMimpi Melihat anak kecil laki2 berenang di laut setelah tu Kok ada Ikan besar memakan nya dan di dalam Mimpi saya marah baget sm Ikan BesarItu.
makna apa ya,, kira-kira..

~Qimna~ berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

LEH PERCAYA KEW?MNGAUT JAH...........

aSmiDar berkata...

suami mimpi nampak 2 ekor ular kapak sedang bergaduh...ape maknanya ek?
~ieda~

Tanpa Nama berkata...

nsaya mimpi macam saya telah kawin tapi saya belum kawin saya baru 14 thn





{kartik}

Tanpa Nama berkata...

satu hari bapa saya dengan adik dia pergi kadai makan lembu






{sellama}

Tanpa Nama berkata...

cam2 la mimpi ni,sy nah mimpi bsetubuh ngan tnag sy,mimpi jupa duit syiling yg byk tepi perigi pe dia plak maknanya..

Tanpa Nama berkata...

saya bru2 ni mimpi bofriend saya muntah darah..apa maknanya tu....risau...(^.^):

Asmidar Mohamed Zebidi berkata...

hurmmm..bru mimpi diselamatkan oleh sesorang,,huhuhu ape kah tafsiaran itu?ke mengarut je?

Tanpa Nama berkata...

saya bermimpi terbang tapi naik tikar terbang macam filem p.ramlee tuh, tikar warna biru..pe maknenyer ek...saya terasa gayatnye ketika terbang, tapi dlm mimpi, saya xlah kata zam zam alakazam dulu, saya rasa nak terbang, tikar tu terbang je terus..

shima berkata...

eeeee...tajut la...mimpi ular sawa belit orang yang x dikenali

bella berkata...

korang tlg aku boleh x?
aku punya mimpi memg menakutkn..berkaitan dgn jarum kenapa ya?

Tanpa Nama berkata...

salam..kadang2 tu ada mimpi yg bolh kita percayai n kadang2 tu just mainan tidur kan>so nak tanya kalau kita mimpi dkerumuni semut2 apa kah makna nya?

Tanpa Nama berkata...

kalu mimpi berak tak keluar tu apa makna nya?

Tanpa Nama berkata...

kalau mimpi berak tak keluar maknenye nak kena sula....xpon kau ni gay..atau jubo kau dah expired...atau kau dah berak atas katil..hahaha...

Tanpa Nama berkata...

ular byk cgt.confius: nk tau ckit. .dlu aku ade mimpi nmpak byk cgt ular kat keliling aku..2/3 eko nk patuk aku smpat nyelak..tp adew sekor nk patuk member aku tlg aku..tetiba dtg 2 ekor patuk aku.pastu muncul agi seko patuk aku lg.adew seko lagi nk patuk aku tros jaga.apew mkne nyer mimpi aku erk?

Tanpa Nama berkata...

klu mimpi ular tu patuk kita tapi kita bunuh ular tu apa maksudnya.lagi 1 sya dah banyak x mimpi dpatuk ular tapi sampai sekarang x de apa2 pun yang berlaku...

Hamim berkata...

mimpi ada 2 jenis.
1. mimpi benar
mimpi dpt hidayah atau apa2 yg berkaitan. dengan SYARAT - b4 tido tu wudhuk, solat sunat - pendek kata pastikan berada dalam keadaan bersih, yakni ada wudhuk.
2. mimpi tipu
mimpi mainan syaitan je sebenarnya yg berniat nak pesongkan iman kita. mimpi yg mengarut dan bukan2.
contohnye :- dari zaman dahulukala duk mimpi ular, till now nothing happen to me - tak kawin pun lagi- org masuk meminang pun tidak. ^_^
wallahualambissawab...

Tanpa Nama berkata...

hai.....sy nak thu..mcm mane kalo sesorg 2 dia bermimpi dia sedang mendukung anak....dan dlm mimpi 2 jgk ada muka bf sy... ape mknanya?????

Farfa Resources Enterprise berkata...

gigi patah mimpi yang membawa erti apa??
bahagian bawah...

Tanpa Nama berkata...

klu mmpi kn ligan ngn babi n then kn gigit ngn babi 2.....

Tanpa Nama berkata...

mcm mna plak kalo mimpi jari telunjuk kiri kite kene toreh dgn psau...dlm keaadaan tdor pown kite trasa kesakitannye...penah ada kew sesiapa kene sblum ny....

Tanpa Nama berkata...

mmmmmm

Tanpa Nama berkata...

mmm..pecaya atau tidak...saya dan adik mimpi bersambung episod.Saya bermimpi dijodohkan org tua,membuat persiapan perkhawinan dan terjaga sewaktu akad nikah.Tapi saya tak beritahu adik atau sesiapapu.Tp,tidak lama selepasitu,adikpula mimpi saya bersanding atas pelamin malah siap menggambarkan wajah pengantin lelaki.Imejnya sama dengan dalam mimpi saya.Mmmm..mungkin kebetulan,saya dan adik masih ingat wajah lelaki itu.....

Tanpa Nama berkata...

tak penah mimpi mcm ( yg cerita di atas ) :D

Tanpa Nama berkata...

salam semua..sy bermimpi berkahwin dgn bekas tunang..maksudnnye ape ye?padahal sy dah ade boyfriend baru..tp kahwin dgn x-tunang....

Tanpa Nama berkata...

hmmm..tipula
tp yg sye tau lau mimpi kene patuk ular sbnrnye kte disihir
wallahualam..

Tanpa Nama berkata...

kalo mimpi di kejar hantu pocong macam mana !!!!!

Tanpa Nama berkata...

entah pepela...

Tanpa Nama berkata...

ape mksdnye kalu mmpi labah-labah naik kat kite...?

Tanpa Nama berkata...

salam..saya nk tnya...saya seringkali bermimpi ular2 dtg..diorg ckp lau mimpi ular,nk jumpa jodoh la ap la..tp xpenah jumpa pun huhu..sy mimpi 2 ekor ular..stu ular2 kecik je..satu agy2 besar mcm ular sawa...tp ular2 dy xpatuk...just perhati at sy n ikt sy je...cm pelik je dgr kan..ape ek mksd mimpi2...coz tkowt gak la n ular sawa nie...anyone plz answer my question...really want to know :)

liza berkata...

assalammualaikum w.b.t...
saya sudah berkhwin bermimpi suami saya dirampas org lain tp perempuan itu da khwin....pe maknanya...
saya ingin kan jwpn

Walijo berkata...

Makasih, it's great post, Thanks

NewestCheatGames.com | Game Online Gratis

Tanpa Nama berkata...

saya mimpi dapat duit yg byk sgt..pada mlenya sy mrahsiakn duit trsebut dr ibu sy tp akhirnya sy bg tawu juga..n sy mminta prtlongan ibu sy utk mnyimpan duit trsebut..ap maksud mimpi sy ni???

astitutut berkata...

kalo mimpi dicuekin ama mantan pacar apa ?

Tanpa Nama berkata...

klu mimpi ada org tabur kaca kt tangan kite ape mknanye eh...btl2 nk thu...

Tanpa Nama berkata...

sy mimpi ulr tedung besar sgt...ular tu patuk jari suami sy..apa mksudnyer...

Tanpa Nama berkata...

Apakah maksudnya jika mimpi kita mengambil air mata ular dan menyapukannya ke mata kita...

Tanpa Nama berkata...

mimpi ini cuma mainan tido kte saja...kebanyakan kita terpengaruh dgn org tua2 yg mmbuat spekulasi ttg mmpi

Tanpa Nama berkata...

sye mmpi berlawan dngan 2 ekor ular...
ape mkne itu smuanye...

Tanpa Nama berkata...

sy mmpi pocong....per mksud?

Tanpa Nama berkata...

jgn terlalu percaya mimpi.....tp kadang2 mimpi adalah sesuatu petunjuk dalm hidup kt..........jd fikir2kn

haniza razzi berkata...

ap maknenyer klau mimpi d sarungkn cincin??

Tanpa Nama berkata...

erm...mtk tlg sapa2 leh tafsirkan apa maksud kalu mimpi ulat dlm pakaian dan dlm byk2 ulat hanya sekor ulat bulu...plz

Tanpa Nama berkata...

mimpi adalah bunga tidur,,
kadang bisa jd kenyataan bsa jg tidak,,^_^

syamimi sharifudin berkata...

kalau mmpi mati????

Tanpa Nama berkata...

mkna mimmpi pasangan curang ??
da 3 saya mimpi pasangan saya curang ..

Tanpa Nama berkata...

Jika bermimpi org bg duit kt kta,,apa mksd nya??

Tanpa Nama berkata...

kalo mimpi bf ada gf lain lpas tu mnangis??

Tanpa Nama berkata...

aQ mimpi dibenci sma mantan pacar Q. .dn dya prgi dr hadapan Q

ina berkata...

kalau kite mimpi putus cinta ap mksudnye..????

ina berkata...

tolong lah sye prlu thu ap mksud mimpi ptus cinte..????plezz help me..!!!!

Tanpa Nama berkata...

hnye mimpi,,tetapi byk kwn sye ckp mimpi kekdg ade yg btl.. maksudnya mmg btl ia wujud,,Betul kerghh ???

nabil berkata...

saya mimpi bercium dgn perempuan buat kali pertama

Tanpa Nama berkata...

mimpi mainan tido je

Tanpa Nama berkata...

NICE BEB

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.