Koleksi Madah Cinta

Share on Tumblr Cinta adalah sesuatu yang indah dan unik anugerah dari Ilahi. Kita diberi peluang untuk menilainya dan pergunakanlah peluang yang diberi dengan sebaik-baiknya untuk melahirkan satu larian cinta yang indah. Seindah waktu ia diciptakan.

Cinta itu aneh. Sukar untuk ditafsirkan. Datangnya bukan dari paksaan, perginya pula tanpa kerelaan. Cinta itu penuh mesra dengan kasih sayang. Ianya perlu dibelai dengan kelembutan bagi menyerikan lagi keindahannya. Kekasaran boleh mencipta sebuah perpisahan.

Manusia kadang kala lupa, cinta adalah syarat berlangsungnya kehidupan perkahwinan. Malah, tanpa cinta, perkahwinan itu akan mati, ibarat rumah kosong tanpa penghuni.

Mungkin benar tatkala kita kehilangan barulah kita menyedari. Mungkin benar saat kita terluka barulah kita mengerti. Mungkin benar bila kita rasakan rindu yang sangat dalam barulah kita tahu seberapa besar makna dan erti seseorang bagi kita.

Cinta…Jika anda memilikinya, anda tidak memerlukan sesuatu pun yang lain. Dan jika anda tidak memilikinya,apa pun yang lain yang anda miliki tidak banyak bererti.

Jika kita kehilangan cinta, pasti ada alasan di sebaliknya. Alasan yang kadang-kadang sukar untuk dimengertikan. Namun percayalah bahawa ketika Dia mengambil sesuatu, telah Dia mempersiapkan sesuatu yang lebih baik untuk diberikan.

Cinta antara dua jiwa telah dikatakan boleh membakarkan semangat seseorang itu untuk memeliharakan akhlak yang mulia, memperbaiki pergaulan antara manusia dan menjaga adab dan keperibadiaan. Selain daripada itu, ia juga dipercayai dapat menghilangkan kekhuatiran dan ketakutan dalam hati, menjernihkan akal dan menyucikan jiwa kita. Tetapi, cinta juga merupakan ujian, godaan dan cubaan kepada manusia kerana ia merupakan pertarungan dan pertimbangan di antara akal dan rasa.

Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan,mengapa pengorbanan itu bukan noktah sebuah cinta? Andai kata derita itu harga sebuah cinta,mengapa cinta itu semakin sukar utk dimiliki? Cinta umpama kota kristal, indah di penglihatan , derita di perasaan….

Cinta tidak berupa tatapan satu sama lain, tetapi memandang ke luar bersama ke arah yang sama. Koleksi Madah Cinta

85 Komen:

6aRif berkata...

mcm mne nak buat nak ngan edit page kat wordpress...?? tolong la....balas dgn sgera...kt emel nie... fiqah_96@yahoo.com

6aRif berkata...

buat kotak chat..

Tanpa Nama berkata...

cinta itu cukup menyakitkan...........

Tanpa Nama berkata...

whatever

Tanpa Nama berkata...

lalalala..:D hehu

Tanpa Nama berkata...

cm mane nak coy semua kata2 madah cinta ni,tolongggggggggg......emel-msitinorwani@yahoo.com.my.now ekkk

Tanpa Nama berkata...

cedihnyerr,...dia ada yg lain selepas 10 bercinta...hanya kerana berjauhan,,..aku lepaskn dia pergi..reda..tp kini dia kembali menagih kasihku..kasihnya yg dahulu x mampu setia untuknya...namun aku sudah tawar wahai zul...pergilah jgn ganggu ku lg..ku tenang begini..

putra iz berkata...

cinta

Tanpa Nama berkata...

bleh ker nk copy ayt2& madah2 cinta ni??

Tanpa Nama berkata...

love is cinta..

sakura berkata...

cinta itu buta

Tanpa Nama berkata...

cnta menuntut pengorbanan...pengorbanan yang menyakitkan...

Tanpa Nama berkata...

the power of love..!!
it's never end...

Tanpa Nama berkata...

cinta???tak terkata...

Tanpa Nama berkata...

apabila manusia gagal mencintai tuhannya, maka cinta sejati tidak akan ditemuinya.

Jee berkata...

i terpikat ngan kata2 terakhir tu...cinta yg akan berpanjangan tu adalah cinta yg memandang kearah jalan yg sama agar kita seiring mencari sesuatu yg lebih baik...dan jalan yg lebih baik itu adalah jalan menuju redha ALLAH s.w.t bersama org yg kita cintai...

Mangsa cinta berkata...

Kadang= 2 aku pikir kenapalah cinta ni...buat sakit hati aje...cinta ni buat lupa dunia...lupa kawan ...hai sedihnya...kalau ku tahu dari dulu kau m'perggunakan aku demi kawan ku...kalau kau bilang dulu kau m'cintai kawan ku...aku reda...tapi kau m'perggunakan aku.Aku menyesal aku menjawab ungkapan cinta mu...tapi tak mengapa, tolong jaga kawanku demi ku...dan jangan pernah kau sakiti dia. Aku maafkan kau kali ini namun kalau kau sakiti kawan ku aku tak kan tinggal diam.

Tanpa Nama berkata...

cinta 2 memang menyakit...leh wt kita hilang pertimbangan kalau xleh dikawal...cinta skrg byk dgan kedunian bukan ketulusan dari hati...kdg2 berfikir jg lebih baik kita sendiri drpada ht disakiti...tp setiap manusia pasti ade perasaan untuk bercinta...mungkin kita lum jumpe orang yang betul2 jujur mencintai kita...

nur f berkata...

KEBAHAGIAAN AKAN TERASA BILA KASIH PADA Y MENGASIHI DAN CINTA PADA Y MENCINTAI...
EM.. CNTA N MMG INDH KLO KTE BTL2 MENGENALI ERTI CNTA Y SEBENR,CNTA XAKN LHIR UNTUK MENYAKITI AT SSEORNG. CINTA JGE XKN HDIR KLO XDIUNDNG..KLU NK MNCRI CNTA BIARLH PD Y SUDI,BUKN MMNTA PD Y BRSIMPATI..
KNI TELAH KUTEMUI CNTA DLM HDUPKU Y HDIRNYA DNNTI DN PRGINYA DITANGISI...

-ATEEN985 JANE_LAW-

Tanpa Nama berkata...

ak x tahu d khainati kwn, atau cnt y ak bg x d'hrgi olh dia.....tp ak rs ldh t'rs sakit bl d khianati kaw bkn cnt ak x d hrgi....ak x tau knp.....

Tanpa Nama berkata...

hurmm..
cinta tak perlu difahami tapi dirasa..
cinta punya kuasa luar biasa..
ape-ape jelah..
Cintakan pencipta lagi Utama..
kan??
cmne nk copy madah2 nie??
plz emel sy..
unguviolet_ekin66@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

cinta is love..love is peace & war :)

Tanpa Nama berkata...

cinta adalah sesuatu perasaan yg akan dilalui oleh semua manusia....belajar untuk mencintai orang yg mencintai kita...fikirlah...

Tanpa Nama berkata...

cmne nk copy sume mdh2 cinta nie???

plz e-mel kt ct_anna88@yahoo.com..

tolonglahhhhhhh

Tanpa Nama berkata...

ada yang menganggap cinta itu indah tanpa merasai...ada yang menganggap cinta itu menyakitkan setelah dilukai...ada yang berlagak angkuh pabila bahagia bersama cintanya...namun berapa ramai yang menyayangi serta menyanjungi anugerah cinta dari Illahi?

Tanpa Nama berkata...

bagiku cinta itu amat indah...hanya orang yg pandai menghargainya sahaja blh merasainya...
yusz...im still waiting u...

zah_zai86

Tanpa Nama berkata...

cinta umpama pasu antik..sangat berharga..namun jika tidak di jaga maka berderai lah ia..

pria sunyi di ptg ari berkata...

Kenapa perlu kita bercinta...........

Tanpa Nama berkata...

Cinta..??
Ku sangka panas terus berkekalan,
Gerimis kejam meragut kebahagiaan..
huhuhuhu......

Tanpa Nama berkata...

ta fhm . tlg explain .
najwa_wadil@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

cinta melemahkan manusia...

Tanpa Nama berkata...

THERE'S ONLY LIES...
THERE'S ONLY FEARS...
THERE'S ONLY PAIN...

THERE'S NO LOVE IN ME!!!

ama fexluks berkata...

mcm2 yg kite kene paham soal cinte kan??
kalo silap sket,merana kite.,papehal pun,ad jodoh xkmana gak.,kegane??
(cik jusoh jual ketupat,ad jodoh mestila dapat)
huhu

Tanpa Nama berkata...

Mengenalimu mu suatu yg mengembirakn bgku,Mencintaimu suatu kenangan yg terindah wat diriku,Menyanyangimu suatu perasaan betapa Kasih Sayangnye aku t"hdapmu,tetpi adakah kamu serupa dgnku??

Bgku tba2 dgn perpishan iney membwatknku lbh parah utk Melepasknmu,nmun apkn dayaku,aq relakn prpishan iney dgn HATI yg terbuka..ku hrp dngn perpishan iney membri pngajran bwat diriku mahu p0wn dirimu...kerna mencintai seseorang tak semudah yg disangka..sekian

Tanpa Nama berkata...

ERM...
CNTA I2 INDAH KLU KT PNDI HRGAI CNTA...

CMNE NK COPY SUME MADAH NI...
TLG EMEL KT ALAMAT NI EK...
NEEYA_PYAN@YMAIL.COM

Tanpa Nama berkata...

cm na nk copy madah2 ni...
emel kn kt alamt ni pwencesstpg@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

cinta itu menyakitkan

Tanpa Nama berkata...

pernah jatuh cinta. indah sangat2!
tp bila putus cinta. perit sangat2!
betapa indah & peritnya cinta..

Tanpa Nama berkata...

ape itu cinta???

cinta da bnyk mkna n blainan bg stiap insan...
tp bg aq cinta itu indah krna bnyk mgjar aq erti stia,sbar, n wat ever....
aq syg sgt2 kt pkwe aq...
n aq ykin kmi still in love 4 ever....=)

Tanpa Nama berkata...

mcm mne nk hlang kn prasaan syg kte dkt s'org???plzz...

aq dh bosan dgn cnta...
xde mkna ny....

misSdaRra berkata...

if I could b an angel..
I'd make ur every wish come true..
but I am aonly human..just
a girl who's loving u 4 evaa..

Tanpa Nama berkata...

cinta indah pada mereka yang tengah bercinta..
tapi cinta itu menyakitkan pada mereka yang tengah putus cinta..sabarlah ketika bercinta tabah lah ketika putus cinta

_deksya_

punkc59 berkata...

jika kita menyayangi seseorang,kita akan sentiasa mendoakan dia walaupun dia tidak berada di sisi kita...inikah yang dikatakan cinta?? ha..kalau pandai,terangkan..

Tanpa Nama berkata...

mencntai seseorg yg rapat dgn kta mmg sakit.sbb dia tak tau kita cintakan dia.
tp kalau kta ckp, dia psti akan pergi jauh tinggalkan kita..
tp kalau xckp, smpai bila kta nk pndam perasaan? sakitkan hanya tuhan sj yg tau.
ahh!cinta ini menyakitkan!!!

_bIbI_

Tanpa Nama berkata...

hmmm... aku prnah mngalami pengalaman cinta yg trlalu mnyakitkn... aku mncintai sorg yg x stulus hati mencintai aku.. hati nya masih berbelah bahagi utk aku.. die masih mncintai ex die ketika bersama aku.. sakit aku rasekn bile sedar diri hnya di jadikan sandaran utk lupekan kekecewaan lalu... aku sakittt.... ya allah kau temukan la aku dengan ssorang yang tulus mencintai aku.... amin...

Tanpa Nama berkata...

walau kau tidak menginginkan aku lg...aku tetap setia menunggu mu sayangku.. syg.. smpai skang hanya kau dlm hatiku...aku tetap setia mencintaimu... nawi... kau tetap 'sawanku'... sampai bile2... wit luv,anabellagracia...

Tanpa Nama berkata...

cinta penuh dengan kasih sayang tetapi sungguh menyakitkan apabila ditinggalkan oleh seseorang

Tanpa Nama berkata...

aiiii
nk kene jek ke

Tanpa Nama berkata...

cinta ssh utk kta tafsir kannn....huhuhuhu.kdg2 cnta dgn manusia kta rasa x puas hati..tp cinta dgn Allah kta akan lbh merasa nikmatnya cintakan Allah..renung2kan

farah berkata...

cinta memerlukan kesetiaan, kesetiaan bermula dengan kepercayaan. kepercayaan datang dari sikap yang berterus terang..hasilnya cinta sejati akan berkekalan..

Tanpa Nama berkata...

cinta itu tak pernah menyakitkan kerana cinta itu adalah sesuatu perasaan yg cukup indah...

Tanpa Nama berkata...

cinta cukup indah

Tanpa Nama berkata...

cinta tidak buta tetapi manusia yang membutakan cinta itu..
mereka menyalah ertikan cinta itu..
setiap manusia mempunyai erti yang berbeza tentang cinta..
cinta tidak tertumpu kepada manusia sahaja..
tetapi cinta yang berkekalan adalah cinta kepada ILAHI..

Anonymous berkata...

cinta tidak buta tetapi manusia yang membutakan cinta itu..
mereka menyalah ertikan cinta itu..
setiap manusia mempunyai erti yang berbeza tentang cinta..
cinta tidak tertumpu kepada manusia sahaja..
tetapi cinta yang berkekalan adalah cinta kepada ILAHI..

aisyah berkata...

cinta pada seseowg hanyalah cinta sementara tetapi cinta yg abadi adalh cinta kita kpd-Nya...

Tanpa Nama berkata...

cinta mmg best....tapiiii ia jga menyakitkan....cm ne nk wat cnta sentiasa bahagia erkkkk..??? tp klau xade gdo2 pown bowink gak...hemmm biarlah gdo2 mnje jew.....

Tanpa Nama berkata...

em bez sgt ayt2 nie

Tanpa Nama berkata...

kenapa mesti sda cinta dalam diri ini??

Tanpa Nama berkata...

utk membina sbuah prhbungan trkdang mngmbil msa brthun2 lmanya.tpi utk mmusnahknnya,tdak smpai ssaat.utk itu jujur dan ikhlas adalh knci dlm stiap prhbungan..

nieza berkata...

dlm khidupan kita tuhan bgi kita satu je peluang utk kita brsma ngan owg yg btl2 mnyayangi diri kita...klaw kita trleka..kita akn khilangannya wat slamanya..tpi kita tak pernah thu cpe owgnya dan kita sendiri tak pernah sdar dan mencuba utk menilai khadirannya..mungkin stlah sgalanya berlalu dan kita dah khilangannya..masa itu bwulh kita sedar khadirannya ckup bermakna..tpi mungkin kita tak berpeluang lgi utk memiliki dirinya pda masa itu..fahamilah ati seseowgitu dgn sdlmnya dan curahkan rasa syg kpdnya...

Tanpa Nama berkata...

Tuhan...
bila masih ku di beri kesempatan,
izinkan aku untuk terus menyintainya,
namun bila waktuku telah habis dengannya,
biarkan cinta ini hidup untuk sekali ini saja,
kerana aku terseksa hidup dengan kenangan itu.

seandainya kau telah takdirkan,bukan aku yg terbaik utk dirinya,
kau hadirkanlah insan yg benar-benar tulus menyintainya,
kerana aku akn bahagia pabila dia bahagia..

buat A, TERIMA KASIH UNTUK SEGALA2NYA...

Tanpa Nama berkata...

cinta 2 hanyalah mainan maNUSIA

little bride berkata...

love is not measured by how many times you reach each other but how many times you touch each other..

Tanpa Nama berkata...

cinta itu mmang indah tpi knape dlm cinta ade kdukaan

Angin Selat Melaka berkata...

Dek non oii!!!...

Tanpa Nama berkata...

cinta manusia CINTA BTOPENGKAN WANG RINGGIT,SPT MANUSIA BTOPENGKAN BINATANG!!!!!!!!!!!!!!...CUBALAH KITA MCINTAI PDNYA ALLAHswt..inysallah..kasih syg akan hadir dgn bdoa pd yg esa....

Tanpa Nama berkata...

cmne nk copy ayat ni??plz replt dkt emel ni pekzah_diba@yahoo.com.my

Tanpa Nama berkata...

Sy akn sntiasa mcntai dia,kerana dia terlalu baik buat sy...
dia lah lelaki ptama dan takhir..Insyaallah..

Tanpa Nama berkata...

cinta perlu datang dari hati, naluri dan jiwa untuk lebih menyayangi.....

[AwAn kuRang kelaboo] berkata...

cinta tidaklah semestinya memiliki kerana kadangkala hadirnya hanyalah supaya cinta itu lebih difahami.

cinta kepada ALLAH adalh cinta teragung..

Tanpa Nama berkata...

suka la blog ni...best...

helal obulan berkata...

aku jatuh cinta..
aku hanya untuk cinta..

mawar berkata...

klo jth cinta bgsla.setiap insan prlukn cinta dlm hdpnya..hati adalah istana,maka cinta adalah raja.ketulusan adalah singgahsana,ksetiaan adalah mahkota,dan phubgn adalah tahta yg plg bhrga....

Tanpa Nama berkata...

berjauhAN mengAJAR aq ERTI kerINDUan...

watie....87 berkata...

kaU Lah SEGAlaNyA DALAM hidupkU...
BiaR pun KITA berjauHAn ,
tapI Aq tETAp mERINduI Mu sayANG....

my HUBBY:suhaimi(koMANDO)

ayim berkata...

adakalanya cinta e2 mMg mnyKitkN ........ Namun jika kita bijak dalam memilih cinta , hati kita tak akan terluka!!!!!!!!!!!!!!!!! cinta juga memerlukan pengorbanan . dalam cinta , kita perlulah ada sikap saling mempercayai antara satu sama lain , ikhlas , jujur , saling setia dan sayang menyayangi !!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

cinta,, tiada lagi mu disisi ku,,
rindu,, tgl untaian kngn bak belati tajam,,
aku tak punya apa2 lagi,,
namun ku relakn kau pergi,,demi,
melihat kau bahagia disisi nya,,
ssnguh nya cinta ku pada mu,, adalah bukti,
ku korban kan diri ini.. melepaskn mu..
karana cinta ku tak semestinya,,ku miliki.

Tanpa Nama berkata...

ayim is rite !!cinta boleh jadi mudah bila kita pegang 'dalam cinta mesti ada saling percaya,ikhlas,jujur,dan setia.'kalaulah itu tiada mmg cinta mudah jadi sukar .

shida berkata...

"ya allah..jika aku ditakdirkan jatuh cinta,cintakan lah aku pada seseorang..yang melabuhkan cintanya padaMU....amin"

Tanpa Nama berkata...

cinta... pahit manis cinta adalah pengalaman yang tak mampu dicari. adakala cinta itu indah dan adakala cinta itu perit. dalam pahit manis cinta, cinta jugalah yang kita perlukan untuk mengubat kesunyian, untuk mengubat kembali luka lama, untuk mencari pasangan hidup. sesungguhnya cinta adalah sebahagian dari hidup dan pahit manis juga adalah dari ujian hidup yang pasti.

tiey-92 berkata...

cinta bkn m'gjar kte lmah ttpi m'bangkitkn kkuatan...cinta bkn m'gjar kte m'hina diri ttpi m'hembuskn kgghan...cinta bkn m'lemahkn smgat ttpi m'bangkitkan smgat...mgkin tuhan m'gginkan kke b'temu dgn org yg slh sblum b'tmu dgn org yg tpat...kte hrus m'hargai kurnian e2...

Tanpa Nama berkata...

saya sangat2 setuju pendapat anda,,,good..

Tanpa Nama berkata...

,,,menyayangi tidak semestinya memiliki,,,

Tanpa Nama berkata...

cinta itu indah .. tapi menyakiktkan pabila kita putus cinta .. sedihhhh .. waaaaaa ........

Tanpa Nama berkata...

cinte ea?? hurmmm tak xpert sgt...tp nk komen hahaha...cinte nie mcm main judi ad risiko ad untong ad rugi...beze nye die tentang pertaruhan...pertaruhan antare hati dan perasaan...

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.