Madah Cinta

Share on Tumblr
Cinta adalah sesuatu yang indah dan unik anugerah dari Ilahi. Kita diberi peluang untuk menilainya dan pergunakanlah peluang yang diberi dengan sebaik-baiknya untuk melahirkan satu larian cinta yang indah. Seindah waktu ia diciptakan.

Cinta itu aneh. Sukar untuk ditafsirkan. Datangnya bukan dari paksaan, perginya pula tanpa kerelaan. Cinta itu penuh mesra dengan kasih sayang. Ianya perlu dibelai dengan kelembutan bagi menyerikan lagi keindahannya. Kekasaran boleh mencipta sebuah perpisahan.

Love Gif

Manusia kadang kala lupa, cinta adalah syarat berlangsungnya kehidupan perkahwinan. Malah, tanpa cinta, perkahwinan itu akan mati, ibarat rumah kosong tanpa penghuni.

Mungkin benar tatkala kita kehilangan barulah kita menyedari. Mungkin benar saat kita terluka barulah kita mengerti. Mungkin benar bila kita rasakan rindu yang sangat dalam barulah kita tahu seberapa besar makna dan erti seseorang bagi kita.

Cinta…Jika anda memilikinya, anda tidak memerlukan sesuatu pun yang lain. Dan jika anda tidak memilikinya,apa pun yang lain yang anda miliki tidak banyak bererti.

Jika kita kehilangan cinta, pasti ada alasan di sebaliknya. Alasan yang kadang-kadang sukar untuk dimengertikan. Namun percayalah bahawa ketika Dia mengambil sesuatu, telah Dia mempersiapkan sesuatu yang lebih baik untuk diberikan.

Cinta antara dua jiwa telah dikatakan boleh membakarkan semangat seseorang itu untuk memeliharakan akhlak yang mulia, memperbaiki pergaulan antara manusia dan menjaga adab dan keperibadiaan. Selain daripada itu, ia juga dipercayai dapat menghilangkan kekhuatiran dan ketakutan dalam hati, menjernihkan akal dan menyucikan jiwa kita. Tetapi, cinta juga merupakan ujian, godaan dan cubaan kepada manusia kerana ia merupakan pertarungan dan pertimbangan di antara akal dan rasa.

Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan,mengapa pengorbanan itu bukan noktah sebuah cinta? Andai kata derita itu harga sebuah cinta,mengapa cinta itu semakin sukar utk dimiliki? Cinta umpama kota kristal, indah di penglihatan , derita di perasaan….

Cinta tidak berupa tatapan satu sama lain, tetapi memandang ke luar bersama ke arah yang sama.
Madah Cinta

47 Komen:

Cikgu Ezal berkata...

Daku dah kenali begitu ramai gadis dalam hidupku..Dan banyak kali juga ku suka kepada gadis yang manis n menarik hati. Namun, perasaan ku kali ini berbeza sekali.. Sekaligus buat ku berubah. Menjadi lebih tenang, tenteram. Penuh dengan perasaan cinta, bersama komitmen untuk memiliki dia secara sah. Walaupun pada mulanya layanannya pada ku hambar, cool, n dingin, namun ku kejari juga. Dengan penuh tekad.. Sepanjang masa ku ingati dia, n sentiasa ucap sayang n cinta ku padanya di dalam hati ku, walaupun dia tidak mengerti.. Wahai angin, sampaikan salam kasih n rinduku serta cinta ku kedalam hatinya. Sesungguhnya aku benar-benar ikhlas menyintainya!!!

Tanpa Nama berkata...

ui yooo...jiwang juga ya...ok lah 2...

-wawa- berkata...

cinta tue pelik sebenarnya.. bila kita da mula nak jatuh cinta, cinta plak pergi meninggalkan kita...

IDA berkata...

CINTA ITU MEMANG BUTA...DENGAN CINTA DIRI SENDIRI YANG MERANA

Tanpa Nama berkata...

sedang ingin bercinta..

nur f berkata...

KITA TIDAK PERLU MENCARI CINTA, KADANG2 IA SENDIRI YANG AKAN HADIR TANPA DIUNDANG..
KU TERINGAT HATI YANG MENGEJUT MIMPI KEMANA KAU PERGI CINTA,PERJALANAN SUNYI YANG KU TEMPUH SENDIRI KUATKANLAH HATI CINTA,
INGATKAH KAU KEPADA EMBUN PAGI BERSAHAJA YG KAN MEMBELAIMU SEBELUM CAHAYA
INGATKAH KAU KEPADA ANGIN YG MENGHEMBUS MESRA YG KAN MEMBELAIMU CINTA......

nur f berkata...

jadikanlah CINTA untuk kkuatan kita dlm mengharungi sbuah khidupn y lbh bmkne,,

Tanpa Nama berkata...

cinta itu buta,
cinta itu gila,
tapi ia tetap sempurna....

Tanpa Nama berkata...

buat pertama kalinya hatiku terbuka tuk idup bersama seseorang tapi kenapa kelukaan n kekecewaan ini yang harus ku rasa.kenapa cinta ini harus hadir kalu ianya akan amat melukakan.mungkin ada baiknya aku hidup tanpa cinta...

Tanpa Nama berkata...

Jika kau..,, bercinta lagi... bercinta dgn sesungguhnya... ooowwwhhh

arepeace_90 berkata...

jika awk menangis... saya nak jadik air mata awak..., yg lahir di pipi dan mati bibir awak........ dan jiaka awak jadik air mata saya... saya tak akan menangis..... kerana sya xnk kehilangan awak......... huhuhuhu

ieka berkata...

kadang2 ALLAH menemukan kite dgn seseorg yg slh seblom mnemukan kite dgn cinta sejati. once kite btemu cinta sjati, kite akan tahu btrime ksih. nape kite dkurniakan sekeping hati? tidak 2 sptmana d'anugerahi 2 tgn, 2 kaki? krn sekeping hati lg ada pd pasangan kite. oleh itu kite harus mcari sekeping lg..dan utk mcari itu plukan ksabaran. ianya x dtg bgolek :)

ieka berkata...

salam

nora_linda berkata...

berkawanlah selagi ada di hati,
bercintalah selagi ada yang sudi,
bergembiralah selagi ada teman di sisi,
ingatilah diriku selagi terasa ia masih
BERERTI...

Tanpa Nama berkata...

apelah korang niw nk asyik bercinta jerk klau hati tu dh sakit ati ngan seseorang..

Tanpa Nama berkata...

hatiku cukup benci dengan perkataan cinta ataupun kekasih. diri ini tidak menginginkan antara itu dua berlaku dalam hidupku.. namun, sejak kehadiran dirimu.. aku gelisah sendiri... memikirkan tentang perasaan cinta yang tak pernah aku inginkan berlaku dalam hidupku....

razie berkata...

cinta sejati wujud dlm wayang jer...

Tanpa Nama berkata...

cinta hadir tanpa ku sedar...
datangnya tak ku sangka...
kesediaanku masih belum hadir..
untuk menolak tidak ku sanggup...
kehilangannya suatu kerugian...
lantaran dia menjadi korban...
dek keegoanku yang pentngkan diri...
diri sendiri jua terkorban...

Tanpa Nama berkata...

best sangat

Tanpa Nama berkata...

Jangan berjanji menyayangiku untuk selamanya..Kerana selama lamanya bagimu akan berakhir pada keesokkan harinya..tetapi berjanjilah untuk menyayangi diriku seolah-olah setiap hari itu adalah hari yang terakhir buat kita berdua...

from:gurlz_ganu92

Anonymous berkata...

cinta hadir tanpa ku sedar...
datangnya tak ku sangka...
kesediaanku masih belum hadir..
untuk menolak tidak ku sanggup...
kehilangannya suatu kerugian...
lantaran dia menjadi korban...
dek keegoanku yang pentngkan diri...
diri sendiri jua terkorban...

Tanpa Nama berkata...

aku adalah oku..ak tahu diri ini tidak layak untuk bercinta..tp hati ini sering kali teringin untuk dikasihi dan dsayangi.....

Tanpa Nama berkata...

kejar la cita2 sebelum mngenal erti cinta kerana hidup tanpa cinta ibarat hidup tanpa cita2..renung2kn la...

Tanpa Nama berkata...

xprlu m'cri tman s'cntik BALQIS andai dri xs'hbat SULAIMAN,mgapa m'hrapkan tman s'tmpan YUSUF jika ksih xs'tulus ZULAIKA,xprlu m'hhrapkan tman s'teguh IBRAHIM andai dri xs'kuat SITI HAJAR & mgapa di dmbakan tman hdup bak SITI KHADIJAH klu dri xs'purna RASULLULAH.bimbinglah drinya & trimalah K'krangan itu sbagai k'unikan,crilah k'baikan pd drinya.b'syukur lah kerna di temukan dengan nya & b'doa lah die akn trus m'jdi milik mu.......

Tanpa Nama berkata...

cinta ,,,cinta aku sudah jatuh cinta...kerna cinta ku pada ibu ku ...aku menjadi diriku yang sangat berguna......

Tanpa Nama berkata...

cnta 2..xbrguna lngsung he..2 cnta moyet..

eina berkata...

jgan pndang pada kecantikan kernablh jdi ianya palsu, jgan kejar kemewahan kerna ianya akan susut, carilah seseorng yang membuatkn anda tersenyum kerna ia hanya memerlukan sekuntum senyuman untuk mencerahkan hari yang suram.....carilah yg boleh membuatkan hati anda tersenyum.....

bella berkata...

Dalam kehidupan kita,ALLAH akan bg 1 jew peluang untuk kita berjumpa dgn org yg betul2 menyanyangi diri kita,sekiranya kita leka,kita akan kehilangan'mya buat selamanya...Tapi kita tak pernah tahu siapa orgnye, jika kita sendiri tak pernah sedar dan tak pernah mencuba untuk menilai kehadirannya... mugkin setelah segalanya berlalu dan kita dah kehilangannaya,masa tu baru la kita mula sedar kehadirannya cukup bermakna..Tapi mungkin kita tak berpeluang lagi untuk memiliki dirinya pada saat itu,jadi fahamilah hati seseorang itu dgn sedalamnye dan curahkan rasa kasih sayang padanya dgn seikhlas hati...

Tanpa Nama berkata...

cinta itu ibarat bunga..
sungguh indah bila saat ia berputik,
cantik saat ia mekar berkembang,
tak jemu memandang,
tak bosan memegang,
namun...
jika ia tidak dijaga disiram dan dibaja,
pasti akhirnya akan gugur layu
jatuh ke tanah.....

DeHny berkata...

cinta itu gila.
cinta yang bisa membuat kita tertawa,tersnyum dalam kebahagiaan
tapi..!!!!!!
kenapa cinta jugalah yang sering membuat kita terluka dan menangis dalam kesedihan.
mengapa kita selalu mencari-cari cinta agar kita bisa bahagia
padahal kita tahu kalau cinta itu bisa membuat kita hancur dan terpuruk.

Tanpa Nama berkata...

jangan perna barjanji untuk mencintai seseorng untuk selamanya.
tapi berjanjilah untuk selalu berusaha mencintai seseorang untuk selamanya.
karna cinta itu halus,licin,dan liar'
bisa pergi dan datang kapan saja.

@iendc&4nep berkata...

,,hargilah cinta yang dta tok diri kite..cinta x perlu dicari,,cinta perlu disemaikn dgn ksh sygg&keiklasan.......cinta akn dtg dn pergi ble2 mase,,bg yg ada cinta,,hargailh cintanyaaa tok kite...salam dariku,,aien dc

Tanpa Nama berkata...

cinta..satu perkara yg mengetarkan hati n jiwaku..saat dia hadir dalam hidupku aku yakin dialah yg satu yg mampu membahgiakanku..syazwani...hanya dirimu yg aku perlu dalam hayat ini..cinta aku padamu hanya kerana Allah..baru aku sedar cinta itu mgajar erti ketulusan yg hakiki..menyintai, menyayangi dirimu membatkan aku tersenyum bahagia...sejujurnya aku merinduimu setiap hela nafasku..setiap degup jantung hatiku...aku akn jadi pelindung dirimu saat susah dan senang hidup mu...aku menyintai dirimu...d.ipin

dengar lagu yang terindah berkata...

kadang kadang lidah kelu berkata tentang cinta walau ramai pandai bermadah pujangga.

cinta hadir tanpa diduga walau hakikatnya ramai yang meminta.
cinta payah diucap dengan kata kata tapi boleh rasa dengan bahagia.
cinta tak perlu cemburu buta cuma perlu ada percaya.

tak perlu bercinta mencari yang sempurna tetapi belajar bercinta seadanya.

Tanpa Nama berkata...

cinta sememangnya indah,
lebih indan lagi kalau ianya
cinta sejati

Tanpa Nama berkata...

untuk mendapatkan cinta yang sejati
bukanlah sesuatu yang mudah
kerana ia memerlukan pengorbanan,kepercayaan,dan kejujuran

Jelita Lara berkata...

Kasihku…
Ku amat mencintai kamu...
Kerana kau beri erti hidup...
Ku kan terus mencinta...
Sedetik lebih selepas selamanya...
Di kala penuh ketakutan...
Dengan badai kehidupan...


Ku bersyukur adanya kamu...
Biarlah kehilangan semua...
Yang dimiliki di dunia...
Asal masih adanya kamu...

tiey92 berkata...

em yela...........kdng2 cinta 2 mmg gle,tpi 2 smua x pnting bb cinta ney kdang2 byk m'gjar kte erti ksbran utk kte m'rasai nikmat nyer percintaan yg sbnar....aku m'hargai khdiran mu syg...x lme lgi aku akn m'drikn rmah tgga b'sme t'syg...hrap smua nyer b'kklan hgge ke akhir hyat.....amin.......

Tanpa Nama berkata...

tak dinafikan cinta lah yang mnegajar aku erti kesabaran
bile ada perasaan cinta ni nak bwat pape jadi semangat..
hebatkan cinta?..tpi sekarang cinta sudah tiada dalam hati..
mungkin ada hikmah disebalik yang terjadi..walau pape pun ak tak kan berhenti untuk cintakan dia..ak xpernah buang dia dari hidup ak..sampai sekarang ak masih ingatkan dia..dia cinta aku yang pertama..ape yang berlalu menjadi kenangan yang cukup manis dan berharga dalam hidup ak..dia pernah buat ak rasa bahagia walaupun untuk seketika..cuma Allah yang tahu betapa kasih dan rindunya ak pada dia..ak berharap supaya suatu hari nanti Allah akn temukan ak dan dia..mungkin bukan sebagai kekasih,tapi cukup lah sebagai seorang sahabat..emoga dia tidak pernah melupakan ak

Tanpa Nama berkata...

Hargailah cinta..
mungkin ia akan datang sekali sahaja dalam hidup kita..jangan sia-sia kan cinta..kerana cinta adalah nikmat dan anugerah yang Allah kurniakan pada kita sebagai hambanya..

Tanpa Nama berkata...

peliharalah cinta..
jika tidak dia akan pergi meninggalkan kita..
yang tinggal hanyalah sekeping hati yang terluka..
kegoaan adalah musuh bagi cinta..cinta perlu dilafazkan dengan tanggungjawab..bersyukurlah dengan cinta yang dikurniakan kepada kita..keikhlasan,kepercayaan,dan kejujuran adalah penting dalam menyamai cinta yang abadi..

Tanpa Nama berkata...

bes sangat laman ni..bleh luahkan ape yang terbuku di hati
hilang sket tension..

Tanpa Nama berkata...

cinta membuat kita terbang di langit bila bahagia.........
namun bila merana diri kita rebah ke bumi yg nyata..........
cinta membahagiakn......
namun cinta juga menyakitkan.........
mamapukah kebahagiaan terbina di ats tembok kesetiaan...????????

Tanpa Nama berkata...

cinta itu sukar utk ditfsirkan dgn kta2...namun,stlah kita merasainya,barulah kita tahu betapa indahnya cinta..

Tanpa Nama berkata...

mcm ane nak bezakan samaada kita cinta,sayang,suka pd seseorng,kdg keliru gk gan perasaan nie..uhmmm...

Tanpa Nama berkata...

Macam mane pulak org y x cukup rase disayangi membuat orang laen jatuh cinta, dan t'jatuh cinta sekejap.. Senang nye aq jatuh cinta <3 hurm...

Tanpa Nama berkata...

:: nikmat cinta mmpu d rasai apabila kta m'cintai krna Allah .. tiada yg s'layak ny m'beri k'bhgiaan m'lain kn Allah .. serah kn sgla ny pda Allah .. >.<

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.