Petua Mendapatkan Jodoh

Share on Tumblr Setiap orang mempunyai jodohnya yang ditentukan Allah. Sebenarnya Allah s.w.t menjadikan manusia berpasang-pa sangan.

Allah berfirman, maksudnya: “Dan Allah menjadikan bagi kamu daripada diri kamu sendiri pasangan (isteri)…” (an-Nahl (16): 72).

“Dan Allah menciptakan kamu daripada tanah, kemudian daripada setitis air benih, kemudian Ia menjadikan kamu berpasangan (lelaki dan perempuan)” (Fatir (35): 11).

Dengan itu anda tidak perlu berputus asa untuk mendapat jodoh, lebihkan doa kepada Allah, berusaha dan seterusnya bertawakal kepada-Nya.

Anda sendiri dengan bantuan ahli keluarga dan kawan boleh berusaha menemui jodoh. Biasanya jodoh ditemui dengan orang yang dikenali, dekat dan biasa bertemu.

Banyak petua mendapat jodoh yang dikemukakan. Bagaimanapun, menggunakan cara yang dilarang Islam seperti sihir tidak sepatutnya dilakukan. Mandi bunga dengan mantera sihir hendaklah dielakkan.

Antara petua mendapat jodoh ialah:

(1) Membentuk perwatakan diri yang menarik sama ada luaran atau dalaman. Ini termasuk membentuk peribadi menarik, menjaga penampilan wajah dan badan, menyayangi orang lain dan jangan mementingkan diri sendiri, bergaul serta berkomunikasi dengan semua orang dengan baik dan mesra. Usah jual mahal dengan orang lain dengan me nyombong diri.

(2) Memulakan usaha untuk berkenalan dengan orang lain secara langsung atau menerusi teman rapat dan taulan. Contohnya menyapa dengan baik, menelefon dan sebagainya. Ia tidak salah malah pernah dilakukan Khadijah, isteri pertama Nabi s.a.w.

Jangan takut digelar ‘seperti perigi mencari timba’ dalam perkara yang baik ini. Kita mungkin boleh berkomunikasi secara fikiran dengan menghantar hasrat murni dan kasih sayang kepada bakal kenalan.

(3) Menjaga hubungan dengan kenalan atau pasangan dengan baik dan penuh hormat. Kebanyakan lelaki suka kepada pasangan yang sederhana dan tidak materialistik (mementingkan harta), berterima kasih dengan pemberian serta sentiasa reda dengan segala yang ada.

(4) Sentiasa belajar untuk membaiki diri, perangai dan perwatakan diri. Ini termasuk kemahiran berkomunikasi, memperlihatkan sifat wanita yang sebenar dan jangan mudah menempelak kelemahan lelaki.

Oleh Dr Abdul Salam Muhammad Shukri Petua Mendapatkan Jodoh

54 Komen:

Tanpa Nama berkata...

Setuju bebenar..

cahaya berkata...

memang bagus.. tapi bagaimana orang yang kita sayang dan tunggu sampai bertahun-tahun akhirnya jatuh ke tangan orang lain??

Tanpa Nama berkata...

ok..dech

RIANN TITON berkata...

Jodoh kita usahakan...tp segalanya ketentuan DIA

anna berkata...

berpada pada dalam bercinta..

Tanpa Nama berkata...

kta sngle pastu tba2 da org msuk meminang kta, dn dier mmg baik prlu ker kta trima dier.. sdangkan d hti kta trpendam prsaan pd org lain.. da kah org yg msuk minang kita tu jodoh kta.?

aleeya aliessa berkata...

Jodoh ditangan tuhan namun memang kita boleh merancangnya..Doakan semoga Allah makbulkan impian kita..

Tanpa Nama berkata...

membicarakannya memeng mudah namun untuk merealisasakannya sesuatu yang sukar

Pjah berkata...

Bagaimana pula kalau pilihan kita tidak direstui keluarga?adakah itu jodoh kita atau sebaliknya?

Tanpa Nama berkata...

betul...
tp kdg kala lelaki pulak yg jual mahal...nk wt cmane 2..

nurinsyirah berkata...

saya percaya dan yakin pada ALLAH SWT bhw jodoh akan tiba juga.insyaALLAH :)

Tanpa Nama berkata...

saya setuju..saya percaya allah dah tentukan jodoh kita,dengan sape pasangan kita dan dimana dan bila?semuanya sudah tertulis

mawarputih berkata...

sememang nya jodoh pertemuan d tangan-NYA..tapi kita kena usaha untuk mencari yang terbaik dalam hidup kita..smg yg sentiasa bersama kita ni akan kekal selama lamanya..

mawarputih berkata...

jadi diri yang sebenar sebelum melayari alam perkahwinan...biar dia tahu sapa kita yang sebenar dan dapat terima kita seadanya...tentu memudahkan kehidupan nanti..

Tanpa Nama berkata...

sesetengah lelaki cepat merajuk dan susah untuk d pujuk

Tanpa Nama berkata...

ak masih keliru..apa benar jodoh kita telah ditentukan dengan org itu sejak dr azali lg? apa benar sekalipun ak berdoa, jodoh yg telah ditentukan ak bersama org itu tetap tidak akn berubah? plz..sesapa yg arif..tolong jwb kekeliruan ak.

Tanpa Nama berkata...

Aku b'doa semoga dipertemukan jodohku dengan orang yg aku cintai..adakah doa juga boleh pertemukan jodoh seseorang? tlg saya

Tanpa Nama berkata...

Jodoh??!! menunggu bagaikan pungguk merindukan bulan hanya iringan doaku mohon padaNya....

nur azluvai berkata...

SAYA MENDOAKAN JODOH SAYA SIHAT WALAFIAT DAN DIPERTEMUKAN CEPAT2 LALALA AMIN

Tanpa Nama berkata...

aq ttp brdoa wlau smpai bila2 skali pn...nmanya x prnah hilang dlm doa ku...hrp aq dprtemukn jodoh bsama dia...AMIN

Tanpa Nama berkata...

mmg setuju bebenor artikel2..jdh 2 mm kita cari..xkira la pe jua cara asal yg dblhkn oleh syara'.Kalu ad jdh xkemana...

Tanpa Nama berkata...

aku ada satu kisah nak cerita
ad seorang gurl minat sangat kat seorang boy
tp boy ni tak pandang pun dia
gurl ni selalu berdoa agar pintu hati boy ni terbuka untuk dia
setelah beberapa tahun terbongkar r satu rahsia
_____bersambung_________

Tanpa Nama berkata...

DAH BANYAK KALI USAHA....DAPAT TAPI KEKAL SEBULAN DUA JEA
CAMNE TU??????

akuuuuuu berkata...

ye ke?aku plak t'lbh2 jdh..ramai no suke kt aku..aku lak cm org giler kene pk mane yg tul2 sesuai ngn aku..eeeeee....leh glr pale otk!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Aku plak lg syahdu.Januari ni masuk 6 thn bercinta tp masih tak kawin2. Agaknya apa yg 'si dia' tu tunggu ya. Bila tanya bab kawin sering elak tp dia kt sangat sygkan aku.... Tp aku ttp berdoa smg ada jodohku dgn dia!!!!!

Tanpa Nama berkata...

aku dah 5 taun bercinta...dah mcm2 dugaannya yg aku trime...gdh baik dah jd asam garam....alhamdulillah skang ni dah tunang...aku harap jodohku berkekalan ke akhir hayat dengan die,....insyaallah..semoge allah merahmati hubungan kami...doakan kami yea....terima kasih....

orchid berkata...

hidup ini terasa tak lengkap bila kita tak bertemu jodoh..hidup ini bagaikan kosong

Tanpa Nama berkata...

maka usaha lah dan jgn berserah saja...

Tanpa Nama berkata...

aku?entah....doa jerla..kkdg rasa mcm ak ni smpi akhir hayat pun single jerla jawabnya.mana x nyer kawan lelaki pun boleh di bilang(mcm xde jer)..huhuhuh..ni la akibatnya tlalu malu nk berkawan dgn lelaki ..alahaiiiii..terima jerla..ada jodoh alhamdulilah..klu xde..mmg da ditentukanNYA..huhuhuhu

Tanpa Nama berkata...

sy selalu berdoa dijodohkan dgn org yang sy cintai...sy pernah tersilap dulu dgn nya...tapi sy tetap berdoa jodoh kami berdua bersama.

kiki berkata...

ya allah, kurniakan aku jodoh...

Tanpa Nama berkata...

jodoh dan pertemuan di tanganNYA,berdoalah kepadaNYA....Insyaallah...

Tanpa Nama berkata...

jodoh juga bleh kite amalkan ayat ini..sesiapa yang inginkan mendapat jodoh yg baik..amalkan surah ini: "rabbana hablana min azwajina wazurriyyatina qurrata a'yun waj'alna lilmuttaqina imama." Semoga mengamalkanya.. :)

Tanpa Nama berkata...

askum.. hidup saya selalu kena tipu gan lelaki..umur dah 24, tgk member2 khiwn, kita pun terasa gak nak khwin..nak gak hidup cara halal...bile kita suka dia, tapi dia lak tipu kita, bile dapt yang panas baran, suka marah2, pikir soal jodh, boleh jadi gile.. skrg saya bertawakal n berdoa.itu je yang saya leh buat,, ade yang sorang mamat nie, jumpa saya terus, tak nak, kerana muka saya ade jerawat, allah bukanye banyak jerawat , sebiji dua, 2 je,, n kebetulan tagan saya ade parut kena minyak panas, terus tak nak,, kerana itu je,, ermmm sedihnye...ya allah engkau permudahkan jodoh hambamu nie...

BulanBintang berkata...

Jodoh ni ssh nk jangka.. Kadang-kadang nmpak macam dekat je, tetiba saja hilang dan menjauh. Tawakal sahaja setelah berusaha. Nak buat apa lagi kan..

Anonymous berkata...

Aku plak lg syahdu.Januari ni masuk 6 thn bercinta tp masih tak kawin2. Agaknya apa yg 'si dia' tu tunggu ya. Bila tanya bab kawin sering elak tp dia kt sangat sygkan aku.... Tp aku ttp berdoa smg ada jodohku dgn dia!!!!!

Tanpa Nama berkata...

aku sering diajukan dengan soalan panas iaitu..bila nak kawin oleh orang disekeliling aku...buruk sangat ker aku sampai tak laku-laku..ya Allah hanya Engkau tahu apa yang aku rasa...siapa yang tak nak dicintai dan dikasihi oleh seorang lelaki yang bergelar suami...Ya Allah hanya pada Mu hamba mu nie panjatkan doa...Engkau permudahkan jodoh hamba mu ini...amin...

Tanpa Nama berkata...

well...yg susah nk dpt jodoh tuh ada sbb..ada uh gangguan jin/syaitan. iyelah org kalu nk wat kita.Pelalau/pembenci/pemisah sume ada. tp kene ingat nie sume setan..allah kan ada...mintak n doa pada dia....jodoh kita mmg dh ditetapkan oleh alla...siapa..bila..di mana..waktunya and kesudahannya..

Tanpa Nama berkata...

aku baru selesai berubat dgn daru syifa'..rupa2nya selama 4 tahun nie aku dikenekan degn org...aku jd baran, pembengis, perengus...lelaki tak rasi..org x suka..bila g berubat rupa2 ade dekat 2oo ekor jin dok berumah tanggan lam aku..alhamdulillah sume dh okay setakat nie lahhh...skrg nie aku bergantung harap hanya pada Ya Rabb...semoga dia berbelas ehsan pd aku dn kurniakan aku jodoh..skrg umo aku pun dh lebih 30...aku kehilanagn orang yag aku sayang....tp aku percaya jika jodoh tidak ke mana..sesungguhnya hanya ALLAH yg Maha Mengetahui yang terbaik utkku

Tanpa Nama berkata...

umur aku 21thn,parents aku jodohkan aku ngn 1 mamat ni.parents die pun sme,jodohkan die ngn aku..aku pening la..die ke jodoh aku????

Tanpa Nama berkata...

sye nak tnye,
cmne ye kite nk thu bhw itulah jodo y kite crik2 selama ni?
dan betul ke org ckp,
kebahagiaan itu terletak pada harta yang diberikan kepada kita?
tapi setahu saya,
kebahagiaan itu terletak kepada kasih sayang yang dihulurkan dengan sejujurnya.

Tanpa Nama berkata...

saya setuju tp bila da btl2 bersedia dan dah jtuh cinta tba2 semua tue melukakan hati dan perasaan saya nie,mcm2 alasan yg diberikan sang kekasih,ada pula yg sanggup mempermainkan hati dan perasaan sy nie.mcm mne nie...kat mne silapnye..da berusaha dan buat ape yg sepatutnye hurm.... mybe lambat ag jdoh sy nie.

Tanpa Nama berkata...

aku ni putus tunang .kami kenal dah lama lebih 5 tahun.cinta bgai nak rak.tp sekrg ni putus ditengah..aku pun paham.saku pun xtau mcm na kami leh putus.aku yg minta.sebb aku takot dia curang wlau pun aku tau time aku minta putus dia xda slah.tp seblum ni dah byk kali dia curang..aku pening2.sekrg aku teringat kan dia balik....hurm....umur pun dah 24.seblm ni byk msa dihabiskan ngn dia.skrg dia xda.sunyi hidup aku..........dia dah cuma pujuk aku dulu.tp aku dah nekad.skrg aku plak yg terasa.adakh kami dijodohkan..tp bila

Tanpa Nama berkata...

Ya Allah ble plk tiba giliran aku.umo semakin meningkt,tp x jumpa2 jgk bakal pasangan..Ya Allah cpt2 kn la jdoh ku..aminn

Tanpa Nama berkata...

Jodoh perlu usaha dicari tetapi kalau seorang wanita itu malu untuk berhadapan denagn lelaki, maka bagaimana nak berusaha?

Tanpa Nama berkata...

kenapa sya jatuh cinta pada kekasih orng...???npe???

Tanpa Nama berkata...

Dengan kesabaran, dan banyak meminta kepadanya. mungkin belum waktunya.Sy percaya jodoh kita masing-masing pasti ada. lambat atau cepat . Karena sy juga belum dapat jodoh. Tapi sy yakin dan percaya, kalau Tuhan tidak membiarkan Hambanya Seorang diri di Dunia ini.

Tanpa Nama berkata...

Pendiam , dan pemalu gmana...???

Tanpa Nama berkata...

Ak dah berusa mencari yang terbaik. Namun hanya kegagalan yang ak dapat.YaTuhan berikalah petunjukmu ..

Tanpa Nama berkata...

saya ni da byk kali dikecewakan... mula2 kenal lelaki tu ckp syg la, cinta la, x nak buat awak kecewa la, nak kawin ngn saya la.. ayat sume manis.. tp masuk 3 bln kenal je mesti dia berubah tanpe sebab.. saya sedih sgt.. sekarang saya single & hidup rase sunyi sgt....

Tanpa Nama berkata...

bila la leh btemu dgn jodohku....mmg la rase nk meramahkankn diri....tp klu jns yg segan2 jgk,mcm mana nk ramah???

Tanpa Nama berkata...

umur dh 29....tp sampai skarg masih mcari2.....kadg2 smpai sampai tfikir,buruk sgt ke aku ni???knapa adik-beradik ku senang je jumpa pasangan masing2????tp aku???tiada....

Tanpa Nama berkata...

mcm mne pulak klu kite suka sgt2 kt seseorang tu tp xberani nk bgtwu..

Tanpa Nama berkata...

Ada sebuah kisah tentang seorang gadis yang tiba2 hati nya di bayangi oleh sesorang yg tak sepatutnya dia suka. Gadis ini tak minta selepas dia sembahyang isyak ...dia hanya berdoa agar mematikan perasaan cinta di hati nya dan menutup pintu hati nya utk jatuh cinta. namun malam itu, dia tiba2 terbayang wajah seseorang. 2 minggu dia tak dapat lupakan dan tidak dpt tidor dan bekerja seperti biasa.
Rupa2nya Allah telah melabuhkan perasaan cinta itu kepada seorang lelaki. Malangnya, gadis itu tidak dpt meluahkannya. Dia cuba merisik melalui kawan2 lelaki itu. Pada mulanya, semua ok sehingga hadir org ketiga kononnya sbg org perantaraan. Malangnya, org ketiga itu telah menutup segala peluang gadis ini utk mendekati lelaki itu. Sehingga gadis itu menarik diri dan menjauhkan diri dari lelaki itu.
Namun Allah itu adil, org ketiga itu telah mempersendakan perasaan gadis itu dengan mengatakan gadis itu perasan dan tak sedar diri.
Gadis itu sedih dan menghilangkan diri. apa yang terjadi pada gadis itu ...

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.