Mutiara Kata Cinta Sepanjang Zaman

Share on Tumblr
Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah berdendam, tak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta di situ ada kehidupan, manakala kebencian membawa kepada kemusnahan. ~ Mahatma Ghandi

Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta.

Kata-kata cinta

Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi,” Saya air mata seorang gadis yang mencintai seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?”. Jawab titis air mata kedua tu,” Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu sahaja.”

Cinta sejati adalah ketika dia mencintai orang lain, dan kamu masih mampu tersenyum, sambil berkata: aku turut bahagia untukmu.

Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mahu mencuba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga. Jadi jika kamu mahu berhenti menyukai seseorang, cukup dengan menutup telinga. Tapi apabila kamu cuba menutup matamu dari orang yang kamu cintai, cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang cukup lama.

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.

Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya . Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.

Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaan itu.

Jangan melarikan diri dari ‘cinta’ apabila ia berada di hadapan kamu. Jangan melarikan diri daripadanya kerana suatu hari nanti, kamu pasti akan teringatkannya kembali dan menyesali perbuatan kamu itu.

Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat -Hamka

Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat.

Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian untuk menyatakan cintamu kepadanya.


Seandainya kamu ingin mencintai atau memiliki hati seorang gadis, ibaratkanlah seperti menyunting sekuntum mawar merah. Kadangkala kamu mencium harum mawar tersebut tetapi kadangkala kamu terasa bisa duri mawar itu menusuk jari.

Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat bererti bagimu. Hanya untuk menemukan bahawa pada akhirnya menjadi tidak bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.

Kamu tahu bahwa kamu sangat merindukan seseorang, ketika kamu memikirkannya hatimu hancur berkeping.
Dan hanya dengan mendengar kata “Hai” darinya, dapat menyatukan kembali kepingan hati tersebut.

Kaum lelaki sering mempersoalkan kelemahan wanita kerana sering mengalirkan airmata. Tetapi, segagah-gagah dan perwiranya lelaki, sedarlah bahawa suatu hari nanti mereka juga akan mengalirkan airmata syahdu kerana satu perkara kecil iaitu kerana CINTA. Alangkah misterinya cinta seorang wanita yg dianggap lemah sehingga boleh mengalirkan airmata seorang wira! Aneh, tetapi itulah hakikatnya.

Tuhan ciptakan 100 bahagian kasih sayang. 99 disimpan disisinya dan hanya 1 bahagian diturunkan ke dunia. Dengan kasih sayang yang satu bahagian itulah, makhluk saling berkasih sayang sehingga kuda mengangkat kakinya kerana takut anaknya terpijak.Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna sesalan kerana perginya tanpa berpatah lagi.

Terputus cinta memang menyedihkan. Harus diingat bahawa perpisahan itu ditentukan oleh jarak dan masa. Kalau bersedih kerana cinta terhalang dan tidak kesampaian, anggaplah kesedihan itu seperti hujan – walau lebat atau lama sekali pun pasti akan reda jua.

Jangan kerana cinta, kita gugur dari perjuangan, dan jangan kerana cinta juga, prinsip kita menjadi larut dan cair. Cinta tidak semestinya akan berakhir dengan perkahwinan dan perkahwinan juga tidak semestinya akan menoktahkan titik akhir kepada percintaan. Kesetiaan akan mengikat cinta, kecurangan akan meranapkan segala kemanisan cinta. Sesebuah perkahwinan akan menjadi indah jika cinta terus bersama.

Cinta sejati ialah kasih Tuhan kepada hambaNya. Kasih murni ialah kasih ibu bapa kepada anaknya. Kasih saudara masa berada. Kasih sahabat masa binasa. Kasih suami isteri sepenanggungan. Kasih orang menaruh harapan.

Jangan mencintai seseorang seperti bunga, kerana bunga mati kala musim berganti. Cintailah mereka seperti sungai, kerana sungai mengalir selamanya.

Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya. Kisah silam tidak perlu diungkit lagi kiranya kamu benar menyintainya setulus hati.

Rasa percintaan lebih pahit dari hempedu .Teman percintaan ialah sayu dan pilu, namun demikian, dara dan teruna tetap berpusu-pusu terjerumus ke dalamnya kerana dianggap seperti lautan madu - Raja Pedang Deir

Hati-hati dengan cinta, kerana cinta juga dapat membuat orang sihat menjadi sakit, orang gemuk menjadi kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi miskin, raja menjadi budak, jika cintanya itu disambut oleh para pecinta palsu.

Terdapat banyak bebintang di langit tetapi hanya satu sahaja yang begitu menyerlah sehingga dapat menarik perhatianmu. Dari kalangan yang kamu pilih untuk abaikan ialah sebutir bintang yang sanggup menyinari anda walau dimana sahaja kamu berada.

Tak usah sebut pasal cinta jika kamu tidak sebenar-benarnya mengambil kisah. Tak usah bercakap tentang perasaan, jika ia tidak berada di hatimu. Tak usahlah menunjuk ke dada, jika kamu berhasrat melukakan hati pasanganmu

Minat bukan bermaksud cinta, bangga bukan bererti cinta, kagum juga bukan bermaksud cinta, dan suka juga tidak serasi dengan cinta, malah sayang pun bukan cinta. Tetapi, cinta itu adalah cinta.

Berkemungkinan apa yang kamu sayangi atau cintai tersimpan keburukan di dalamnya dan berkemungkinan apa yang kamu benci tersimpan kebaikan di dalamnya.

Cinta kepada harta ertinya bakhil, cinta kepada perempuan ertinya alam. Cinta kepada diri ertinya bijaksana, cinta kepada mati ertinya hidup dan cinta kepada Tuhan ertinya Takwa.

Lemparkan seorang yang bahagia dalam bercinta ke dalam laut, pasti ia akan membawa seekor ikan. Lemparkan pula seorang yang gagal dalam bercinta ke dalam gudang roti, pasti ia akan mati kelaparan.

Seandainya kamu dapat berbicara dalam semua bahasa manusia dan alam , tetapi tidak mempunyai perasaan cinta dan kasih, dirimu tak ubah seperti gong yang bergaung atau sekadar canang yang gemerincing.

Cinta adalah keabadian…dan kenangan adalah hal terindah yang pernah dialami

Siapapun pandai menghayati cinta tapi tiada siapa yg pandai menilai cinta kerana cinta bukan objek yg boleh di lihat oleh mata kasar. Sebaliknya cinta hanya dapat ditilik melalui hati dan perasaan.

Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah dasyatnya cinta !

Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu temukan di dalam dirinya.

Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit,bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus,tumbuhlah oleh kerana embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur,di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.~ Hamka

Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati mampu melumatkan seluruh jiwa raga, manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya.

Cinta dan kasih sayang adalah jawapan yang dapat menyembuhkan segala penyakit, dan jalan yang menuju kepada rasa cinta dan kasih sayang hanyalah melalui kemaafan.

Cinta umpama bunga di taman yang sedang mekar, hiasilah, jagalah taman kamu untuk kelihatan cantik dan ceria dan seandainya kamu tidak berbuat demikian, layulah bunga di taman dan rosaklah cinta yang sejati.

Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu, dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya

Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan. (Dale Carnagie)

Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.

Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu.

Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah yang sukar diperoleh.

Cinta itu membuatkan kamu gembira walaupun ia sering melukakan. Cinta itu istimewa jika ia diberikan kepada orang yang bertuah.

Cinta ibarat pasu antik, ia sukar ditemui, sukar diperolehi tapi mudah untuk jatuh berderai

Andainya hadirnya cinta sekadar untuk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir.

Cinta sesuatu yg mengasyikkan,ia boleh membuat kita hilang kewarasan fikiran. Cinta juga sebenarnya indah jika pandai menghayatinya. Sebaliknya cinta boleh jadi racun jika tersalah tempat. Apa pun cinta itu buta.

Anyamlah buih-buih di laut demi membuktikan cinta yang suci tanpa menodai keaslian pantai itu.

Cinta sebenarnya tidak buta. Cinta adalah sesuatu yang murni, luhur dan diperlukan. Apa yang buta ialah bila cinta itu menguasai dirimu tanpa pertimbangan.

Cinta bukanlah dari kata-kata tetapi dari segumpal keinginan diberi pada hati yang memerlukan. Tangisan juga bukanlah pengubat cinta kerana ia tidak mengerti perjalananan hati naluri.

Kejarlah cita-cita sebelum cinta, apabila tercapainya cita-cita maka dengan sendirinya cinta itu akan hadir

Di suatu hari kau datang dan bertanya padaku apa yang lebih penting : Dirimu atau nyawaku. Dan aku menjawab nyawaku lebih penting dan kau pun berlalu dengan penuh kekecewaan tanpa pernah kau sedari bahawa kaulah nyawaku itu. Sesungguhnya kau adalah cinta dan nyawaku dalam hidup ini.

Cinta seringkali akan lari bila kita mencari, tetapi cinta jua seringkali dibiarkan pergi bila ia menghampiri

Cinta pertama adalah kenangan. Cinta kedua menjadi pengajaran. Dan cinta yang seterusnya adalah satu keperluan kerana hidup tanpa cinta bagaikan masakan tanpa garam. Lantaran itu bajailah cinta yang dianugerahkan itu sebaik-baiknya. Agar ia terus mekar dan wangi sepanjang musim.

Kecewa bercinta bukan bermakna dunia sudah berakhir.Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan. Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kamu dan rasa kekecewaan itu.

Hanya diperlukan waktu seminit untuk menafsir seseorang, sejam untuk menyukai seseorang dan sehari untuk mencintai seseorang, tetapi diperlukan waktu seumur hidup untuk melupakan seseorang.

Ada cinta yang agung antara hamba dan Tuhannya. Cinta kudus antara bonda dan anaknya. Ada cinta rafik yang setia. Ada cinta berahi antara kekasih teruna dara. Ada cinta persaudaraan yang tiada bandingnya. Ada cinta sesama makhluk yang begitu mulia dan cinta dikatakan hampir tidak memilih usia. Ia juga tidak mengira rona bangsa. Tidak ada miskin kaya dalam catatan kamus cinta. Justeru, cinta dikatakan sesuatu yang cukup luar biasa dalam cakerawala hidup setia jiwa.

Setiap orang punya rasa cinta. Tapi tak semua orang dapat merasai cinta. Setiap orang pernah bercinta. Tapi tak semua mampu mengecapi bahagia.

Keikhlasan bererti tidak mengharapkan balasan atas perbuatan kita. Keikhlasan dalam bercinta bererti tidak mengharapkan balasan cinta atas kasih yang kita curahkan padanya.

Cinta itu apabila kamu bertemu dan membuat pilihan yang tepat

Ketika sebuah cinta mengungkapkan suatu kejujuran, dia tidak akan berbohong. Tidak akan ada sebuah konspirasi untuk mendahulukan sebuah nafsu untuk memiliki. Tidak akan ada sebuah harapan untuk mendapatkan sebuah kebahagiaan. Tetapi hanya akan mendambakan untuk bisa mendapatkan kesempatan untuk memberikan sesuatu yang lebih berharga.

Cinta laki-laki seumpama gunung, ia besar tapi konstan dan (sayangnya) rentan, ada waktu ia meletus memuntahkan lahar, menghanguskan apa saja yang ditemuinya. Cinta perempuan seumpama kuku, ia hanya sehujung jari, tapi tumbuh perlahan-lahan, diam-diam dan terus menerus bertambah. Jika dipotong, ia tumbuh dan tumbuh lagi.

Manusia tidak jatuh ‘ke dalam’ cinta, dan tidak juga keluar ‘dari cinta’. Tapi manusia tumbuh dan besar dalam cinta

Cinta yang wujud dalam sebuah tindakan agung : “Memaafkan”.

Cinta kurniaan Ilahi mengapa mesti dibenci? Yang harus dibenci dan dihindari ialah kepalsuan, bukan cinta.

Hidup tanpa cinta seperti makanan tanpa garam. Oleh itu, kejarlah cinta seperti kau mengejar masa, dan apabila kau sudah mendapat cinta itu, jagailah ia seperti kau menjaga dirimu, sesungguhnya cinta itu kurniaan Tuhan Yang Maha Agung.

“Aku mencintaimu”, sukarkah untuk dilafazkan?

Tidak ada cinta yang tidak cemburu -Pepatah Perancis

Sesuatu percintaan yang terjalin di antara dua insan itu tiada ada kemesraan atau kemanisannya sekiranya sentiasa membayangi akan kemusnahan, kekecewaan dan kehancuran.

Cintailah orang yang engkau kasihi itu sekadarnya belaka, barangkali dia akan menjadi orang yang kau benci pada suatu hari kelak. Juga bencilah terhadap orang yang kau benci itu sekadarnya belaka barangkali dia akan menjadi orang yang engkau kasihi pada suatu hari nanti.

Menerima cinta dari seseorang secara terburu-buru tanpa usul periksa latar belakangnya akan merugikan kerana cendawan yang tumbuh melata jika terus dimakan dikhuatiri beracun.

Usah diratapi perpisahan dan kegagalan bercinta kerana hakikatnya jodoh itu bukan ditangan manusia. Atas kasih sayang Tuhan kau dan dia bertemu dan atas limpahan kasihNya jua kau dan dia dipisahkan bersama hikmah yg tersembunyi. Pernahkah kau terfikir kebesaranNya itu?

Cinta itu adalah api yang dingin. Sesiapa yang mendekatinya tidak akan terbakar tetapi tertangkap ke dalamnya.

Jika kasih sayang telah mencapai batasnya, maka ia dinamakan Cinta. “Cinta adalah kasih sayang yang melimpah”. Cinta juga lebih istimewa dibanding kasih sayang, sebab setiap cinta sama dengan kasih sayang, tetapi tidak semua kasih sayang sama dengan cinta.

Bercintalah dengan pelajaran, bertunanglah dengan mengulangkaji, berkahwinlah dengan peperiksaan dan berbulan madulah dengan kejayaan.

Cinta adalah suatu bentuk ungkapan keabadian yg tidak mampu dijelaskan melalui untaian kata-kata indah tapi melalui kenyataan pahit yang hidup dan sakit.

Cinta itu tidak menjanjikan sebuah rumahtangga aman damai, tetapi penerimaan dan tanggungjawab adalah asas utama kebahagiaan rumahtangga. Cinta hanya sebuah keindahan perasaan. Cinta akan bertukar menjadi tanggungjawab apabila terbinanya sebuah rumahtangga.

Janganlah mengigil kedinginan kerana hilangnya cinta .Tetapi mengigillah dengan kedinginan kerana tiada lagi ada rasa.

Jangan pernah bermimpi tentang cinta tanpa mampu memperjuangkannya.

Memberikan seluruh cintamu kepada seseorang bukanlah jaminan dia akan membalas cintamu. Jangan mengharapkan balasan cinta, tunggulah sampai cinta berkembang di hatinya, tetapi jika tidak, berbahagialah kerana cinta tumbuh di hatimu.

Berkasih sayang adalah suatu akhlak yang mulia. Oleh itu semai dan bajailah rasa kasih sayang dan cinta terhadap sesama insan, lebih-lebih lagi kepada Allah SWT kerana Allah terlalu kasihkan hambaNya lebih daripada seorang ibu mengasihi anaknya.

Cinta ia tetap hadir,ia datang bukan dengan nafsu atau keinginan tetapi kepasrahan tentang yang mutlak, itulah cinta terulung.

Cinta bukanlah dari kata-kata tetapi dari segumpal keinginan diberi pada hati yang memerlukan.

Usah gembira pada kelahiran cinta pertama. Jua usahlah menangis di awal kegagalan kerana kekeliruan seimbang pertemuan dan perpisahan. Kebahagiaan tidak semestinya kekal abadi.

Pergaulan dan cinta di antara lelaki dan perempuan pada hari ini diibaratkan seperti minyak dengan api, apabila tersentuh maka maraklah ia.

Cinta adalah sebuah telaga yang tiada dasarnya

Untuk menyelami cinta dan cita-cita, anggap dahulu cinta itu derita dan cita -cita itu cahaya. Sebelum mendekati erti cinta, mengertilah dahulu erti cita-cita dan sebelum mengenal cinta, kenallah dahulu cita-cita.

Cinta yang terselit pendustaan ibarat kehidupan yang bercampur gaul dengan penghinaan.

Cinta adalah jika kamu kehilangan rasa, ghairah, romantika dan masih tetap menghargainya.

Cinta lebih mudah mekar di hati yang sedang dilanda kecewa. Cinta seperti ini adalah cinta yang mengharapkan belas kasihan, sebab itu bila sepi telah punah maka selalunya cinta juga akan turut terbang.

Bukan dikatakan cinta apabila yang menjadi matlamatnya semata-mata untuk memiliki sepenuhnya. Tetapi cinta itu ialah perkongsian di dalam kecenderungan dan kegemaran serta perasaan bahawa diri orang yang anda cintai itu tidak kurang pentingnya dari anda.

Jangan sesekali mengkhianati perasaan hati kamu kerana akibatnya, hanya kamu yang akan sengsara; bukan orang lain. Salah satu cabaran paling sukar dalam hidup ialah mencari orang yang tahu segala kelemahan dan kekurangan diri kamu, tetapi dia masih sangup menyayangi dan mencintai kamu dengan sepenuh hatinya.

Hanya ada satu pelita yang dapat kita pegang dan sentiasa menyala di mana-mana jua pun, yang tetap akan menerangi tempat-tempat yang jauh seperti menerangi tempat kita sendiri, iaitu rasa cinta dan kasih sayang pada segala yang bernyawa- Innayan Khan

Manusia merasa kesepian dari cinta kerana mereka kerap hanya membangun dinding, bukannya jambatan kasih sayang.

Mereka yang cintanya selalu dibalas,kurang mengerti perasaan cinta yang sebenar..~ Khan ~

Cinta yang dikaitkan dengan kepentingan peribadi akan berubah menjadi putus asa.

Dalam percintaan kamu janganlah kamu kesali perpisahan tetapi kesalilah pertemuan kerana tanpa pertemuan tidak ada perpisahan.

Kamu tidak akan mati kerana cinta, tetapi cinta cukup meracuni hidup kamu

Kahwinilah orang yang lebih mencintai diri kita daripada kita mencintai diri orang itu. Itu lebih baik daripada mengahwini orang yang kita cintai tetapi tidak menyintai diri kita kerana adalah lebih mudah mengubah pendirian diri sendiri daripada mengubah pendirian orang lain.

Hiduplah dengan cinta! Tetapi bukan bererti cinta buta. Kita dapat mencintai hidup dengan lebih baik, yaitu cintailah sekelilingmu, baik yang ada diluar dirimu atau didalam dirimu.

Cinta yang suci dapat dilihat dari pengorbanan seseorang, bukanlah dari pemberian semata-mata.

Rasa cinta itu jika dipupuk ke arah dan sinar yang lurus akan membawa pengekalan abadi.
Selagi usia di kandung badan .Selagi jiwa merantai hati

Bibir tidak perlu berkata , bila hati sudah bersuara nada cinta dan rindu.

Cinta membuatkan orang bersemangat untuk hidup, rasa cinta adalah satu rangsangan indah dalam kehidupan. Cinta adalah sesuatu yang subjektif, susah untuk ditafsirkan. Kadangkala kita merasakan apa yang kita alami itu cinta tapi sebenarnya bukan.

Cinta adalah penyakit manakala perasaan adalah kumannya. Perkahwinan pula merupakan ubat penawarnya.

Ibaratkanlah kehilangan cinta itu umpama hilangnya cincin permata di lautan luas yang tiada bertepi dan harus dilupakan.

Pabila cinta tidak diajarkan di rumah, hampir tidak masuk akal untuk mempelajarinya di mana pun.

Cinta yang tak berbalas itu bagaikan layang-layang putus talinya.

Kata pujangga cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya jelas sekali. Ia mampu mempengaruhi fikiran sekaligus mengendalikan tindakan kita sehingga kadangkala kita melakukan hal terbodoh tanpa sedari.

Mencintai itu umpama bermain piano. Pertama, kita bermain ikut peraturannya. Kemudian, lupakan peraturannya dan main ikut hati.

Ruang kosong di antara celah-celah jari kita dicipta untuk dipenuhi oleh jari-jari orang lain.

Cinta menakluk segala-galanya. Cinta dapat mengubah pondok kayu menjadi istana emas

Hidup kalau tak memakai cinta tak ubahnya seperti bumi kehilangan matahari -Aswir

Kamu tidak pernah kalah/kecewa dalam mencintai/menyayangi. Anda cuma kalah jika anda bertangguh.

Cinta dimulai dengan senyuman, tumbuh dengan dakapan dan seringkali berakhir dengan air mata.

Cinta menekan pertimbangan, memandang ringan bahaya dan cinta memandang enteng akan kematian

Tiada kasih yang lebih manis daripada kasih cinta. Tiada kasih yang lebih ngeri dari putus cinta

Cinta monyet ialah cinta keanak-anakan. Cinta palsu adalah sekadar basa-basi. Cinta materialistik merosakkan jiwa. Cinta sejati ialah cinta yang akan menghasilkan cita-cita yang luhur dan abadi.

Cinta adalah penyakit dan perkahwinan ialah sihat. Sakit dan sihat tidak bertemu.

Seseorang yang pernah mengalami kegagalan dalam percintaan, maka dia akan melihat kebahagiaan itu laksana melihat pelangi. Tidak pernah pelangi itu berada di atas kepalanya. Selamanya dia melihat pelangi itu berada di atas kepala orang lain.

Hanya hati yang dapat menilai erti Cinta sejati. Dengarkan kata hati dan Cinta sejati tidak berlandaskan nafsu kerana ia adalah suci, lahir dari kasih dan sayang.

Cinta akan hidup bersama dengan waktu, pabila waktu itu mati, maka matilah cinta suci itu

Seorang wanita akan memandang rendah terhadap lelaki yang menyatakan cinta kepadanya, terkecuali kalau memang lelaki itu yang diharapkannya.~ Elizabeth Stoddard ~

Lelaki itu prosa alam, perempuan sajaknya. Cinta itu lagu dan perkahwinan orkestranya -Pepatah Denmark

Cinta boleh tumbuh dalam madu dan racun

Cinta tidak selalu bersama jodoh tapi jodoh selalu bersama cinta.

Kehidupan ini seumpama bunga, maka cinta adalah madunya -Hamka

Manusia yang dibakar api cinta dapat melihat di dalam gelap -Peribahasa Mexico

Hidup tanpa cinta ibarat taman tidak berbunga -Pepatah Inggeris

Cinta tidak mempunyai umur, ia sentiasa memudakan dirinya

Cinta itu tidak buta tetapi ia tidak melihat -Pepatah Jerman

Barangsiapa yang belum pernah jatuh cinta, ia telah membangunkan langit di atas bumi -Pujangga Barat

Orang yang menulis surat cinta itu kurus dan orang yang membacanya gemuk -Pepatah Belanda

Keburukan dapat disembunyikan apabila timbulnya rasa cinta -Pepatah Greek

Cinta tidak mempunyai undang-undang

Cinta pandang pertama adalah cinta yang akan kekal abadi

Cinta lebih tua daripada alam ini kerana alam ini dijadikan Allah atas dasar cinta -Muttanabi

Cinta ialah penyakit -Taufiq Al-Hakim

Yang termanis daripada yang manis di dunia ini ialah pujian kekasih yang terlontar daripada rasa cintanya.

Perpisahan dalam percintaan yang belum puas, menambahkan eratnya kasih sayang. Itulah sebabnya matahari meninggalkan bumi pada malam hari.

Mutiara Kata Cinta Sepanjang Zaman

83 Komen:

ika berkata...

biarlah cinta kpd ilahi melebihi segala2nya. tanpa cinta kpd yg esa, cinta kpd manusia hny sia2. cinta kpd tuhan, mendapat keredhaan selamanya. cinta kpd manusia hanya sementara. apa2 jua, bkahwin mengeratkan lg percintaan seama manusia. insyaallah..amin…

Tanpa Nama berkata...

hilangnye cinta mencipta sepi tanpa arah dan haluan. lau akan merasa keseoangan di dunia Allah Yang Maha Luas

Tanpa Nama berkata...

izinkan cinta itu hadir...
selagi diteruskan perjuangan itu..
izinkan cinta mengintai dan biarlah kita diintai cinta..kerna sesunggunya
cinta xboleh dipaksa..ia hadir dengan sendirinya....

Tanpa Nama berkata...

biarlah kita diintai cinta...janganlah kita yang mengintai cinta...kerana cinta takdapat diintai

man!s berkata...

Cinta itu sangat indah...

Tanpa Nama berkata...

cintailah cinta kerana tidak semua orang dapat menikmati cinta...hargai ia bila ia mendekati anda...

maisarah berkata...

cinta itu umpama racun apabila dihiyanati..tetapi sedarlah cinta itu umpama madu apabila dihargai..

Tanpa Nama berkata...

love is cinta

sweetbbygirl89 berkata...

sekuat kuat2 lelaki..kuat lagi wanita kerna lelaki itu sendiri datang dari perut wanita........

Tanpa Nama berkata...

walau pn lelaki dtg dr perut perempuan tp asal usul perempuan Allah jdkn dr tulang rusuk lelaki...=)

Mr.niklodeon [♂] berkata...

nak tanya lar~

sy budak baru belajar~

nk tau jugak~

mcm mn nk wat comment box nie kat blog~?

sila balas comment anda kat blog sy plz~

http://niklodeon.blogspot.com/

Mr.niklodeon [♂] berkata...

Renungankan Bersama :-

Dari sebiji benih berupa kebencian..,

terus bencambah dan melahirkan tunas kebencian..,

dari tunas kebencian..,

membesar dan mengeluarkan daun kebencian..,

dari daun kebencian..,

membesar dan mengeluarkan bunga kebencian..,

dari bunga kebencian..,

mengembang dan menyebarkan benih kebencian..,

akhirnya, benih kebencian tersebut..,

mula bercambah dan bertunas..,

sehingga lah satu masa nanti..,

menghasilkan sebiji benih kehancuran..,

andri berkata...

cinta susah d tebak kadang ia hadir dgn sendiriinya kadang qt yg harus mncari cinta itu berada.

Tanpa Nama berkata...

(kahwin dulu baru bercinta)Alhamdulilah,ini jodoh dari ALLAH.kekal sehingga kini.cinta xknal usia cth yg terjadi dlm kehidupan ku sendiri.jarak beda umur dgn pasanGAN idupku 14 thn..cahayamata di anugerah oleh-Nya 7 hari sblm masuk ulang thn ke2 pernikahanku bertammbah mengeratkan lagi cinta dan semangat untuk sentiasa bersama.enal84

Tanpa Nama berkata...

andai sayang&cinta sejenis objek.kan best jelas kewujudan kebenaran cinta seseorang yg dluah dr bibirnya pada kita tanpa kita ragu2 utk pcaya 100% samada palsu atau benar dia cinta.penting dlm syg&cinta 4 tiang utk hubungan dpt teguh iaitu JUJUR,IKHLAS,PERCAYA DAN ADIL.PAPA JAHAT@GENG GIAN....

Tanpa Nama berkata...

terima dgn (1)->IKLAS<- cinta perlu ada dlm stiap pasanangan bcinta.ikhlaslah trima kekurangan pada insan yg benar2 kita cinta.kerana dalam kekurangnya Allah akan menerapkan kelebihan yg maybe tsorok kot.ikhlas berkaitan dgn qada dan qadar,tetap brusaha jgn tunggu cinta dtg pada kita...amier@geng gian-helper thailand84-enal84

Tanpa Nama berkata...

anda (2)JUJUR perkara ke2 mesti ada anda n dia dlm bcinta.anda mesti jujur pd dia sblm dia jujur jua pada anda amat PERLU dlm cinta kerana setiap insan semua ada perasaan cemburu,walau mata buta hati ttp tselit perasaan ini dan jujur ini ibarat makanan buat hati manusia.ibarat kalau mkn kenyang perut senang hati.hati kita jujur dlm cinta mahupun hal yg lain akan buat kita senang hati jua.Tapi jujur ni bkn mknan.jgn mkn tau!bhell@GENG-GIANsupport idea thailand84

Tanpa Nama berkata...

tiang ke3 dan ibarat air dlm kita tercekik stengah mkn ialah saling (3)_PERCAYA_ pada couple kita,hati yg tlh jujur dlm hubungan anda atau jujur dlm segala pkara pasti buat hati senang dan akan terbit prassaan n sifat positif iaitu percaya.andai saling percaya dlm hubungan ada pada diri stiap couple.insyallah,cemburu buta tak dpt mnjadi virus perosak dlm cinta.razif@_SAj"JEFZ_GENG GIAN too...idea,_enal84@thailand_@_OTAI84_.......

Tanpa Nama berkata...

ke4 agar cinta,kasing sayang tegak berdiri dgn 4 kaki.(4)_ADIL_dlm mbahagikan perasaan cinta,krna ketahuilah semua manusia pasti menyintai n menyayangi MAHA PENCIPTA,ke2 org tua bkn utk kekasih semata mata.cintaI dulu TUHAN KITA yg menciptakan kita sblm kita jumpa kekasih kita ALLAH s.w.t TLAH tahu siapa jodoh kita kerna DIA yg menetapkan jln hidup kita.ke2 yg perlu di cintai ialah ke2 org tua kita melahir ke dunia ibu sanggup btaruh nyawa agar kita dpt melihat dunia,lepas kita lahir yg menyediakan mkn minum hingga kita dpt bdikari sendiri ialah tanggungjawab ayah.ke3 cintailah agama masing2,krna agama kita islam satu agama suci alamatnya cinta agama hidup sentiasa jauh dr maksiat@pkara2 x baik.lastly,,,baru lah curahkan cinta mu pada pasangan mu.kalau pasanganmu tak puas hati dan marah kerana cintamu dicurahkan dulu buat mencintai 1-ALLah s.w.t, 2-ke2 orang tua@ibu dan bapa 3-agama...tips buat org yg pasangannya tak rela n dpt tentangan agar hanya cinta dcurah utk dia sahaja senang je..kau tinggalkan saje.just tinggalkan je dah cukup.org tamak x sanggup bbagi kasih sayang dan cinta pada 3 perkara diatas mmg x dpt kita bkongsi hidup dgn nya.dsini jua dpt mnunjuk kan bahawa samada cintanya buat kita ikhlas & jujur ke tak?-chall@manz=GENG GIAN=N=idea by enal84.....

Tanpa Nama berkata...

thank you too blog ownerzzz............ geng gian semua dr bintulu srawak mengucapkan jutaan trima kasih dpt bpeluang kongsi erti cinta nie walau guna ruangan komen pun syukur pada ALLAH SWT.....andai ingin knl lbh lagi pada geng gian email kan saja ke znal14@yahoo.com.my_email sementara blog lg tunggu picture dr ahli2 yg keja lain tempat..jutaan trima kasih sekali lagi akhir kata dr kami semua..."GIAN" lah melakukan kebaikan,perkara berfaedah jgn sikit pun tpkir utk "GIAN" jadi penagih dadah,merempit tgh jalan.............itu amalan syaitan.....AMIN...-OTAI84@ENAL84=GENG GIAN....

Tanpa Nama berkata...

Cinta kekadang boleh lupa diri, kerana cinta kita sanggup disakiti, bila cinta itu yang memang luhur lahir dari hati, apabila ia telah pergi kita masih dapat merasa cinta yang telah diberi, memang terlalu sukar untuk melepaskanya pergi, tapi diri harus akui yang dia datang hanya sekadar untuk menghibur diri, tapi bukan untuk dicintai sampai akhir hayat hidup ini.hasnieswan@yahoo.com.my

Tanpa Nama berkata...

cinta itu tak akan indah bila mata hati kita samar sperti kabut2 datar yg mulai menipis.
dan cinta tak akan pernah menjadi indah bila kita hanya terdiam ketika pelangi 3warna hadir selesai hujan sudah menutup..

meidwi anggara novallo putra berkata...

biarlah cinta yg bernafas,,
sebab kau tak akan tangguh tuk mengikutinya.
biarlah cinta yg melihat.,
sebab kau tak akan tangguh tuk menyamainya.
biarlah cinta yg mengaturmu..
sebab kau tak akan pernah tangguh tuk menjalankannya..

meidwi anggara novallo putra berkata...

cinta itu ada sebelum benci dicptakan..
cinta itu kesabaran untuk tidak pergi berlalu..
cinta itu lembut seperti udara yg kau hirup..
cinta itu awal yg menuntun kepada apapun yg di jalaninya..
cinta itu abadi meski kau slalu merisau dengan segenap tanya yg berujung pada kata entah..
sebab,
cinta itu akan tetap melekat di hati selamanya.

Tanpa Nama berkata...

cinta itu airmata disaat aku bergelar TUNANGAN & cinta itu airmata dikala aku ditinggalkan di pagi syawal yang mulia (2008)

airmata_syawal

Tanpa Nama berkata...

MenuNGGu joDOh Dri Yg EsA......

Tanpa Nama berkata...

kAdang2 ALLAH menGHIlanGkn maTAHAri...
DIA DAtanGKn PEtir & Kilat..
kita terTaNya2 KEmana hilaNGnYa mataHARI..
RUPA2nya ALLAH memBERI KIta PELANGI..JOE89

Tanpa Nama berkata...

Cintakan bunga akan layu...
Cintakan manusia akan mati...
Cintakan ALLAH kekal abadi...
itulah yang sejati.........

damai berkata...

janganlah engkau mencitai sesuatu melebihi kecintaan mu pada ALLAH...

Tanpa Nama berkata...

cinta itu perlu untuk kehidupan sbgai insan bergelar manusia

Tanpa Nama berkata...

Berpada-padalah dalam menyintai sesama manusia kerana cinta kepada sesama manusia adakalanya akan berubah mengikut edaran waktu. Cinta sejati adalah cinta kepadaNya...
-ezza

+teyla+ berkata...

..cinte e2 indah jke kte pecaye ngan kapel masing2..m'gmbil brat antare sa2 same laen,salu m'bisik an kate2 cinte,ngan shayunk kte seadenye..so,chente neh mmg indah..hargai la insan yg telalu shayunk at kte,pande2 la tok ambek aty dye.,jgn ble insan 2 da tade bawu kte nyesal..sush tok m'cari yg toi2 telalu shayunk kt kte..shayunk la mreke sepeti mane mreke shayunk kt kte..+shayunk along+

Tanpa Nama berkata...

cinta itu umpama kurap...
makin digaru semakin sedap...

Tanpa Nama berkata...

memang itulah cinta,tapi cinta gak selamanya salah

Tanpa Nama berkata...

cinta itu indah,tpi cinta itu jga menyakitkan,dimana kita harus terjatuh karena cinta,tpi itulah cinta,yang membuat orang melupakan segalanya,,

Tanpa Nama berkata...

kdg2 kite x hargai cinte . knpe ? coz kte blum mrasai khilangan dy . kdg2 kite rsai cnte , tp msih x pcye . knape ? coz kte slalu fkir ngetif tntang dy . kdg2 kte x sdar hati kte btol2 menyntai dy . knpe ? sbb kte tnjuk ego , x nk mngalah . tpi , ble tngn y slalu kte genggam brda d gngman org lain . ap prasaan kte kite mse 2 ? hargailah org yg rela brkorban utk cnte . brubh la smentara mse msih ad .

Tanpa Nama berkata...

cinta mmg sesuatu yg amat mmbahagiakan....d sebalik kebahagiaan itu,kita harus mnjga batas2 antara kita dan si dia selagi belum bergelar suami isteri....

Tanpa Nama berkata...

aqu da buwcan n chenta ny..chenta da tade pape bgiew aQu..jagn a trpdya n chenta..chenta cume ny bodoh...chenta ny cume dtgnye dry laky..laky ny sumenye bodoh..aQu bnci laky..

Puteri NurDini berkata...

CINTA ?
pabila dia mencintaimu krn ALLAH , itulah cintamu :))
sayang selamanya . noktah .
:)

Tanpa Nama berkata...

cinta...terlalu pahit bila diingatkan...
emmm nape bile kite dah curahkan sepenuh kasih syg..
cinta tue pergi tinggalkan kite????

Tanpa Nama berkata...

cinta kdg2 memng menyakitkan...

Tanpa Nama berkata...

cinta itu indah kalo pandai menghargainya........
-aku_cintaCoklat-

Tanpa Nama berkata...

lebih baek cinta kpd allah dri pada cinta kpd orang laen.........
karna cinta kpd manusia dapat mnimbulkan perjinahan dn sbgx....

fazly berkata...

cinta itu buta..
dan juga boleh membutakan..

Abdullah berkata...

Nice list. Byk sgt nk baca. hehe!
http://mutiara-kata-cinta.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

wah! so touching!! tp syg cntaku terhlg,,

Tanpa Nama berkata...

h


ok suka suma..p kadang2 ada x masuk akal.. <3

Tanpa Nama berkata...

andai hadirnya cinta skadar utk mengecewakn,lbeyh bek cinta e2 tdk hadir.. <3

Tanpa Nama berkata...

birkanlah cinta mengalir di air yang tenang,tanpa adanya ikut campur arus arus yang membuat kehancuran yang mendalam hingga membuat dendam.ok bgt

Tanpa Nama berkata...

andaikan cinta seindah kata"yang selalu lurus tanpa simpang dan belokan,mungkin cinta tak banyak yang kandas di tengah jala dan hancurkan perasaan

Tanpa Nama berkata...

ga ad yank bisa kuberikan.kpad mu,slain cinta tulus ku yang kluar lwat suara hati ku..

dak_x suka_cinta berkata...

cinta kadang2 semanis coklat ,,
kadang2 sepahit ubat ,,
susah mao mencarie cinte sejati ,,

Kata kata mutiara cinta berkata...

Tambahan disini sob kata kata mutiara dengan bahasa Inggris..sudi mampir..

Tanpa Nama berkata...

bwwoh ,,,,uga ruuuuuuuuuuuuuuh................

Dewi Sri Rawan Bia berkata...

kata2 nie buat hati semangat kuat..adakalanya tersungkur.tapi bangkit semula..

Tanpa Nama berkata...

cinta deui cinta deui .. geus nyagu cant ??????????????????????????????????????

Tanpa Nama berkata...

saye mempunyai seorang teman istimewa tetapi sehingga sekarang saye belum meluahkan kata cinta saye pada dia keranasetiap kali saye nak luahkan ade saje perkara yang menghalang .....so,macam mane nak luahkan isi hatiaku ni pade dia.....................................................

Tanpa Nama berkata...

cinte x smestinye bsme..

Tanpa Nama berkata...

x perlu ade sbb lain utk kite trus mencntai seseorg.. ckupla kte mncintainye krn Allah..

Tanpa Nama berkata...

jika cinta memang ada, biarkanlah cinta itu barsarang dalam kalbuku,menaburkan benih2 kasih sayang yang telah rapuh dan menjadi hancur, jika cinta benar-banar ada biarkanlah cinta menghapus semua luka yang ada dalam kalbu,,,,,,,,,,, hingga aku percaya cinta yg sesungguhnya........

Tanpa Nama berkata...

cinta!!! entah bila cinta itu akan hadir dalam hidup ku...

mawar berkata...

phubungan manusia ibrt PERMATA,sblm ia thempas PELIHARALAH,jika ia retak PBAIKILAH,tp jika ia pecah dan d cmtumkan semula ia tk mgkin SEINDAH DULU...

pwincess Lov3y dOv3y berkata...

sweet.:)

Tanpa Nama berkata...

i like..=)

Tanpa Nama berkata...

hurmm..aq was2 utk memilih siapa diantara kamu...a@y??

Tanpa Nama berkata...

cinta sememangnya powerfull.....
tnpa cnta,mnusia mati

NAZIRAH berkata...

saat merasakan cinta itu hadir dalam diriku,fikiran jadi tak menentu...yang ku tahu ia begitu indah,bertambah bahagia bila mengetahui bahawa kau juga mencintaiku..lot of love E.Z.Y.R.A..

kindzam yozjana berkata...

CINTA ITU BAGAIKAN KEINDAHAN YANG TAK BISA TERLUPA///

Tanpa Nama berkata...

cinta tu hadir dalam hidupku,,tp syng bunga laranagn yag xmampu aku ambil,dia juga mencintai ku,tp keadaan nya sama denagn ku,,berbeza cuma aku masih seorng

Tanpa Nama berkata...

andai kau tahu fatimatuz zahhra salimin...aku sentiasa dihatimu,dan dibelakangmu sebagai tulang ke dua

cik tieyha berkata...

cinta mmg indah jika dihargai dan menghargai....

Tanpa Nama berkata...

Cinta dan air mata yangtiada kesudahan

Tanpa Nama berkata...

cinta lbih byk keburukan drp kebaikan..ia blh merosakkn..

Tanpa Nama berkata...

KITA tidak meminta cinta,,tetapi perasaan itu hadir kerana perasaan cinta adalah fitrah stiap manusia..

Tanpa Nama berkata...

wow . nice ! i loveee it . emm :'( :'( aaaah sakitnyaa cinta nie :(

Tanpa Nama berkata...

saya suka setiap baris kata2 yang tertulis...

Tanpa Nama berkata...

Biasenye seseorang lelaki akan tertarik dengan perempuan yang mempunyai kecantikan yang hampir sama dengan paras rupanya...kerana lelaki menilai kecantikan perempuan dari pandangan matanya..manakala perempuan akan tertarik pada seseorang yg berjaya menyentuh hatinya..

Nama Tanpa Kata Berkata berkata...

bila bercinta janganlah terlalu sayang sgt2 dekat orang yang kite suka . sayang hanya sekadar sahaja. kerana sayang yang melebihan akan mmbuat kan dia membecimu

Tanpa Nama berkata...

x semestinya kita terlalu menyayangi seseorang akn membuatkan dy membenci kita....

gina fadhilah berkata...

cinta yg membuat kita tertawa dan menangis :)

gina fadhilah berkata...

cinta yg membuat kita tertawa dan menangis :)

Daisy Cyng Qmu berkata...

. apakah selamya cinta tak bisa memiliki???? :(

RHienna CiieLadiezPhotography berkata...

cinta itu menyakitkan . . :'(

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.