Renungan Kata Pengisian Jiwa

Share on Tumblr Jika kamu memancing ikan, setelah ikan itu terlekat di mata kail hendaklah kamu mengambil terus ikan itu. Janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu sahaja kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup…

Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang. Setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya. Janganlah sesekali kamu terus meninggalkannya begitu sahaja kerana dia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu…

Jika kamu menadah air biarlah berpada. Jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh. Cukuplah sekadar memenuhi keperluanmu. Kerana apabila sekali ia retak, tentu sukar untuk kamu menampalnya semula. Akhirnya ia dibuang sedangkan jika kamu cuba membaikinya, mungkin ia masih boleh digunakan lagi…

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang terimalah seadanya. Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa. Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan kesilapan, bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya. Akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu memaafkannya, boleh jadi hubungan kamu akan berterusan hingga ke akhirnya…

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah dan cuba mencari makanan yang lain. Terlalu ingin mengejar kelazatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya lagi. Kamu akan menyesal…

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan yang kamu pasti membawa kebaikan kepada dirimu. Menyayangimu. Mengasihimu. Mengapa kamu berlengah dan cuba membandingkannya dengan yang lain? Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan kehilangannya apabila dia menjadi milik orang lain. Kamu juga yang akan menyesal…… Renungan Kata Pengisian Jiwa

74 Komen:

siti berkata...

jika kita telah mula jatuh cinta dengan seseorg,
mmg susah untuk melupakan dia apabila terpisah..
tp kita kena jugak terima..
sebab semuanya keje tuhan..
kalo Dia da tetapkan mcm tu..
maka itulah y terbaik untuk kita..
dan Dia xkan turunkan kesusahan terhadap
hambaNya..jika hambaNya tidak mampu…

dr.love.cheras berkata...

cinta tidak bermana JODOH

qistina berkata...

cinta x semestinya bersatu

Tanpa Nama berkata...

melihatnya gembira merupakan cinta ku
melihat dia berjaya mencapai apa yg dihajati ..itu adalah cintaku
krna aku tak pasti apa ada dihatinya...
biar aku simpan je perasaan ini namun aku tetap terus menyokongnya tanpa diketahui nya

Tanpa Nama berkata...

kadang2 terasa cinta itu memenatkan

mi@ Kir@N@ berkata...

cinta mmg ssh nk tafsir
bila kita jtuh cinta knpa kita ditiggalkn?
bla hti da syg,cinta kita dirampas insan ke-3..
adkah Tuhan da sdiakn insan y lbih baik tuk kita??????

biscuit_teacher26 berkata...

jatuh cinta memang indah...tapi bagaimana kalau cinta itu hanya sekadar 'bertepuk sebelah tangan'?...sakit dan deritanya di hati, tak siapa yang tahu...seperti kisah bintang yang mencintai bulan...tapi tak pernah mampu meluahkannya....dan aku ini sama persis seperti bintang kecil itu..yang hanya menunggu masa utk bersembunyi dibalik mega...

Tanpa Nama berkata...

cinta butuh waktu....bukan mudah me;lupakan bila kita dilukai

Tanpa Nama berkata...

love is comlicated ma dear!!!! kayak orang gila gitu...pusing tau ngak????

Tanpa Nama berkata...

cinta x bererti memiliki, tapi kita akan bahagia melihat org yg d cintai bahagia walaupun bukan dgn kita...itulah cinta sejati.

Tanpa Nama berkata...

cinta ialah mendoakan kebaikannya walaupun dia tiada di sisi kita..waaa sedihnya :(

nie_a berkata...

Cinta memang tidak semestinya bersatu...Seperti saya yang baru kehilangan cinta yang telah lama saya simpan dalam hati..Namun..saya tetap mendoakan kebahagiaannya..Adakah hati ini akan dapat menerima cinta seterusnya selepas ini????

Tanpa Nama berkata...

hmmm...cinta ini mmg satu yg luar biasa....cinta yg pnoh dgn misteri....tatkala aku kesunyian dan cinta ku d'prkotak-katik kn, dia dtg mmberi sinar....! mmberi aku harapan untuk bahgia kembali...tp boley ka aku menerima nya dgn telus..tnpa ase sangsi? adakah dia lain dr pencinta ku sblom ini? adakah aku ptot mencuba lg?

Tanpa Nama berkata...

Cinta kdg2 membuat kita bahagia..tp kerna cinta juga telah membuatkan hidup kita merana..aku dah x sanggup hidup dalam keadaan berteka-teki ini..dia telah meninggalkan aku dengan kehadiran org ke-3 dan tanda tanya..???..itukah dinamakan cinta sejati...

@ku berkata...

but y me fall in love??? only can coz broke my heart......... :-(

Tanpa Nama berkata...

sakit n perit sgt aku rasa bila aku n dia terpaksa korbankan perasaan semata2 utk menurut kemahuan mak die yg tak dpt menerima aku sbgai menantu..knp mak die tll kejam?sedangkan die tahu yg aku n anak die saling mencintai?alasannya mak die ade pilihan utk bf aku..betapa berat n siksa utk aku lepaskan die..aku tahu bf aku pun mcmtu jugak..rasa skt n siksa..knp semua ni terjadi dlm hidup aku?

Tanpa Nama berkata...

cINTA selepas kawin adalah cinta sejati...

Tanpa Nama berkata...

CINTA ITU MEMANG MEMENATKAN...ORANG BOLEH HDP KRN CINTA DAN ORG JUA BLH MATI KRN CINTA...

Tanpa Nama berkata...

CINTA delah UNIVERSAL..CINTA merangkumi dri aspek CEMBURU..BIMBANG..GEMBIRA..SEDIH..!!CINTA m'ngajar kta jd ssorg yg TABAH ble KESAKITAN..krn CINTA jua buat kta BAHAGIA ble kta GEMBIRA bsamanya..tpa CINTA m'sia tdk spurna..CINTA dtg skli dlm hdp or b'kli2..so tpulanglah b'gaimana kta mnikmatinya..pling ptg KEJUJURAN kta n jga p'saan ikhls kta t'hdp org yg kta CINTA...!!

Tanpa Nama berkata...

CINTA ITU ADALAH MEMBERI DAN MENERIMA..HIASILAH CINTA DGN IMAN DLM DIRI,TAKWA DALAM HATI DAN KEREDAAN DLM NURANI ITULAH CINTA SEJATI..

Tanpa Nama berkata...

PERMULAAN CINTA ADALAH MEMBIARKAN ORANG YANG KAMU CINTAI MENJADI DIRINYA SENDIRI, DAN TIDAK MERUBAHNYA MENADI GAMBARAN YANG KAMU INGINKAN. JIKA TIDAK, KAMU HANYA MENCINTAI PANTULAN DIRI SENDIRI YANG KAMU TEMUKAN DI DLAM DIRINYA.....

Tanpa Nama berkata...

love is not something simple. it's very hard to say that 'i love you' to someone that u think u love him/her...and mean it.

Tanpa Nama berkata...

cinta bukan untuk dimiliki tapi dapat dirasai walaupun ia telah berlalu pergi di tiup sang bayu

Tanpa Nama berkata...

cinta? lol... like i need it... LOVE bring PAIN only! and because of LOVE there are hatred... because of love there are hate... Jujur? Setia?

Don't Trust Anyone if you want to survive in this world... If you want to stay top, trust yourself, trust your god... stop trusting people... manusia janji seminggu je manusia ingat, cinta pada manusia lain tetap akan pudar... tapi cinta Allah pada hambanya, janji Allah pada hambanya adalah buat selamanya semenjak dia lahir, semenjak dia Islam... Janji Allah akan kekal biarpun beribu ataupun berjuta tahun lamanya...

bronok berkata...

cinta itu buta

yasmin berkata...

yeepp...
cinta dtg skli jee
ssah sgt nk lupankn cinta
pertama

balqis beatrice berkata...

first love never die.

Tanpa Nama berkata...

cinta itu indah
tapi menyakitkan
cinta itu misteri
tapi jike org yg kite cinta itu merasai nye
pasti misteri itu terungkai

Tanpa Nama berkata...

cinta sesuatu yang indah...
dilengkapi dengan kasih sayang...
dibaluti dengan kejujuran dan kepercayaan...
terciptalah sebuah cinta yang sejati lagi murni...

Tanpa Nama berkata...

JANCOK IS CINTA

Tanpa Nama berkata...

AGUNG IS JANCOK,N JANCOK IS CINTA...

ERLIEGA berkata...

AGUNG SMANIP 08 ASUUUUUUU

anna berkata...

cinta memang menyakitkn,tp wlupepun..kt x dpt membenci org yg kt cintai...mkin kt nak benci,mkin dkt dirinya dgn kt.sbb tu lh,,jgn pernah membenci org yg km cntai..ok..

cute,,,gurlz berkata...

manusia pelu tahu cinta y petama adlh tuhan,kerana Nya kta mndapt prasaan y bgtu indh y d anugrahkan pda setiap insan y bgelar mnusia..tnpaNya kta xakn mngenal apa i2 CINTA..so ble da dpt,jgn lpakn tuhan eaa..n u all kne igat!trimala tkdir seadanya karna d sbalek kpahtan t'slit kmanisn..

Ima...94 berkata...

Kkdang kta sllalu impikn kmanisan dlm pcntaan...sbaleknyew tuhan y mnentukan..mgkn tkdernye mnyakitkan dn sukr untuk mnrima,,,tp pcaye la tuhan tlah mrncng apa y terbaek untk hmbanya.. Ssiapa y sudi knln ama sya plezz take my 6ber 0134339568/0174996034

Tanpa Nama berkata...

mcm mn nak wat blog kita xbole dicopy and paste ye..mcm blog nie

Tanpa Nama berkata...

rafleey30

cinta yg dtng dari hati
cinta mati,cinta yg dtng dari mulut cinta nafsu,
jd cinta yg kekal dan abadi di alam surga nanti.............

nuruledruce berkata...

oh...kdg2 kte xpat trime knyataan...tp cinta kta sdah d'atur oleh tuhan...

nuruledruce berkata...

cinta memang x dpt d'duga...apa yg kta ingin x smestinya dpt...tp kta trime jer knyataan...sbb tuhan lbh thu yg t'baik wat kte...

yati berkata...

lepas kehilangan seorang lelaki yg cukup aku sayng, aku dah mula tak percaya dgn cinta.. its hurt me a lot.. walau pun hampir setahun dah berlalu, sakit n derita nya masih di rasai.. 7bulan aku tunggu die n lastly di cakap die dah ade org lain, senangnya die lupekan aku.. cinta?? indahnya sementara je

Tanpa Nama berkata...

cinta tidak akan datang kalau tidak di cari..cinta akan pergi jika tidak di jaga ...cinta tidak semudah kata-kata...cintakan bunga akan layu cintakan manusia akan mati,cintakan allah kekal abadi itulah cinta yang hakiki...

Tanpa Nama berkata...

hidup ni ibarat macam bumi sentiasa berputar n terus berputar tanpa henti, kadang-kadang Allah bagi kita di atas ada masa kita di tengah-tengah, dan bila kita di beri ujian juga kesusahan Allah akan letakkan kita di bawah. redho dan selalu lah bersedia menghadapi apa juga yg mendatang, sesungguh nya selagi bergelar manusia kita takkan lari dari ujian Nya yang maha esa....... .

Tanpa Nama berkata...

cinta umpama kurap semakin di garu semakin sedap

www.cendawan-timur.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

aku telah cuba untuk mencintai seseorang..aku melihat fotonya..entah mengapa hatiku tersentuh lalu air mata menitis..kerana aku takut jika dia juga akan menolak cintaku sepertimana cinta pertamaku..

Tanpa Nama berkata...

cinta pertama,aku luahkan perasaan cintaku terhadapnya..kerana aku takut terlambat mengucapkannya,walaupun aku terpaksa memulakannya dulu kerana aku seorang perempuan..perit kerana dia menolak cintaku..namun aku pasrah.aku tidak mahu memaksanya untuk menyintai aku.aku lepaskan dia pergi..
cinta kedua,aku biarkan sahaja..walaupun hatiku terusik..kerana aku takut jika cinta baru yang hadir akan tewas juga..aku hanya mampu melihat dia dari jauh..walaupun kadang-kala aku menangisi cinta pertama, namun cinta kedua juga hari ini entah mengapa hati tersentuh buat pertama kali aku menangis keranannya..kerana aku tidak tahu jika dia juga menyintai aku atau sebaliknya..cinta kedua..biarlah aku simpan di dalam hati..moga tuhan menunjukkan ku jalan..

Tanpa Nama berkata...

peritnya cinta yg xkesampaian

Tanpa Nama berkata...

mengapa disaat cinta itu sudah menjadi milik kita, tapi still kita xboleh nk mggapainya..aku akur pada takdir dan waktu !! :(

Tanpa Nama berkata...

cintaku..dimanakah kamu..aku tidak mahu mencintai sesuatu yg belum tentu milikku.cinta, mengapa kau hadir lagi..bukankah ianya akan membuatkan hatiku menderita.mencintai org yang aku belum pasti jika dia juga mencintai aku..cintaku..hanya kerana aku seorang perempuan, aku terpaksa memendam perasaan kerana aku takut dia akan membenciku..cinta yang hadir dalam hatiku bukanlah dipaksa-paksa..ianya hadir tanpa aku menyangka.cinta..pergilah kamu..jangan biar aku terus merindui dia.. :(

Tanpa Nama berkata...

ada apa dgan cinta ??

Tanpa Nama berkata...

4 taun ku bcinta,,kasih syang tlah ku brikan kpadanya xtnggal sdikit pon tp dalam msa 1 ari saja dya tlah mnggalkn aku tnpa spatah kta.. aku bgai d gantung x btali.. laki ptama yang aku btoi2 cnta wlaupon umo aku mseh muda dlam lngkungan 18.. aku tahu apa e2 cnta tp knapa dya xmmahami cnta aku??bla d tnya sebab mnggalkanku dya skit xnak mmberitahuku alasannya.. tup2.. aku & dya sdah clash.. perit rsanya bcnta..dya mngatakan bhawa dya x bole mnerimaku lg sdangkan aku xtahu sbbnya.. pdahal slama ney dya sudah ada pmpuan laen.. smenjak aku tahu,,aku bgai d hempap ba2 besar.. e2 lar ksah pncintaan aku.. aku doakan dya bhagia dgan pmpuan yang dya pilih..

Tanpa Nama berkata...

aku rasa sedih sangat..ex aku da ada pmpuan laen.. begitu cepat dya mencari pengganti aku.. aku hanya mampu berdoa kebahagian dya sahaja... aku telampaw sedih

Tanpa Nama berkata...

benar cinta x semestinye bersatu p
jika dah terpisah tue mestikah dia harus d biarkan sendiri menanggu kerinduan yang tidak bertepian????
apa guna berjanji jika diri x mampu nak tunaikan???
~nisa~
080887

Tanpa Nama berkata...

tidak ada manusia yng sempurna didlm dunia ni..jika kta merasakn diri kita sudh sempurna itulah sebenarnya kekurgn diri kita yang kita tidak nampak...jika da slah silap maafkan lah mgkin ksilapan lps blh di perbaiki.

Tanpa Nama berkata...

baqaimana pula andai seseorang yang mencintai kita sdh mendapat cintanya tetapi dia mensia2kan usaha yg dia lakukan..dh dpt cint a tersebut tetapi dia x menyemainya dgn baik hinggakan cinta g terjalin itu tergantung bgitu sahaja

alfanly berkata...

bosan dgn kata2 cinta coz smuax cmn bkn q pusing......

Tanpa Nama berkata...

cinta yg aku miliki selama 2taun terasa begitu indah pd awlnya..namun lama-kelamaan aku dibiarkan dan x diendahkan.aku hanya diperlukan ssat dia terasa sepi tapi ditinggalkan bila dia bahagia dengan org lain...tapi akhirnya dia berubah tatkala aku sepi kerana baru dia mengerti yg hidupnya sunyi tanpa diriku..kini aku dan dia bahagia......

Tanpa Nama berkata...

Cinta pertama sangat menyakitkan.. cintaku terhalang oleh orang tua.. namun aku harus akur. Walaupun sudah tida bersama.. namun hati ini masih mencintainya.. Cintaku terlalu agung sehingga tiada apa yg mampu mengubahnya. Kini aku sudah dimiliki org lain, tapi cinta pertama itu begitu payah untuk ku lupakan.. Dialah insan pertama dan terakhir untukku... =(

Tanpa Nama berkata...

kadang kala apa yang kita miliki tak akan kekal menjadi milik kita kerana tuhan ingin kita menghadapi cabaran yang diberikan nya kerana manusia paling lemah tewas kerana "cinta"..cinta memang indah tapi kadang kala cinta itu umpama racun yang bisa membunuh seluruh kehidupan kita..itulah hebatnya yang bernama "cinta"....

Tanpa Nama berkata...

mmg apatah lg lau myintai kepunyaan org tp bgikan cinta ini tok di kikis kerana cinta ku pdnya cinta sejati

Tanpa Nama berkata...

mencintai seseorang dalam diam amat menyiksakan jiwa....bagaimana nak meluahkannya...jikalau sidia sentiasa menjauhi diri daripada kita...

Amar Sufi berkata...

❝ Mencintai bukan bermakna memiliki. Maafkanlah daku! Redhalah pada ketentuan al-Qadir.. Telah tercatat seungkap nama lelaki di luh mahfuz untukmu.
Carilah cinta-Nya sebelum kamu mencari cinta hamba-Nya... ❞

Wilkyz berkata...

kalau ingin bercinta...kena laa siap menerima derita... kerna cinta penuh dgn misteri...smpai kita sendiri tak tahu kesudahannye gembira atau pedih melanda....

ika berkata...

tatkala kt sudh memiliki cinta, adakah kt yakin bahawa cinta itu ikhlas???kdang kala kt terpaksa putuskan cinta yg x belum pasti sempurna buat diri kt...

Tanpa Nama berkata...

cinta is scary enough to tear apart your heart..

bunga angkasa berkata...

mohon nk copy ye...

Tanpa Nama berkata...

saya nak tau nih music ap ? can u give me the link :)

Tanpa Nama berkata...

tiada lebih yg membahagiakan drpd memaafkan kesilapan org lain walaupun sering dilukai..usah mudah putus asa apabila dikecewakan..berusahalah utk memperolehi kasih sayang yg sejati...

Tanpa Nama berkata...

SETIAP MANUSIA MEMPUNYAI CINTA,CINTA ITU AKAN HADIR DI DALAM JIWA SETIAP MANUSIA YG HIDUP DI DUNIA INI.PENGERTIAN CINTA ITU SGT INDAH N BAHAGIA BILA SESEORANG ITU MEMILIKI NYA...TETAPI BGAMANA PULA JIKA CINTA YG HADIR DALAM JIWA KITA HANYA BERTEPUK SEBELAH TANGAN,,?ATAU PN CINTA YG HADIR TIDAK DAPAT D LUAHKAN KERANA KEPADA INSAN YG DICINTAI KERANA TAKUT DIRINYA MENOLAK CINTA @ TIDAK MENERIMA CINTA KITA SEDANGKAN CINAT KITA TERHADAPNYA BTL2 IKHLAS DAN MURNI,HANYA SEMATA2 INGIN MELIHAT DIRINYA BAHAGIA.....??????

Tanpa Nama berkata...

cinta memang indah,tapi apabila cinta disertai dgn dusta dan pembohongan maka keindahan cinta itu akan hilang..cinta datang dan pergi tanpa kita sedari,jadi belajarlah untuk mcintai seseorang dgn tulus dan ikhlas bukan kerana rupanya atau hartanya...

Tanpa Nama berkata...

cinta pertama memang menyakitkan...

dulu saya sangat sayang dengan si dia...
apa yang si dia suruh buat, saya buat..
itu hanya semata mata saya membuktikan..
kasih sayang ku padanya..
tapi,
apa yang saya buat semua tu,rupanya tak berarti baginya..
dia tidak pernah menghargai pengorbanan saya untuknya..
dahulu saya sangat mempercayainya,saya tak rasa curiga..
padanya kerna pada masa tu naluri saya mengatakan dia sayang sangat dengan saya..
tapi ternyata naluriku salah mengatanya..
rupanya dia tidak pernah sayang saya dalam hidupnya..

kata orang sepandai pandai tupai melompat akhirnya jatuh jua..
hatiku saakit tak terkata,mengaapa dia sanggup tipu saya
aku terluka hatiku teramat lah sakit.. bila mengatahui dari mulutnya sendiri.. aku berputus asa sehingga aku membunuh diri.. knapa aku tak mati.. knapa.. aku tak sanggup hidup macam ni lagi.. walaupun aku dalam setengha mati dia masih buat tak endah ja,hari demi hari aku cuba membuang rasa sayang aku untuknya..akhirnya aku berjaya..
tapi kenapa semua ne terjadi bila aku tak sayang dia..
sekarang dia pula yang sangat sayang kat aku.. aku tak sanggup..macam ni lagi.. ada kah ini balasan nya...

Tanpa Nama berkata...

Jika tulang rusuk kiri ini bukan miliknya... bermakna dia bukan adamku... reda dan pasrahlah dengan apa yang ditakdirkan... walau hati ini terluka atas penghargaan yg diberi..kehidupan pasti dan harus diteruskan...

Tanpa Nama berkata...

Jodoh pertemuan adalah urusan Allah, mmg tidak dinafikan apabila kecewa dlm cinta akan membuat ssorg tu merana..tp cuba kita fikir xkanlah krn cinta kita nak seksa diri kerananya..so bangun dan bangkitlah utk menerima ujian dugaan qada dan qadar Allah ni dgn hati yg terbuka..setiap ujian yg diberi utk menguji hambanya..raihlah cinta Allah melebihi cinta dr hambaNya..krn cinta Allah adalah abadi..wallahu'lam

Tanpa Nama berkata...

~kalau dah memang suratan perjalanan hidup kita harus lah terima apa pun dugaannya. . . , pasti akan mendapat kebahagian dari Nya. ,

Tanpa Nama berkata...

Tiada yg lebih hebat drp cinta seorang manusia kepada yang MAHA ESA,cinta yang hakiki,cinta yg abadi dan tidak akan mati. setiap ujian dari Allah adalah tanda kasih sayang Allah kepada kita, sedar atau tidak, setiap ujian itu adalah untuk mendekatkan kita kepadaNya..

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.