Romantiskah si dia?

Share on Tumblr Hati terguris bak pisau tajam sehingga menusuk ke jantung. Itulah kata-kata panahan cinta tatkala kamu mengetahui si dia, insan paling dicintai tidak pernah melahirkan perasaan romantis di dalam hidupnya.

Insan mana yang tidak inginkan cintanya dipenuhi bicara-bicara manis setiap kali bertemu, lebih-lebih lagi kala diri mahu difahami tentang definisi sebuah ikatan percintaan yang telah dibina bersama.

Bukan bermaksud si dia perlu meluahkan ketelusan cintanya sebagai saksi cinta kamu berdua. Namun, setidak-tidaknya, buktikan keteguhan cinta kamu menerusi luahan hati dan perasaan dalam pendekatan yang lebih romantis.

Romantika boleh dihuraikan dalam bentuk sikap, perasaan, cara berkomunikasi, perkataan, penampilan dan daya tarikan kamu seandainya pasangan memerlukannya.

Tidak dinafikan, sikap kurang romantis pasangan kadang-kala dapat dirasai selepas bertahun-tahun lamanya kamu menjalinkan hubungan cinta.

Jangan salahkan diri sendiri. Sebelum terlanjur menyintainya, lebih baik kamu semak dahulu tanda-tanda atau punca yang menjadikan diri si dia kurang romantik.

Memihak rakan-rakannya

Antara kamu dan rakan-rakannya, dia lebih memihak kepada kenalannya. Daripada menemani kamu berjalan-jalan atau bersiar-siar di hujung minggu, dia lebih suka meluangkan masa bersama teman-temannya.

Bahkan, si dia sanggup mengajak kamu bersuka ria sambil ditemani rakan-rakannya. Bagaimana kamu ingin bermesra dengannya, sedangkan dia sentiasa mengajak sahabatnya ikut serta? Sekiranya terdapat kesulitan untuk kamu berbual dengan mereka, lebih baik kamu pergi bersama teman-teman kamu sendiri, bukan?

Cakap lepas mulut

Percakapan yang dilemparkan tanpa mengira keadaan atau orang yang ada di sekeliling kamu. Sekiranya bagus, dia akan berkata benar. Tetapi jika tidak, dia tidak segan untuk mengakuinya.

Walaupun apa yang dinyatakan itu ikhlas dan lahir dari lubuk hatinya, tetapi setidak-tidaknya, dia cuba mengambil hati kamu. Terpulang kepada diri individu itu sendiri sama ada inginkan sikap lepas cakap terhadap pasangan atau tidak. Tetapi, janganlah pula kamu sakit hati apabila mendengar komen pedas yang dilemparkannya nanti.

Tidak mengira lokasi

Romantik dalam sesebuah perhubungan sememangnya perlu dititikberatkan oleh setiap pasangan bercinta. Ia perlu dilihat daripada pelbagai aspek kehidupan termasuk makan dan minum.

Sepanjang berkenalan, dia seringkali mengajak kamu menikmati makan tengah hari atau malam di gerai tepi jalan. Sebenarnya, bukan kerana dia tidak mahu memanjakan diri kamu di lokasi yang lebih romantik, tetapi memang ada lelaki memiliki sikap ini.

Baginya, dia akan berasa aneh sekiranya dia mengajak kamu menikmati makan malam di sebuah restoran mewah. Dia lebih senang menikmati hidangan di tempat-tempat khalayak ramai atau kedai yang terletak di pinggir jalan.

Malah, pasangan yang tidak romantik akan berasa lebih selesa apabila mengajak kamu ke destinasi kesukaannya seperti di padang bola, gelanggang bola keranjang atau di litar perlumbaan.

Kurang mesra

Perkara ini akan membuatkan kamu berasa sakit hati dengan sikap yang dia tonjolkan selama ini. Si dia tidak pernah bertanyakan tahap kesihatan mahupun perkara yang kamu gemar.

Malah, ketika bersama kamu, dia lebih gemar berjalan bersendirian bak pasangan yang sedang bermusuhan. Bahkan, dia gemar berjalan dua langkah di hadapan kamu, sehingga kamu terpaksa mengejarnya.

Paling menyedihkan, apabila di saat kamu menyeberangi jalan, dia tidak pernah membantu. Bukan bermaksud dia takut, tetapi memang dia tidak mempunyai inisiatif untuk menyelamatkan kamu.

Menolak filem percintaan

Lelaki jenis ini lebih suka mengajak kamu menonton filem seram, perang, aksi lawan atau komedi. Filem drama romantis? Ehem... mungkin dia akan meluahkan rasa bosan atau tertidur di kerusi panggung wayang apabila kamu memaksanya menonton filem tersebut.

Menjauhi irama syahdu

Tentang selera muzik dan lagu, sudah pasti dia lebih menyukai lagu bersuara hingar-bingar berbanding muzik perlahan dengan tema cinta. Walaupun dia menyukainya, namun dia tidak akan mempedulikan lirik lagu tersebut.

Tidak pernah beri kejutan

Tidak pernah mengirim mesej berbaur cinta malah jarang sekali mengirimkan sejambak bunga, coklat atau hadiah berupa barangan romantis.

Jarang memuji

Si dia yang tidak romantis lebih senang mengkritik kamu daripada meluahkan pujian. Ini menyebabkan pujian yang diberikan kepada kamu boleh dikira dengan jari.

Jauhi kata cinta

Kebiasaannya, si dia tidak pernah meluahkan kata-kata atau ucapan sayang kepada pasangannya. Saat pertama kali mengatakan cintanya ialah sewaktu kamu mula berkenalan. Kata-kata magis ini biasanya akan keluar setelah kamu benar-benar memerlukan kepastian.

Panggilan sayang tidak telus

Jangan harapkan panggilan manis yang dilontarkan boleh membuatkan kamu bahagia dengan panggilan itu. Alasannya, dia malu pada teman-temannya sekiranya memanggil kamu dengan panggilan sayang.

Terlupa saat manis bersama

Ini yang paling menjengkelkan. Si dia tidak pernah mengingati saat manis atau tarikh paling bersejarah dalam perhubungan kamu berdua. Berbeza dengan lelaki romantis, mereka akan sentiasa memikirkan perkara, kata-kata atau hadiah yang pertama kali diberikan sewaktu mula berkenalan dahulu.

- NOOR HASLIZA NUSI Romantiskah si dia?

21 Komen:

Tanpa Nama berkata...

hmm memanglah ciri2 ni ada pd si dia ..patutlah

Tanpa Nama berkata...

50% je yg ad kat ats tu, ad dlm dr die. romantiskah die?

Kaito berkata...

romantis bukan dasar dan akar cinta,
ia cuma antara baja2 yg memekarkan.
ada baja2 laen lagi. =)

Tanpa Nama berkata...

kadang2 dia menyangi tp adakalanya berubah

Tanpa Nama berkata...

sume benda ni ade kat hsbnd aku.sian aku kan....sabo jela.tp die ttp no1 di atiku

Tanpa Nama berkata...

hemm,xpela xromantis pn janji die tetp syg kte n kite lah yg no1 kt hati die...

Tanpa Nama berkata...

smuanye ada kt si dia.wlau geram hati ni ttp pilih dia nape ekh?sdgkn aku mdambakn sorang leleki yg romantis.dan dlm masa yg sama ada insan lain hdir dlm idup ni yg romantik ingin mjadi teman di hati.apa istimewanya dia?

Tanpa Nama berkata...

shayunx sgt kt dea..
olwes make me smile..
make me eppy..

Tanpa Nama berkata...

aku sayang gle kt firdaus,kampung baru........kl...hasnol firdaus pujaan aku..raja muda musa....yeah!!mmmmmmmmmmmuuuuuuuuaaaaaahxx!!

Tanpa Nama berkata...

Berbeza bf aku skrg ngan ex-bf aku dulu..
Bf aku skrg xde la romantis sgt tp dia dia jenis caring kt aku. Ex-aku dh kawin & dh ada anak. Sedey nye aku..

..miSH YuYuN.. berkata...

sume ciri ni ade dlm ex saye..skang ni saye ade sesorg yg nak mengisi kekosongan hati ni..dia jenis yg cmni la..romantik..dan sgt mengambil berat tentang saye..masalhnye..cinta dlm hati untuk dia belum penuh lagi..as we r not meet each other yet..hmmm..tp ade sesuatu cerita disebalik kami...

Tanpa Nama berkata...

erm sebahagian ciri2 kat ats ni ade pade bf i..eee gram nye....kadang2 rindu sangat saat2 mule berkenalan dulu...tapi sekarng?????hey...terime la seade nye...tapi mengharap gak dapat hsband 1 ari nanti yang romantik.....bahagie sangat idup i time 2...huhuhuhu

Tanpa Nama berkata...

btol kn. romantik kene ade. tp m afraid 2 say romantic word cz takot ia akn jd jnj yg palsu. mmg i love him very much tp i cant afford to giving hope and hope but then again, the hope is gone. unwillingly. how am i suppose 2 do. :|

Tanpa Nama berkata...

:(

nursurfiezah=) berkata...

Andai cnta itu bkn mlkku..aku rela kn egkau prgi,nmun jika egkau semmg nya sudh d'tkdirkn untuk ku..jgn biarkn aku d'tgl sepi..Nilai sbuah rs bkn hnya skdr memiliki jsdnya,ttp nilai 2 lbh b'hrga andai dpt menangis hty nya dgn penuh k'ikhlasan...akn ku cri cnta yg x pernah melukai..cnta yg xpernah memungkiri hty,.meskipun tnpa lafaz cinta & sayang..diri mu tetap b'semadi di lipatan hty selamanya..haty ku dipanah rasa,mindaku di usik bayang mu,dan setitis haruman kasihku mewangi tanpa sedar..

Tanpa Nama berkata...

ciri ini ada pd dia,dia tk suka kalau aku buat ape2..aku tk fhm dgn dia.dah jauh berubh dr dahulu

Tanpa Nama berkata...

pkwe aku cmni la..sib la aku ni pnyabar...

Tanpa Nama berkata...

hehehe...bf aku lak die sengal sket...aku pn kdg2 xpaham...mcm mat romeo...tp bile aku stat..die wat x peduli je...tp kalo die yg stat n aku wat bodo je..
xpasal2 aku kene mrh...sengal x???

aku perempuan berkata...

aku ni perempuan..tp aku x romantik.. x reti laa...macam na ek...takut nnti dia bosan

imUth berkata...

imUth
no timE foR loVe

Anonymous berkata...

aku sayang gle kt firdaus,kampung baru........kl...hasnol firdaus pujaan aku..raja muda musa....yeah!!mmmmmmmmmmmuuuuuuuuaaaaaahxx!!

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.