Belajar Mencintai Seseorang Yang Tidak Sempurna Dengan Cara Yang Sempurna

Share on Tumblr Ketika kita bertemu orang yang tepat untuk dicintai, ketika kita berada di tempat pada saat yang tepat, itulah kesempatan.

Ketika kita bertemu dengan seseorang yang membuatmu tertarik, itu bukan pilihan, itulah kesempatan.

Bertemu dalam suatu peristiwa bukanlah pilihan, itupun adalah kesempatan.

Bila kita memutuskan untuk mencintai orang tersebut, malah dengan segala kekurangannya, itu bukan kesempatan, itu adalah pilihan.

Ketika kita memilih bersama dengan seseorang walaupun apapun yang terjadi, itu adalah pilihan.

Malah ketika kita menyedari bahawa masih banyak orang lain yang lebih menarik, lebih pandai, lebih kaya daripada pasanganmu dan tetap memilih untuk mencintainya, itulah pilihan.

Perasaan cinta, simpati, tertarik, datang bagai kesempatan pada kita.
Tetapi cinta sejati yang abadi adalah pilihan.
Pilihan yang kita lakukan.

Berbicara tentang pasangan jiwa, ada suatu petikan dari filem yang mungkin sangat tepat : "Nasib membawa kita bersama, tetapi tetap bergantung pada kita bagaimana membuat semuanya berhasil"

Pasangan jiwa bisa benar-benar ada.
Malah sangat mungkin ada seseorang yang diciptakan hanya untukmu.
Tetapi tetap kembali padamu.

Untuk melakukan pilihan apakah engkau ingin melakukan sesuatu untuk mendapatkannya, atau tidak...

Kita mungkin kebetulan bertemu pasangan jiwa kita tetapi mencintai dan tetap bersama pasangan jiwa kita adalah pilihan yang harus kita lakukan.

Kita ada di dunia bukan untuk mencari seseorang yang sempurna untuk dicintai tetapi untuk belajar mencintai orang yang tidak sempurna dengan cara yang sempurna.

Sumber : Disheen Belajar Mencintai Seseorang Yang Tidak Sempurna Dengan Cara Yang Sempurna

18 Komen:

Tanpa Nama berkata...

saya tak berape faham..............

cempaka berkata...

'cinta kepada manusia yg melebihi cinta kpd yg hakiki tidak akan menemui kebahagia....cr lah cinta yg hakiki sblm mncintai cinta dunia

cempaka berkata...

Aku memohon cinta-Mu (ya Allah), cinta sesiapa yang mencintai Engkau & mencintai amal yang membawa aku dekat kepada Engkau".

Tanpa Nama berkata...

membingungkan

Jibzz berkata...

" belajar mencintai seseorang yang tidak sempurna dgn cra yg sempurna "
prnah dkrimmkn ma org yg prnah brarti bgt dlm thi gw wlw hnya sesaat.

sara&wana berkata...

sy lg x phm...

sara&wana berkata...

sy lg x phm...

Tanpa Nama berkata...

sy pon x fhm (sbb x bace lg wawawa)

Tanpa Nama berkata...

dah bace pon x fhm... :(

Tanpa Nama berkata...

ni macam soklan matematik tambahan form 5,,
tulis la dalam bahase melayu moden,,,
baru la paham,,,
kuang3,,,

Tanpa Nama berkata...

aku pn tak pahammmm...

Tanpa Nama berkata...

AKU LAGILA X PAHAMMMMMMMMM WAWAAWAAWA

Tanpa Nama berkata...

ada btulnye jgak dgn ape yg awk kate kan tu...sbenanye plihan tletak di tangan kita...yang pnting mmg xde org yang smpurna kt dlm dunia ni..sume dcipta utk bpsangan..psangan tu yang bwt diri kita jd lengkap...jgn cr psangan yg same jenis sudah...

Tanpa Nama berkata...

yer betul tur....MMG SEMUA KUASA ALLAH....JODOH TANGAN ALLAH....tp calon ditangan sendiri...

Tanpa Nama berkata...

pelik.payah paham

jiwa.lalat berkata...

maknanya cinta itu bukanlah sesuatu yang terhasil dgn keajaiban, enak, tanpa pengorbanan,tetapi cinta itu berbentuk pengorbanan, dgn memilih untuk bersamanya itu adalah pilihan ataupun telah ditekadkan untuk mencintainya walau apa sekalipun.bukannye sesenang clash dgn alasan x serasi.<-pdpt sediri

Tanpa Nama berkata...

mmg ssh nak pham pun....
yg mengarang ni pun blom tentu pham...
main tulis jer....

Tanpa Nama berkata...

terjumpa post ni ms surfing.aku phm :)

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.