8 Cenderahati Paling Berharga

Share on Tumblr Cenderahati yang akan dinyatakan ini tidak dijual dimana-mana kedai atau pasaraya. Anda tidak perlu membeli malah boleh menghadiahkannya pada setiap saat dan hari. Namun begitu, kelapan-lapan cenderahati ini adalah yang paling terindah dan tidak ternilai bagi orang-orang yang anda sayangi.

1)Kehadiran.
Kehadiran orang yang dikasihi ialah satu cenderahati yang tidak ternilai harganya. Selain itu, anda juga boleh menggunakan cara berutus surat, telefon,gambar atau faks. Sekurang-kurangnya anda sentiasa berada disisinya. Anda dan dia dapat berkongsi perasaaan, perhatian dan kasih sayang secara lebih utuh dan intensif, Oleh yang demikian, kehadiran yang anda wujudkan juga adalah sangat penting. Jadikanlah kehadiran anda sebagai pembawa kebahagiaan.

2)Mendengar.
Tidak ramai yang mampu memberikan cenderahati ini, sebab kebanyakan orang lebih suka didengarkan daripada mendengarkannya. Sejak dari dahulu lagi kita ketahui bahawa sikap saling sedia memdengar amat diperlukan untuk keharmonian dalam hubungan sesama manusia.

Berikan cenderahati ini untuknya, dengan mendengar segala curahan hatinya terhadap anda. Secara langsung anda juga telah mewujudkan kesabaran dan sikap rendah hati. Untuk menjadi pendengar yang baik, pastikan anda dalam keadaan betul-betul selesa dan boleh menangkap setiap apa yang akan disampaikan. Tataplah wajahnya. Tidak perlu mencela, mengkritik, apalagi mengulasnya. Biarkan dia yang menjelaskannya. Ini memudahkan anda memberi tanggapan yang tepat selepas itu. Tidak perlu berbincang atau membuat penilaian. Sekadar ucapan terima kasih pun, sudah cukup memadai untuknya.

3)Diam.
Seperti kata-kata. di dalam diam juga ada kekuatan. Diam juga boleh digunakan sebagai hukuman, mengusir atau membingungkan orang lain, tetapi lebih daripada segalanya. Diam juga boleh menunjukkan persaan cinta kita pada seseorang kerana memberinya ‘ruang’. Keterlaluan jika sehari-hari kita sudah biasa menasihati, mengatuir dan mengkritik bahkan membebelnya.

4)Kebebasan.
Mencintai seseorang bukan bermaknak memberi kita hak sepenuhnya untuk memiliki atau mengatur kehidupan orang yang bersangkut paut dengan anda. Bolehkah kita mengaku kita mencintai seseorang jika kita selalu menyimpannya dalam hati? Memberi kebebasan adalah salah satu perkara yang boleh mewujudkan cinta. Kebebasan bukanlah bermakna anda bebas berbuat sesuka hati. Lebih dalam daripada itu, memberi kebebasan ialah memberikan kepercayaan sepenuhnya untuk bertanggungjawab atas segala hal yang diputuskan atau dilakukan olehnya.

5)Keindahan.
Siapa yang tidak bahagia, jika orang yang sayangi tiba-tiba tampil lebih kacak atau cantik? Penampilan yang segak dan rupawan juga merupakan salah satu cenderahati juga. Bahkan tidak salah jika anda menghadiahkannya setiap hari! Kecantikan diri ialah lambang peribadi, anda pun boleh menghadiahkannya dengan sesuatu yang cantik untuk suasana rumah. Misalnya, vas dan bunga segar cantik di ruang tamu atau meja makan yang berhias indah.

6)Tanggapan Positif.
Tanpa sedar, kita sering memberikan penilaian negatif tehadap pemikiran, sikap atau tindakan orang yang kita sayangi. Seolah-olah tidak ada yang benar daripada dirinya dan kebenaran mutlak hanya kepada kia. Kali ini, cuba hadiahkan tanggapan positif. Nyatakan dengan jelas dan ikhlas. Cubalah ingat, berapa kalikah dalam seminggu anda mengucapkan terima kasih atas segala hal yang dilakukannya demi anda. Cuba ingatkan semula pernahkah anda memujinya. Kedua-dua hal itu ialah hadiah cenderahati yang sering tidak dilupakan.

7)Sedia Mengalah.
Tidak semua masalah boleh menjadi bahan pertengkaran. apatah lagi sehingga menjadi pergaduhan yang hebat. Seharusnya anda perlulah pertimbangkan, apakah wajar sebuah hubungan cinta dikorbankan sehingga menjadi kucar-kacir hanya disebabkan persoalan itu? Apabila anda ada memikirkan hal ini, bermakna anda telah bersiap sedia untuk memberikan cenderahati kepadanya atas sebab sedia mengalah. Anda tentu akan merasa kesal atau marah jika sidia tidak menepati janji, tepai jika kesalahan itu ialah kali pertama, kenapa itu dijadikan punca pertengkaran anda hingga berlarut-larutan? Kesediaan anda untuk mengalah juga dapat meluntur rasa sakit hati dan menyedarkan kita bahawa tidak ada satupun manusia yang sempurna di dunia ini.

8 ) Senyuman.
Percaya atau tidak, senyuman mempunyai kekuatan yang luar biasa. Senyuman, kelebihan yang diberikan tulus ikhlas, boleh menjadi pencair hubungan yang beku, pemberi semangat ketika sedang putus asa, menceriakan suasana muram juga menjadi ubat penenang jiwa ketika keresahan. Senyuman juga merupakan isyarat untuk membuka diri dengan dunia sekeliling kita. Bilakah hari terakhir anda menghadiahkan senyuman manis??

Hadiahkan lah cenderahati ini kepada sesiapa sahaja yang anda ini berikan…

Semoga hidup anda akan lebih bermakna dengan pemberian cenderahati ini. 8 Cenderahati Paling Berharga

13 Komen:

Tanpa Nama berkata...

memang benar perkara tadi adalah hadiah yang paling berharga bagi insan yang tercinta,namun tak semua ianya terletak kepada yang pandai untuk menghargainya sahaja tanpa hipokrit...kita boleh lakukan..tapi nak buktikan ianya terlalu sukar..sehingga kadang-kala hadiah yang paling berharga itu hilang nilainya....hadiah ini sesuai diberikan kepada insan yang benar-benar jujur dan ikhlas sahaja..jika yang disebaliknya lupakan sahaja..

fatt berkata...

kesemua cenderahati itu tadi terlalu berharga...tapi kenapa masih lagi wujud insan yang sering kalinya asyik mempelekehkan nilai-nilai tersebut?mesti akan dipenuhi niat hipokrit...jika hanya tahu untuk menipu dalam bercinta tak perlu merosakkan nilai cinta yang begitu suci,..seandainya rasa sudah berpunya sayangilah orang yang dikasihi tersebut jangan mengkhianatinya...dan amalkan 8 cenderahati itu untuk insan yang dicinta ianya..bukan untuk insan yang hanya dijadikan bahan ujikaji dalam bercinta

Tanpa Nama berkata...

pandai tol cari tips yg kaw2

Tanpa Nama berkata...

kuncinya adalah iklas... memang ramai kisahnya, yg mana cuma sebelah pihak saja yg asyik berikan 8 cederhati di atas kepada pasangannya.

Tapi jika anda melakukannya dgn iklas..(Tak mengharapkan sgt balasan/penghargaan dr pasangan anda) insyallah anda merupakan gadis/wanita idaman.

Jika anda asyik mengungkit (tak kira la di mulut atau simpan kat ati je) yg anda telah buat begini/begitu tapi 'si dia' tak menghargainya.. maknanya anda tidak iklas memberikan pasangan anda 8 cederhati itu... jadi iklaskan hati menyayangi.. mencintai.. memberi kebebasan,kepercayaan, mengalah jika perlu dll lagi.. semoga semuanya di berkati tuhan. Amin.....

Tanpa Nama berkata...

tabik spring lah tips ni..
syabas!!

aleeya aliessa berkata...

memang betul pun tip yang diberikan..tepat sekali!!

Tanpa Nama berkata...

tak larat nak bace ar panjang sangat..pape pun tips yang u all bagi memang tangkap leleh...

Tanpa Nama berkata...

bagus betul tips2 ni.....
tahniah!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

bagus betul tips2 ni.....
tahniah!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

best lh tips2 tu..
smga smua yang mempraktikkan tips tersebut beroleh kebahagiaan dunia dan akhirat...

Tanpa Nama berkata...

ok la..perfect dong..

arm berkata...

Tips yang sangat berguna buat orang yang sedang mencari cenderahati yang istimewa....jika ingin melihat cenderahati dari gua plak...lawat lah blog gua di saudagartaufah.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

bener banget ya....
mksie tipsnya...
jd sadar sesuatu...

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.