Madah Persahabatan

Share on Tumblr Janganlah kita memandang rendah erti persahabatan, kerana dalam hidup ini kita tidak mampu melangkah seorang diri tanpa seorang sahabat.

Orang yang suka mengkhianati teman sendiri adalah ibarat binatang yang suka memakan bangkai. Bertambah busuk bangkai bertambah pula seleranya

Teman yang banyak boleh diibaratkan seperti pasir pasir di pantai tetapi teman yang satu adalah mutiara di antara pasir pasir itu.

Teman ketawa bagaikan air di daun keladi walau tercurah tak berkesan. Tapi sahabat sejati bagai air lalu walau dicincang ia tak mungkin kan putus.

Bersahabatlah dengan hatimu terlebih dahulu daripada bersahabat dengan orang lain.

Musuhmu adalah sahabatmu yang akrab.

Persahabatan yang begitu erat punya pengertian yang dalam bagi kita yang menghargainya

Tidaklah kita dapat mengenal oranglain melainkan dengan 3 waktu.Tidak dapat diketahui adakan seorang itu pemaaf melainkan ketika dia marah. Tidak dapat dikenal seorang itu berani melainkan pada waktu berjuang. Tidak dapat dikenal sahabat melainkan waktu kesusahan.

Dua sahabat yang sejati akan selari dalam apa jua bidang yang diceburi, dan saling memahami antara mereka.

Terlalu sukar menjalin persahabatan kerana ia adalah pertautan hati bukan pertautan fikiran, lebih-lebih lagi bukan hubungan kebendaan semata.

Persahabatan yang akrab tidak akan dapat dipisahkan melainkan dengan kematian.

Bertemanlah dengan orang yang suka membela kebenaran.
Dialah hiasan dikala kamu senang dan perisai diwaktu kamu susah.

Seorang sahabat adalah yang dapat mendengarkan lagu didalam hatimu dan akan menyanyikan kembali tatkala kau lupa akan bait-baitnya.

Sahabat adalah anugerah Tuhan untuk menjaga kita
Rasa hormat tidak selalu membawa kepada persahabatan,
tapi jangan pernah menyesal untuk bertemu dengan orang lain tetapi menyesallah jika orang itu menyesal bertemu dengan kamu.

Kamu tidak akan pernah memiliki seorang teman,
jika kamu mengharapkan seseorang tanpa kesalahan
kerana semua manusia itu baik kalau kamu dapat melihat kebaikannya dan menyenangkan kalau kamu dapat melihat keunikannya. Tetapi semua manusia itu akan buruk dan membosankan kalau kamu tidak dapat melihat keduanya.

Madah Persahabatan

57 Komen:

Puteri_nurul berkata...

sahabat…
aku pernah memilikinya..tp sayang bila hati dikuasai dunia yg sementara ini…
kini…”persahabatan” bagiku hanya kenangan lalu..sangat takut utk terima persahabatan lagi…..
dari jauh,ku doakan smoga kau “sahabat”ku…semoga kau dilindungi…dan diberkati Ilahi..amin.

dewa berkata...

“sahabat” yang setia adalah “sahabat” yang membawa kita kepada kebahagian yang hakiki…”sahabat” yang setia adalah “sahabat” yang membawa kita ke jalan yang benar….tetapi kebanyakan “sahabat” pada masa kini sering membawa ke jalan kesesatan….

aku pada masa kini sedang menjadi seorang “sahabat” yang diredhai Allah.

Tanpa Nama berkata...

Sktnya hati jika shbt yg kita sgt rpt tikam kita dr blkg..umpama kwn mkn kwn..luka di hati sgt dlm jika dikhianati oleh shbt..Jika mahu brshbt perlulah ikhlas dan menerima shbt seadanya..menjaga rhsia shbt umpama menjaga rhsia sndri..SHBT SEJATI SUKAR DIJUMPAI...

ntha berkata...

ntha pnrh pnya sahabat yng slalu ada buat ntha....tpi skarang dia ngejauhin ntha....tanpa alasan yng jelas.....

aq snang dengan ada nya shbat....meski kini aq sendiri tanpa seorang shbat...tpi seenggany aq pnrnah ngerasain tentang adany sahabat....dan arti shbat

scorpio gurl berkata...

aku tersiksa dgn dirinye yg berpura2 baik di hadapanku..sggup dy melakukan bgitu,,ya yuhan berilah ptunjuk kpd shbatku itu...

shbt sejati berkata...

siapa la diriku tnpa dy,dy selalu menemaniku dlm pe jua keadaan..menemaniku tanpa byk keluhan..aku syg sgt pdnye,,linduilgilah shbatku itu..ssguhnye masa tlah memisahkan kami,,dy telah pergi lbih awl drku utk berjmpe yg maha esa..ya allah,ssungguhnya aku amt mrindui dirinya.. smge dy aman di sne.

Tanpa Nama berkata...

aku bahagia di kekelilingi sahabat2 yang sanggup susah dan senang bersamaku...siapalah aku tanpa kalian...terima kasih sahabta2 ku...

budak sekolah berkata...

bez

Tanpa Nama berkata...

aku bahagia krn mempunyai ramai sahabat..tapi sapalah aku dimatanya..dulu dia selalu menemaniku,aku sangat sayang padanya,tapi sekarang dia telah pegi dalam hidupku..lindungilah sahabatku,hanya masa dan keadaan yang memisahkan..semoga kau bahagia di sana..aku tetap rindukan mu

Tanpa Nama berkata...

adakah seorang sahabat itu boleh sesuka hatinya marah sahabat nya hanya kerana kesalahan yg sekecil kuman..? dan berdendam yg tidak berasas..

Salam Temanz

laila berkata...

hubungn prshabatan akn baik jika disulami dgn perasaan kasih sayang dan keihklasan yg mendalam..... bersahabatlah krn Allah...

Tanpa Nama berkata...

aku punya seorang sahabat....aku syg pd dia..mgkinkah aku akn bershbt dgn dia sampai bila2..hanya Allah yg tau.....

fajri berkata...

mencari seorang sahabat,seperti mencari jarum dalam jerami.

Tanpa Nama berkata...

seorg sahabat pasti d sisi x kra masa susah ataupun senang..sahabatku akan ku ingat selamany..kerna mereka menyerikn idupku..

Tanpa Nama berkata...

aku punya seorg sahabat..aku syg pdanya..tp aku ingin pergi jauh drinya krana kmi tdk tahu apaka kmi hnya brsahabat ataupn lebi dr itu..yg pstinya aku sntiasa mrinduiny setiap saat dan wktu..

Tanpa Nama berkata...

pandai2lh mmilih shbt...

budak baik... berkata...

ok bah lau ko

Tanpa Nama berkata...

sAhabaT...taiDa peNghujUngnya..

Leeda berkata...

Sahabat...
Dulu engkau mesra di sampingKu.Belajar bersama,makan bersama....
Skunk... kenangan manis itu telah m'jadi
knngn pahit bagi Ku...Kerana diniawi ini
''dier'' t'pengaruh..
Aku takut untk m'milih kwn....
Aku salah menilai Mu kwn...
Smg Illahi akan tetap m'lindungiMu...

Notes:
Menilai kwn drpd sikap.
Jgn terlebih dulu ingin m'jadi kwn ''karib/baik''.Nilai dgn hati yg t'bukak.

*..CoretaN TangaN..* berkata...

q ingin punya sahabat sjti yang tak kan pnah
hlang dmkan waktu..

akankah ada...???

Tanpa Nama berkata...

aku pnah punya sahabat ta skarang dia tlah pergi dri hidup ku

gracyolive berkata...

aku pernah mempunyai sahabat sejati...
namun persahabatan kami ber2 tak kesamapaian...
dulu die berkata klau die tk lupa aku...

tapi sekarang die lupa aku dengan sekelip mata...
dari mula itu aku xmau percaya pada mana2 kwan...
kerana persahabatan sejati tak pernah wujud didalam hati mereka...

Tanpa Nama berkata...

shbt adalah sesuatu yg behrga ttp ada msa nya..
knpa mnusia perlukan shbt..
mgkin krna dunia ini bukan kita yg pnya..
shbt....hindarilah dari mendustai diri sndri...

Tanpa Nama berkata...

kawan dan sahabat banyak bezanya..
kawan- ramai kita bolreh dapat asl kan dia dia bek dan kita selesa dgn nya..kite bolh dpt beribu2 sehingga tidak terkira.. but..

SAHABAT- hnya bolh kita nilai bila kita da mndalami diri nya,cranya, sikap dia dngn allah.. sahabat hnya satu dlm 1000, bgitu ssah kita hndak mncrinya..shbat nie la yg akan mmbawa kita kjalan yg bnar dan sush untuk kita lpaskan ia..walau mcm ne gduh skli pn ia akan ttap ngan kita..

nmun apa dya ku hndak mlawan takdir illahi aku n shbat ku trpisah bgitu shja..ksh syg yg ku beri n pengorbanan yg ku jurah bagaikan x di terima dgn rela htinya.. ak xpernah marh dia cme mgkn cara perckpan ak n pnyampaiyan ak mmbuat kn dia trsinggung dan mjauhkan diri dr ak.. ak brasa sdih hingga ke hri ini..tp ku trus kn jua hidup ni dmi mncri sinar yg baru..

Tanpa Nama berkata...

resapi sebuah perkenalan,kerana disitu ada kenangan..
syukuri sebuah hubungan kerana disana ada kerinduan..
hargai sebuah PERSAHABATAN kerana itu merupakan tali persaudaraan.

Tanpa Nama berkata...

kawan..
rakan..
sahabat..
teman..
kekasih..
isteri or suami..

inilah perjalanan hidup manusia..
yg bergelar lelaki dan prmpuan.:D


bad's

Tanpa Nama berkata...

sahabat..
apa makna sahabat??

sa-sayang

ha- hati

bat-??
batumbuk la..apa lagi??:p

Tanpa Nama berkata...

emm aku ade mmpunyai shbt karib dlu..
berlainan jntina..
kami tlh mmsg angan ntk kkl brsme sbgi 1 psgn..
akn ttpi kami STLL stay sbgi beshfwen spye hbgn kami xtrputus bgtu sje..
ttpi mlagnye skg aku ngn die da xde ppe..
aku trpkse undur dri spye ex die leh mmlki die smle..
aku kcwe n sntse terkeng2 mm0ri indh kami..
xde lki lain leh ketuk pntu ati aku slgi die yg aku ngt skg..
mybe die bkn j0d0h aku.. =(

Tanpa Nama berkata...

sahabat...
hmm dl aku slalu agung2kan sahabat aku
tp kini aku di tinggalkan sendiri..tiada erti persahabatan lg bagi ku
telah byk kali diri ni di lakukan demikian..
tp yg x ku jangka baru2 ni bl kawan yg akrab ngan aku suruh aku lupe kan die
2 orang pergi skali mcm tu
ape salah aku pn x tau
bl aku tye salah ape da wat x bgtau...

TAKKAN ADE ERTI SAHABAT LG BAGI AKU SELEPAS KEJADIAN ITU..............

Tanpa Nama berkata...

pe mkne p'shbtn..?

Tanpa Nama berkata...

hum....
persahabatan ni susah nak ramal...
bila da time sesowang jadik kawan n anggap dia sahabat.....kita tak dianggap gitu pown..nape???kita kew yg slalu kne hepikan dia???bes tu sape nak hepikan kiter????da tu bole kew sahabat cemburu ngan sahabat dia yang lain????

Tanpa Nama berkata...

DEMI ALLAH & RASUL AKU SAYANGKAN SAHABAT AKU....SETIAP DETIK AKU SENTIASA BERDOA KEPADA ALLAH AGAR PERSAHABATAN AKU DENGAN SI DIA AKAN BERKEKALAN HINGGA DUNIA WAL AKHIRAT...FROM AreDmus PutRa....

Sang Pencinta berkata...

Bermula satu pertemuan, terjalin sebuah ikatan, tercipta seribu kenangan.. Kini hadirnya persahabatan menguji keutuhan dan kesetiaan dalam persahabatan. Lantaran itu belajarlah menghargai sebuah kenangan kerana ia kini hanya wujud dalam ingatan dan tak mungkin akan berulang. Malah tak siapa bisa mengubahnya, itulah realiti kehidupan. Namun sebuah persahabatan yang sejati pasti akan membawa kerinduan yang abadi..

Tanpa Nama berkata...

aku pernah punya sahabat
tapi dia cuma manfaatin q doang
disaat dia lg susah dia ke q tp
disaat dia seneng dia ke yang laen

Tanpa Nama berkata...

secebis kasih membuatkan kta syg,
seucap janju mbuatkan kta percaya,
sekcil luka mbuatkan kta kecewa,
tapai sebuah persahabatan bermkna slamanya...

Tanpa Nama berkata...

sahabat...terlalu bsar ertinya buat aku..
aku m;pnyai shabat sejati yg tanpa aku sedari tlah menikam aku dgn belati,...
dari dlu smpai skarang aku masih m'cari shabat yg btul2 setia...
akhirnya aku temui...
tp shbat itu m'hrap sesuatu yg lebih..
lebih dr p'sahabatan...
itulah...lelaki & perempuan x boleh jdi teman sejati...krana akn muncul rasa lain dlm diri..

Tanpa Nama berkata...

kesal dgn persahabatan yg penuh kepuraan, suka tanding menanding yg mana akhirnya terhumbang ke lembah pergaduhan, putus sudah ikatan & ilang sudah erti kta sahabat, namun hilang seorang shabat x bererti aku ilang segalanya...aku masih miliki insan yg masih di kenali sbagai sahabat....

Tanpa Nama berkata...

shabat bgku adalh teman yg blh memahami ak wktu ak mempunyai mslah...dn shbat ini juga tlh mberi ak smangat dn nsihat yg amat bhrga...nmun andai kata suatu ari nt shbat yg ak miliki xlg m`anggap ak sbgai shbatnya...ak terima dgn ikhlas kptusannya..tp ak akn ttp m`anggap dia shbat bgku..wlaupun ak bkn lg d`anggap shbat olehnya...;-(

Tanpa Nama berkata...

sahabat
seperti mentari
dy akan menyinari kehidupan kite
dy akn sentiasa berada disamping kite
apabila kita bahagiau
dan berduka
itulah sahabat sejati !!

Tanpa Nama berkata...

dalam seribu berkawan belum tentu lagi jumpa seorang untuk dijadikan sahabat setia,,

nabilah berkata...

sedih,,=(,,tbe2 kwn mcm brubah arah,,xtau pe kslapan yg tlah bt,,=(

Tanpa Nama berkata...

sy sedih sngt2... ..sy rasa sy telah khlngan dia.... bila dh jmpa kwn baru..,dia mcm tk peduli kat sy..sy terasa sngt...nw sy tk nk kwn yg cmtu..sy doakn dia bhgia ngan kwn baru..hati sy tsiksa sngt.,,sy tk nk luahkn kat dia..sy pndam....sy tk rasa sy akan jmpa kwn yg sejati...ckupla skali sy trust dia... .

Tanpa Nama berkata...

x tahu dimana silapnya...dia berubah sedemikian rupa...perlukah
menasihatinya seperti dahulu...atau ku biarkan saja...

Tanpa Nama berkata...

sahabat....alhamdulillah aku dikurniakan seorg sahabat yg sejati.susah senang dia bersamaku...jasanya terlalu byk..tiada sahabat spt dia...sakitku dijaga,susahku dibantu,gembiraku gembira dia. sakitku sakit dia, alpa ku tentang agama ditegurinya.... andainya sahabatku tiada siapalah aku...aku berasa akulah yg plg bertuah.aku sentiasa berdoa agar persanabatan ini kekal hingga ke akhir hayat dan di akhirat..

Tanpa Nama berkata...

wah ...bg0ss

Tanpa Nama berkata...

dalam persahabatan perlu ada keikhlasan
jangan lah sesekali mengkhianati ikatan ini
kerana suatu hari nanti kita mungkin kehilangan SAHABAT

Tanpa Nama berkata...

bila baca nie,hati sy trsentuh sgt..sbb sy tlh kehilangan s0rang shbt yg sy sgt sayang..saya sggup brkorban apa ja utk dia tp sya x tau d mna salah silap saya sehingga dia tidak lagi menegur dan mencari kwn baru..luluh nya hati nie tuhan saja yg tau..hmpir 2 thun kmi brsahabat dan dlm masa 1 thun sukar bagi sya tuk melupakan segalanya..

Tanpa Nama berkata...

betul tu.... HARGAILAH SAHABA....selagi ada sahabat krna sahabat lha tmpt kta kongsikn mslh kta...

Tanpa Nama berkata...

sy ada sahabat sy knl dy tym sy frm 2 lgi,sy rapat sngt2 sma dy....Tp nth knpa ada yg cmburu kli dn ada yg bt2 kn crta...mmg mlukn kla cz..smua pn adapsaan dan maruah diri..... dri st lha kmi x rapat sdh...dn gara2 tu dy kc lka tngan dy...alakah tkt nya sy..... sy dgn dy mmg rapat sng2 lha... dy yg slalu beri sy dorongan.... dan nasihat...smpi skrng sy mc shbt dgn dy tp teda serapat dulu..... nth lha knpa....mngkn dy sdh rmi kwn....dn mgkn dy sdh lpkn sy.../nth lha sy pn nda tw npa...kdng2 apa bla sy ada problem sy kn crta sma dy..smpi st ari tu sy mngs dpn dy.....

Tanpa Nama berkata...

shabat...... urm2

Tanpa Nama berkata...

saya tak suka blog nie..!!!

Tanpa Nama berkata...

kepercayaanku kini hncur

Tanpa Nama berkata...

luah kan smu arti sahabat

Nurul Dalilah berkata...

sahabat yang beerti hakiki,sahabat yang dinanti.
sahabat yang sejati,sahabat yang perlu dimiliki.
sahabat yang dirai,sahabat yang ikhlas di hati

Tanpa Nama berkata...

sahabat yg baik akan sentiasa di sisi kita

Tanpa Nama berkata...

Sahabat baik susah dcari. Lebih sukar dilupakan. Dn mustahil untk dlupakan.^_^

Tanpa Nama berkata...

Aq menemukan sahabat.. Dia adalah hadiah Tuhan untukku, walaupun hanya beberapa bulan aq mengenalnya tp sdh berasa bertahun2. Seringkali dia menasehatiku n membantuku, ada 1 sikap yg slalu aq tdk mengerti sering tiba2 menghilang terus dtg kembali.. Aq tak ​♏äääU kehilangan dia hingga ​♏äut yg memisahkan..aq ş̅ȃΥ͡ªη̤̑ğ♡̷̬̩̃̊ sahabatku :)

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.