Bila Kawan Jadi Kekasih

Share on Tumblr
Kawan yang selama ini kamu kenali sudah bertahun-tahun lamanya, tiba-tiba membuatkan hati anda berdebar-debar dan jatuh cinta. Adakah hubungan ini akan berjalan dengan lancar?


JIKA dahulu, kamu menganggap dirinya seorang sahabat sejati, sanggup berkongsi suka dan duka serta menjadi teman yang paling setia mendengar masalah anda, kini lain pula situasinya.

Apa yang berlaku kini ialah situasi yang dilalui kamu berdua tiba-tiba menjadi suatu kejutan besar bak dentuman gunung berapi yang memuntahkan laharnya. Kawan yang selama ini dimahkotakan sebagai teman biasa kini bertukar menjadi kekasih istimewa kamu.

Persoalannya, adakah hubungan kamu akan berjalan dengan lancar sekiranya bercinta dengan sahabat sendiri? Adakah dia juga merasakan hal yang sama seperti kamu? Dan adakah kamu harus menyatakan perasaan itu terhadapnya?

Begitulah yang akan berlaku sekiranya hati seorang sahabat seperti kamu mengalami perubahan cinta yang drastik setelah sekian lama berkawan biasa dengannya.

Apabila kamu dilamun cinta dengan teman biasa, perlu diteliti semua aspek peribadinya, sebelum sesuatu hubungan itu menjadi bertambah intim. Takut nanti, ‘yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran’.

Kata orang, bercinta dengan sahabat sendiri akan mencetuskan kekangan dalam sesebuah perhubungan. Sekiranya kamu khuatir persahabatan itu akan berakhir dengan saling benci-membenci, kamu harus mempertimbangkan aspek pro dan kontranya.

Pro

*Kamu harus menyukai seluruh peribadinya. Kamu juga perlu tahu bagaimana perubahan hatinya, apakah yang membuatkan dia bahagia sekiranya menjalin hubungan cinta dengan kamu dan apakah perkara yang perlu dihindari.

*Kamu sanggup melewati suka dan duka bersama, tidak kira apa juga rintangan yang dihadapi berbanding sewaktu menjalinkan hubungan persahabatan dahulu.

*Kamu mengenali ibu bapanya dan diterima baik oleh mereka. Yang pasti, kamu seharusnya mempunyai nilai-nilai positif yang membawa ke arah kebahagiaan kedua-dua belah pihak.

Kontra

*Memandangkan kamu berdua sudah mengenali perilaku masing-masing, maka tiada lagi hal-hal yang boleh membuatkan kamu perlu bertanya atau mencipta keterujaan. Ia mungkin menimbulkan rasa bosan jika anda masih mahu melakukannya.

*Anda meminati karakternya ketika bergelar sahabat. Tetapi tidak mustahil karakter itu boleh berubah setelah hubungan yang dibina bertukar menjadi kekasih.

*Malah sikap seperti cemburu dan syak wasangka yang melampau mungkin antara sikap yang tidak pernah anda sangka muncul pada si dia yang dahulunya hanya seorang teman biasa.

*Sebagai sahabat, hubungan kamu berdua dilihat bertambah baik, tetapi ia berubah setelah menjadi teman istimewa. Kamu akan kehilangan orang yang selalu menjadi pendengar yang baik. Dan siapa yang akan menjadi pendengar setia apabila dia yang menjadi topik pembicaraan kamu?

Risiko bercinta dengan sahabat?

Daripada segi pro dan kontra yang telah disenaraikan, aspek kontra lebih berkemungkinan membawa kamu ke arah kehancuran sebuah persahabatan yang begitu indah.

Kamu merasakan telah mengenali hatinya dengan baik sebagai sahabat, tetapi sebagai kekasih segalanya akan berubah.

Sementara aspek lain pula, terdapat risiko yang harus kamu hadapi apabila berterus-terang mengenai perasaan. Jangan meluahkan perasaan ini kerana ia akan muncul sekiranya kamu cuba menahan dan menyembunyikannya.

Duduk dengan tenang, pertimbangkan aspek pro dan kontranya. Jangan lupa, risiko yang mungkin terjadi. Ingat, kamu tidak akan mengetahui sejauh manakah perasaannya terhadap kamu sekiranya kamu takut untuk cuba bertanya sendiri.

Apabila kamu berdua berjaya mengungkap perasaan cinta itu, mungkin pada awalnya ia akan menimbulkan sedikit kejanggalan, tetapi kesudahannya, ia akan berakhir dengan kegembiraan. Selamat mencuba. Bila Kawan Jadi Kekasih

29 Komen:

Tanpa Nama berkata...

ini adalah kisah seorang teman saya. Ketika lelaki itu menjadi sahabatnya dia merasa sangat selesa & lelaki itu dapat memahaminya dgn baik. mendengar keluh kesahnya. berkongsi masalahnya dan selalu menolongnya dlm bermacam hal...

Tapi apabila hubungan mereka bertukar menjadi kekasih. hanya dalam tempoh satu tahun. segala-galanya bertukar menjadi malapetaka dan kini dia langsung tidak dapat menjadi 'kawan' sekalipun dengan lelaki itu.

Jadi.. bukan senang nak jadikan kawan baik anda sebagai kekasih! fikir-fikirkanlah..

Tanpa Nama berkata...

PADA PENDAPAT SAYA,CINTA TETAP AKAN HADIR WALAUPUN YIDAK DICARI.......
JIKA KITA BRCINTA KITA AKAN LEBIH MENYAYANGI KEKESIH KITA LEBIH DARI KITA MENYAYANGI ALLAH..................

MALIZA berkata...

Kita slalu gembira bila kita mendapat tahu org yg kita suka mnyukai kita....btl kn????apbila kita menyukai someone,pndamknlh rasa itu krana sesungguhnya ALLAH lbh mengetahui sgalanya.....
brdoalah biar org yg kita suka itu menjadi jodoh kita n bleh membawa kita lbih dkat lg dgn ALLAH bila kita berkhwin dgannya....

Tanpa Nama berkata...

btl..cinta pada allah kekal selamanya..,saat ini hati aku btl2 tluka,aku tgglkan kan org yang aku syg utk dia..tp dia tgglkn aku utk yg dia syg..

Tanpa Nama berkata...

jangan melebihi cintamu dari ALLAH karena ALLAH yang tau smuaNYA.

Tanpa Nama berkata...

percintaan selepas persahabtan???
segalanya berlandaskan tolak ansur, persefahaman, saling memaafkan dan yg paling penting adalah kasih sayang yg berterusan.. selain berdoa pd yg esa..
sy juga bercinta dgn dia yg dulunya sahabat..
tp hub kami berjalan dgn lncar..
malah kami akan di satukan lepas raya ni..
jemput datang umah..
hehehe

Tanpa Nama berkata...

my 1st love is my bestfren...
kitorg kwn dr kecik...
seusia 5 shg lah aq tgktn 5...
lepas bercinta bagai nak rak
even d tentang keluarga, aq degil jgk...
last2 persahabatan yg terbina 13 thn dulu
hancur berkecai dek cinta...
da aq xde kwn rapat yg sesame main
konda kondi...

Tanpa Nama berkata...

sy dulu jth ht ngn besfren sy..kitorag couple tp skjap je..ntahla..tp dpendekkan cite,sy tinggalkan dia tuk org yg dia syg...syg dia pd sy x sekuat syg dia pd org yg dia syg..
sy hny mampu doakn yg tbaik tuk dia n hrp dia bahagia ngn gf dia..
pd awk,doakn la yg tbaik tuk sy..
hny tu yg sy pinta awk..
awk..sy ttp ingt awk sbg kngn teindah sy di sini..

Tanpa Nama berkata...

cinta hadir d mana2..kita tak tahu..bila besfren menjadi kekasih..adalah 1 bonus dalam hdup..bukan apa,kita dgnnya sudah lama kenal..tahu perangai..tiada apa yg tersembunyi..bila da sahabat vs cinta..hargai perasaan itu...

amin dan ila berkata...

awk,mgk susah bg sy tuk lupakan awk..
tp pd saat sy da lupakan awk,np awk hadir dlm hdp sy lg..
dl awk gak yang menyayangi ila lbh dr sy..
tp np awk dtg dlm hdp sy lg..?
sdh 4 bulan kt break..
sdh tlambat tuka awk dtg kmbali dlm hdp sy..
truskn jela ngan ila..
sy sentiasa doakn yg tbaik tuk awk..
kngn kita pd mlm tue xkn dpt sy lupakan..
awk tny sy,sy msh sygkan awk lg atau x.?
sy diam,sy x tau nk kt pe..
awk,awk hanyalah kenangan teindah sy di sini..
bl kt abs study thn dpn,kt xkn jmp lg..
dan ms 2 masing2 mst da lupakan diri masing2 kn?

Tanpa Nama berkata...

aku pnh couple dgn best fren sendiri...x kekal lama pun..aku undur diri bila aku rasa perasaan dia sama mcm kami kwn sebelum ni, xde beza....tp aku masih bkwn lagi, just x rpt mcm dulu..apa pun, aku doakn dia temui insn yg lebih baik dr aku...amin

Tanpa Nama berkata...

skg aku ada gak bestfren lain..aku syg dia..aku x pasti perasaan aku pd dia...mgkin berkwn je lebih baik kot....aku takut bila dh bertukar dr kwn jd keksih, 360 drjah dunia kami jd terbalik...aku sggup pendmkan perasaan aku yg ntah pe2 ni demi persahbtn aku dgnnya..

Tanpa Nama berkata...

mgkn ada baiknya ak lupakan perasaan ni..
kalu ada jodoh kita akn btemu lagi amin!!!

Tanpa Nama berkata...

aku skang tengah bercinta ngan kawan baik aku sendiri...
korang nak tau?
aku betol2 nyesal...
aku rasa aku dah tak kenal dia...
segala2nya berubah...
aku tak sangka dia betol2 cemburu, pentingkan perasaan dia je, family dia, menyalahkan aku ats kesalahan dia, ego...macm2 lagi la...
mase aku kawan baik ngan dia dulu..dia tak cam tue...malah ramai kawan2 yang suka berkawan ngan dia... tapi skang, aku lebih mengenali dia dari kawan2 aku...
aku rasa tak tahan sangat...rasa cam dah tak de cinta di hati aku.. aku banyak mendiamkan diri. lagi aku diam, lagi la dia pijak kepala aku. aku rasa cam nak putus jer..tapi aku tak sanggup...dia penah terluka...luka yang dalam dulu...aku tak sanggup wat dia terluka lagi...lagi pulak, family dia betol2 sayangkan aku...x-specially mak dia... ape yang harus aku lakukan skang????
aku takot aku tak leh hidup ngan dia...dia ank lelaki tunggal...manje lak tue...kalo nak ikutkan aku lagi matang dari dia... aku takot bile aku kawin ngan dia, aku yang parah...

Tanpa Nama berkata...

aku pnah ada bbrp kwn baik...n yg latest tggl sorg je..sbb yg len dh lost contact n bwa haluan masing2...tp yg sorg ni female...aku pnah jatuh hati ngn dia...tp aku diamkan diri n rsenya cam xnk bercinta ngn dia...lme2 aku dh hilang prasaan yg lain mcm kt dia...mle2 kwn biasaje,pstu dia nk aku jd kwn baik dia...n bbrp bulan lalu,dia luahkan perasaan kt aku...aku confuse giler...tp aku sedar yg sbnrnya aku still ada prasaan kt dia...kwn yg aku knl sjk '03 n besfren aku sjk '06...syg kt aku...n skrg ktorg couple...sbrnya aku pun x pasti aku betul2 'cinta' kt dia atau tak...kdg2 aku rse bersalah sbb accept je cinta dia sng2...aku xnk tipu diri sendiri n aku xnk dia sedih...aku juz harap hbgn ktorg kekal...topic ni tol2 ada dlm hidup aku...mayb hati aku sygkn dia hanya sbg seorang kawan baik...aku bersalah pd dia...hati aku jadi 'clear' lps baca topik ni...dan skrg aku dah xder seorang pun yg jd 100% kwn baik aku sbb dia dh jd kekasih aku =(...smoge ktorg bahagia...amin...n jgn jd cam aku!!!think carefully b4 make a decision!

Tanpa Nama berkata...

mmg byk risiko klu kapel dgn b.f.f sndri. mgkin aku x alaminye tp klu b.f.f kte hargai p'shbtn i2, msti die akn trus kwn dgn kte... mgkin ade hikmah-Nya klu die x kwn dgn kte lps b'kapel. I2 mnunjukkn die bkn kwn baik kte. Kwn x sggup meninggalkn kwnnye. Setuju x korg??

Tanpa Nama berkata...

aku sndiri dulu kwn baik dgn sorg mamat nie sejak umo 7 thn. bpak pulak keje tmpt sme.. dulu, aku sje je buat2 ske die n berangan akn khwin dgn die.(giler tul aku nie) tp, ble mak aku dpt tau, aku trus buat die kwn baik aku je. mse umo 10 thn, tbe2 je kteorg lost contact wpun duk pun bknnye jauh pun. X smpai 1 km pun... mse umo 14 thun, aku jmpe die blk... mmg die nie dr dulu still x ensem(hehehe) tp x tau knp tbe2 aku skekn die sbb sikap die sndiri... aku hargai p'shbtn kterog n dgn i2, aku pndamkn sume 2 dlm hati. Tp, die dpt tau sndiri ble nmpk aku mggigil ble jmpe dgn die.. sms bkn maen beria lg sbb selalunye aku yg start dulu sms. ble dpt tau, die x bg pape respon. tp, die lgsung x lukakn hati aku. Aku btol2 hrgai kwn mcm die sbb die lgsung tdk lukai hatiku. x sume percintaan pd shbt akn diakhiri dgn tragedi. sbb, wpun aku dh x de perasaan kt die, aku ade skekn sorg lg kwn baik aku. sbnrnye, die skekn aku dulu. syg, sbb aku x perasan. bodoh tul aku nie...hehehehe

..someone dat u may not remembered.. berkata...

adoi..isu ni melukakan hati ble dbace sebelah pihak saja..buat mase ni,aku berpegang pada pro..sbb aku sndiri bercinta dgn si dia..awal2 cople,die dah byk brubah..pada mule nye aku btl2 xdpt trime,even die brubh ke arah kbaekn..aku slalu mintk putus dan kembali bersahabat,sedangkn die x salah pape..die tulus..die sntiasa meyakinknku bahawa dulu mmg laa slalu gembira je,sebab waktu tu kwn..kwn bergembira..tapi bile sudah berkongsi hati dan perasaan,kite jugak berkongsi suke dan duke..kte harungi bersama..lepas dgr kata2 dy,aku bersemangat dan terus beusaha mempertahankn hubungn kami..begitu juga dy..aku bahagia dgn die..kekasihku yang pada awalye teman baikku..persahabatan bole membawa kepada percintaan..percintaan bole ke membawa kepada persahabatn?


~fantaszycinta~
cinta hanya mampu difantaszykn..

Tanpa Nama berkata...

aku nk mula mcm mn ya..hmmm..aku cari tajuk2 b'kaitan mcm ni,t'jumpa blog ni pla. baca2 n then aku b'tmbh bingung.. ya la..suma comment yg aku baca bermula jd kwn n saling knal dulu, baru couple. aku pla..bru smnggu knal dia, dia da ajak couple. aku x penah b'couple, trus je trima. tp x smpi 3 hari aku mnta break. coz aku rasa mcm pelik je, bru smgu da nk couple. ada ke mcm tu? then, after that, kami b'kwn tp soalan yg mmg popular stiap kali kami jumpa, mcm mn dgn hubungn kami dua coz dia nak b'couple dgn aku tp aku cuma nk kwn dgn dia.aku x tau dia anggap aku ni sbgi pa sbnrnya.
aku confius..ya la, nk kata kami kwn baik pun, aku je rasa mcm tu tp dia pla angap aku lebih dr kwn.kdg2 aku rasa dia b'kwn dgn aku sbb nk b'couple dgn aku.
kalo awal2 kami b'kwn, mgkin bole la aku bg alasan yg aku sygkn hubungan p'shbtan kami tp mslahnya, awal2 lg dia da ajak couple n kawin.
skrg ni, aku x tau hbngn kami dua mcm mn sbnrnya. aku angap dia kwn aku tp dia lyn aku ni mcm kekasih dia. da 5 thn kami b'kwn n skg kami makin rapat.cuma aku je yg bt2 bodoh x trima dia.
aku asyik t'fikir perasaan dia pada aku. aku nk tolak tp takut dia kecewa n t'luka. aku nk trima tp aku sygkn dia sbgi shbt shj, aku x tau nk bt pa. skrg ni, dia syik merayu n memujuk spy tunang dgn dia.dia ckp dia akan tgu aku.
pa aku nk bt??? aku sygkn dia tp aku nk jd kwn dia je.

hizal berkata...

teman kenapa hati ini tiba-tiba menjadi....
resah dan rindu pada mu jika tiada bersua..
ku rasa ingin selalu disampingmu..
setiap kata-kata mu bermain dihati ku..
senyuman mu sering ku terbayang..
bila bersama mu menbuatkan aku ceria..
hati terasa indahnya bila menatap wajah mu..
adakah aku sudah jatuh ..... padamu.

Tanpa Nama berkata...

sy skrg pun tgh ada perasaan kt sorg kwn ni... slama kami kwn kami kgsi sgala cerita smpaikan hal2 kluarga.. tp bila pikir baik xmeluahkan perasaan ni kt dia.. tkut jd sebaliknya.. dan sy xrasa dia pun ada perasaan pd sy..

Tanpa Nama berkata...

aq ad rmai member laki,,tp membr eq yg sowg nie,,dy len sket.dy rse yg aq ske kt dy,,kire cm gile byg,,,sedangkan aq cme anggap dy kwn baek aq,,, m0ral of the st0ryyyy,,,jangan baek sgt gan sesowg smpai owg ue igat kte ni angggap dy specialsss...

irwan berkata...

ne lah yg saya rasakan sat ini,dia dah begitu lama berteman dengan saya,tpi kenapa persaan itu hadir disetiap x kami bersama.saya bingung tuk mengungkapakannya.perasaan ini benar-benar g bisa saya tahan lagi.

Tanpa Nama berkata...

aq anggap dia kawan rapat aq..kebanyakan masalah dia aq tahu dan kebanyakan masalah aq dia tahu..aq x anggap dia lebih dr seorg sahabat..bila aq di'kenen'kan oleh kwn aq dgn sorg pompuan yg aq minat, aq nmpak perubahan pada dia..dia yg sebelom ni x pernah merajok kalo aq mrah dia da mula merajok..cara dia berckap plak mkin manje dan buat aq x selesa..dia mula post pelik2 kat FB yg seakan terkena kat aq..bila aq x rply msj dia atau jwb call dia, dia merajok sedangkan sebelom ni xde ape pon(kwn2 aq pn nmpak perubahan dia)..aq x pernah pujuk sebab xnak bg hrapan kat dia..so, sekarang persahabatan kitorg da renggang..da x mcam dlu..walaupn ktorng br berkwan 3 thun, tp..ntah la..

emie minie minie berkata...

skrg nie aku tengah bercinta dgn bestfren aku sendiri, stakat nie kami happy la, kami mmg dah suka sama suka dari dulu lagi, tapi tak nak ckp, last2, kami bercinta jugak akhirnya. . fmly kami dah tahu tentang kami bercinta, hope relation kami kekal lama la, aku masih lagi anggap dia tu bestfren aku. . tapi kn, kenapa smua cite korang sdeh2 nie?? aku tahu yang bercinta dengan kwn sendiri akan menimbulkan masalah, tapi aku dah bersedia dengan semua tu. . .

Tanpa Nama berkata...

saat kwn bertukar kekasih,diwaktu itu lah kamu melihat ujud dirinya yang sebenar..

Tanpa Nama berkata...

ya,mmg bukan senang untuk terima kawan baik jadi kekasih..lagi2 kalau suda dilanda masalah, ada masa kita masih sayang dia sebagai kawan tapi bukan sebagai kekasih..bila kita nak tinggalkan dia pun kita masih bersama sebab fikirkan persahabatan tu lagi penting..kalau kedua belah pihak boleh berbincang demi kebaikan bersama..tiada yang mustahil,cuma keadaan akan berbeza selepas sabahat baik menjadi kekasih dan menjadi sahabat semula..

Tanpa Nama berkata...

mcm mne plak kalau spupu sndiri jadi kekasih?tlong beri pnjelasan tntng ini..

Tanpa Nama berkata...

hmmm . sebab tuh aku takut nak mengaku perasaan tuh mulai hadir dalam hati nehh . takut dia tinggalkan kita

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.