Tips Bentuk Keyakinan

Share on Tumblr “Saya tak yakinlah untuk lulus dalam peperiksaan ini?”

“Saya malulah nak tegur dia.”

“Alah, tak payahlah buat betul-betul, mesti kalah punya.”

AYAT di atas antara menunjukkan sikap terlalu merendah diri atau kurang keyakinan diri dan cukup sinonim di kalangan remaja. Sikap negatif yang boleh mengundang keburukan itu perlu dielak dalam usaha remaja mencapai kecemerlangan terutama dalam pelajaran.

Membina keyakinan dalam diri sebenarnya bukanlah mudah. Pelbagai pengaruh dalam diri seseorang remaja itu sedikit sebanyak menghalang mereka membentuk keyakinan diri.

Bagaimanapun, ia tidak bermaksud masalah berkenaan tidak boleh diatasi. Tanamkan sikap positif dan cuba kenal pasti apa sebenarnya maksud keyakinan diri itu.

Berikut adalah beberapa langkah yang boleh membantu anda memperoleh sikap itu.

- Bertenang

Bertenang adalah perkara paling penting untuk menampilkan diri anda sebagai seorang yang berkeyakinan. Sikap ini perlu ditanam terutama ketika menghadapi masalah atau mahu membuat keputusan tertentu.

Memperlihatkan sikap menggelabah atau kelam-kabut akan membuatkan anda lebih tertekan menghadapi situasi ini. Jangan biarkan emosi menguasai diri kerana ia boleh membuatkan anda lebih tertekan dan marah.

- Jangan khuatir dengan penampilan diri

Keyakinan terhadap diri akan berkurangan apabila anda kerap berfikir atau berimaginasi mengenai apa yang orang lain fikir mengenai anda.

Sikap ini perlu diubah kerana jika terlalu memikirkan, anda tidak akan menjadi diri anda, seterusnya membuatkan anda berasa janggal dengan diri sendiri.

- Bertolak ansur


Selain bertenang ketika menghadapi saat keliru untuk membuat keputusan, anda perlu mengamalkan sikap tolak ansur atau toleransi untuk menghadapi kekeliruan itu. Jika anda dapat menghadapinya, tidak mustahil anda dapat memiliki keyakinan dalam apa saja keadaan.

- Cuba bayangkan yang positif


Apa saja yang kita lakukan dilaksanakan oleh otak yang bertugas selepas mendapat alasan kita. Sehubungan itu, sekiranya anda gagal dalam sesuatu tugas dengan baik, ia kesilapan anda kerana otak hanya melakukan apa yang anda arahkan. Sekiranya anda menyusun setiap tugas dengan sempurna, maka otak akan bekerja dengan lebih baik.

Sehubungan itu, anda perlu bayangkan segala yang positif mengenai apa yang anda akan lakukan. Jika anda membayangkan anda akan gagal, maka tidak mustahil anda akan gagal.

Jika anda membayangkan keyakinan diri dengan kuat dan lebih tenang, ia sudah cukup kuat untuk mendorong diri anda menjadi lebih yakin. Tips Bentuk Keyakinan

1 Komen:

shima berkata...

thanzx

amat membantu saya…

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.