Tanda Si Dia Teman Sejiwa

Share on Tumblr
Adakah si dia wanita atau lelaki impian yang dicari selama ini?


Setelah sekian lama menjalinkan hubungan cinta, ikatan antara kamu dan dia diibaratkan seperti dua kutub yang berbeza. Mungkinkah si dia teman sehati sejiwa yang dicari selama ini? Atau lebih baik putuskan sahaja hubungan dengannya?

Baik wanita mahupun lelaki, dapat dihitung dengan jari berapa kali mereka berperang dingin selama menjalin hubungan. Ia sama rutinnya dengan jadual menstruasi wanita pada setiap bulan.

Kebiasaannya, pertelingkahan akan tercetus disebabkan kurang persefahaman, komunikasi atau tingkah laku baik lelaki mahupun wanita, tetapi masing-masing tidak mahu mengakui kesalahan diri sendiri meskipun merasakan terdapat persamaan antara mereka.

Kata orang, pergaduhan selalunya akan berakhir dengan ikatan kasih sayang tetapi ada juga yang diakhiri dengan ucapan selamat tinggal.

Jalan terbaik, kumpul dan jumlahkan masa pertengkaran kamu berdua, lantas anggaplah sebagai satu indikasi bahawa si dia bukan lagi teman sehati sejiwa kamu.

*** Membaca tanda

Penantian seribu penyeksaan. Ramai orang mencari dan menunggu insan bergelar teman sejiwa sehingga bertahun-tahun lamanya. Malah, ramai juga yang mempercayai ada seseorang yang diciptakan untuk mereka.

Satu kajian yang dilakukan oleh Universiti Rutgers Amerika Syarikat (AS) pada tahun 2001 mendapati, 94 peratus daripada masyarakatnya yang berusia dalam lingkungan 20 hingga 29 tahun mengharapkan pasangan mereka menjadi teman sehati sejiwa selepas berkahwin.

Sehingga kini, tiada lagi teori yang mengatakan semua orang memahami definisi belahan jiwa. Secara umumnya, definisi teman sehati sejiwa adalah seseorang yang mempunyai cara pemikiran dan perasaan yang sama atau secocok dengan pasangannya.

Merujuk pada buku 21 Ways to Attract Your Relationship oleh seorang pakar perhubungan, Arian Sarris, beliau telah memberikan beberapa ciri-ciri seorang teman sehati sejiwa, dalam mengukuhkan lagi ikatan cinta dengan pasangannya.

*** Saling membantu

Tidak kira siang atau malam, panas atau hujan, kamu dan si dia sentiasa saling bantu-membantu.

Bantuan yang dihulurkan tidak perlulah melibatkan orang lain. Ini kerana, dengan hanya melibatkan tenaga kamu berdua, semua yang dilakukan akan terasa lebih menyenangkan.

*** Bersikap santai

Adakah si dia seorang yang bersikap santai ketika bersama kamu? Ini bukan bermakna dia bersikap berlebih-lebihan untuk mengesan gerak-geri kamu, tetapi dia tidak terlalu memilih atau mementingkan cara berpakaian, gerak-geri, cara berbicara sewaktu bersama kamu. Setiap ucapan yang dilemparkan tampak begitu spontan dan tidak palsu.

*** Konteks jiwa

Kehadiran kamu seperti sudah dikurniakan untuknya. Tanpa perlu berbicara, kamu dan si dia seperti sudah memahami apa yang ingin dikatakan. Saling memahami hati dan perasaan, sehingga boleh menduga setiap reaksi serta fikiran pasangan pada situasi yang tertentu.

*** Tidak kenal erti jemu

Meskipun hampir berjam-jam kamu dan si dia menghabiskan masa bersama, tetapi perkataan jemu atau bosan tidak pernah sesekali bermain di bibir. Bagi kamu, tiada yang lebih membahagiakan selain dapat bersama.

*** Hadir di setiap situasi

Siapakah insan pertama yang akan hadir tatkala kamu dirundung masalah? Adakah dia atau teman-teman sepejabatmu?

Sekiranya ya, dia seorang yang paling memahami kamu sekali pun ketika di saat mengalami simptom pramenstrual. Tanpa perlu dipinta, dia seringkali datang kepada kamu dalam apa jua situasi yang berlaku.

*** Saling terbuka

Di hadapannya, kamu sering menceritakan tentang masa lampau ahli keluarga dan begitu juga sebaliknya. Bercerita tentang apa yang pernah kamu berdua lakukan pada masa lalu, tanpa mengubah perasaan kamu berdua. Kamu tidak malu untuk memperlihatkan kekurangan diri, bahkan tiada masalah apabila tampil kelakuan aneh di hadapannya.

Jika tanda-tanda ini terdapat pada si dia, kamu memang seorang yang beruntung. Namun, bagaimana pula di sebaliknya? Jangan terburu-buru untuk membuat keputusan, fahami dan bincang secara profesional.

*** Cinta perlukan ujian

Sebahagian besar pasangan yang baru menjalinkan hubungan cinta akan menganggap, mereka sememangnya ditakdirkan untuk bersama. Tetapi pada umumnya, perasaan manis itu akan berakhir jua setelah persoalan hidup mulai timbul.

Kadang-kadang, manusia sering termakan tema percintaan. Bila merasakan diri tidak secocok, lalu mereka akan mengambil kesimpulan dengan cara memutuskan sahaja perhubungan.

Apa yang berlaku akan dijadikan kebenaran untuk mengakhiri sesebuah hubungan? Padahal, untuk menjadi seorang teman sehati sejiwa, ia perlu diuji dengan ketepatan waktu dan cara menambat hati pasangan. Tanda Si Dia Teman Sejiwa

20 Komen:

Tanpa Nama berkata...

PASANGAN JIWA?
HMMM ITU YANG HANCURKAN RUMAH TANGGA SAYA
APABILA SUAMI BEKERJA JAUH
BERTEMU SEORANG WANITA [ISTERI ORANG]
YANG KONONNYA KAWAN SAHAJA
TAPI DALAM BLOG SI PEMPUAN...
ADA SAJAK-SAJAK CINTA
MENGENAI PERTEMUAN DENGAN PASANGAN JIWA...NAK TERMUNTAH SAYA BACA
AKHIRNYA SAYA TAHU
SUAMI SAYA KORBANKAN JIWA RAGA
SIANG MALAM BUAT ASSIGNMENT UNTUK BETINA NI
AKU CEK REKOD TELEFON DAN SMS KAT
SYARIKAT OPERATOR
DORANG NI DAHLAH SATU OFFICE
SIANG MALAM SUBUH BERSMS
BERTELEFON
'HANTU' JUGA DORANG NI....

paktenggek berkata...

APA LAH NAK DISUSAHKAN JIKA JIWA DAH SEBATI-BAGI KAHWIN SURUH PERGI,SEMOGA BAHAGIA DAN BERKATI...NAK BUAT APA PENING PENING KEPALA BUAT ASSINGMENTS...CIA...LEPAS AJE..TUNTUT NAFKAH..HOW FAR THE DOVE FLEW,SURELY ONEDAY WILL RETURNED HOME..

2nd hero berkata...

rilek kak jgn marah marah...

buntal berkata...

akak serang je diaorg..hehehe

Tanpa Nama berkata...

ehmmm...
laki smue nye sme...
bkn ckp sa2...
mle2 je jnji 2,jnji nie...
dah dpt smue..
tnggal...
nak cri yg bru lak...

girl berkata...

ada kekasih tapi mcm x ada.....
ajak kuar pun x nk.......
tp klu kuar dgn mber2 1 hari x pe....
ssh nk fhm lelaki berjiwa mcm nie????????

pia berkata...

lbh kurg gn aku je..
tp len skit cte..
de teman..
n msing2 sdh punye buah ati..
n ku rse xder cinta wt nye..
cmer syg wt nye saje..
xtau la plk d sblk hatinye..
yiieeehhaaa.....!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

sah-sah lah kekasih awak tu bukan "teman sejati" cik girl..

tak payah susah2 nak faham lelaki berjiwa mcm tu.. sebab buang karan je nak faham. dia bukannya faham pun waka rase mcm mana? so ada baiknya cari je yg lain. bercinta ni biar berkali-kali.. tapi kawin biarlah sekali je..

Wan berkata...

^^
xda ape yg bgs untk diri bcnta slain roskn diri sndiri atau orang lain..

Tanpa Nama berkata...

sabar aje.pan ... kehidupan di dunia ini bukannya lama, xperlu baca sms hanset suami, xperlu ambil tahu ke mana mereka pergi, tetapi apabila suami berada di rumah layanilah mereka dengan sebaik-baiknya, memang kita nampak macam orang bodoh, tapi ingatlah ganjaran di akhirat... a saya pun mengalami situasi yang serupa, terlalu perit, tetapi Allah sentiasa ada untuk mendengar pengaduan saya, sahabat tempat saya berkongsi, anak-anak tempat bermanja. Suami..... harapan saya, akan berubah suatu hari nanti, saya sentiasa mendoakannya. AMIN... Semoga kita semua diberkati ALLAH

Tanpa Nama berkata...

nmpknya bf sya bkn la teman sjiwa yg sya cri..saat sya prlukn dia,dia slalu xde..ada je alsn..sya tau dia btul bz..tp 2 bkn alsn utk xpdlikn sya..lg truk tme cm2 la tjd pgduhan..sy syg dia..sgt2..dia 1st luv sya..tp xkn sya nk kwin dgn lki yg buat sya mngs skg..x msthl dia akn bt sya mngs slma2nya..sya hnya bhrp dia bkn la struk yg sya sgka..dia slalu kta,skg(time bcnta) xblh over sgt..lps kwin bru la dia blh bg komitmen..sya tgu je la..trserah pd ALLAH..kalo di trbek bt sya,insyaALLAH..

Tanpa Nama berkata...

ape nie beb!!putus tue jgn la nak komen banyak2...dah tuhan menentukan segalanya..reda je la...banyak la bersabar..dalam kehidupan banyak dugaan hidup...kite harus tabah menghadapinya...jangan ikutkan nafsu je...SENDIRI MAHU PIKIR LA.../.../.../../ZzZzZ

Tanpa Nama berkata...

mak saya selalu pesan:
~~ jangan mula kan sesuatu kalo belum pasti dgan apa yang kita mahu dan apa yang kita cari...
~~jangan la bercinta@ kawin kalo rasa diri tu belum bersedeia untuk menghadapi segala kemungkinan yang akan berlaku... kita kena fikir semua tu...

Tanpa Nama berkata...

jiwang sanga la korang nie........

Tanpa Nama berkata...

sy rasa sy dah bertemu belahan jiwa sy, yg jg 1st love sy...sb semua yg kt atas tu ada pada kami..mgkin kerana jarak umur 7 tahun buatkan dia jauh lbh matang dalam mengemudi perhubungan..semoga kami disatukan nanti...amin..

Tanpa Nama berkata...

ak br bknaln ng sorng laki..dia br kawin dlm 7bln..1bln nk kwin dia wt kptsn nk puts tunng..family pmpn mnentang..last2 kwen..tp dia n wife x serasi ng sejiwa..perangai wife kebdak2an..ak djdkn tmpt meluahkn sgala mslh umh tgga..tetiba kami tjalin hbng melibatkn ati ng perasaan..ktowg 1kepala..wife trlalu mngongkong..tu la padah bkwen klu dipksa..zahir batin terseksa..

Tanpa Nama berkata...

argh..aku x taw la cte cne..
tp mse dlu da r sorang lelaki mnat kt aku..
tp ak reject dy awl2 sbb ak x ykn ngn perhbgn cinta nie..lgpun mse tu ak mmg x percaye lgsg ngan lelaki tp ble aku tngk ksgghn dy nk kt ak..
ak mle jth cnt ngn dy..tp ak mlu r..
skang nie dy cm dah jauhkn dri dari ak..waaaa..
cne nie???
aku btul2 sygkn dy..
aku tkt r..kalo pas nie x jpe lg lelaki yg btul2 sygkn ak cne dy sygkn aku dlu....

Tanpa Nama berkata...

! sebenarnya... kata2 kat dlm blog nie ada ngn bf aku...
! so... kmi nie sehati sejiwa la ke?
! walaupun aku suda menggenalinya selama 7thn tapi... cinta kmi tak perna pun terasa kurungnya... sama dari saya atau pun dia...
! hrp yg membaca blog nie doakn la cinta kmi semoga smpai ke jinjang pelamin dan keanak cucu... k....

Tanpa Nama berkata...

sbenrnya..tlh trctat jdoh kita sume d luh mahfuz tiap2 dri nama kita..n da trctat siapa bkal psgan sy yg penting,sy pelu brusha megikut cara yg Allah ajr,bkn mnusia yg alpa lg lp ajr..pnah dgr,wanita yg slehah utk lelki yg soleh y mnnjkkn klau cm ni sift kita cm ni la jgk sift c dia..mlenkn Allah syg kt kita yg runtuh akhlak nie n then djdohkn kita dgn psagn soleh!!kaum hawa,jdilh sperti mtiara yg brada ddlm kca yg hnya tngn terten2 je blh menynthmu agr dy thu btpa brnilainya dirimu tiada gnti,dialh insn brnama SUAMIMU!!!

Tanpa Nama berkata...

aq suke dye!
aq ase dy pon suke aq...
neh trbukti bile bce smua tips kt ats td.... emm.. tp dye ta pnh na ajk couple..
bile kt kls... aq prasan dye tgok aq...tp aq wat2 ta tau.. maluu..... hhe. dye caringg sngt.. dye gak selalu bg aq nsht.. aq syg sngt kat dye! doa an aq...

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.