Kisah Cinta Sejati

Share on Tumblr Namaku Linda dan aku memiliki sebuah kisah cinta yang memberikanku sebuah pengajaran tentangnya. Ini bukanlah sebuah kisah cinta hebat dan mengagumkan seperti dalam novel-novel romantis, tetapi tetap bagiku ia adalah kisah yang jauh lebih mengagumkan dari semua novela tersebut.

Ini adalah kisah cinta ayahku, Mohammed Huda Alhabsyi dan ibuku, Yasmine Ghauri. Mereka bertemu di sebuah majlis resepsi pernikahan dan kata ayahku dia jatuh cinta pada pandangan pertama ketika ibuku masuk ke dalam ruangan. Saat itu dia tahu, inilah wanita yang akan dikahwininya. Ia menjadi kenyataan dan mereka telah bernikah selama 40 tahun dengan tiga orang anak. Aku anak sulung, telah berkahwin dan memberikan mereka dua orang cucu. Ibu bapaku hidup bahagia dan selama bertahun-tahun telah menjadi ibu bapa yang sangat baik bagi kami, membimbing kami dengan penuh cinta kasih dan kebijaksanaan.

Aku teringat suatu hari ketika aku masih berusia belasan tahun. Beberapa jiran kami mengajak ibuku pergi ke pembukaan pasaraya yang menjual alat-alat keperluan rumah tangga. Mereka mengatakan hari pembukaan adalah waktu terbaik untuk berbelanja barang keperluan kerana barang sangat murah dengan kualiti yang berpatutan.

Tapi ibuku menolaknya kerana ayahku sebentar lagi akan pulang dari kerja. Kata ibuku,”Ibu tak akan pernah meninggalkan ayahmu sendirian”.

Perkara itu yang selalu ditegaskan oleh ibuku kepadaku. Apapun yang terjadi, sebagai seorang wanita, aku wajib bersikap baik terhadap suamiku dan selalu menemaninya dalam keadaan apapun, baik miskin, kaya, sihat mahupun sakit. Seorang wanita harus menjadi teman hidup suaminya. Banyak orang tertawa mendengar hal itu. Menurut mereka, itu hanyalah lafaz janji pernikahan, omongan kosong belaka. Tapi aku tetap mempercayai nasihat ibuku.

Sampai suatu hari, bertahun-tahun kemudian, kami sekeluarga mengalami berita duka. Setelah ulang tahun ibuku yang ke-59, ibuku terjatuh di kamar mandi dan menjadi lumpuh. Doktor mengatakan kalau saraf tulang belakang ibuku tidak berfungsi lagi, dia harus menghabiskan sisa hidupnya di pembaringan.

Ayahku, seorang lelaki yang masih sihat di usia tuanya. Tetapi dia tetap setia merawat ibuku, menyuapinya, bercerita segala hal dan membisikkan kata-kata cinta pada ibu. Ayahku tak pernah meninggalkannya. Selama bertahun-tahun, hampir setiap hari ayahku selalu menemaninya. Ayahku pernah mengilatkan kuku tangan ibuku, dan ketika ibuku bertanya ,”Untuk apa kau lakukan itu? Aku sudah sangat tua dan hodoh sekali”.
Ayahku menjawab, “Aku ingin kau tetap merasa cantik”.

Begitulah pekerjaan ayahku sehari-hari, merawat ibuku dengan penuh kelembutan dan kasih sayang.

Suatu hari ibu berkata padaku sambil tersenyum,”Kau tahu, Linda. Ayahmu tak akan pernah meninggalkan aku…kau tahu kenapa?”

Aku menggeleng, dan ibuku berkata, “Kerana aku tak pernah meninggalkannya…”

Itulah kisah cinta ayahku, Mohammed Huda Alhabsyi dan Ibuku, Yasmine Ghauri, mereka memberikan kami anak-anaknya pelajaran tentang tanggungjawab, kesetiaan, rasa hormat, saling menghargai, kebersamaan, dan cinta kasih. Bukan dengan kata-kata, tapi mereka memberikan contoh dari kehidupannya. Kisah Cinta Sejati

35 Komen:

Tanpa Nama berkata...

agak romantik!! aku jua brharap agar c dia pn bg2..huhu

Tanpa Nama berkata...

mmg sgt romantik..
kita arap dpt cm tu gak...
INSYAALLAH

Tanpa Nama berkata...

romantic story...
cinta sjati membuatkan hidup tersangt bahagia..

Tanpa Nama berkata...

wah wah ahhhhhhhh romantik siot bapak dia!!!!!!!!!!!!!!! kalo lah.... heheheheheh

Tanpa Nama berkata...

em romantiknye.......aku pn hrp suamiku nti mcm 2.....

aini_boikot berkata...

romantik??sdih lar..sdih smpai bley buat aku nangis..

jiwa.lalat berkata...

cm chicken soup for the soul

Tanpa Nama berkata...

hope dapat cinta sejati.huhuhu

Tanpa Nama berkata...

romantiknyeee..

Tanpa Nama berkata...

wow...hebatnya..

farhan@kc berkata...

aku harap sgt wife aku dapat jage aku sampai tahap ni...
huuuuu.... sadis giler citer ni..
kalo hayati boleh nanges woo..

Tanpa Nama berkata...

bgt

Tanpa Nama berkata...

bila dah bertemu dengan cinta,banyak yang akan merubah dri kta...pa pun cinta sejati yang igin dimiliki oleh semua insan...

Tanpa Nama berkata...

thumbs up to ur parents sis... =)

Tanpa Nama berkata...

cmoga
aq jga
bisa nemuin cwox
sperti itu
]amiiiiin

Yanda Arasty berkata...

ya aq cwo yang seprti itu....!!
Hehehehehehe.......

Tanpa Nama berkata...

susah nk cari laki cmtu skrang.. kesetiaan dh tak bermakna lagi dah dlm sebuah perhubungan.. huhuhuw.. tp kalu dapat laki cmtu, aku lah perempuan yang paling bertuah kat dlm dunia nie,,

Tanpa Nama berkata...

waH,,,,r0mantiknYA........

Tanpa Nama berkata...

Semoga hidup tuaku tetap romantis dan bahagia seperti itu...
AAMMIIINN......

Tanpa Nama berkata...

sooo sweetttt...
hope i dgn my love dpt mnikmti hdup
yg bhgie cm 2 hgge ari tue kmi...
by...
ayangg sayangggg by

Tanpa Nama berkata...

Ku harapkan begitu juga mendapat suami yang menyayangiku hingga keakhir hayatnya walaupun dalam apa jua keadaan.

Tanpa Nama berkata...

hrp2 aq pon dpt merasai cnte sejati seperti kicah cnte mereka...

Tanpa Nama berkata...

berat rasanya meninggal kan wanita yang kita sayang

george berkata...

Senyuman terindah untuk si dia ...
dan memulai hari yg indah bersama si dia ...

iezha berkata...

aku tharu dgn cite nie...

Tanpa Nama berkata...

s0 r0mantik..

Tanpa Nama berkata...

percintaan yg sangt menyentuh perasaan dan pengajaran bg ku :)))

Tanpa Nama berkata...

teardrops on my cheek mase bce crite ni ,, :)

Tanpa Nama berkata...

senang nye hati ble ada org tersyg sentiasa d sisi..
sentiasa bersama2....menyentuh prasaan....
menitis jgk la airmata ku...

Tanpa Nama berkata...

tibe2 trase ad air mate y mngalir.. sdihnya.. tapi bahagia..

Tanpa Nama berkata...

romantik sgt...bestnye lau dpa cm2...bhgia sgt..

Tanpa Nama berkata...

sweet gyle !

Tanpa Nama berkata...

huuhhuu

Tanpa Nama berkata...

e2 la y d ktkn cinta sejati...sgt sweet....

Gus Imin berkata...

Cnta cnta

Selepas Baca, Sila Komen

Kedai Hadiah Online

Artikel Terkini

Catatan Popular

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.