Madah Romantis

Share on Tumblr Cinta tidak boleh dipaksa dan cinta bukan datang dengan sekelip mata. Cinta bagaikan bintang di langit sana. Terlalu banyak yang bercahaya indah tetapi cuma satu yang akan jadi igauan pemujanya.

Peraturan cinta menyatakan yang kita boleh mencintai sesiapa saja. Kenapa? Kerana cinta itu adalah hak kita. Tak ada orang yang boleh membunuh cinta yang tumbuh walaupun oleh orang yang kita cintai itu! Itu peraturan pertama bercinta!

Cinta hanya satu perasaan. Jika diupam rasa, sarat emosi, maka bersemi, mekar dan rendanglah ia. Tetapi, jika diabaikan, dibiarkan, pasti akan layu dan kekeringan. Cinta tidak lebih hanya satu perasaan. Jika salah kendali, bisa jadi penyakit.

Tuhan tahu rasa hati kita. Tuhan dengar keluhan kita. Kalau kita tak lupa dia, dia tak lupa kita. Di tangan dia ada ‘kunci’. Dan, kita ada pilihan sama ada mahu dapatkan kunci itu atau tidak.

Kadang-kadang, kita terlepas pandang bahawa Allah mengatur segala-galanya. Mungkin Dia mahu kita bertemu orang lain, yang lebih baik untuk kita dan memberikan orang yang lebih baik kepada orang yang kita cintai.

Rasa terikat, terlalu sayang dan terlalu benci, akan buat jiwa merana.

Dalam hidup ini, tidak semua yang kita ingini akan kita dapat malah kadangkala kita terpaksa berkorban hati dan perasaan. Apalagi bila melibatkan perasaan orang lain.

Kadang-kadang Tuhan turunkan petir dan kilat, kita menangis mencari di mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Tuhan hendak beri kita pelangi.

Terkadang, kita tidak dapat apa yang kita impikan. Lalu, kita menyalahkan takdir kerana terlalu kecewa. Sedangkan, kita tidak sedar, apa yang kita perolehi adalah lebih baik dari apa yang kita harapkan.

Sungguh benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya. Tetapi sungguh benar pula bahawa kita tidak tahu apa yang belum kita miliki sampai kita mendapatkannya.

Benarkah bahawa percintaan itu sesuatu yang indah? Benarkah setiap pencinta akan terus mengingati kekasihnya walaupun kekasih itu tidak ada buat menemaninya setiap waktu ?

Dan benarlah kata orang itu cinta itu buta. Cinta itu tidak memerlukan cahaya matahari untuk menyuluh jalan sang pencinta itu walaupun jalan itu amat sukar dan berliku. Cahaya hati dan perasaan sudah cukup untuk menerangi segalanya.

Untuk membaca koleksi madah cinta yang lain, sila klik
Koleksi Madah Cinta Madah Romantis

80 Komen:

Tony berkata...

Cinta adlah anugerah yang terindah
Sayang adalah ungkapan perasaan
Jauhkanlah cinta dari peghianatan
Karena cinta butuh pengorbanan dan kesetiaan.

Tanpa Nama berkata...

love is great...

dr.love berkata...

tiada apa pada cinta..
lahir hanya dari sebuah rasa...
tiada yang kekal dalam cinta..
hanya berubah pada tika dan usia...
jangan terpedaya pada cinta
kerana cinta abad ini tak sesuci cinta lagenda..
cinta bertopeng berpusat pada nafsu dan harta ..

Tanpa Nama berkata...

memang benar cinta itu ada,
dan setiap manusia memang masing-masing memiliki perasaan cinta,
tidak semestinya cinta itu boleh menghancurkan seluruh hidup kita,
dan cinta itu adakalanya memang manis dan pahit,kerana atas nama cinta sesiapa pun kita bole cintai termasuk kita menyintai tuhan kita sendiri..
adaka nama cinta itu terlalu teruk??
sehinga sesiapa pun boleh mengutuk nama cinta,
sesiapa yang tak kenal apa itu cinta dan juga tak pandai mengunakan cinta maka dia sendiri akan menerima padahnya..
sesiapa yang sedang bercinta, berhati-hatilah,kerana cinta itu memang ada juga bahayanya...
fahamilah apa itu cinta...

Tanpa Nama berkata...

cinta perlukan kesetiaan,kejujuran dann persafahaman.tapi cinta bukan untuk ditangisi.mengapa perlu ditangisi..?adakah mungkin kita kecewa... ???siapa yang mengecewakan kita...?adakah orang yang mengecewakan itu adalah orang yang kita sayang...?YA.....tapi itu adalah cubaan yang harus kita hadapi dalam hidup kita...supaya kita tahu menjagai perasaan orang yang kita sayang...belajarlah dari segala-galanya...yang betul itu adalah kebetulan tetapi yang salah adalah kewajipan.hadapilah dengan kesabaran.kerana kesabaran adalah ujian tuhan yang paling besar sekali dalam hidup kita....

Careforlife berkata...

apa ada dlm cinta hanya org yg bercinta sahaja yang tahu.. Derita tp bkn dendam, tangisan tp bkn kecewa. sblm mencintai org lain, cintailh dri anda dahulu. Bla kta mncintai diri sndri pasti Cinta Kpd Tuhan akan kita perlukan kerana Dia lh cinta yang paling agung..

sweetbbygirl89 berkata...

cinta dan kasih sayang ibarat sejambak bunga yang mekar..maka,jagalah ia....semaikan ia agar tidak layu di matamu dan gubahlah agar bertaut dipadangan hatimu.......andai ia terlerai bisa digubah semula namun xkan seindah gubahan yg pertama......first in the best in your life..............salam perknalan........huhuhuhu

Tanpa Nama berkata...

SAYA DAPAT 7A PMR DAN DAPAT MASUK ASRAMA...TEREOR KAN..TAK MACAM KORANG

Tanpa Nama berkata...

bru PMR da blagak??
hurm..kpandaian yg ko ade 2 sume milik ALLAH..
jd,cinte kan ALLAH..
bkn cinte kn kpandaian yg ko ade..
de moral of de story..
JANGAN LAH BERLAGAK SGT!!

larahati berkata...

np cnta msti ade pengrbanan?np laki msti mintk harga diri seorg wanitaa tok buktikan yg seseorg wanita 2 btl2 syg n cntakan die???

Tanpa Nama berkata...

ASYIK CAKAP PASAL CINTA JE . TAK PERNAH JEMU DAN TAK PERNAH RASA BORING.....JIKA CAKAP PASAL TUHAN SMUA MGANTUK DAN RASA BORING....CINTA APA YG KORANG INGIN BUKTIKAN ?? SETEGUH MANA ?? SETAKAT BUAT AYAT2 POWER CINTA. SAPA2 PUN BOLEH.. JIKA CINTA KORANG BENAR ,BUKTIKAN DULU CINTA YG MAHA ESA DULU DGN TEGUH..THEN CINTA PD MANUSIA

Tanpa Nama berkata...

yap sya pun sokong...

Tanpa Nama berkata...

cinta pada yang Maha Esa, cinta nan hakiki, cinta pada manusia, cinta anugerah dari Yang Maha Esa pada hambanya.

Tanpa Nama berkata...

hai...sy dapat 10a1 dlm spm2008..
tak lame lg da nak fly dgn my bf...
heheh
ape2 pon, cinta is part of our lyf...
i love my bf so much...

Tanpa Nama berkata...

aku cinta padamu kerena agama mu..
kalau hilang agama mu itu, maka hilanglah cintaku padamu..

Tanpa Nama berkata...

btul tu ,,,,cinta itu indah,,indah itu emas,,,emas itu kuning ,,kuning itu gigimu,,,so cinta mcm taik gigi,,wakakakakaka

Tanpa Nama berkata...

jangan mencintai seseorang umpama bunga kerana bunga kan layu kala musim berganti...cintailah dia seperti angin kerana angin bertiup selamanya....

Tanpa Nama berkata...

the best and beautiful thing in the world cannot be touch nor seen but are felt in heart.....

Tanpa Nama berkata...

cintai la seseorang bukan kerna rupa parasnya..tapi cintaila seseorang kerana ketulusan hatinya..sesungguhnya orang yang tidak hensem/cantik juga layak di cintai....

Tanpa Nama berkata...

"aku m'cintaimu krn agama yg ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu maka hilanglah cintaku padamu"~
maaf, skadar b'tnye..tw x ni kate2 spe..??

Tanpa Nama berkata...

ek eley..
stkt 7A da nk b'lgk...
aq,bf aq,mbe2 aq rmi yg dpt 8A...
xde pown b'lgk glerrr cm ko la weyh....
hu2..

Tanpa Nama berkata...

die 2 7A dlm subjek lain tp dpt 1E dlm subjek agama. nk bt ape kalo subjek agama fail...

Tanpa Nama berkata...

uik pe lew kowg ni...7A ke 8A ke 10A kew pape je...hati mesti bersih tanpa de hasrat dengki...cintailah sesama sendiri....sygilah owg lain selain syg pd dr sendiri....same2lah mengukuhkn kecintaan ini demi kebahagiaan...

Tanpa Nama berkata...

cinta tak kenal paras dan rupa cinta juga lahir dari hati yang jujur dan ikhlas,cinta yang suci akan kekal abadi buat selama-lamanya...

Tanpa Nama berkata...

cinta sangat mengecewakan hati semua orang....
padahal cinta di anugrahkan untuk membuat orang bhagia...
tapi sebalikx, cinta membuat orang sengsara.
untuk itu jangn se"kali mengotori cintamu dngan hal yang tidak baik....
key...

manja sepi berkata...

cinta yang indah tidak dapat dilihat dengan mata kasar,tapi dapat dilihat dengan mata hati nurani..kerana tuhan telah berikan kita sekeping hati untuk mencari CINTA SEJATI itu..untuk itu carilah cinta anda okye..cinta tak akan datang kalau tak di cari...

Tanpa Nama berkata...

decherryland said:
cinta buat mnusia buta..cnta buat kita menangis..
benci dgn cinta..npe msti ade [r[ishn?prsefhmn?org ke3?

silence berkata...

HaNya 1 sAat uTk kTe teRpiKat Pd sEseOraNg..1 MiNit tUk JaTuh aTy..1 jAm tUk mEnYUkaI..1 aRy tUk mEnyintAi..tp..ia mEnGAmbIl mAsa sEumur hiDuP tUk mEluPaKannYa.............

eyca berkata...

hargaiLah cinta yg ada..dan jgn pernah kita sia-siakannya..cnta bukan sja terletak pd takdir tapi terletak pda hati stiap org...

Tanpa Nama berkata...

HANya 1 je Yg Sy PeganG DLm PerCinTaan..Ni Kte2 Yg Sy Xpenah LUpeKN.."KATA-KATA TIDAK MEMBUKTIKAN APA-APA LANGSUNG"

yasin berkata...

cinta..cinta...selamt hari raya

Tanpa Nama berkata...

saya dapat 100 a dalam SPM HAHAHAHA....

Tanpa Nama berkata...

pa nama kata ktk owg tk.,.huhh..stakat pmr dh nk blagak..klau genius sgt blh la nk blagak..kalau tuhan ambk blit ilmu 2 bru ko tahu..
huhhh............

Tanpa Nama berkata...

dapt 7a pmr 10a spm bukan tentu berjaya hidup..ade org berjaya dlm blaja, dlm hidup terumbang ambing juga..yg penting keupayaan menggunakan akal dan abiliti diri utk berjaya dlm hidup dgn panduan agama..

sijil atau kelulusan hanya syarat hidup saja, usaha hanya syarat mendapatkan sesuatu saja..sedangkan hakikat sebenarnya yg memberi rezeki tu Allah Taala dan itula qada' dan qadar yg harus kamu percaya...

8a PMR, 4a5b dlm SPM, 3.4 cgpa di matrik, 3.1 cgpa di IPT dlm engineering...tp ending sy jd businessman...kwn sy spm pgkat 3, skrg kontraktor kelas A ada banglo, n merc 2 buah...that's rezeki dr tuhan namanya..

belajarla berfikir wahai adik2..dan mengenang sapa yg empunya segala yg kita kecapi..bg yg bercinta, cinta perlu pengorbanan tp bukan yg menghalalkan yg Allah kata haram...w'salam

Tanpa Nama berkata...

memang indah disaat bercinta..
bila diri ditnggalkan memang perit..
jd ada apa dengan cinta??
cinta untuk membuat kte blissful ryte??
knp perlu ada keperitan?? kekecewaan?? kesedihan??

p/s x pelu bercinta jika perlu ada keperitan.kekecewaan.and ksedihan..

Tanpa Nama berkata...

C-inta
I-tu
N-afsu
T-etapi
A-was

itu cinta??

Tanpa Nama berkata...

memg cnta itu indah jika bsulamkn dngan keikhlasan.....indah jika d berkati tuhan..indah jika ingat batasan..cinta itu cahya sanubari,kurniaan tuhan fitrah insani..dan d mana terciptanya cinta,d stu rndu bmula.....

Tanpa Nama berkata...

OK2...BG Y DPT BYK A 2...BSYUKUR LA KOANG..JNGAN NK BLAGAK X INGAT TUHAN..Y BHAGIA DLM CNTA 2...TRUSKAN DNGAN KSTIAAN CNTA ANDA...D KLANTAN FM....HEHEHEHEK....

raudhatuljannah berkata...

cinta itu boleh diumpakan bagai makan sambal belacan, walau pedas hingga mengalir air mata namun tetep di makan jua... cinta jangan dibuat macam goreng pisang, sugguh sedap bila dimakan panas2 namun bila ia sejuk....hohoho..hilang sedapnya... ;p

Tanpa Nama berkata...

"Cinta Itu Ketawa & Air Mata......"

Tanpa Nama berkata...

apapun....
cinta pada yang ESA lebih utama...

Tanpa Nama berkata...

cinta 2 umpama babi dgn anjing..haha

Tanpa Nama berkata...

apa2 je la..lelaki yang baik utk perempuan yang baik...perempuan yang baik utk lelaki yang baik..Allah lebih mengetahui apa yang terbaik utk setiap hambanya..kita hanya perlu sentiasa berdoa agar dikurniakan cinta sejati..

NF berkata...

LOVE IS CINTA...
heheh...
yg psti cinta itu adalah anugerah drpd ALLAH yG terindah buat kita...
ku percaya ada CINTA...


-NF- = ='

Tanpa Nama berkata...

cinta itu mmg indah...saat kkta memrlukan dy hadir dan menceriakan hid0p kta dan cinta jga wt kita derita dan cinta jga membuat air mta ini mengalir...sesungguh nya cinta pada yg esa lbh indah...

Tanpa Nama berkata...

duh aduh....cinta...kekadang buat aku berbunga kekadang buat aku melayang ke syurga. emmm....kekadang buat aku sakit, sakit..... sakit sungguh bak tertusuk duri! pahit, pahit... lagi empedu.apapun,,,,,aku tetap mencari cinta.

Tanpa Nama berkata...

hensem....saya hensem kn

ros_putih berkata...

cinta.....ada apa dengan cinta...aku perlukan cinta untuk hidup di dunia nie...

adreima berkata...

yup..mmg btl pun..kte perlukan cinta dlm hdup kte..
tnpa cinta segala2nya trsa hambar dan x bmkna...hdup dirasakan sepi serta x bermaya..

Tanpa Nama berkata...

CiNtA Itu NeRaKa.....SeSiApA yG TeRkEnA...pAsTi MeRaNa...

Tanpa Nama berkata...

Cintailah yg maha berkuasa...bukan pda harta & nafsu..
cintailah apa yg kamu mahu TAPI dahulkan yg maha berkuasa..
as'kum.... korang pK la s'ndri....

Tanpa Nama berkata...

benarkah cinta pertama amt sukar dilupakan? mungkin bg segelintir org ya..
tp hidup mest diteruskan walaupun tanpa insan tersayang..
cinta ibarat hadirnya pelangi.di kala ia dtg,dunia terasa indah bwarna warni,dan di saat ia perg ia hnya mninggalkan luka yg dalam...

Tanpa Nama berkata...

sesiapa yg nak tips cinta jiwang,call atau sms saya...
017-9037297

keent_omeera berkata...

cinta yg sejati ialah cinta yg tidak bertambah kerana kebaikan dan tidak berkurang kerana kesalahan...

keent_omeera berkata...

Cinta pada kekasih mesra, cinta pada orang tua murni,cinta pada ALLAH S.W.T abadi..

wanny daeny berkata...

cinta adalah anugerah nya,,,
tanpa cinta dimana lah kita?
hadir tanpa diminta,,,
pergi tanpa diminta,,,
kita hanya merancang
tapi dia yang menentukan...

Tanpa Nama berkata...

ade ape dengan cinta???

Tanpa Nama berkata...

cinte?????????....jgn pcye ngn cinta....cinta penipu!!!

Tanpa Nama berkata...

funny when s0meone can break y0ur haert,but y0u can still l0ve him with those tiny litle pieces,,funnier h0w th0se tiny litle pieces,can be br0ken t0 even m0re tinier pieces and y0u still l0ving that some0ne.......

Tanpa Nama berkata...

sungguh indah.....<3

JACKSON@JACK'S89 berkata...

cinta adalah anugerah yang diberikan Tuhan kepada Hamba-Nya....jadi...semua orang memiliki cinta...cinta... Ketahuilah cinta itu bukan untuk pasangan kita sahaja namun untuk semua yg kita sygi.... beringat-ingatlah wahai semua insan yg sedang dlamun cinta sekarang....cinta ada hadnya...melainkan kita dah menjadi pasangan yg sah....cinta...memerlukan...kesetiaan antara 2 pihak yg sdg bercinta,memerlukan pengertiaaan antara 2 pihak juga...ingatlah wahai percinta_2 di luar sana....miss u all....

Tanpa Nama berkata...

lawak r korg ni....
hahahahahahaa

Tanpa Nama berkata...

bapak korang lah..hahahahahahaha.. masuk air..

Tanpa Nama berkata...

thats right.masuk air.brcinta je keje.xde lain.pegi kwin jela.hahahhah

Tanpa Nama berkata...

AKU CINTA DYE,,
TP..
AKU XDPT MEMILIKINYA..

~CinTA hAtiKu~ berkata...

TErImA kAsIH ALLAH kerAnA mEnGANuGEraHkAN CiNtA..
TErimA kASIH CinTA KerAnA memBuAtku BAhAgiA..
TErimA kAsIH BAhAgiA kErAnA meMBuAtKu SEmPurNA..
~~~~HiDuP pEnUh cINTA~~~~CinTA HAnyA diA~~~ SeLAmAnya..

makhluk ALLAH s.w.t berkata...

mungkin benar apa yg tlh sya bca,kta haruz mencintai allah sblowm mncntai makhluk allah....cinta bkn paksaan,tiada apa yg prlu drisaukn krn cinta ada d mana2,,ktentuan dtangan tuhan.Doa ku,Ya muhaimin,jka kta jth haty,,jthkn haty hambamu ini kpd sseowg yg hatynya tertaut padamu,agar tdk terjth hamba mu pd jurang cinta nafsu...TQ,assalam....

Tanpa Nama berkata...

kta merindui suarnya,merindui gelak tawanya yg prnah kta simpan dlm sdut hati..kta ingn skali mendengar kta2 cintanya terucap lg d tlinga..itulah cinta...ia misteri yg xprnah berjaya dberikan jwpan oleh mnusia sjak dulu hgga kini..Allah s.w.t mencipta mnusia bersama cinta dan ksih syg..bgaimana kita cba menghilangkannya ia ttap dtg dan dtg...

Tanpa Nama berkata...

CINTA itu INDAH ......!

Tanpa Nama berkata...

~Aku mahu kau tahu aku mEnyiNtaiMu SeTuLuS haTi..Bkn HiPoKriT..bKn CiNta paLsu..Bkn Athe kEpEnTiNgaN..InI aThe Laa CiNtA tAnPA sYArAT..aKU bEgItu MEnYInTaImU..

Tanpa Nama berkata...

aku pun terlalu menyintaimu sygku...tanpa mu siapalah aku..aku cinta kamu sejujur dan seikhlas hatiku ....terima kasih sygku kerana menyintaiku seikhlas hatimu

Tanpa Nama berkata...

~H~A~C~K~S~
Hanya Aku Cinta Kau Seorang.....

Tanpa Nama berkata...

HeHeHe.....

izzul berkata...

~H~A~C~K~S~
YUP HANYA KAU YG AKU SYG.......

PriNCe EzUL berkata...

ku merinduimu sygku......tengs menerima aku seadanya

Tanpa Nama berkata...

hahaha anak2 jiwang aaa korang....

Tanpa Nama berkata...

love is rational not physical. so, kita tak perlu meletakkan cinta bersandarkan rupe dan tarag seseorang,
a man falls in love through his eyes,and women from her ears. i love to be loved.

Tanpa Nama berkata...

Cam ne U nak eja “C_NTA” kalau x de “i”.. cam ne U
nak eja “R_NDU” kalau x de “i”.. cam ne pulak U
nak eja “H_DUP” tanpa “i”.. sebab tu la dalam hati U
kene sentiasa ade “i” supaya “i” x hilang & jgn
lupakn “i”.. s0 , kena la sayang “i” selalu .. Hehe.

zura berkata...

mmg bnr bli hti da ska da syg yg brk kta baik yg baik kta brk...ttpi bla dh kcwa da tluka bru kta cint tu mnykitkan ,jdi sblm syg dn cinta kn ssorg tu belajar knl apa tu cinta,yg sudahnya jgn slhkn CINTA??

Tanpa Nama berkata...

love?????...what u mean about love.... u think that...
this is for all.... if you give a little love..you can get a little love of your own... that is love whati wont say...

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.