Tinggalkan Masalah Anda Sebentar

Share on Tumblr Seorang pensyarah sedang memberi kuliah tentang Stress Management. Dia mengangkat segelas air dan bertanya kepada pelajarnya, "Berapa beratkah segelas air ini pada fikiran anda semua?" Mahasiswa mengatakan beratnya anggaran dari 20 gram hingga 500 gram.

"Ini bukanlah masalah berat secara total, tetapi tergantung kepada berapa lama anda memegangnya. Jika saya memegangnya selama 1 minit, tidak ada masalah. Jika saya memegangnya selama 1 jam, lengan kanan saya akan sakit. Dan jika saya memegangnya selama 1 hari penuh, mungkin anda harus memanggil ambulans untuk saya. Beratnya sebenarnya sama, tapi semakin lama saya memegangnya, maka bebannya akan bertambah".

"Jika kita membawa beban kita terus menerus, lambat laun kita tidak akan mampu membawanya lagi. Beban itu akan meningkat beratnya". "Apa yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas tersebut, berehat sejenak sebelum mengangkatnya lagi".

Kita harus meninggalkan beban kita secara periodik, agar kita dapat lebih segar dan mampu membawanya lagi. Jadi sebelum pulang ke rumah dari pejabat dan sebagainya, tinggalkan beban pekerjaan. Jangan bawanya pulang. Beban itu dapat diambil lagi besok. Apapun beban yang ada di bahu anda hari ini, cuba tinggalkan sejenak jika boleh. Setelah berehat, ambilnya kembali. Tinggalkan Masalah Anda Sebentar

13 Komen:

Tanpa Nama berkata...

Wah..semakin tenang ku rasa setelah membaca kisah ini...

Tanpa Nama berkata...

entah lah.. klu lah ia sesenang yg mcm yg diajar kan senang...masalahnyeee.. sy susah nak berhenti berfikir klu dah ade masalah...huhuhuuhu

nasim berkata...

masalah kna selesaikan...
klu x,btimbun-timbun la jwbnya....

Tanpa Nama berkata...

Hidup mmang x leh lengkang dri mslah.... Tiap2 hri, ade jew msalah bru...

farhan@kc berkata...

hah tu la masalah poblem nye..
kalo ikotkan ati memang nak tinggal je sume masalah..
tapi bile da bemasalah mesti asyik tepikir hal same je..
so g lah hentak kepale anda kat mane2 dinding tok lupekan masalah.
tapi AWAS!
takot terus ilang ingatan.

HIMAWARI berkata...

MSLAH????CMPI BLER POWN XKN ABIZ..MSLAH AQ JUZ RMAS NGAN OWG KAT SKELILING AQ..AQ BNCI OWG PKSE AQ WT SMETHING YG AQ XSKE..EXPECIALLY LAW PSAL CNTA..HUHUHU..XTAW CNER NK EXPLAIN AGY..PLIZ TLNG AQ..

Tanpa Nama berkata...

tah la.. bingung..

Tanpa Nama berkata...

semua org ade masalah..tp utk lupa kan tu payah la..sbb masalah tu aku ngadap hari2...adoiii

are tork berkata...

^_^

Tanpa Nama berkata...

Aku lg ska klu ade masalah,aku fikir smpai jem,lps 2 bleh tertdor...He....Heee.

rasyah shayang berkata...

yup seriusly..it's same happen to my life..work life...keje penuh dgn beban..xpernah habis...thanks to penulis...u make me realize....

BATIN berkata...

tu sebab bg yg bermasalah batin ..jgn bawa beban tu berpanjangan..click lah pada Batin.

Tanpa Nama berkata...

shaloom,masalah tidak dapat di selesaikan sekirnya terus mengingat tetap ingat Allah adalah segala sesuatu.GBU 0146563290

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.