Mutiara Kata Dr Tuah Iskandar (2)

Share on Tumblr “Bukan semua yang menggembirakan hati kita baik untuk kita. Kadang-kadang yang menggembirakan itu tersembunyi derita. Dan bukan semua yang memualkan hati kita tidak baik untuk kita. Kadang-kadang di situlah letaknya bahagia.”

“Biar pendiam tapi berisi, daripada bising menyusahkan orang; biar banyak ingatkan mati, daripada hidup bagaikan arang.”

“Paling indah hidup apabila kita mendapat semua yang kita inginkan, tapi paling tak indah bila dah dapat itulah punca masalah hidup kita.”

“Pengetahuan adalah teman anda yang terbaik. Ia sentiasa mengikut anda ke mana pun anda pergi. Tatkala semua orang menolak anda, pengetahuan tetap membisikkan sesuatu yang berharga.”

“Orang yang banyak duit selalunya tak bawa duit dalam poket tapi kadang-kadang orang yang tak bawa duit dalam poket sebab memang tak berduit.”

”Sembahyang itu ketenangan. Ketenangan benihnya kepintaran, kepintaran itu jawapnya kecemerlangan. ”

“Jadilah orang cerdik supaya senang hidup tapi kalau dah terlalu senang selalu jadi tak cerdik.”

“Apa nak takut dengan madu, masuk ke perut jadi ubat; tapi takutilah lebah, kalau menyerang boleh padam.”

“Tupai kalau tak pernah jatuh ke tanah kira memang pandai, tapi bila jatuh itu tentu terlebih pandai.”

“Berlarilah terus hingga ke garisan penamat, sebab perlumbaan yang tidak sampai ke garisan penamat tidak pernah selesai.”

“Jika anda mengaku orang jadilah orang, jangan jadi orang-orang.”

“Usah mimpi menakluk bintang kalau bulan pun tak kelihatan.”

“Jika anda diperdaya orang, itu tandanya anda baik, sebab orang jahat tak akan pilih orang jahat untuk diperdayakan.”

“Belumlah seseorang itu layak digelar pendekar selagi dia belum berjuang.”

“Kaya bukan tiket hidup bahagia tapi kalau tak kaya kembarnya derita.”

“Jangan takut terlambat. Yang paling bahaya adalah berhenti dan langsung tak bertindak.”

“Nak pandai belajarlah, tapi kalau nak memandai-mandai tak payah tunggu pandai.”

“Manusia takut pada hantu tapi tak takut berperangai macam hantu.”


~ DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj Mutiara Kata Dr Tuah Iskandar (2)

18 Komen:

liesya berkata...

cinta ini kdg2 xde logika

Tanpa Nama berkata...

bukan kadang2.. cinta memang takkan pernah logik.. sbb org bercinta dgn hati bukan fikiran..

Tanpa Nama berkata...

cita 2 buta...& blh buat seseorg merana...pastikn cinta 2 dpt mnjamin kebahagiaan diri

Tanpa Nama berkata...

boleh saya tahu kenapa artikel2 yg saudari tulis xboleh di copy n paste??
mmg xboleh ke cmna>>

putri berkata...

hrm,btl tu anonymous..knp ya xblh di copy paste =(

Tanpa Nama berkata...

ctrl + c

Tanpa Nama berkata...

cinta itu mmg la indah tp keindahan itu kjp je nk wat aper....skunk aku anggap cinta itu cam matahari,ia akn pns ble x de awn tutup sang mentari tu..ble awn tu ttp mentari tu pun ttp rase nkmtnye..

Tanpa Nama berkata...

terkadang tnpa kte sedari air mate mengalir tnpe sebab,mgkin sbb kte rindu kat seseorang yg kte sendiri x thu sper...mgkin jgk ade sesuatu yg akn blaku sma ada suke atau pun duke..mgkin jgk sbb kte yg gtal-gtal mgdap komputer 24 jam..x de koje tol..pdn mkerrrrr akuu...aduh pedih2

Tanpa Nama berkata...

APA YANG DIKATAKN CINTA???HANYA ORANG YANG BETUL2 MEMAHAMI MAKSUD YANG SEBENARNYA.....
CINTA MEMBAWA KITA DUKA,BAHAGIA,DAN PALING BANYAK ADALAH DUGAAN DRPD ALLAH S.W.T....FAHAMILAH MAKSUD CINTA YANG SEBENARNYA....HANYA PADA YANG ESA.....

Anonymous berkata...

APA YANG DIKATAKN CINTA???HANYA ORANG YANG BETUL2 MEMAHAMI MAKSUD YANG SEBENARNYA.....
CINTA MEMBAWA KITA DUKA,BAHAGIA,DAN PALING BANYAK ADALAH DUGAAN DRPD ALLAH S.W.T....FAHAMILAH MAKSUD CINTA YANG SEBENARNYA....HANYA PADA YANG ESA.....

Tanpa Nama berkata...

love is verb

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum pembuka bicara insan yang selalu leka ini...cinta...mmg indah..krn ianyadtg dr syurga,,hargailah cinta..jgn anda kotorkannye dgn keburukan tp..hiasilah cinta e2 dgn perhiasan budi..CINTAILAH pd yg mencintaikita.....krn cinta kita pasti dibalas..CINTAILAH TUhan kita ..ALLAH YANG MAHA MENGASIHANI..krn DIA selalu membalas cinta hambaNYA,..krn..cinta e2 lah yang abadi..jgn terlalu mgharappd cinta manusia..krnmanusia akan mati...YAKINLAH PD CINTA YG ESA

Tanpa Nama berkata...

SPECIAL THINKING,,,,DPT BLAJAR MJADIE MANUSIA YG LBIH MATANG N MEMPERBAIKI KEKURANGAN2 DIRI,,,INSYAALAH,,

Tanpa Nama berkata...

HARGAI CINTA SEWAKTU MASIH ADA PELUANG....DAN JANGAN SAMPAI PELUANG YANG DIBERI TERLEPAS BEGITU SAHAJA...DAN UNTUK MENDAPAT CINTA YANG SAMA KALI KE DUA TERLALU BANYAK HALANGANNYA....YAKINLAH KATA HATI DAN SERAH SEMUANYA PADA ALLAH SWT ..JANGAN BERHANTI BERDOA DAN BERUSAHA DALAM SUSAH ATAUPUN SENANG .AMIN...

Tanpa Nama berkata...

bagaimana pula cintakan keluarga suami,anak2 dan mertua.tapi x di hargai.rasa kecewa dalam kehidupan yang di lalui....

Tanpa Nama berkata...

x nampak keihklasan cinta dan kasih sayang dari seorang suami,sebaliknya org lain yang terima keihlasan itu umpama bagai menatang minyak yang penuh....

Tanpa Nama berkata...

lilo : cinta yang sebenarnya tak pernah ada hujungnya serta akhirnya .

Tanpa Nama berkata...

shingga hari ni,sy msh x fhm apa ertiny cinta....sy cba utk brcnta tp sy x pnh dpt apa yg sy inginkn...sy jd fedup dgn sumeny..cnta mmbuat sy klhtan mcm org bdoh...

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.