Kawan Baik

Share on Tumblr Bukannya senang nak cari kawan yang baik .
Bukan senang juga nak menjadi kawan yang baik .

Kawan yang baik tidak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya.
Kawan yang baik tidak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baiknya.
Sebaliknya kawan yang baiklah yang paling banyak membantu kawan baiknya untuk mencapai kejayaan.

Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk membuat perkara yang buruk dan sia-sia.
Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baik nya untuk berbuat kebaikan.

Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih atau gembira.
Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkan kepada kawan biasa.

Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baiknya untuk sentiasa berada disisinya.
Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baiknya untuk berkawan dengan kawan yang baik .
Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawan baiknya mempunyai ramai kawan baik, kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baiknya.

Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan kawan baiknya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.

Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita bukanlah seorang yang sempurna. Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya.

Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baiknya.

Kawan yang baik akan memanjangkan naskhah ini kepada kawan-kawannya, bukan kerana terpaksa, bukan kerana suka-suka, tetapi untuk dijadikan pedoman oleh kawan-kawannya supaya dapat menjadi kawan yang baik kepada kawan baiknya.

Dan kalau kita hendak mendapat kawan baik yang baik, kita mestilah terlebih dahulu menjadi seorang kawan yang baik kepada kawan baik kita.

Dan semoga kita menjadi kawan baik yang baik!

Kita kawan kan? Kawan Baik

26 Komen:

Tanpa Nama berkata...

hurmmm... aku pernah face kawan yg tikam dari belakang....actually sedang mengalami nya skang... sebab dia aku bergaduh dengan member2 aku yg lain... aku ingatkan perpecahan kiterorg adalah berlaku dari aku... rupa3 nya dia lah yg menjadi duri dalam daging selama nie... kiterorg semua buta....sekarang nie... she's not my friend anymore... aku x dapat nk maafkan dia untuk masa sekarang... bukan x nak maafkan... tapi engambil masa tuk memaafkannya kembali... hurmmmm... harap sangat x kenal perempuan itu seumur hidup aku... tapi aku tahu.. setiap yg berlaku, Allah dah tetapka... Dia maha mengetahui lagi yg terbaik tuk aku...

Tanpa Nama berkata...

sabar ye....tiap y blaku ad hikmahye...mmg sukar utk kte cr kawan yg bnr2 baik...tp..yakinla smua ktentuan_NYA adlah y terbaik utk kte.....senyum sokmo ek...:-)

Tanpa Nama berkata...

aku lakkk...kawan baik aku kwn aku sbb kebaikan aku bila aku test dia aku buat2 la mencuri ke apa ke...dia marah aku terus x kwn dhh...dia pernah kata yg dia terima aku walaupun aku jahat atau baik...

Tanpa Nama berkata...

emm...tw xp.,aq cdeyy cgtt..dy cggop tikm ktowg dpd blkang..d'sbbkn s'sowg llki an..ktowg cdeyy cgt nan prangai dy..

Tanpa Nama berkata...

ummm.. sabar...ku juga mengalaminya...

Tanpa Nama berkata...

susah nak cari kawan yang betul betul nak berkawan dengan kita kan

Tanpa Nama berkata...

ssh law nak cqi kwn yg btl2 nmanya kwn....kan2

Tanpa Nama berkata...

susah nak cari kawan baik ini...dulu masa sekolah kata kita lah kawan baik selamanya tapi bila dah habis sekolah masing2 buat hal sendiri ada yang jumpa buat2 macam tidak dah...ada yang cemburu dengan kawan sendiri lah macam2 lagi..
tapi apa yang penting kita kena mula dengan kita sendiri boleh ke kita ini jadi kawan yang baik...kalau boleh mesti kita akan jumpa dengan kawan baik kita nanti...so kita kne lah ubat sikap kita dulu baru boleh jumpa dengan kawan baik kita nanti...betul tidak???

Schazlynn berkata...

tengah sedih kott , bb kawan baik da nak pindah sekolah . selama ni dia lah tempat saya mengadu . she's so kind . cant imagine with word ,. i love her so much ,
credit for Adlina .

Tanpa Nama berkata...

sabar....setiap yg pergi pasti ad pengganti...

Tanpa Nama berkata...

mcm mne kalau kawan baik menyimpan perasaan pd kite..dan kite sndri dan lme jgk simpan..tp msg2 terpksa pendamkn utk jge ati org lain... mcm mne tu ea...ermm

Tanpa Nama berkata...

sedey je sume komen..huhu :(
sape sudi jd kwn baik sy?

Tanpa Nama berkata...

aku selalu abaikan kawan kolej aq
shafiq ridzwan,faiz,zakwan,mohan nedun , hafiz , luqman , kadafie,syafiq farhan , danial diorg la selalu bantu aq kalau aq tidak faham dalam pelajaran aku ingin meminta maaf tapi aq takut nak berjumpa dengan mereka
YA ALLAH BAGI LA AQ PERTUNJUK UNTUK SELESAIKAN MASALAH DENGAN MEMBER BAIK AQ

Tanpa Nama berkata...

siapa sanggup jadi kawan baik saya..

Tanpa Nama berkata...

siapa sanggup jadi kawan baik saya..

Tanpa Nama berkata...

sy sngup jdi kwan kmu...

d'ayana lery's berkata...

kwan baek ta kan buat kwan baek dyea saket hati n ta kan buruk-ii kan kwan baek dyea kt depan org rmai
adakah saye btol ?? ^^~

Tanpa Nama berkata...

bru 2 hari lepas,sya bgi skeping kertas kt dia...then kertas tu hilang....dia tduh2 sya yg curi.lepas dia balik sekola dia maki hamun sya dlm twitter...ada ke patut??? sya yg bgi kertas kt dia pastu nk curi balik... untuk ape???

Tanpa Nama berkata...

hjkl

Tanpa Nama berkata...

memang susah nk dapat kwan yang betul baek dgan kita.... aq dh angp dia mcm adik bradik aku dh,n tba2 dia dapat kwn baru n aku sekarang dia xpedulipn.... jaga lh hati kwn kerna kwn satu2 nya sahabat kita lam dunia ini....:)

Tanpa Nama berkata...

hmm, mmg sush nk cari kwn baik nie..
sya ada sorg kwn, die slalu kutuk2 sya bila ade yg die xpuas aty ngan sya.. sya mmg harap sgt2 sya xkenal die tp dah tkdir kot.. sya terima dugaan cmnie kerna masih ada kwn baik sya yg lain, yg snggop terima baik buruk sya.. thanks kwn :)

Tanpa Nama berkata...

aq ad kawan ya PETINGKAN DIRI . aq sedih laa punye kwan cam dyee . KESALAHAN aq yg akan dye carii . tpi dyee ? taknampak pon ape yg dyee dah buat kat aqq

Tanpa Nama berkata...

Kawan aku semuanya bukan kawan baik :'(

Kucing Comel berkata...

Cye Cyunk Kwn Caye..:)

Tanpa Nama berkata...

saya bukan nk cemburu tp kwn saya x prnh anggap sy sbgai kwn sejati....dia mengganggap sy sbgai kayu..bila dia perlu,dia ambil...bila x perlu dia buang..dia buli sy...angkat brg lah dan mcm lg...saya bru saja pindah dr skolah lama,jd sy ingat sekolah kat Johor bahru lain tp sama je...sy suka skolah yg lama berbanding skrg....

Tanpa Nama berkata...

Sye kehilangan kwn bark sye sjak dye pindah..sye perlukan dye .dye larh yg tempat sye meluahkan perasaan..dalam klas kitaorang sllu main sama2 gelak sama..Pada suatu haritu kitaorang pergi rumah dye untuk buat kali terakhir.Kitaorang main sorok2 ngan dye.. Waktu nk blik rumah msing2 sumer nangis.. Sye larh org yg pertama nangis dgn truk.. haritu cikgu ajar cara2 nk buat karangan tajuk kawan baik sye.. Cikgu suruh tulis isi yg kwn baik kite tu telah berpindah.. Sye menangus tkut kehilangan dye..

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.