Ke Arah Membina Dan Mencapai Impian

Share on Tumblr Oleh MOHD. FARID MD. ALIAS

RAMLI menghisap rokok sejak berada di tingkatan dua. Kini bergelar mahasiswa di sebuah institusi pengajian tinggi, beliau masih tetap dengan tabiat merokok. Namun kehidupan di kampus memerlukan kewangan yang bukan sedikit.

Ramli mula sedar akan pembaziran wang Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) untuk membeli rokok. Baru-baru ini harga rokok dinaikkan lagi, bermakna peruntukan kewangan untuk tabiat merokok semakin meningkat.

Ramli memang mempunyai impian untuk berhenti merokok. Dia menyedari merokok bukan sahaja membazirkan wangnya malah membahayakan kesihatan. Sejak dia di sekolah menengah, pelbagai cara telah dilakukannya untuk tujuan tersebut tetapi gagal.

Analisis

Setiap insan mempunyai impian. Begitu juga dengan remaja. Impian remaja mungkin bermakna cemerlang dalam pelajaran, kerjaya yang mendatangkan masa depan yang cerah, memiliki kenderaan sendiri hatta mengimpikan untuk berhenti merokok.

Memasang impian adalah ibarat gambaran kepada kejayaan yang bakal dimiliki. Dengan memasang impian, akal kita akan bergerak ke arah mencapai impian yang diingini.

Namun begitu, sebagai remaja Muslim, kita harus memastikan impian yang dibina selari dengan ajaran Islam. Cita-cita ke arah kebaikan amat dituntut di dalam Islam.

Amat penting jiwa remaja Muslim terarah kepada binaan diri, peribadi dan akhlak contoh ke arah hiburan yang merangsang nilai-nilai baik, keteguhan yang merintis daya juang yang tinggi supaya hiburan dan kelasakan dapat jadi pemangkin ke arah kekuatan bukannya keruntuhan, disiplin bukannya kekacauan dan kecelaruan.

Ke Arah Membina Dan Mencapai Impian


lMembina impian yang bermatlamat. Remaja seharusnya mempunyai impian yang jelas dengan matlamat akhir (a dream with an end in mind). Membina impian tidak semestinya sesuatu yang kompleks, tetapi yang pentingnya mempunyai matlamat yang baik.

Matlamat akhir sesuatu impian bagi seorang remaja Muslim seharusnya mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. dan menyumbang kepada pembinaan diri dan masyarakat. Tanpa matlamat yang jelas, remaja tidak akan memahami akan makna impian tersebut dan mendorong kepada laluan yang tidak selari dengan agama dan etika masyarakat. Misalnya, di dalam kes Ramli, dia bercita-cita meninggalkan tabiat merokoknya, maka matlamat akhirnya bukan sahaja menjauhi larangan agama, malah dapat menjimatkan wang dan perbelanjaannya untuk kegunaan lain. Ini adalah contoh impian yang baik dan mempunyai matlamat akhir yang jelas.

* Tekad dan Perancangan. Selain memasang impian, remaja juga harus mempunyai perancangan yang jelas dengan impian yang dicipta. Perancangan jangka dekat atau perancangan jangka panjang haruslah dikenal pasti. Meletakkan suatu sasaran haruslah realistik dan selari dengan usaha yang dilakukan supaya impian tercapai.

Mengharungi cabaran yang banyak di ketika ini, tidak mustahil sekiranya impian yang dibina tidak dapat dicapai sekiranya remaja tidak mempunyai perancangan yang tersusun dan asas keimanan yang kukuh.

Melaksanakan perancangan impian pula harus ada keazaman dan tekad yang teguh. Rajin meminta nasihat ibu bapa, guru, rakan-rakan serta orang-orang yang boleh membawa kita hampir kepada impian tersebut harus disemai agar usaha tidak lari dari impian asal.

* Fokus. Menanamkan fokus terhadap impian yang dibina. Fokus kepada impian akan menjadikan impian yang dibina dan dirancang akan menjadi lebih terarah. Ramai remaja kini sudah hilang fokus dalam menempuh kehidupan.

Kemakmuran kebendaan yang ada disalahgunakan untuk terlibat dalam kegiatan-kegiatan yang merosakkan. Hilangnya fokus ini bukan sahaja menyebabkan impian tidak tercapai, malah sebahagian remaja tidak menjadi aset kepada negara sebaliknya beban jangka panjang yang menyulitkan banyak pihak.

* Konsisten (istiqamah). Remaja harus memiliki usaha yang berterusan. Banyak elemen malas, membuang masa, berlagak, melanggar peraturan dan undang-undang, menjadi ‘Pak Turut’ terhadap sesuatu yang negatif serta tidak tahu dosa pahala dalam amalan dan perlakuan menghalang daripada mencapai impian yang bermakna.

Muhasabah selepas tercapainya impian harus sentiasa dilakukan untuk mempertingkatkan pencapaian yang sedia ada serta mendorong remaja bersikap reflektif tentang impian dan pencapaian yang dimiliki.

* Berdoa dan bersabar. Senjata terbaik untuk mencapai impian adalah dengan berdoa. Maksud firman Allah: Aku mengabulkan permintaan orang yang berdoa kepadaKu, maka hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu dalam kebenaran. (al-Baqarah: 186). Doa dapat menguatkan pengharapan remaja bahawa impian yang dimiliki bakal dikabulkan Allah.

Melalui doa remaja dapat meluahkan segala rasa hati kepada Allah serta mengungkapkan segala impian yang ingin dicapai. Adakala impian tersebut mungkin nampak seakan-akan tidak mungkin dicapai.

Sebagai contoh Ramli di atas, pelbagai kaedah telah dicuba berasa sukar untuk meninggalkan tabiat merokok itu. Dalam situasi ini, remaja tersebut perlu terus berdoa untuk berhenti merokok walaupun impian tersebut seakan sukar dicapai pada ketika itu.

Suatu hari nanti mungkin dia akan mendapati secara tiba-tiba tabiat merokoknya itu amat mudah untuk ditinggalkan. Solat juga merupakan doa. Justeru remaja perlu menjaga solat. Solat menghubungkan remaja dengan pencipta. Melalui solat juga remaja mampu mendapat ketenangan dan kekuatan dalam menghadapi kehidupan seharian.

Kesimpulan

Walau sebesar mana impian yang dimiliki, remaja harus memastikan impian yang dimiliki itu selari dengan matlamat hidup kita sebagai seorang Muslim. Remaja Muslim yang menjadikan Islam sebagai pedoman dan cara akan sentiasa melihat kepentingan akidah, ibadah, akhlak dan syarak sebagai pertimbangan terbaik memimpin diri ke arah mencapai impian dan kecemerlangan.

Seorang Muslim itu bukan sahaja bermatlamat untuk mencapai kebahagiaan di dunia malah yang lebih penting di akhirat. Namun sekiranya kita masih belum mencapai apa yang diimpikan, kita harus bersabar, terus berusaha dan berdoa serta sentiasa bersangka baik dengan Allah.

Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Justeru kadangkala perkara yang kita miliki pada ketika ini adalah lebih baik untuk kita dan kita perlu bersikap reda atas segala kurniaan-Nya! Ke Arah Membina Dan Mencapai Impian

2 Komen:

Yunita Nurudeen berkata...

Hati-hati di sini. Tidak ada yang dapat membantu Anda di sini atau bahkan menyarankan bagaimana Anda bebas untuk mendapatkan bantuan keuangan. Setiap jawaban dari pemberi pinjaman kredit atas pertanyaan Anda, Anda harus mengabaikan, karena Mereka Apakah Penipuan ... penipuan yang nyata ... saya adalah korban yang saya robek Ribuan dolar ... baik terima kasih Tuhan untuk saudara Kristen yang dimaksud saya untuk sebuah organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Ibu Clara, claraloans@financier.com.
Mereka membuat hidup saya yang berharga dan memberikannya makna. Ketika adik memberiku semata-mata untuk Untuk kontak lebih lanjut, saya menghubungi dia. Mereka menyetujui pinjaman sebesar $ 75.000,00 USD dan dalam 48 jam setelah bertemu semata-mata untuk orang lanjut Untuk melawan persyaratan, pinjaman saya disimpan di rekening bank saya tanpa agunan. Saya akan menyesal Total hidupku, Karena pada titik waktu saya hanya bercerai ayah dari anak saya, dan anak saya (Ridwan) dihadapkan dengan situasi hidup dan mati. Jangan ragu untuk menghubungi via Email: Claraloans@financier.com. Untuk pertanyaan lebih lanjut. hubungi saya via: Yunitanurudeen@gmail.com

Solusi cepat kaya berkata...

,,.,KISAH NYATA ,,,,,,,
Aslamu alaikum wr wb..Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar
Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki, namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang, hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yng saya punya, akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 800 juta , saya stress dan hamper bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma, istri saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg menumpuk, demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue, ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan KI JAMBRONG hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir dan melihat langsung hasilnya, saya akhirnya bergabung dan menghubungi KI JAMBRONG di No 0853-1712-1219. Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya, akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kini saya kembali sukses terimaksih KI JAMBRONG saya tidak akan melupakan jasa AKI. JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH, SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB KI JAMBRONG DI 0853-1712-1219. (TANPA TUMBAL/AMAN).

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.