Lepaskan Dendam - Hati Perlukan Kasih Sayang

Share on Tumblr Sesungguhnya manusia tidak boleh hidup sempurna tanpa hati yang ada kasih sayang. Kita telah diingatkan dengan pesanan Rasulullah s.a.w yang bermaksud “Di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika baik ia makan baiklah seluruh diri itu. Sesungguhnya ia adalah hati”

Bersihkan hati

Dendam bertambah kerana hati semakin tidak merasai kasih sayang. Hati tidak tahu erti kemaafan, maka noda hitam penutup luka menjadi semakin banyak dan semakin keras yang akhirnya menutup hati yang suatu masa dahulu merah menyala dan bercahaya.

Lupakan semua dendam

Untuk menjadi insaf. Untuk hati kita menjadi besar, merah menyala dan bersinar supaya kita hidup menerangi dunia ini dengan perbezaan yang positif yang diminta kita bawa. Dinding-dinding tebal di hati yang luka itu hanya dapat cair dan pecah dengan 2 perkara yang nampak mudah tetapi memerlukan kekuatan iaitu KEMAAFAN dan KESYUKURAN.

Jika mahukan hidup menjadi bermakna, lihatlah kembali ke dalam hati adakah sesiapa yang masih anda simpan dendam kesumat terhadapnya? Lepaskan ia…tidak perlu anda kemelut dendam ini ke dalam hidup anda.

- Dr. Rozieta Shaari Lepaskan Dendam - Hati Perlukan Kasih Sayang

14 Komen:

ashikin berkata...

Apakah cara untuk mengubati hati yang disakiti? Kemaafan memang senang diucapkan. Tapi kepedihan hati yang terguris lukanya amat dalam. Selalunya dendam yang terbuku bagai nanah dan membengkak.

Tanpa Nama berkata...

yes u're rite. kerana terguris hati berdendam. apa yang terjadi x mungkin dpt dilupakan apatah lagi ia berulang berkali kali. n at the end memakan diri sendiri

mistikgirlz berkata...

sya aggree dgn pdpt ashikin.bkn kita x cuba utk memaafkan org yg buat kita sakit hati, tp luka yg berdarah bagaikan disiat2 sakit nya.walaupn dah hampir 2 tahun peristiwa tu berlaku tp sya msih tidak dpt maafkn dia.hanya takdir dan waktu shj yg bisa merubah hati sya utk maafkan dia.
sya mta maaf (I)...
sya dah cuba utk maafkan awk tp sya x boleh...

Tanpa Nama berkata...

maaf..
senang berkata2...
maaf jgk membuat ati aku terguris..
bagi aku memaafkn org yg membuat ati terguris terlalu susah n payah tok memaafkanye..
cume masa jer dpt memaafkanya..

k1k!@ainul berkata...

assalamualaikum..sy de kwn ngn seseorg ni dh setahun tp mslhny skrg sy dh xde rs pape pon. sayang lgsg xde. sy pon xtau nape le jd mcm ni. ble sy pndg llki2 yg ade pon sy xde rs ape. sy dh jd org xbrperasaan, cold hearted. pe sy prlu buat?

amy berkata...

kate2 asikin memang betul kerana saya sendiri sedang mengalaminya, kita memang tak sampai ati ble org mintak maaf kat kita, kita x nk maafkn die tp luke kepedihan hanya kita sendiri yang laluinya org lain x kan paham ape yang kita rasakn..pada kate2 memang kita dah maafkn sidia tp keperitan,kesakitan,kelukaan,dan kedukaan selepas dilukakn sampai bila kita perlu bersabar...

Tanpa Nama berkata...

btul kte asikin..kdg2 llki ni dye pk he can do anything..tp spai 1 thap kte bley tgok he cant handle anything..bla kte ckp,tgur dye slahkn kte blek,ckp kte xfhm dye..even dye bt slh,mta mf n jnji xbt lg,pcyela dye ttp akn ulang clap 2..Y????lelaki ni EGO..

Tanpa Nama berkata...

sy setuju, x mudah utk memaafkan apatah lagi d khianati olh org yg kte sgt sygi. Memang memafkan adalah pbuatan mulia tp utk memberi kta maaf x semudah yg d ucapkan, selagi hati msh terguris, mungkin sampai akhir hayat tiada kemaafan utk die. Bukan x cuba utk memaafkan dan bersikap rasional cuma hati xmampu utk memberi kemaafan jd biarlah masa menentukan segalanya.. bukan berdendam cuma kesakitan yg d tinggalkan xmampu utk digambarkan dgn kta2, hanya yg mengalami saje yg mengetahui..

Tanpa Nama berkata...

bgmn utk mdh memaafkan kesilapan sesorg???berlapang dada..bgai mn???redha dgn segala ketentuanNya...mcm mn??Yakin dgn ALLAH...yakin segala ketentuan ALLAH adalah yg terbaik bt kita...segala apa di dunia hanya pinjaman..bkn hak milik kekal kita...andai hati terluka ditinggalkan...belajar utk menerima yg dia bkn utk kita...andai dikhianati...belajar utk menerima bhw ini tarbiyah dr ALLAH setelah kita angkuh menyatakan bahawa dia milikku sehingga melupakan hakikat bahawa segalanya milik mutlak ALLAH...mungkin ada yang diimpikan tidak menjadi kenyataan, tetapi di sebalik impian yang tak tercapai itu, Allah membuka jalan kepada takdir lain dalam hidup kita… itulah indahnya takdir Allah, pada setiap yang tertutup, akan dibuka jalan kepada ruang dan peluang yang lain..Subhanallah…Maha Suci ALLAH…Maka...lupakan segala sengketa...maafkannya tanpa syarat...:)

Tanpa Nama berkata...

bgmn utk memaakkan orng yg kite ksihi ttibe hilang hati n perasaan terhadap kite,sungguh pdih dan kecewa terhadap ap yang sering di perkatakan,dan berlaku curang sedangkan ak seperti orang bodoh mengharap kan hujan di tengah hari terik,memang sial,ttp p bleh buat kite hnya insan yang sering di uji,yg lepas jadikan pengalaman dan yg mendatang kita bt yg terbaik,tp sebelum tu kite mesti le blas denda terhadap nyer,huhuh tp biar la tuhan yg mmbalas seribu kali ganda terhadap nyer, ak xkan maafkan dier dan xkan maafkan nyer smpai bila2...sdngkan nbi maafkan umat,(itu nabi,org yg d segani n rasul) ak ni manusia biasa,haha mang xkan maafkan...

Tanpa Nama berkata...

mmg mudah memaafkan...tp ati tetap sakit,jiwa tetap terseksa..memori pahit yg diukir terlalu berbekas tanpa ade ubat untuk menyembuhkannya....

hani berkata...

btul ape yg dikatakan....aku jgak trut mgalaminya...sering kali disakiti oleh insan yg selama nie aku dampakan cinta yg bergelar tunang...knap?knapaku sering diabaikan....

Tanpa Nama berkata...

Ht yg d skiti org xnmpk mcmn pdih n skit nya..ht yg t'guris ibrt retak mn'ti belah..sng untk mnyakiti tp untk mngubati lukanya amt lah sukr..

Tanpa Nama berkata...

tiada titah yang tak bersalah, jg bukan manusia jika tanpa dosa,.....memaafkan bukan karena keluhuran budi, akan tetapi manusia terlalu fana untuk menghakimi,...:)

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.