Jika Cinta Tidak Direstui Keluarga

Share on Tumblr Tidak mendapat restu keluarga kekasih memang menjadi satu masalah dalam sebuah percintaan. Sebab tidak menyukai atau tidak memberi restu kepada calon menantu ini boleh menganggu kelancaran hubungan anda dengan bakal suami atau isteri.

Biasanya masalah tidak disukai keluarga kekasih sering berpunca daripada perbezaan taraf kehidupan, taraf pendidikan, rupa paras dan sebagainya.

Apabila pihak keluarga mula menunjukkan ketidaksenangan mereka terhadap bakal menantu, perkara-perkara remeh dan kecil pun boleh dikembangkan menjadi isu besar. Keadaan ini sudah tentu membawa impak atau kesan buruk terhadap dunia percintaan anda.

Dan ironisnya, apa yang kerap terjadi, adalah pihak keluarga pasangan yang menentang hubungan tersebut akan bermati-matian berusaha untuk memisahkan pasangan kekasih yang saling mencintai ini jika pasangan itu terlihat bersatu padu mengatasi pelbagai cubaan atau halangan yang mendatang itu.

Nampaknya cinta semata-mata tidak memadai atau mencukupi untuk mereka menghadapi sebuah perkahwinan yang penuh dengan duri itu. Ini semakin menghimpit jika kedua-dua belah pihak keluarga dan rakan-rakan tidak memberi sokongan moral malahan turut bersikap menjatuhkan.

Keadaan ini sebenarnya boleh terjadi kepada sesiapa sahaja, malah sering menyangkut soal fahaman, perbezaan warna kulit, harta kekayaan, budaya dan agama. Kerana itu tidak hairan jika anda hanya berasa aman dan bahagia ketika dapat berdua-duaan dengan kekasih kerana saat ini tidak ada gangguan daripada orang yang tidak menyukai, walaupun sebenarnya anda berasakan amat memerlukan pergaulan secara terbuka dengan rakan-rakan dan lingkungan keluarga. Yang lebih menyakitkan lagi apabila keluarga kekasih menjauhkan pasangan anda daripada aktiviti keluarga.

Anda juga tidak pernah dijemput dalam acara atau majlis-majlis penting yang diselenggarakan keluarga si dia. Sehingga membuat anda dan si dia tidak tahu apa yang patut dilakukan, samada meneruskan perhubungan terlarang ini atau berpisah sahaja kerana tuntutan pihak keluarga pasangan yang amat melampau.

Akhirnya pilihan memang bergantung kepada keputusan anda berdua. Apalagi kalau anda sudah nekad merancang untuk tetap meneruskan hubungan itu hingga ke jinjang pelamin. Jangan gelabah atau membebankan pasangan dengan meletakkannya di antara dua pilihan.

Cara terbaik adalah dengan menyelesaikan masalah itu secepatnya. Jika sudah mengambil keputusan untuk menikah, sudah tiba masanya keluarga pasangan masing-masing mengetahui lebih jauh mengenai calon menantunya. Memang bagi keluarga yang mementingkan kedudukan sukar untuk meminta mereka menerima diri anda seadanya.

Jangan menunjukkan pasangan dengan sikap anda yang keanak-anakan. Boleh jadi sikapnya yang terlihat lemah atau mengalah dengan keluarganya selama ini bukan kerana tidak bangga dengan anda tetapi mungkin dia malu dengan sikap keluarga atau rakan-rakannya dan mungkin juga dia tidak mahu keluarganya atau rakan-rakannya melakukan perkara yang tidak sepatutnya (seperti sengaja menyakitkan hati) pada anda.

Dia juga mungkin berasa malu kerana belum berjaya memujuk keluarganya agar menerima anda dalam keluarga mereka. Sebaik-baiknya bincangkan masalah ini dari hati ke hati. Katakan pada pasangan betapa bangganya anda terhadap dirinya kerana tetap memilih anda sebagai kekasihnya walaupun mendapat tentangan hebat dari keluarganya.

Jelaskan kepada si dia, berikan sekali lagi kesempatan kepada keluarga untuk mengenal anda berdua dengan lebih lanjut. Bukankah ada pepatah mengatakan “Tak Kenal Maka Tak Cinta”. Jadi, biarkan mereka mengetahui dengan lebih jauh siapa anda sebenarnya. Dalam hal ini, kesabaran anda memang amat dituntut.

Ingatkan kembali kepada si dia jika keluargany masih bersikap negatif terhadap diri anda, kerana itu akan menyakitkan diri anda meskipun kekasih masih setia di samping anda. Jika anda dan kekasih sama-sama memiliki ketabahan dan percaya diri, cari orang yang bersimpati dengan anda dan dikenali oleh keluarganya. Bantuan orang ini barangkali boleh membantu mencairkan masalah anda dengan keluarga kekasih. Sebagai orang muda, anda bebas untuk saling mencintai, menikmati indahnya bunga-bunga cinta dan jangan mudah putus asa dengan berfikir yang bukan-bukan. Namun apabila sudah nekad untuk mendirikan rumahtangga pastikan ketika itu anda berdua sudah mendapat restu daripada keluarga kedua-dua pihak, sebab rumahtangga yang tidak direstui keluarga sering dilanda badai yang tidak terduga.

Biarpun di dadaku hanya ada kamu tetapi cinta pun bukan segala-galanya. Kita tidak boleh korbankan semuanya hanya kerana cinta. Belajarlah menerima kenyataan, jika cinta yang sudah anda pertahankan dengan sepenuh hati tetapi tetap tidak mendapat restu. Percayalah masih ada dada cinta lain yang boleh anda sandarkan kasih sayang. Jika Cinta Tidak Direstui Keluarga

71 Komen:

erina berkata...

semoga keluarga merestui cinta kami

Tanpa Nama berkata...

aku berharap keluargaku bisa menerima dia

Tanpa Nama berkata...

aku bercinta dgn duda beranak 3..hubungan kami sememangnya tidak direstu keluarga...entah apa harus kulakukan..ingin kulepaskan..terasa sayang..aku benar-benar dlm dilema..klu blh, aku ingin bersama dgnnya walaupun kutahu dugaan dan cabaran yang hebat pasti melanda.. ingin kuluahkan yang aku inginkannya...

Tanpa Nama berkata...

Tuntutan kesabaran itu bukan semudah tulisan... bahangnya membakar jiwa sedikit demi sedikit... terasa ingin saja pergi jauh,,ya tuhan...kuatkan hatiku, tinggalkan cinta itu...kerna ku tak mampu menampung kesakitan itu lg...

Tanpa Nama berkata...

hai.saya kapel 5 tahun 2006-2009. tahun ni kami putus sebab hubungan kami tidak direstu. saya sudah banyak berkorban untuk dia.saya sanggup tidak sambung belajar pergi u sebb nak kerja..sebb dia dari keluarga susah.saya kerja untuk bagi dia belanja makan minum masa dia study..tapi balasannya ..dia di sana kapel da dengan budak johor..sekarang saya sedar pengorbanan saya sia-sia..saya harap dia berjaya n bahagia..n family dia sedar sapa yang baik dan buruk..saya berdoa saya bertemu dengan perempuan yang lagi baik..

Jayna Jay berkata...

aku pun dah naik malas mengharap apa2. jika dah tak restu..sudahlah...

Fairytopia berkata...

aku da nampk halangan dari mak aku..walaupun mak aku lum jumpa ngan dia lg,. satu2 nya halangan ialah keja.. walaupun keja dia mcm tu tp aku ttp syg kat dia.. aku x kisah langsung,aku terima dia seadanya.. tp tu lah, mak mana yg x nak anak idup sng.. harap2 pintu ati mak aku terbuka utk terima dia sbg mnntu.. harap hbungan kita direstui..amiin syg sgt kat abg..

Tanpa Nama berkata...

salam...
aq sbnarnya kcwa tp aq x nk dia tau yg aq kcwa..aq tau dia syg aq n aq jg mcintainya stulus ht..tp apa kn daya kmi, org tua dia da pilih ppuan lain tuk jd isteri dia n aq xnk dia jd ank derhaka krn melawan..aq msh bhubung dgnnya wlu pon aq tau aq dia akn jd milik org lain.. bodoh ka aq??gila ka aq?? aq xnk dia tau aq kecewa n aq terluka..kalo bule aq nk dia gembira.. aq nk dia tau setiap detik aq x prnh melupaknnya n bdoa tuk nya... tp aq x berdaya nk melawan takdir.. ada ka keajaiban n ptolongan dr Tuhan untuk kmi? bntu la aq...bule ka kmi bersama? sdgkn kmi berdua terluka...

Tanpa Nama berkata...

Family kami halang hubungan kami sebab berbeza agama.. Padahal dh nk convert. X sangka zaman moden sekarang pun masih lagi ada benda2 mcm ni..huhuhuhuhuhuhu... :(

Tanpa Nama berkata...

awalnya keluarga kami baik-baik saja tapi tiba saudaranya membawa lari sepupu jauhku,kluargaku mnjadi ilfiel dengan dia, akhirnya hubungan kami terlarang....karena org tuaku mnilai dia sebagai cowok playboy yang keturunan dari saudaranya dan ayahnya, aku menyayangnya dan aku per4caya dia bukan seperti itu adanya,,,berulang kali aku dilarang tapi aku tetap menjalaninya...cinta memng tak bisa ditebak apa maunya... jalani apa yang ada pada kata hatimu
next inggidh

Tanpa Nama berkata...

ak da lama coupel ngn dia.tp mama dia x suka ak.da 5 tahun kami bsama.dan skg mama dia paksa dia tinggalkan ak.ak x tahu nk wat cm ne lg..ak syg dia,dia pon syg ak.ak tanya dia,dia sanggup ke tinggalkan ak.tp dia x ckp apa pon.ak kecewa.byk da ak bt pengorbanan utk dia.skg mama dia paksa ak utk tinggalkan dia.tp ak x sanggup.ak x taw nk wat cm ne lg.

edy B.w. t-galonyo berkata...

Salam,aq org indonesia,,saran aku,carilah kekurangan kita yg mungkin tidak disukai orang tua kekash kita,.cari dan berusahalah menjadi apa yg mereka inginkan..tp ingat,itu karna cinta atau sebatas kagum??kalau karna kita saling mencintai sudah pantasnya kita menjaga cinta suci kita,buktikan kpda keluarga dan lingkukangan kalau cinta sejati itu ada..

Tanpa Nama berkata...

manusia tak lepas dari problema, permasalahan dan dinamika kehidupan !!

@ hanya orang-orang yang mampu menyikapi dengan bijak lah yang mampu bertahan :+

vita oktavia berkata...

knapa harus ada perbedaan antara kmi...
ortunya tak menyukaiku krna q nggak kuliah
CINTAKU HILANG KARNA PENDIDIKAN N MATERI

Tanpa Nama berkata...

Dulu dunia aku cerah.. meskin pun mendung mendatang, ada kalanya" tapi ia tetap berlalu dan kehadiranya seketika cuma. Tapi kini dunia aku sudah tidak seperti dulu yg cerah. Ayh dn ibunya sudah ada calon untuknya.

Tanpa Nama berkata...

cinta kami tak direstui sebab taraf pendidikan tg berbeza,
dia dip aku degree. then tubuh fizikal dia yg kurus pun mnjadi masalah jugak.konon2 dia nie amek dadah..hmm..what to say.

Tanpa Nama berkata...

ini semua terasa gak adil ketika kita uddach meenemukan cinta sejati kita.orang tua kita gak ngerestui hubungan kita .......

Afini Syahiroh berkata...

Apa pun restu ibubapa itu penting. Restu ibu adalah restu Allah. Jika ada jodoh tak lari gunung dikejar. Mmg sedih tapi apakan daya, nak memaksa pun tak boleh. Yang boleh dilakukan hanya berdoa, redha dan tawakal. Serahkan segalanya kepada Allah SWT :')

Tanpa Nama berkata...

cinta kami tidak direstui.....sya sebagai guru dan dia sbgai pkrja biasa....sedihnyaaaa..wlaupun taraf pddidkn, traf pkrjaan aku brbza tpi aku x peduli semua tu....dlu pg sklh ada hala tuju kumpul duit u kawin....tpi skrg aku rasa jiwa kosong..pergi sklh x brsmngt.....pape pun aku mngharapkan supaya kedua ibu bapaku dapat menerima dia dengan hati yang terbuka....bukan kerana terpaksa .........:-(

Tanpa Nama berkata...

cinta saya tidak di restui
:'(

Tanjungkimpul_laris berkata...

knapa see prbedaan hrus dipmsalahkan dalam cnta,,
bkannya cnta itu adalah anugrah tuhan yang hrus kta sykuri...

Tanpa Nama berkata...

Xrestu sebb pendidikn ak degree pasgn ak pmr,so mk.ak suh cr yg setrf...so biar mak jela crikn..ikt olhn hati.dia...ak.hnya menurt walaupn trpksa berkorbn persn klo itu yg fmly ak.nk..brserh pada.takdir.

Tanpa Nama berkata...

aku dlm situasi ini....moga allah restui hubungan aku dengannya kerna aku amat mencintai dirinya..moga allah bukakan pintu hati keluarganya supaya dapat menerima aku ...

riea berkata...

aq mencinta nya dengan sepenuh hty q..
tpie ap bleh di kata orang tua q takh merestui nya....
aq terpksa mmtuskan nya karna bakti qh pda orang tua qh
meski sakit perih itu sllu muncul.

riea berkata...

aq mencinta nya dengan sepenuh hty q..
tpie ap bleh di kata orang tua q takh merestui nya....
aq terpksa mmtuskan nya karna bakti qh pda orang tua qh
meski sakit perih itu sllu muncul.

dian caiiank wahzue berkata...

aku harap ortu ku merestui cinta kita

Tanpa Nama berkata...

Cinta yang tidak direstui...haruskah ada pengorbanan..?? Demi ibunya
Haruskah aku undur diri kearah kesejahteraan anaknye?? Haruskah aku
Aku korbankan cintaku padanye..sudah tentu ibu lebih berhak keatas
Diri anaknye...perlukah aku bersiap sedia selepas kekasihku pulan dari
Mengerjakan umrah sesungguh kemungkinan ada perubahan...yang mungkin
Memihak pd ku... Dn mungkin cinta yang terpaksa terkubur..apakah
Yg harus aku lakukan?? Tolong kawan bg kata2 semngat...

Tanpa Nama berkata...

aku pun sama...hubungan cinta tak direstui mak. entah kenapa rupa paras dan tubuh dijadikan ukuran...kadang2 aku jadi tak paham dengan apa yang manusia kat dunia ni inginkan..takut dengan kata-kata orang je...

Tanpa Nama berkata...

aku orang cina tpi aku kapel dengan orang melayu..dah empat tahun kita kapel..keluarga saya tk menyukai dia..aku berharap sangat keluarga saya boleh terima dia seadannya..

Tanpa Nama berkata...

sAyA sLAh sEOrAng Yg xAdA rEstU kELuArgA kEkAsiH....sAyA ikhLAs sYg dAn ciNtA kAn dyA wLAu dyA xAdA ApA2...sAyA dAh cUbA buAt Yg tErbAik UntUk Ambik hAti kELuArgA kEkAsiH...tApi sUmE itU mErEkA x nAmpAk...di mAtA kELuArgA kEkAsiH sAyA iNi SAngAt jAhAt dAn HinA kErAnA sAyA sEOrAng jAndA...pErbEzAAn UmO hAnyA 4 thUn...bErmAcAm dUgAAn dAn riNtAngAn kAmi hAdApi bErsAmA sELAmA 2 thUn LbEyH...sAyA tErimA dEngAn hAti Yg tErbUkA wLAupOn dIhinA dicAci di pAnggiL pOmpuAn syAitAn...sAyA xpEnAh simpAn dLAm hAti AtAu bErdEndAm...cUmA 1 Yg sAyA hArApkAn suAtU hAri nAnti kELuArgA kEkAsiH AkAn mErEstui hUbUngAn kAmi...AmiN...

Tanpa Nama berkata...

saya mencintai dia tulus,,tapi keluarganya melarang,,dia untuk kembali,,,pada saya.kami menjalani hubungan sangatlah lama yang jadi masalah buat saya adalah ibu nya, beliau memang bersikap baik di depan saya tapi di belakang ternyata tidak..untung nya pasangan saya amatlah tabah...menghadapi nya dia kuat,orang tuanya pernah berkata kpada pasangan saya kalau dia kmbali pada saya,,pasangan saya tidak akan di aku sebagai anak,lagi
tentunya saya sebagai,,pasangan harus bagai mana...////???
kini kami memutuskan melanjutkan hubungan walaupun di tentang hebat oleh keluarga perempuan...saya sudah berniat meminang dia karna allah..mudah2an calon mertua saya bisa menerima saya apa adanya..karna kami berdua saling menyayangi amin...

Tanpa Nama berkata...

keluarga pasangan saya,,tidak pernah setuju kami menjalin hubungan,,,bahkan sekarang setelah ereka dengar bahwa kai akan,,melanjutkan hubungan ke jenjang serius,,kami malh di tentang.oleh keluarganya..kekasih saya,,,sangat sedih mendengarnya..bagi saya setinggi apapun benteng itu akan tetap saya robohkan walaupun itu akan menyakitkan buat saya,,,karna saya sangat mencintai dia mudah2an ini semua cepat berakhir,,hanya kpd allh kami selalu berdo'a

Tanpa Nama berkata...

saya mncintai ny dgan stulus hti ku..
dan dia pun sma seperti ku..
kmi sling mnyayangi dn mcintai..
ttpi cinta kmi ne tk di restui keluargah nya..
kmi kn terus berusaha untk brtahan..
smua nya pasti ad jalan keluar nya..

Tanpa Nama berkata...

hubungan terhalang....aku pon lalui pkara yg sama..mybe hubungan kami masi baru...tp tentangan dari kuarganya mmg kuat...bkn 1 sb yg d beri,,,tp byk sebab..soal umur,soal masa silam...soal masa dpan...kenapa masi berfkran terttp...manusia boleh brubah..begitu jg aku...aku mahu berubah..bkn sb org lain taw sb dia..tp dari dr sdiri..tp jujur aku katakan,dia yg banyak bagi aku teguran..wlupon dia muda dari aku,aku terima tegurannya..aku malu ngan diriku sendiri..dia yg muda lbh taw berfikir dari aku...

tika berkata...

kisah cinta yg qu jalani gak dapat restu dari ortu dia, n ortu dia sangat membenciku karna fitnah teman qu tentang keluarga qu..

tika berkata...

kisah cinta yg qu jalani gak dapat restu dari ortu dia, n ortu dia sangat membenciku karna fitnah teman qu tentang keluarga qu..

tika berkata...

kisah cinta yg qu jalani gak dapat restu dari ortu dia, n ortu dia sangat membenciku karna fitnah teman qu tentang keluarga qu..

Tanpa Nama berkata...

saya rhirhi
kisah cintaq terhalang oleh kedua orang tuaq dan keluargaq,,, udah lama menjalin hungan selama 1thn llebih.
saya pun tak tahu mengapa keluarga saya dan ortu saya sangat tidak menyukaii pasangan saya.. apa mungkin dia orang yg tak pnyaa/tidak berada.. saya pun bgung ??apa lagi pasangan saya sangat serius brhungan dangan saya,dia pun rela apa ajj demi saya dan dia juga selalu burusaha dan berusaha dia pun jugaa selalu berdo'a kepada allah yang selalu miminta buat membukakan pintu hati kepada ortu dan keluarga saya supayaa hubungan kita direstuin dangan iklas. saya pun nekat untuk masih brhungan dgan dia walapun kluarga saya udh brapa kali menyarankan agar tidak usah lagi brhbgan dgan dia... yaa allah bukankan pintu hati ke dua orang tua dan keluarga saya dan bisa menerima dia dangan apa adanyaa. moga disuatu saat pasti ada jlan kluar nyaa. aminn yaa allah

Lyn Little Bee berkata...

sy da bcinta 8 thun,3 thun dimlysia 5 thun kmi bcinta jrk jauh.mula2 pknalan 3 thn baik saje,fmly die trima sy dgn baik tiba anknya mlnjut pljran ovrsea n mula nmpk mse dpn cerah ,fmly die mula blari arah.mula mmilih rkn baik die (ada prsan thdp die) tpi tidk bg die.die sygkan sy sb byk kngan n ssh snang sy trima die.mgkin prmpuan staraf dgn anknya tidk bg sy,prmpuan ada slganya tpi xde pd sy.sy dlyn mcm owg xprnh knl,si die mula tersepit ant sy dgn ibunya.3 thun xmo blik mlysia sb kcwa skp ibunya mmilih p lain dlm hdup die.sy pun jdi mgsa keadaan dgn mcm2 ftnah,sy xthu smp ble Allah nk uji kesetiaan n ksbran sy.Sy xsmp hti nk pishkan ksih syg bu dan ank,sy rse bdosa klu bt mcm 2.Awak,Klu awk tbc nie..sy halal sgalanya n sy redha,tpi awk jgn wt bu awk cm2..sy sedia bgalah klu sy khdiran sy nie myushkan n mporak prnda fmly awk.sy doakan awk bhgia..mgkin awk bkn tcipta utk sy.nti da bjya,jgn lupa sy.wpn sy xde dgn awk.doa sy slalu bsme awk.ingt klu xde bu ,xde awk didunia nie.ingt gak,bu xbo cr..tpi psgan awk bo cr.sy hrp pgorbnan nie ,Allah berikan sy gnjran bso tuk sy..insyllh. (T___T)

Tanpa Nama berkata...

sy skrg jg dlm nasib yg sma dg crta diatas...rasanya...y Allah nyesek bgt.apalagi ketika org tua sy menyatakan ketidaksetjuannya ttg hubngn kami.rasanya kyk petir disiang bolong..sampai skrg pun sy msh blm bisa ambil keputusan...kmi sdh berhubungan krg lbh 1,5 thn..rasanya trlalu brt utk melepaskannya,apalagi klrg dy sdh begitu baik trhdp sy..sy bnr2 bingung..y Allah klo memang dy jodoh hamba, mudahkanlah jln kmi, klo tdk, hamba yakin Engau pnya rencana yg lbh indah bgi kami.. AMIN :'(

Tanpa Nama berkata...

Mudah2an orang tua & klwrga kita sama2 merestui hubungan kita..
aamiin.......

Tanpa Nama berkata...


Maafkanlah duhai kekasih
Kini aku harus benar-benar pergi
Meninggalkanmu disini sendiri
Karna cinta kita tak drestui

Tanpa Nama berkata...

mudah2an keluarga merestui hubungan dengan pilihanku n menerima pacarku apaadanya. aminn yaallah

Tanpa Nama berkata...

ya...alloh..aku harus bagaimana keluarga dia tak merestui hubungan kami haruskah kita mengakhiri hubungan ini..

Tanpa Nama berkata...

semoga keluarga pasangan ku dibukakan pintu hatinya agar bisa merestui hub kami berdua, dan bisa menerima saya yang berasal dari keluarga tidak mampu...amin,,,,

Tanpa Nama berkata...

jarang sih yg berani menikah tnpa restu ortu..soalnya mrk tkut gk makan,kurang yakin sama dirisendiri dan kurang yakin kpd TUHAN..yg ada cuma sedih,nangis,dituangin dlm cerita2 di internet,di buku2 diary,dll....alasan klasiknya tkut durhaka sama ortu,ah preeeet,bilang aj tkut lapar,gitu aj kok repot.!

Tanpa Nama berkata...

Cinta qmi jga gx drstui,n saat ne hti q bgtu sediih n mendrita.krn kluarga q sgat menentang hbngan qmi. Pdhal qmi sling mencntai.. N smpai kpan penderitaan ne akn berakhir ya allah..aq ΰϑª‎​ђ capeek n ΰϑª‎​ђ Ъќ>:/ kuat..bentar lgi hbngan ne akan memasuki 4 thun pi slama 4 thn tu jga bgtu bnyax penderitaan yg q dapatkan.. Aq pengen bahagia ya allah..

Tanpa Nama berkata...

kejadian ini sedang saya rasakan. saya bertemu pria yg saya cintai sebelum saya melanjutkan S2, sebenarnya saya memang ingin melanjutkan S2 tanpa berpikir ini akan membuat orang tua saya tidak menerima kekasih saya karna dia hanya lulusan S1.
miris memang, tapi S2 memang cita-cita saya untuk nantinya bisa jadi dosen.
sekarang hubungan saya dan kekasih sudah tidak bisa tertolong.

Tanpa Nama berkata...

aku berjiran dgn dia .kami da berkawan hampir 6tahun .tpy ibu dan ayahku tak merestui hbgn kami.kluarge dy sgt meyenangi aku dan mereka menggap aku ny sebagai anak mereka. tpy malangya org tua aku, setiap kali aku na keluar mzty ta boley,terasa diri bagai dikongkong. aku sabar. pelbagai tohmahan ibubapa ku lontarkan pada dia.tpy dia sabar dan selalu memujuk aku supaya sabar. dia seolah2 yakin hbgn kami akan bahagia smpy akhir hayat.tpy aku sedih dgn penerimaan org tua aku. mereka ckp teman lelaki aku tak pandai agama,berjiran lgy,mcm2 lgy. aku sedih sgt2 . tpy aku akan cube tok pertahankan hbgn kami,insyallah .dy tersgt syg aku dan sanggup wt ape je . begitu juga aku .

le tigrez berkata...

pedih3...airmataku xpenah mengalir kerana perempuan tapi kali ni aku tewas kerana cintaku x direstui,,,,,

Tanpa Nama berkata...

sungguh sediih yg q rasakn skr, karena keluarga pacar tdk merestui hubungan kami, dan skr q bingung hrus gmn apakah lanjut atau berhenti smpai disini,

March berkata...

aku pesen sabar porsi jumbo ya alloh,

sudah hampir 4thn lebih kami saling mengenal satu sma lain,
aku memiliki sosok pacar yang luar biasa ( insyaalloh akan jadi calon suami ), aq sangat mncintainya' aku rasa aku ga akan bakal sanggup hdup tanpa dia, aq hampir sakit secara fisik, mental, psikis karna cinta kami tak direstui org tua ku, hanya karna hal yg gak bisa di cerna dgn akal sehat,

untk saat ini aku hanya bisa berdoa & berharap
agar tuhan segera memberi kabar baik untk hubgn kami
aminnnnnn

hariani_pu3 berkata...

Kami berkenalan sudah 9 bulan dan sepanjang tempoh perkenalan teman lelaki saya sudah beberape kali membawa saya bertemu dengan keluarganya.tapi pada saat die menyampaikan hasratnya berumahtangga akak-akak nya memberi halangan dengan mengatakan teman lelaki sy belum mampu menjalinkan hubungan.Sedangkan usia teman lelaki sy sudah menjangkau 34 tahun. Financially not stable? Sepanjang perbelanjaan sering di keluarkan oleh teman lelaki saya.suruh further study? Zaman sekarang boleh saja belajar sambil bekerja.sy berase alasan yg diberikan sangat 2 tidak logik.apa yg menambahkan kekecewaan sy lagi apabile teman lelaki sy seperti tiada pendirian untuk mendapatkan hak utk menentukan masa hadapan nya.Tuhan betul2 menguji sy.saya buntu

mr.goodboy berkata...

kami juga tidak direstui krn prbedaan derajat , dia soleh ,kluarga dia sngat baik pd ku dan smwa ktrunan kluargnya jga baik2 ,hanya satu prbdaan yaitu derajat , tetapi oetuqu tetap tidak mnyetujuinya , bgaimanapun cranya aq akan truz brsama dia smapai aq bnar2 mapan dan dia akan aq skolahkan aagr sma dngan ku , mskpun backstreet ttp kujalani ,pasti smwa ada jlan klo qt brusaha

Tanpa Nama berkata...

keluarga aku tak merestui aku dengan dia. semuanya kerana keluarga pakwe aku. aku bercinta dengan dia, bukan abang2 dia, bukan dengan ayah dia.salah ke aku bercinta dengan dia. aku tahu dia macam mane. aku kenal dia macam mane. dia tak same dengan yg laen. aku betol2 cintakan dia. aku tak mungkin tinggalkan dia. walau ape pun yg jadi,kami tetap bersama. aku berdoa semoga hubungan kami akan mendapat restu dari keluarga aku kelak. :(

Tanpa Nama berkata...

Tgl 23.5.2013 hub kami menginjak 5 tahun.tpi ini smua sangat sulit u kami jalani.pacar Q bkerja sbgai anggota tni,sdangkn Q haxalah pengangguran n' tamatan sma.hub kmi pun tdk mendapat restu dri keluargax.dgn alasan Q tk ada krjaan.kini Q bingung,hub ini Q pertahankan atauau tdk

Tanpa Nama berkata...

kami sudah kapel 5 thn tp family ak still xbleh trime dia kerana dia tiada kelulusan dan asl dr kuarga miskin.kakak ak suruh ak cari lelaki lain tapi ak x snggup nk lepaskan dia..bukan senang nak cari orang yang betol2 sayangkan kite,ak boleh trime dia seadanya..kami dah merancang utk bukak bisnes slps kawin dan akn buktikn kt family ak yg kami bleh hdp senang wlaupn dia x mempunyai deg dan kerja tetap.mudah2an allah membuka pintu hati mak dan ayh serta family aku utk terima dia seadanya....amin,

Tanpa Nama berkata...

aku sdg mnjalani hubungan cinta dgn lelaki berbangsa cina.. aku sgt menyayanginya..aku tak tahu macm mna nk terus terang dgn keluarga aku tentang hal cinta kami.. sebab mak aku seorang yg sgt keras kepala dan tak boleh jika nak diajak berbincang.. aku sangat buntu,aku tak nk kehilangan dia.. apa yg harus aku buat.

Tanpa Nama berkata...

saya sudah 2thn pcrn.. mula''x saya di restuii... tapi akhr'' ini mamax dia sdh tdk mrestui hubngan kami :( entah knp.
but I still tolerate her attitude to me: (

Tanpa Nama berkata...

Hakikatnya seorang parent yg mengerti anak nya... ialah parent ya paham isi hati anak nya.. hanya bagi kepercayaan dan nasihat yg baik utk anak nya... sebab bila hubungan sudah menyacapai soal merestui.. pasti sang anak akan lebih bisa menjaga demi kepercayaan keluarga... sebab manusia itu sama... bila selalu melihat negatif sebelum berlaku... pada akhirnya tak ada lagi rasa saling menyayangi dan menghargai sebagai mahluk allah..... semua boleh indah hanya karna ada rasa tulus dalam cinta..... jadi jgn la rasa ego sebagai seorang manusia yg mmng mengerti kehidupan anak nya kelak.... allah maha penyayang atas umat nya...

Tanpa Nama berkata...

Hubungan kami sudah 6 tahun berjalan, selam 6 tahun, d awal kmi menjalani hubungan,memang tidak ad restu keluarga, karena aku msh kelas 2 smp dan blm d perblehkan pcrn. Tp lama kelamaan,hbgn kmi d restui,dan bhkan smua keluarga bsar kmi pun tau. Tp,1 blan blakangn ini, nampakny hbgn kmi tdak d restui dari pihak ibu dan kakak permpuan ku, dy brusaha mati2n untk menghncurkan nya,memisahkan kmi dg brbgai macm cra. Dan kini akhrny aku merasa pts asa. Tp walau pun bgt, aku tak akan melepaskan cinta ku sampai kmi di pelaminan nanti dan hdup brsma smpai maut lah yg sggp memisahkan kami. Nike dwi

Tanpa Nama berkata...

Aku merza berdoza..karna kekasih ku dah ku nodai berkali-kali..dan dy memi
lih.karna aku tak di restu oleh kedua org tua kekasihq.pdhl aq sxank bgk sm dy.aq gk mw pisah.karna udah ku nodai.apa xg hrz aku lakukan

Tanpa Nama berkata...

aku bingung dngn ke adaan ku saat ini ... gmn y aku bisa menyelsaikan masalah ini dngn baik n g da yg ngerasa tersakiti oleh perbuatan q ini .....

aku cinta dy tp orng tua,tmn Dan klwrgq g ngerestui hbngn ku ma dy

smga ae aq bs melepaskan,melupakan, Dan dapat ganti yg baru ....amin 1000X

Tanpa Nama berkata...

ckiet memanx kloug cnta tak direstui,,, disaat aku dan kkasihku sling mcinta,,, tuhan agku minta tolong satukan kmi,,, sadarkan orang tua ku, bahwaa agku dan dya sling mcintai....

Tanpa Nama berkata...

asalamualaikum aku kecewa orang tua ku tak restu aku berhubungan dengan kekasi ku aku sanggup tinggal kan dia walau aku patah hati aku rela demi family aku kenapa orang tua ku tak boleh terima dia kenpa ibu tak pernah bercinta ka ibu betapa sakit nya hati ku ku rela demi ibu hidup ku jadi hancur dia tak da di sisiku aku tak mau dia tau apa yang aku rasakan sekarang aku rela tanggung sendiri aku redha pada allah s.w.t mungkin kami tak ada jodoh aku bercinta dengan dia 3 tahun bnyak kenangan aku dengan dia susah aku mau luahkan dengan dia aku tak mau dia terluka ....carmelina vs nil adzrie yang aku sayang selamanya

aqira qirara berkata...

Apa yg dibincangkan skrg ni totaly sme dgn keadaan sy skrg. Ap yg harus sy buat?? Mama die tak merestui hbungan kami sdg kn sy dgn die skali pn xdpt nk berpisah. Mama die tgk kerjaya sy gaji sy dan harta bnde sy. Tp sy xmempunyai ap2. Mgkin krna sy msih brumur 23 thun kerja blum ttp dan die 24 tahun. Tp wlu mcm mne pn gaji sy ttp xakn dpt tndingi die krna sy blja pn xsetinggi dia. Humm.. sy tahu stiap ibu bapa mahu kan yg terbaik utk ank2 mereka. Tp knpa mama dia pndg aku sblh mata?? Mgkin rzeki aku belum tiba lg. Kte pn xthu kn rzeki masing2. kami dah merancang utk brtunang hujung taun ni da. tp.. humm.. Mama die just bg kami brkwn jew. Hmm... keadaan kami pn dah brubh. Tak mcm dlu. Skrg kami jrg brjmpe. smpai kn sy sgop tgu dia pg dan balik kerja utk mghartar die semate2 utk brjumpe dgn die. Kami terpakse brjumpe secare rahsia dripd fmly die. Humm... knpe smue ni terjadi kpd kami ya allah?? Sguh berat ujian mu terhadap hamba mu ini. Terlalu berat bgku. Tak sgup aku hadapi nya. Beri lah aku pertolongan. Aku amat terseksa. Pdih tak terkata. Smpai kn tiada lg air mata utk mgalir. perlu ke sy still berkwn shingga tiba 1hari nnt pintu aty mama dia dan pintu aty fmly nya terbuka??? Atau kami ptus kn sje mcm tu??? -shaz bt sopian ~sham - aku amat mencintai mu stulus haty jiwa dan raga ku. Tiada yg bole mgantikn tmpat mu syg.. aku buntu. Terlalu buntu memikirkan ttg kita. Msuk ary ni dah hari ke 5 hbgan kita mcm ni. Smpai kn aku xslere mkn xbrdya kerja tido. Knpa msti akhirnya brgini stlah lama kita bersama syg... T~T

aqira qirara berkata...

Apa yg dibincangkan skrg ni totaly sme dgn keadaan sy skrg. Ap yg harus sy buat?? Mama die tak merestui hbungan kami sdg kn sy dgn die skali pn xdpt nk berpisah. Mama die tgk kerjaya sy gaji sy dan harta bnde sy. Tp sy xmempunyai ap2. Mgkin krna sy msih brumur 23 thun kerja blum ttp dan die 24 tahun. Tp wlu mcm mne pn gaji sy ttp xakn dpt tndingi die krna sy blja pn xsetinggi dia. Humm.. sy tahu stiap ibu bapa mahu kan yg terbaik utk ank2 mereka. Tp knpa mama dia pndg aku sblh mata?? Mgkin rzeki aku belum tiba lg. Kte pn xthu kn rzeki masing2. kami dah merancang utk brtunang hujung taun ni da. tp.. humm.. Mama die just bg kami brkwn jew. Hmm... keadaan kami pn dah brubh. Tak mcm dlu. Skrg kami jrg brjmpe. smpai kn sy sgop tgu dia pg dan balik kerja utk mghartar die semate2 utk brjumpe dgn die. Kami terpakse brjumpe secare rahsia dripd fmly die. Humm... knpe smue ni terjadi kpd kami ya allah?? Sguh berat ujian mu terhadap hamba mu ini. Terlalu berat bgku. Tak sgup aku hadapi nya. Beri lah aku pertolongan. Aku amat terseksa. Pdih tak terkata. Smpai kn tiada lg air mata utk mgalir. perlu ke sy still berkwn shingga tiba 1hari nnt pintu aty mama dia dan pintu aty fmly nya terbuka??? Atau kami ptus kn sje mcm tu??? -shaz bt sopian ~sham - aku amat mencintai mu stulus haty jiwa dan raga ku. Tiada yg bole mgantikn tmpat mu syg.. aku buntu. Terlalu buntu memikirkan ttg kita. Msuk ary ni dah hari ke 5 hbgan kita mcm ni. Smpai kn aku xslere mkn xbrdya kerja tido. Knpa msti akhirnya brgini stlah lama kita bersama syg... T~T

Tanpa Nama berkata...

Sedih cgt ble cinta xdirestui. .sy rindukan awk"FAEEZ"!!!

Tanpa Nama berkata...

salam smua....
sy sdg mnjalinka hbngan dengan seorg lelaki yg beza 13thn dr sy dan kerjanya juga biasa2 aje.....slps ckup 1thn hbngn ini sy mngambil kputusan utk mmberi tahu kpada kluarga saya tp halangan mula terlihat apabila isu umur n kerja dtimbulkan...sy mngambil kptusan utk becerita dengan ahli kluarga terdekat ttp turut ditolak n dihalang....apa lagi yang boleh sy wat ye....sgguh buntu....teruskan @ bhnti smpi dsini????
please help me :(

Tanpa Nama berkata...

salam.. sy skrg tgh runsing.. adakah patut sy memberi tahu dia yg ayah saya tidak dapat menerima dia hnya kerana dia org jauh.. saya takut dia akan kecewa bila dapat tahu yg ayah sy sush utk mnerima dia hnya dsebabkan dia org jauh.. dia seorang hati yg lembut jarang skali ad lelaki sperti dia.. sbb itu sy tak snggup nk tnggal dia dri hidup sy.. apa yg patut sy lakukan.. sy hnya mampu berdoa kepada Allah s.w.t.. :'(

Tanpa Nama berkata...

Umur, pekerjaan, bukan masalah dalam percintaan kami. Cinta kami terhalang kerana ibu bapa. Sebab jauh. Smenanjung dn borneo. Dtambah lg dgn kehadiran bkas kekasihku dan kluarganya yg amat berharap. Skrg aku rasa saintlee amat bersalah kerana aku juga dulu yg mmbawa bkas kkasih itu, mmperkenalkn dia kpada keluargaku. Wlaupun kluargaku blum brjumpa dgn si borneo, awal2 ibu bpaku menolak dia .kerana bekas kekasihku tidak kurang apa2 yg perlu dalam agama. Mereka yakin dia mampu memberi kbhagiaan kepadaku. Manakala kluarga si borneo trut menyuruhnya melupakanku. Kerana restu ibu bapa yg pling penting. Tapi soal hati ku? Aku kcewa kerana si borneo tturut kecewa dn hmpir putus asa. padahal dia blum lg brjumpa
dngan krluargaku. Aku hanya mampu berdoa. Agar dialah jdohku.

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.